Batterij gezondheid meten

Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 22
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015 23:01
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door RudyH »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Ik maak dagelijks (werkweek) ritten van 60km per keer en laad dan op bestemming weer op (50% naar 100%)
Vanaf midden volgende maand gaat dit weer veranderen, is het gratis laden op het werk voorbij en zal ik weer thuis gaan laden. Ben benieuwd of dan mijn SOH weer op gaat lopen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 44
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door GertjanVB »

Ik heb de ZOE -grafiek van Harm obv afstand over de grafiek van de Tesla-jongens gelegd. Tevens maar even de gehele Y-as weergegeven om het dramatisch element wat te dempen en de waardes in juist perspectief te plaatsen. Trend lijkt te zijn dat op termijn de snelheid van de teruggang afvlakt. Omdat Harm zijn punten per gebruiker verbind met lijnen wordt de teruggang van SoC geaccentueerd. De hoeveelheid data in de Tesla-grafiek is natuurlijk vele malen groter en daardoor betrouwbaarder.
Batterijgezondheid.png
Batterijgezondheid trend.png
De ZOE batterijen vallen sterker terug, wat wel logisch is omdat de batterij-stress wat groter is dan in die grote Tesla-batterij. In dat verband zou de 40kW batterij beter moeten presteren. Ook het fenomeen van een betere SoH die we denken te zien bij langere ritten icm op hoge vermogens laden, zal debet zijn aan het verschil tussen ZOE en Tesla-waarden. ZOE zal ongetwijfeld meer voor kortere ritten worden gebruikt, Tesla voor langere ritten.

De trendlijn (bewegend gemiddelde in de vorm van een polygoon) heb ik obv de data van HarmOtten kunnen maken
Toelichting op de Tesla grafiek vind je hier
De Tesla-grafieken in de Google Drive spreadsheet vind je hier
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

Het afvlakken van de degeneratie was indertijd gemeld door eerder genoemde Japanner in zijn presentatie en een van de redenen om die "headroom" in te bouwen.

Om dit soort grafieken op wat massievere manier te maken (lees, met meer data van meer auto's) is wellicht enige automatische logging op zijn plaats. Shameless self plug: ik heb over dat onderwerp wat geschreven op de CanZE blog en zou commentaar waarderen http://canze.fisch.lu/connected-services-thoughts/
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



cosmiccarbon
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 10
Berichten: 113
Lid geworden op: 03 mar 2015 09:53
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door cosmiccarbon »

@MartijnEV: Kan in de tussentijd je software geüpdated zijn door de dealer? De software update die ik gekregen heb zou sinds Augustus 2016 beschikbaar moeten zijn.
Renault Zoe Limited Edition 2019 - Volvo XC60 T5 2016 - Voorheen Renault Zoe Zen 2014 - En diverse Colnago racefietsen :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 30
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door MartijnEV »

Ja onze Zoe heeft enkele weken geleden inderdaad een software update gehad. Ik weet niet welke, ik vermoed EVC en UBP.
Kan de update (van EVC) invloed hebben op de aangegeven SOH? Inmiddels al een paar duizend km verder en de SOH is nog steeds 98%. Dus een reset lijkt het ook niet te zijn.
LBC en CLIM lijken overigens onveranderd.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

En de State of Health komt van de LBC (de computer in de batterij) ........
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 30
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Batterij gezondheid meten

Bericht door MartijnEV »

Dus kan die EVC update niet de oorzaak zijn van een geresette SOH waarde.
Wel meen ik mij te herinneren dat ze het batterij-loskoppel-feestje in de werkplaats hebben moeten doen. Kan dat nog effect hebben? Misschien gewoon alleen maar een reset van de LBC?
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

Dat is mogelijk. De LBC draait niet op de 400 volt batterij, maar op de 12 volt. Maar omgekeerd, als je eventjes de 12 volt accu lostrekt is volgens mij echt niet je SOH helemaal in de war. En als ik je goed begrijp is die SOH "boost" niet op het moment van het onderhoud gekomen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 30
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door MartijnEV »

zoe2goe schreef:En als ik je goed begrijp is die SOH "boost" niet op het moment van het onderhoud gekomen.
Klopt: het onderhoud was op 6 januari 2017, op 10 januari 2017 las ik SOH 98% uit. Daarvóór, op 3 november 2016 las ik 92% uit. Dus toen zat ik nog in de stijgende lijn.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Niek_
lid
lid
Posts in topic: 18
Berichten: 153
Lid geworden op: 09 okt 2016 14:13
Actief als: particulier
Locatie: Lunteren

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Niek_ »

Zou ik nu ook kunnen stellen dat de formule voor de 41kW accu als volgt is?
actieradius / 131 = batterij-gezondheid %
207 / 200 = 103%
SoH vanuit CanZe is nu 103%, echter klopt de formule dan niet helemaal denk ik aangezien ik in de afgelopen weken wel hogere actieradiussen gezien heb tot 251km dan zou de formule als volgt zijn:
251 / 244 = 103%
Aardig verschil.
Zoe R90 met 41kW accu sinds week 01-2017

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

Niek_, je moet het wel precies zo doen als in de allereerste post van dit draadje staat (dus eerst vol opladen en dan de reset procedure). Als je dat gedaan hebt, is deze procedure dus waarschijnlijk niet bruikbaar bij model 40.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Niek_
lid
lid
Posts in topic: 18
Berichten: 153
Lid geworden op: 09 okt 2016 14:13
Actief als: particulier
Locatie: Lunteren

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Niek_ »

Yes, dat heb ik vanavond gedaan. Ik zal het van de week nog eens doen als ik weer een paar dagen rustig gereden heb en een hogere actieradius heb.
Zoe R90 met 41kW accu sinds week 01-2017

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 57
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door HarmOtten »

Die 131 in formule:
actieradius / 131 = batterij-gezondheid %
geldt alleen voor de ZOE Q210.
In principe is 131 de range in km bij 100% SOC, die dus aangegeven zou moeten worden als je de procedure in het 1e bericht uitvoert.
Dus Niek, als jij dat voor je Q90 (of heb je een R90?) nog 's wil uitvoeren, dan hoor ik graag welke range bij jou wordt weergegeven.
Alvast dank!
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Niek_
lid
lid
Posts in topic: 18
Berichten: 153
Lid geworden op: 09 okt 2016 14:13
Actief als: particulier
Locatie: Lunteren

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Niek_ »

Yes, ga ik zeker doen.
Heb alleen wel het idee dat er vanavond niets veranderde aan de range na de reset van de noordcomputer, maar misschien zat ik niet op te letten.
Die huidige 207km scheelt namelijk 53km met de 260 die ik al een keer voorbij heb zien komen (ook nog na te gaan op de My ZE Online website).
Zoe R90 met 41kW accu sinds week 01-2017

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 30
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Batterij gezondheid meten

Bericht door MartijnEV »

Zojuist ook de combinatie van de Bol.com wifi dongle en CanZE iOS uit de Apple App Store op mijn iPhone 6Plus getest: werkt prima. Wel nog wat instabiel in het connecteren met Wifi na een schermwissel en enkele taalfoutjes zoals 'Breaking' i.p.v. Braking. Ben benieuwd naar de nieuwe versie die komend weekend in de App Store uitkomt.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Niek_
lid
lid
Posts in topic: 18
Berichten: 153
Lid geworden op: 09 okt 2016 14:13
Actief als: particulier
Locatie: Lunteren

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Niek_ »

Laat hij bij jou wel de celvoltages zien?
Zoe R90 met 41kW accu sinds week 01-2017

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 30
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door MartijnEV »

Niek_ schreef:Laat hij bij jou wel de celvoltages zien?
Nee bij mij ook niet, wel de temperaturen
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



hugovdw
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 nov 2016 14:32
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door hugovdw »

Heb vandaag, na een hele nacht aan de lader te hebben gehangen, ook even de LBC uitgelezen en kom op, schrikbarende, 80% uit (afgelezen waarde). Auto is 2 jaar oud, 19800 KM op de teller..
2020 Zoe -R50 First Edition

