Batterij gezondheid meten

Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 57
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door HarmOtten »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Tot nu toe lijkt de rekenmethode voor het bepalen van de Batterij-gezondheid goed overeen te komen met het percentage dat door de i907 gemeten wordt. Alleen bij enkele gevallen komt de waarde boven de 100%.
Het feit dat bij een Zoe soms lagere en daarna weer hogere waarden uit de rekenmethode komen, hoeft niet per sé aan de rekenmethode te liggen, want bij de gevallen beschreven op het duitse forum waren dan ook de gemeten waarden met de i907 eerst lager en daarna weer hoger. Oftewel, in sommige gevallen kan de batterij-gezondheid ook weer hoger worden!
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 23
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door fivari »

Ik heb een nieuwe batterij na de problemen die ik elders al besproken heb. Gezondheid 100%, rijbereik na reset 136 km.
Maar wel vreemd als ik met de i907 de gegevens uitlees, vind ik een totaal afgelegde afstand van bijna 17.000km. Zelf heb ik ruim 21000 km afgelegd. Voor de problemen kwam de afgelegde afstand perfect overeen met de boordcomputer. Ik vermoed dus dat ik een herstelde batterij heb gekregen.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Smartrix-Zoe
lid
lid
Posts in topic: 29
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 sep 2013 09:50
Actief als: particulier
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Smartrix-Zoe »

@ Harmotten, Ik heb nu de 96 cellen ook eens gecheckt bij nog maar 6% restlading en alle cellen hebben gelijke spanning.
Kan daar dus geen verschil in vinden. Als er geen afzonderlijke cel slecht is wat bepaald dan de gezondheid zou je zeggen.
Ook met die 89% ben ik nog nooit stil komen te staan en ik haal nog steeds af en toe 160 km met een lading.
Naast de Zoe als 2e auto een Model X

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Ser
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 jan 2015 11:38
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Ser »

100% opgeladen en 116km = 88 % health ongeveer. Bij 14.500 km. ik denk dat dit niets zegt.

Ik dacht ook ergens te hebben gelezen dat de km stand na reset te maken heeft met het gemiddelde verbruik van de laatste aantal ontlaad sessies.

Als ik nu heel zuinig ga rijden en doe volgende week dezelfde meting dan heb ik denk ik een hele andere waarde. Temperatuur speelt vast ook een rol

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 57
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door HarmOtten »

@Ser,
Zolang je de boordcomputer niet reset, is de aangegeven range o.a. afhankelijk van het verbruik tijdens je laatste ritten en dus van je rijstijl en temperatuur.
Maar direct nadat je de boordcomputer hebt gereset (zie hier hoe dat moet) is de range bij 100% opgeladen batterij alleen nog afhankelijk van de gezondheid van de batterij.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Ser
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 jan 2015 11:38
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Ser »

Dat deed ik ook. Opnieuw instellen zoals op het plaatje bij het eerste bericht.

Dus 88 % gezondheid na 13.500 km ? Dat zal toch niet ?

Ik doe voor mijn werk en hobby erg veel met allerlei lithium accu's en zelfs de goedkoopste en slechste cellen takelen niet zo slecht af. 13500km komt ongeveer overeen met 100 x volledig ontladen en opladen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 57
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door HarmOtten »

Het zou kunnen, maar dan heb je wel de slechtste waarde die ik tot nu toe van andere Zoe-rijders vernomen heb.

Dit is het overzicht tot nu toe:
Battery degradation 1.png
Er is niet echt een duidelijke trend in te ontdekken. Het lijkt meer op een loterij dan een duidelijk verwachtingspatroon.
Zelf heb ik het geluk dat zelfs na 50.000km de gezondheid nog op 100% staat. En ik dacht dat er nog iemand was die dit bij zijn Zoe gemeten had.
Ik vermoed dat een snelle degradatie het gevolg is van een paar celletjes in de batterij die minder goed presteren. Heb je de pech dat je 1 of een paar van die minder goede celletjes hebt, dan ben je eerder aan de beurt met vervangen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door avdvee »

50.000 km en 100%? Dat klinkt onlogisch.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 57
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door HarmOtten »

@avdvee,
Zowel de test beschreven in dit topic, de waarde gemeten met de iCarsoft i907, als de waarde die ze bij de garage hebben uitgelezen, komen allemaal op 100% uit. Daarnaast merk ik dat de range in de praktijk ook nog niet aan het afnemen is. Dus ik ga er vanuit dat het klopt.
Het zou interessant zijn om te weten wat voor formule de Zoe hanteert om de Batterijgezondheid te bepalen, maar ik verwacht niet dat Renault ons dat gaat vertellen.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Ser
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 jan 2015 11:38
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Ser »

Als ik met 160wh/km uit de 22.000wh accu rijdt. Dan moet ik 137.5km halen. Maar dan moet ik hem tot 0% rijden en dat is is me nog niet vaak overkomen. Maar ik denk dat dat een echte betrouwbare waarde geeft.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door avdvee »

@Harmotten, ik heb geen reden om aan je woorden te twijfelen echter puur kijkend naar de techniek zou er hoe dan ook sprake moeten zijn van enig verval.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Ser
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 jan 2015 11:38
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Ser »

Vandaag van 100% naar 2% gereden en was precies 22 kwh. Toen de auto nieuw was, was dit ook zo.

Accu is dus nog 100%.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 57
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door HarmOtten »

avdvee schreef:puur kijkend naar de techniek zou er hoe dan ook sprake moeten zijn van enig verval.
Mee eens, maar dit verval is blijkbaar niet altijd af te leiden uit de batterij gezondheid. Mijn vermoeden is dat de batterij gezondheid niet zo zeer de restcapaciteit t.o.v. de begincapaciteit aanduidt, maar een ander soort betrouwbaarheid van de batterij laat zien. Dit vermoeden wordt versterkt door een aantal berijders waarbij de batterijgezondheid al ergens in de 80% zit, maar geen noemenswaardelijke rangevermindering constateren.
Wellicht worden er metingen verricht tijdens het balanceren van de cellen, om te zien hoe ver bepaalde cellen uit balans zijn geraakt, en wordt daar een percentage uit bepaald. Maargoed, dat is giswerk.
Feit is dat m.b.v. de range bij een volledig opgeladen batterij en een geresette boordcomputer, de waarde voor de batterij gezondheid kan worden bepaald, ook al zegt die waarde niet zo veel.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Ser
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 jan 2015 11:38
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Ser »

Bij 75 % capaciteit van de accu kun je een nieuwe accu krijgen toch ? Of zou dat dan 75% gezondheid zijn ?

75% capaciteit verwacht ik pas over 10 jaar eigenlijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door avdvee »

Volgens mij treedt er verval op na x keer (volledig) laden; niet zozeer ouderdom.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

Accucapaciteit is een "black art", die uiteraard ook nog eens zeer afhankelijk is van de chemie. Voorbeeld: loodaccu blijft het langst goed bij 100% opgeladen. Onze accu's moet je niet overstressen (100% laden) en niet "onderstressen". NiCad's moet je juist veel door een volledige cycle halen.

Dan hebben de invloed van laadsnelheid, temperatuur, ontlaadsnelheid (rijstijl!) etc.

En dan hebben we het nog niet gehad over balanceren: als er één cel iets slechter is dan een andere gaat het flink verkeerd, omdat dan de goede "overladen" worden omdat de "slechte niet goed op spanning komen.

En ten slotte: wat is "goed"?Maximale levensduur? Maximale capaciteit? Mengvorm?

Ik wil maar zeggen, hoe dat getalletje is samengesteld is bepaalt niet simpel, maar in zekere zin wel arbitrair.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Ser
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 jan 2015 11:38
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Ser »

Wat ook een mogelijkheid is is dat we gewoon 24kwh accu's hebben maar dat we er slechts 22 kwh uit halen. Zo is er nog lange tijd rek om er steeds 22 kwh uit te halen. Een opel ampèra heeft tenslotte ook 16 kwh maar gebruikt slechts 11kwh.

Software matig kun je dus nog veel doen.

Zelf heb ik een ik een opel ampèra accu met emus bms en haal er ook 16 kwh uit. En ja dan maak ik gebruik van volledig op en ontlading

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 57
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door HarmOtten »

Onze Zoe's hebben een accu van (ik dacht) ongeveer 26kWh, en er wordt slechts 22kWh van gebruikt. Zowel aan de boven en onderkant van het bereik is een aantal procent niet te gebruiken. Maar dit heeft Renault bewust beperkt om de levensduur van de batterij te verlengen. Dus als je dit al m.b.v. software kan omzeilen, dan weet ik zeker dat je garantie vervalt.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Ad van der Meer »

Datapuntje: Gisteren heeft VKV Rotterdam de restcapaciteit van mijn accu op 95% gemeten bij 58'000 km.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Z.E.Paulus
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 94
Lid geworden op: 28 jun 2015 16:49
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Z.E.Paulus »

Gisteravond, na het opladen van de accu, mijn boordcomputer gereset en ik kreeg een actieradius te zien van 134 kilometer.
Met de gezondheid van mijn batterij zit het dus wel goed, gewoon 100% met 58.000 km op de teller... :D :dance:
Renault Zoe Intense (mei 2013)
Renault Kangoo Express ZE (februari 2013)
Zero "fossiele brandstof in de auto" Emissie... :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Smartrix-Zoe
lid
lid
Posts in topic: 29
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 sep 2013 09:50
Actief als: particulier
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Smartrix-Zoe »

Mijn accu is weer van 88% naar 92% gegaan :shock:
Veel helemaal leeg gereden en weer opgeladen. Heeft effect schijnbaar.
Voorheen altijd aan de stekker ook na kortere ritten met 11kw geladen en dat is denk ik niet goed.
tot ik met die 11kw ging laden thuis was mijn accu ook nog 100%
Ik had niets aan laadgedrag veranderd. Alleen van 3.7 naar 11.
Naast de Zoe als 2e auto een Model X

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



bartsteijaert
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 1
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 okt 2015 20:26
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door bartsteijaert »

Mijn Zoe is van november 2014 en heeft 18.000 km op det teller. BIj de eerst service was de accuwaarde volgens de dealer 93%

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

Shameless self-plug: In CanZE kun je zelf de SOH (state of health) van de batterij zien, zie verder on-board-diagnostics-t17675-200.html#p138047
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 57
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door HarmOtten »

Na 60000km toont de batterij in mijn Zoe nu ook eindelijk de eerste tekenen van degradatie.
Zie de rode lijn.
Battery degradation 3.png
De andere punten zijn de metingen van andere Zoe rijders die ik verzameld heb.

Is er überhaupt al iemand die een nieuwe batterij gekregen heeft doordat deze onder de 75% SOH kwam?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 6
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door renault15.17 »

Ik sta er niet bij Harm. Bij de 2e beurt heeft de Renault dealer bij mij 85% gemeten (bij ca. 41.000 km)
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

Op http://canze.fisch.lu/battery-health-status/ hebben flink wat mensen hun status (en een aantal andere parameters) toegevoegd. Volgens mij heb je deze datapunten nog niet verwerkt?

Ik hou er voorlopig een indruk en een vermoeden aan over:

- er geen generieke relatie tussen afstand, tijd, oplaadmethode en health. Ik denk dat die er wel is per auto, maar dat de spreiding tussen de auto's alsmede het bruto startpunt zeer verschillend is.

- de manier van opladen/ontladen (en die is dus niet vastgelegd) kan wel eens een grotere invloed hebben. Waarschijnlijk is het beter voor de batterij om, wanneer het niet nodig is, niet helemaal volgeladen te zijn, m.a.w., minder en diepere cycli.

Om deze reden overweeg ik om de bouw van mijn laad-besturing wat te vervroegen. Heel simpel, knopje in de gang "morgen weg?" -> zo nee, laden tot 70%, en alleen als het startpunt onder de 50% ligt, zo ja, laden tot 100%. Lijkt me tamelijk dummy-vriendelijk. Kan ik vast wat ervaring opdoen met minder laden om reserve voor de PV installatie te houden.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 44
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door GertjanVB »

@harm; mag je voor mij noteren vanaf de eerste melding bij 22.500 tot nu (44.000km) 89%. Ook tussentijdse metingen kwamen steevast uit op 89%. Zowel de formule als CanZE geven hetzelfde resultaat ( gebruikt CanZE die de formule of is het een systeemwaarde?)
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

@GertJan: systeemwaarde komt direct uit de EVC (de motor besturings computer zeg maar). En volgens mij kan het nog directer uit de LBC, maar dat zoek ik nog wel een keer uit.

Het is eigenlijk andersom: Als je de boordcomputer reset wordt uit deze waarde de range berekend, bij gebrek aan rijstijl-informatie.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 57
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door HarmOtten »

Dit zijn punten die ik tot nu toe verzameld heb. De rode lijn is van mijn Zoe, de blauwe en groene van andere.
Battery degradation 4.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 23
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door fivari »

Lijkt wel in te storten. Merk je ook iets aan de range?
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 57
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door HarmOtten »

@Fivari,
Nee, van range-afname merk ik niks. Gisteravond gaf ie na het opladen zelfs 161km aan.
Maar als ik daar nog (100 - 94 =) 6% bij tel, dan zou de range 171km (erg hoog is bij deze temperaturen) geweest zijn. Dan zou het 10km schelen... :think:
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 57
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door HarmOtten »

De laatste tijd zie ik toch een duidelijk afname van de battery SOH (=State of health). Rode lijn is van mijn Zoe:
Battery degradation 5.png
Momenteel 67500km gereden, en 2 jaar en 7,5 maand in bezit.
Wat is jullie SOH met bijbehorende km-stand? (Dit kun je uitlezen mbv CanZE, de i907, of bij de Renault garage.)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

91% - 40.000 - 2 jaar, 2 maanden. Probleem is dat absolute waardes niets zeggen. De "start" SOH van de batterijen is substatieel verschillend. Je ziet het al aan je blauwe stippen. Alleen lijnen zoals je eigen zijn relevant. Op de CanZE website staat ook een survey met de nodig SOH data, mocht je die er nog niet bij hebben genomen. Ook daar: geen peil op te trekken, dus alleen een "per auto trend" lijkt zinvol. Volgens Renault vermindert de degeneratie. m.a.w., moet je lijn vlakker worden.

ps: het lijkt alsof de i907 het percentage op 100 clipt. De auto rapporteert cia CanZE wel degelijk boven de honderd, m.a.w., 100 is een "normpunt", ws overeenkomend met de 22 kWh.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 64
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door OlafH »

De mijne is in 2 dagen van 97 naar 95% geduikeld. Met 35k op de teller sinds 8-2014.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 23
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door fivari »

31.000 km 100%, was tot voor kort 101%,
MAAR een nieuwe of beter andere batterij gekregen in mei 2015 waarvan de Isoft aangaf dat ze 17.000 km had afgelegd in plaats van de 21.000 die de auto toen had afgelegd. Dus werkelijk afgelegde afstand bedraagt volgens mij 27.000km
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht