VanAssen schreef:Het SOH resultaat is toch een verzameling uit gemeten waarden en misschien additionele calculaties, waar het getal uit voort komt?
Correct, gemaakt door de LBC (computer in de batterij)
VanAssen schreef:Dus als er een afspraak/definitie is op de basis calculatie per type model (Q en R series) en je kunt op basis van verbruik (= rijgedrag / weeromstandigheden etc.) een juiste "correctiefactor" berekenen en loslaten op de basis calculatie, zou een redelijke SOH verwachting moeten geven.
Correct, alleen hebben we het algoritme niet. Op zijn best kun je
gokken dat de SOH de
gemeten capaciteit van de batterij
zou moeten zijn, gerelateerd aan een norm. Let vooral op de onderstrepingen, want daar zit nou precies het "zou moeten dat" an andere onzekerheden, zoals bijvoorbeeld zoiets triviaals als hoe dan te bepalen wat de huidige capaciteit is als het beheerssysteem de batterij niet eventjes helemaal leeg en vol kunt laden.
VanAssen schreef:Wat ik nu lees (en corrigeer me als ik het fout heb) uit reacties op ervaren SOH (oplopend / aflopend) worden alleen vaak losse invloeden op de SOH losgelaten.
Gooi je deze invloeden in 1 grote bak en berekent daar een (gemiddelde) correctie uit.
Zou nivellerend moeten werken.
Ik doe maar een gooi.
Ik snap niet precies wat je hier bedoelt, maar volgens mij kwamen we hier om vast te stellen of na volledig opladen en een reset van de trip computer de range een een-op-een verhouding heeft met de SOH zoals de LBC die in zijn kop heeft. Voor de 22 kWh modellen bestaat die relatie. Voor de 41 kWh modellen is het nog niet onomstotelijk vastgesteld. Bij mijn beste weten dan hè?