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 30
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Batterij gezondheid meten

Bericht door MartijnEV »

MartijnEV schreef:
Niek_ schreef:Laat hij bij jou wel de celvoltages zien?
Nee bij mij ook niet, wel de temperaturen
De nieuwe versie van CanZE iOS die sinds vrijdag in de Apple App Store staat laat de celspanningen wel goed zien.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 64
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door OlafH »

Zou een snelle batterij degradatie niet alleen kunnen liggen aan het laadgedrag, maar ook aan het rijgedrag?
Ik kan me niet voorstellen dat het goed is voor een batterij die koud is en maar bijvoorbeeld 8 kWh mag laden, hard op te trekken en 30 kWh de batterij uit te trekken. Of gelden er hele andere regels bij het laden en ontladen als het gaat om de duurzaanheid van de batterij?
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 30
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door MartijnEV »

Ja voor laden versus ontladen zijn er grote verschillen in belastbaarheid bij lage temperaturen zonder schade.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 12
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door VanAssen »

MartijnEV schreef:Ja voor laden versus ontladen zijn er grote verschillen in belastbaarheid bij lage temperaturen zonder schade.
Ik merk dat regelmatig in de winter door met een koude accu "flink" gas te geven.
De Zoe komt dan direct met melding elektrisch probleem.
Melding is direct weer weg als ik de pedaal loslaat. Geef ik dan rustig gas gaat het goed.
T.a.v. SOH moet er toch voor de 40KW accu ook een calculatie als de /131 versie op de 22KW mogelijk zijn?
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

Ik merk dat regelmatig in de winter door met een koude accu "flink" gas te geven.
De Zoe komt dan direct met melding elektrisch probleem.
Als de melding "Controleer electrisch systeem" is, zit het 99% in de 12 volt accu. Ik zou die even laten controleren, dan kan je voor veel naar onheil behoeden. Kan elke garage, er is niets bijzonders aan die accu.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 12
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door VanAssen »

Ok Jeroen. Ik ga dat even laten doen. :lol:
De accu is nog niet gewisseld bij laatste beurt. Volgens monteur nog niet echt nodig.

T.a.v. SOH calculatie een poging tot standaard calculatie in CAN ZE en uitgaande van:
1. Chemie karakter van beide accu type's hetzelfde behalve dan inhoudelijk capaciteit per gegeven ruimte.
2. Temperatuur en rijgedrag invloeden uitsluitend hetgeen diverse waarden produceert.

131 uit 210 geeft factor 0,62 op basis van de Q210 model.
Dus voor de 240 versie zou dat dan 148 km kunnen zijn?
De Q90 229 km en de R90 249 km?

Of is deze gedachtengang krom? :?
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

De gedachtengang is niet krom, maar ik heb hem nog niet zien werken. Niek_ heeft dacht ik een poging gedaan en die kwam op steeds verspringende getallen uit. Shameless Self Plug, maar ik zou het uit CanZE halen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 64
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door OlafH »

Jazeker, weer een procent erbij! 91% bij 83.228 km. Batterijtemperatuur 31°.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 12
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door VanAssen »

zoe2goe schreef:De gedachtengang is niet krom, maar ik heb hem nog niet zien werken. Niek_ heeft dacht ik een poging gedaan en die kwam op steeds verspringende getallen uit. Shameless Self Plug, maar ik zou het uit CanZE halen.
Het SOH resultaat is toch een verzameling uit gemeten waarden en misschien additionele calculaties, waar het getal uit voort komt?

Dus als er een afspraak/definitie is op de basis calculatie per type model (Q en R series) en je kunt op basis van verbruik (= rijgedrag / weeromstandigheden etc.) een juiste "correctiefactor" berekenen en loslaten op de basis calculatie, zou een redelijke SOH verwachting moeten geven.

Wat ik nu lees (en corrigeer me als ik het fout heb) uit reacties op ervaren SOH (oplopend / aflopend) worden alleen vaak losse invloeden op de SOH losgelaten.
Gooi je deze invloeden in 1 grote bak en berekent daar een (gemiddelde) correctie uit.
Zou nivellerend moeten werken. :roll: Ik doe maar een gooi.
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

VanAssen schreef:Het SOH resultaat is toch een verzameling uit gemeten waarden en misschien additionele calculaties, waar het getal uit voort komt?
Correct, gemaakt door de LBC (computer in de batterij)
VanAssen schreef:Dus als er een afspraak/definitie is op de basis calculatie per type model (Q en R series) en je kunt op basis van verbruik (= rijgedrag / weeromstandigheden etc.) een juiste "correctiefactor" berekenen en loslaten op de basis calculatie, zou een redelijke SOH verwachting moeten geven.
Correct, alleen hebben we het algoritme niet. Op zijn best kun je gokken dat de SOH de gemeten capaciteit van de batterij zou moeten zijn, gerelateerd aan een norm. Let vooral op de onderstrepingen, want daar zit nou precies het "zou moeten dat" an andere onzekerheden, zoals bijvoorbeeld zoiets triviaals als hoe dan te bepalen wat de huidige capaciteit is als het beheerssysteem de batterij niet eventjes helemaal leeg en vol kunt laden.
VanAssen schreef:Wat ik nu lees (en corrigeer me als ik het fout heb) uit reacties op ervaren SOH (oplopend / aflopend) worden alleen vaak losse invloeden op de SOH losgelaten.
Gooi je deze invloeden in 1 grote bak en berekent daar een (gemiddelde) correctie uit.
Zou nivellerend moeten werken. :roll: Ik doe maar een gooi.
Ik snap niet precies wat je hier bedoelt, maar volgens mij kwamen we hier om vast te stellen of na volledig opladen en een reset van de trip computer de range een een-op-een verhouding heeft met de SOH zoals de LBC die in zijn kop heeft. Voor de 22 kWh modellen bestaat die relatie. Voor de 41 kWh modellen is het nog niet onomstotelijk vastgesteld. Bij mijn beste weten dan hè? :)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 12
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door VanAssen »

zoe2goe schreef:
VanAssen schreef:Wat ik nu lees (en corrigeer me als ik het fout heb) uit reacties op ervaren SOH (oplopend / aflopend) worden alleen vaak losse invloeden op de SOH losgelaten.
Gooi je deze invloeden in 1 grote bak en berekent daar een (gemiddelde) correctie uit.
Zou nivellerend moeten werken. :roll: Ik doe maar een gooi.
Ik snap niet precies wat je hier bedoelt, maar volgens mij kwamen we hier om vast te stellen of na volledig opladen en een reset van de trip computer de range een een-op-een verhouding heeft met de SOH zoals de LBC die in zijn kop heeft. Voor de 22 kWh modellen bestaat die relatie. Voor de 41 kWh modellen is het nog niet onomstotelijk vastgesteld. Bij mijn beste weten dan hè? :)
Duidelijk verhaal.
Maar omdat deze 22 kWh calculatie vanuit de "LBC" naar boven en onder varieert dacht ik aan een gecompenseerde weergave in CANZE.
Hier zijn standaarden voor nodig, afgeleid van. Maar wat je aangeeft toch nog teveel onzekerheden vanuit de LBC.
Maar weer wat geleerd :thumb: en ook benieuwd naar de 41 kWh factor.
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 57
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door HarmOtten »

VanAssen schreef:131 uit 210 geeft factor 0,62 op basis van de Q210 model.
Dus voor de 240 versie zou dat dan 148 km kunnen zijn?
De Q90 229 km en de R90 249 km?
Als je van de verhouding van de aangegeven range bij 100% SOC en boordcomputer reset t.o.v. de NEDC waarden uit kan gaan, dan kom je op de volgende waarden:
Q210: 131km
R240: 150km
Q90 : 231km
R90 : 251km

Om dit te controleren zou iemand met een R240, Q90 of R90 de SOH uit CanZE moeten lezen, en de aangegeven range bij 100% SOC en boordcomputer reset moeten uitvoeren. Als de SOH 100% is zouden hier dan precies deze actieradiussen uit moeten komen. Indien de SOH geen 100% is dan zou [Weergegeven range] / [SOH%] = [bovenstaande Range] moeten opleveren.

Als iemand met een R240, Q90 of R90 dit wil testen, heel graag!
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 12
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door VanAssen »

HarmOtten schreef:
VanAssen schreef:131 uit 210 geeft factor 0,62 op basis van de Q210 model.
Dus voor de 240 versie zou dat dan 148 km kunnen zijn?
De Q90 229 km en de R90 249 km?
Als je van de verhouding van de aangegeven range bij 100% SOC en boordcomputer reset t.o.v. de NEDC waarden uit kan gaan, dan kom je op de volgende waarden:
Q210: 131km
R240: 150km
Q90 : 231km
R90 : 251km

Om dit te controleren zou iemand met een R240, Q90 of R90 de SOH uit CanZE moeten lezen, en de aangegeven range bij 100% SOC en boordcomputer reset moeten uitvoeren. Als de SOH 100% is zouden hier dan precies deze actieradiussen uit moeten komen. Indien de SOH geen 100% is dan zou [Weergegeven range] / [SOH%] = [bovenstaande Range] moeten opleveren.

Als iemand met een R240, Q90 of R90 dit wil testen, heel graag!
Ben ook heel benieuwd naar deze getallen.
Excuses voor de afrondingwaarden en dus minimale verschillen met Harm zijn calculatie.
Ik calculeer niet teveel achter de komma met mijn telraampje. :lol:
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Niek_
lid
lid
Posts in topic: 18
Berichten: 153
Lid geworden op: 09 okt 2016 14:13
Actief als: particulier
Locatie: Lunteren

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Niek_ »

Ik heb hem zojuist zo goed als leeg gereden tbv Harm z'n berekeningen. Morgenochtend als ik weer naar m'n werk ga zal ik de reset uitvoeren. Moet wel zeggen dat ik de vorige keer dat ik de reset uitvoerde geen verandering zag in de range (kan je die reset ook verkeerd uitvoeren?). Dat was toen al vrij onwaarschijnlijk (heb in het begin 260km als range gehad) omdat ik flink doorgereden had, maar morgen zal er dan zeker verschil te zien moeten zijn omdat ik continue maximaal gereden heb in de laatste rit om de accu zo leeg mogelijk te krijgen bij aankomst thuis.
Wel grappig die meldingen bij 15km, 10km (incl zenuwachtig piepje) en daarna de ---
Zoe R90 met 41kW accu sinds week 01-2017

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 57
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door HarmOtten »

@Niek_,
Alvast dank voor al je moeite!
Een tip voor het uitvoeren van de [range bij 100% SOC en boordcomputer reset]: Doe de reset zo kort mogelijk nadat het opladen helemaal klaar is, en lees dan de range af. Wacht je een nacht, dan is de waarde namelijk meestal al weer ietsje lager.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Niek_
lid
lid
Posts in topic: 18
Berichten: 153
Lid geworden op: 09 okt 2016 14:13
Actief als: particulier
Locatie: Lunteren

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Niek_ »

Lees je tip net te laat, hopelijk de volgende keer boven de magische 300km :)
Gisteravond rond 2200u was de accu vol. Zojuist een screenshot gemaakt:
Afbeelding
Zoe R90 met 41kW accu sinds week 01-2017

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 57
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door HarmOtten »

Dankjewel Niek!
Dat zou betekenen dat het magische getal voor de Q90 wordt: 292 / 1.03 = 283km
Dat is dus hoger dan verwacht op basis van de berekening a.d.h.v. de NEDC waarden.
Maar doordat je pas de volgende dag de reset had gedaan, kan dit getal zelfs nog ietsje hoger worden. (Je was de reset toch niet vergeten hè?)

Laten we dit getal de typische range noemen (bij Tesla noemen ze dat ook Typical Range):
Q210: 131km
R240: ...
Q90 : 283km (voorlopig)
R90 : ...
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 64
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door OlafH »

Dat zou betekenen dat de effectieve range van de Q90 toch méér dan 2 keer hoger is dan de Q210, ondanks dat het accupakket minder dan verdubbeld is.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht