Dit is de aatste posting van de vorige pagina:
Lijkt wel in te storten. Merk je ook iets aan de range?Batterij gezondheid meten
-
- Lid
- Posts in topic: 23
- Berichten: 676
- Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
- Actief als: particulier
- Locatie: Herent (Leuven, België)
- Contacteer:
Re: Batterij gezondheid meten
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 57
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: Batterij gezondheid meten
@Fivari,
Nee, van range-afname merk ik niks. Gisteravond gaf ie na het opladen zelfs 161km aan.
Maar als ik daar nog (100 - 94 =) 6% bij tel, dan zou de range 171km (erg hoog is bij deze temperaturen) geweest zijn. Dan zou het 10km schelen...
Nee, van range-afname merk ik niks. Gisteravond gaf ie na het opladen zelfs 161km aan.
Maar als ik daar nog (100 - 94 =) 6% bij tel, dan zou de range 171km (erg hoog is bij deze temperaturen) geweest zijn. Dan zou het 10km schelen...
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 57
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: Batterij gezondheid meten
De laatste tijd zie ik toch een duidelijk afname van de battery SOH (=State of health). Rode lijn is van mijn Zoe:
Wat is jullie SOH met bijbehorende km-stand? (Dit kun je uitlezen mbv CanZE, de i907, of bij de Renault garage.)
Momenteel 67500km gereden, en 2 jaar en 7,5 maand in bezit.Wat is jullie SOH met bijbehorende km-stand? (Dit kun je uitlezen mbv CanZE, de i907, of bij de Renault garage.)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 78
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
- Actief als: particulier
Re: Batterij gezondheid meten
91% - 40.000 - 2 jaar, 2 maanden. Probleem is dat absolute waardes niets zeggen. De "start" SOH van de batterijen is substatieel verschillend. Je ziet het al aan je blauwe stippen. Alleen lijnen zoals je eigen zijn relevant. Op de CanZE website staat ook een survey met de nodig SOH data, mocht je die er nog niet bij hebben genomen. Ook daar: geen peil op te trekken, dus alleen een "per auto trend" lijkt zinvol. Volgens Renault vermindert de degeneratie. m.a.w., moet je lijn vlakker worden.
ps: het lijkt alsof de i907 het percentage op 100 clipt. De auto rapporteert cia CanZE wel degelijk boven de honderd, m.a.w., 100 is een "normpunt", ws overeenkomend met de 22 kWh.
ps: het lijkt alsof de i907 het percentage op 100 clipt. De auto rapporteert cia CanZE wel degelijk boven de honderd, m.a.w., 100 is een "normpunt", ws overeenkomend met de 22 kWh.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 64
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Veenendaal
Re: Batterij gezondheid meten
De mijne is in 2 dagen van 97 naar 95% geduikeld. Met 35k op de teller sinds 8-2014.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 23
- Berichten: 676
- Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
- Actief als: particulier
- Locatie: Herent (Leuven, België)
- Contacteer:
Re: Batterij gezondheid meten
31.000 km 100%, was tot voor kort 101%,
MAAR een nieuwe of beter andere batterij gekregen in mei 2015 waarvan de Isoft aangaf dat ze 17.000 km had afgelegd in plaats van de 21.000 die de auto toen had afgelegd. Dus werkelijk afgelegde afstand bedraagt volgens mij 27.000km
MAAR een nieuwe of beter andere batterij gekregen in mei 2015 waarvan de Isoft aangaf dat ze 17.000 km had afgelegd in plaats van de 21.000 die de auto toen had afgelegd. Dus werkelijk afgelegde afstand bedraagt volgens mij 27.000km
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 22
- Berichten: 535
- Lid geworden op: 14 apr 2015 23:01
- Actief als: particulier
Re: Batterij gezondheid meten
93% met 22.000 km op de teller.
Rij elektrisch
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 10
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 06 dec 2015 20:32
- Actief als: particulier
Re: Batterij gezondheid meten
Hier 93% met 11.300 km op de teller
De Zoe (4/2014) geladen met zonnepanelen
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 16
- Berichten: 524
- Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
- Actief als: particulier
- Locatie: Ter Aar
Re: Batterij gezondheid meten
98,5% bij ongeveer 33000 km.
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 64
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Veenendaal
Re: Batterij gezondheid meten
Ben toch wel benieuwd of we hier ooit een verband met gebruik of laden weten te ontdekken.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 17
- Berichten: 585
- Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
- Actief als: particulier
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Batterij gezondheid meten
85 % met 23.134 km, best laag vind ik. Ben blij met het huur contract. (Ik laad het meest thuis op 1x 16A)
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 23
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 08 jul 2014 12:24
- Actief als: particulier
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 57
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: Batterij gezondheid meten
Dit zijn alle standen die ik tot nu toe heb verzameld:
Ik ben benieuwd of Z.E.Paulus nu nog steeds op 100% zit, en of de lijn van Ad mijn rode lijn zal gaan kruisen.
Maar als ik het dus goed heb begrepen, dan neemt de actieradius dus af met het percentage van de SOH (State of Health). Oftewel, de afstand die je kan rijden bij een volledig opgeladen batterij neemt af, als je SOH afneemt (lineair verband). Dat betekent dan dat je bij een lagere SOH, per % SOC minder kilometers kan rijden. Maar ook andersom: De tijd die nodig is om 1% op te laden wordt ook korter. Duurde het bij 100% SOH nog 911 / 43kW = 21 seconden, dan zal dit bij 90% SOH nog maar ongeveer 19 seconden duren. Oftewel, dan wordt mijn formule:
911 * SOH / Tijd_in_sec_per_%_SOC = vermogen waarmee wordt opgeladen in kW
Bijvoorbeeld: 911 * 90% / 19 sec. = 43kW.
Ook de afstand die je bij 100% SOH kon afleggen per blokje van de batterij, neemt af als de SOH afneemt. Wat dat betreft is de actieradius die bij de batterijmeter wordt weergegeven een betere indicator dan het batterij percentage.
@fivari, Als je een nieuwe batterij hebt gekregen, zou je voor deze grafiek naar de km-stand per batterij moeten kijken. Wellicht kunnen de CanZE bouwers die stand in het batterijscherm toevoegen. In de i907 is dat waarde [LBC 44]. De totale km-stand van de auto zit in parameter [Instr.panel 1].
Nieuwe data mag je blijven sturen .
Zodra ik meer data van een Zoe heb krijg je een aparte kleur .Ik ben benieuwd of Z.E.Paulus nu nog steeds op 100% zit, en of de lijn van Ad mijn rode lijn zal gaan kruisen.
Maar als ik het dus goed heb begrepen, dan neemt de actieradius dus af met het percentage van de SOH (State of Health). Oftewel, de afstand die je kan rijden bij een volledig opgeladen batterij neemt af, als je SOH afneemt (lineair verband). Dat betekent dan dat je bij een lagere SOH, per % SOC minder kilometers kan rijden. Maar ook andersom: De tijd die nodig is om 1% op te laden wordt ook korter. Duurde het bij 100% SOH nog 911 / 43kW = 21 seconden, dan zal dit bij 90% SOH nog maar ongeveer 19 seconden duren. Oftewel, dan wordt mijn formule:
911 * SOH / Tijd_in_sec_per_%_SOC = vermogen waarmee wordt opgeladen in kW
Bijvoorbeeld: 911 * 90% / 19 sec. = 43kW.
Ook de afstand die je bij 100% SOH kon afleggen per blokje van de batterij, neemt af als de SOH afneemt. Wat dat betreft is de actieradius die bij de batterijmeter wordt weergegeven een betere indicator dan het batterij percentage.
@fivari, Als je een nieuwe batterij hebt gekregen, zou je voor deze grafiek naar de km-stand per batterij moeten kijken. Wellicht kunnen de CanZE bouwers die stand in het batterijscherm toevoegen. In de i907 is dat waarde [LBC 44]. De totale km-stand van de auto zit in parameter [Instr.panel 1].
Nieuwe data mag je blijven sturen .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 348
- Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
- Actief als: particulier
Re: Batterij gezondheid meten
Als ik de lijn van degradatie van jouw accu zie Harm, dan kan ik mij alleen maar voorstellen dat de accu aan het falen is. Is Renault op de hoogte van deze ontwikkeling?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 23
- Berichten: 676
- Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
- Actief als: particulier
- Locatie: Herent (Leuven, België)
- Contacteer:
Re: Batterij gezondheid meten
Ik ben nu wat in de war. Zoe was in garage voor een kleine carrosserieherstelling. Ondertussen zou men ook nakijken waarom bij het laden meer stroom wordt getrokken dan door het cp-signaal van het laadstation opgegeven.
De SOH bleek na het onderhoud gezakt van 100% naar 97%. Rijbereik na reset bleef echter 135 km.
De ecoscore van het proefritje was 0 op 100.???
Aantal batterij km : 26968km terwijl we in mei vorig jaar, bij een kmstand van 20936 km geen nieuwe maar dus blijkbaar een andere batterij kregen.
Vreemd die plotse daling van de SOH.
We kregen ook een software update.
De SOH bleek na het onderhoud gezakt van 100% naar 97%. Rijbereik na reset bleef echter 135 km.
De ecoscore van het proefritje was 0 op 100.???
Aantal batterij km : 26968km terwijl we in mei vorig jaar, bij een kmstand van 20936 km geen nieuwe maar dus blijkbaar een andere batterij kregen.
Vreemd die plotse daling van de SOH.
We kregen ook een software update.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 29 dec 2015 23:45
- Actief als: professional
Re: Batterij gezondheid meten
Wat maakt het uit als de accu stuk gaat? Je krijgt dan toch een nieuwe.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 29 dec 2015 23:45
- Actief als: professional
Re: Batterij gezondheid meten
Bij 75 % capaciteit van de accu kun je een nieuwe accu krijgen toch ? Of zou dat dan 75% gezondheid zijn ?
75% capaciteit verwacht ik pas over 10 jaar eigenlijk.
Ser en dan heb je de accu waarschijnlijk 2 keer betaald.
75% capaciteit verwacht ik pas over 10 jaar eigenlijk.
Ser en dan heb je de accu waarschijnlijk 2 keer betaald.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 78
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
- Actief als: particulier
Re: Batterij gezondheid meten
120 * 79 = 9480. Eén keer de batterij betaald lijkt me redelijker. En het ligt natuurlijk aan je tarief. Even te lui om op te zoeken maar die 79 was dacht ik mijn 14.000 km/j tarief.
De 75% regel is: State of Health, en je hebt geen recht op een letterlijk nieuwe, maar op een die beter is dan 75%. In de praktijk zal dat spijkers op laag water zijn: waarom zouden ze je een afgeragte batterij geven, dan ben je binnen een jaar weer terug.
De 75% regel is: State of Health, en je hebt geen recht op een letterlijk nieuwe, maar op een die beter is dan 75%. In de praktijk zal dat spijkers op laag water zijn: waarom zouden ze je een afgeragte batterij geven, dan ben je binnen een jaar weer terug.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 57
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: Batterij gezondheid meten
Met alle respect, maar ik denk dat tegen de tijd de gezondheid van de batterij onder de 75% SOH komt, of dit nu 6 of 10 jaar is, de batterijtechnologie al weer veel verder is. De geruchten gaan zelfs dat tijdens deze periode er al voor een nieuwe grotere batterij gekozen kan worden.
De batterijhuur is ook een garantie dat als ie voortijdig stuk gaat, je gewoon een "nieuwe" krijgt. Daarbij zit in het huurcontract ook Europadekking, mocht je onverhoopt, ongeacht de reden, een keer ergens stranden. Ik heb deze service al een keer "getest" in Noorwegen, en werkt goed!
Daarnaast vind ik het ook gewoon interessant om te weten hoe de huidige accutechnologie het in de Zoe doet. Ongeacht of je nu gratis een nieuwe accu krijgt of niet.
De batterijhuur is ook een garantie dat als ie voortijdig stuk gaat, je gewoon een "nieuwe" krijgt. Daarbij zit in het huurcontract ook Europadekking, mocht je onverhoopt, ongeacht de reden, een keer ergens stranden. Ik heb deze service al een keer "getest" in Noorwegen, en werkt goed!
Daarnaast vind ik het ook gewoon interessant om te weten hoe de huidige accutechnologie het in de Zoe doet. Ongeacht of je nu gratis een nieuwe accu krijgt of niet.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 57
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: Batterij gezondheid meten
De batterij "gezondheid" blijft bij mijn Zoe ongeveer in hetzelfde tempo achteruit gaan. De kromme zou naar verloop van tijd vlakker moeten worden.
Iemand al gegevens bij 70.000km+ ?
Ook als ik de grafiek uitzet tegen de tijd, ziet het er ongeveer hetzelfde uit:
Alle data in formaat (Datum, km-stand, SOH%) is welkom.Iemand al gegevens bij 70.000km+ ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 64
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Veenendaal
Re: Batterij gezondheid meten
Voor mij kun je het volgende noteren:
30.000 km: 97% (november 2015)
35.000 km: 95% (19-1-2016)
40.000 km: 94% (4-3-2016)
30.000 km: 97% (november 2015)
35.000 km: 95% (19-1-2016)
40.000 km: 94% (4-3-2016)
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 28 jun 2015 16:49
- Actief als: particulier
Re: Batterij gezondheid meten
Op dit moment gaf mijn boordcomputer, na het volledig opladen van de accu en een reset van de boordcomputer, een actieradius aan van 128 km... Daarmee zou mijn accu gezondheid rond de 97% moeten liggen... Met een kilometerstand van bijna 64.000 km...
Uiteraard had ik deze informatie liever uit de gegevens gehaald van Canze, maar mijn Konnwei KW902 was helaas defect geleverd, doet dus helemaal niets!!!
Uiteraard had ik deze informatie liever uit de gegevens gehaald van Canze, maar mijn Konnwei KW902 was helaas defect geleverd, doet dus helemaal niets!!!
Renault Zoe Intense (mei 2013)
Renault Kangoo Express ZE (februari 2013)
Zero "fossiele brandstof in de auto" Emissie...
Renault Kangoo Express ZE (februari 2013)
Zero "fossiele brandstof in de auto" Emissie...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 6
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
- Actief als: particulier
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Batterij gezondheid meten
Als ik nu na volladen de boordcomputer reset, komt er 105 km range te staan. Wil dat dan zeggen dat ik nu op 79% zit?
Don't HURRY, be happy!
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 64
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Veenendaal
Re: Batterij gezondheid meten
Volgens de theorie wel. CanZE kan natuurlijk get beste uitsluitsel geven.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 10
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 06 dec 2015 20:32
- Actief als: particulier
Re: Batterij gezondheid meten
Als je met CanZe kijkt maakt het dan nog uit of de accu koud is? Is meten direct na het laden nodig?
Jeroen bedankt voor je snelle antwoord in dat geval:
27 jan 93% bij 11300km
6 mrt 93% bij 14500km
Jeroen bedankt voor je snelle antwoord in dat geval:
27 jan 93% bij 11300km
6 mrt 93% bij 14500km
De Zoe (4/2014) geladen met zonnepanelen
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 78
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
- Actief als: particulier
Re: Batterij gezondheid meten
Nee, dat is niet nodig
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 15
- Berichten: 941
- Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
- Actief als: particulier
Re: Batterij gezondheid meten
Harm, ik zit volgens CanZe op een SOH van 86% bij km 34k. Daar ben ik ook niet zo blij mee. Het is lastig om een patroon te vinden in het verloop van SOH. Het lijkt eerder met het aantal ritten te maken te hebben (en dus leeftijd) dan aantal kms
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 44
- Berichten: 1876
- Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
- Actief als: particulier
- Locatie: Oosterhout NB
- Contacteer:
Re: Batterij gezondheid meten
Daar heb je een goeie. Wij maken ook relatief veel kleine ritjes en onze SoH is al tijden 89%
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 57
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: Batterij gezondheid meten
De levensduur van Lithium-Ion batterijen is afhankelijk van een aantal factoren:
- Temperatuur
- Hoe lang de batterij onder/boven een bepaald SOC% is
- Het aantal cycli
- De snelheid van op- en ontladen
- Combinaties van bovenstaande punten
Voor de levensduur is het goed als de batterij wordt bewaard bij lage temperaturen, en het liefst niet helemaal opgeladen, maar ook zeker niet helemaal ontladen. Ergens in het midden dus. Ik heb wel eens gelezen dat rond de 30 tot 40% het beste is. Maar om in de winter snel te kunnen opladen, wil je juist dat de batterij zo warm mogelijk is.
In de zomer wordt door Renault ook geadviseerd om de auto niet in de volle zon te parkeren, vooral als deze helemaal opgeladen is.
Let wel, het bruikbare deel van de batterij is maar een gedeelte van de werkelijke capaciteit. Van de 26kWh wordt bij de Q210 maar 22kWh daadwerkelijk gebruikt. Om de stress van de batterij te beperken, kun je deze dus niet helemaal leeg rijden, en ook niet helemaal opladen.
Ook was er in de begintijd van de Zoe sprake dat je extra moest betalen als je met 43kW ging opladen. Dit hebben ze gelukkig snel laten varen. En ik denk ook dat het snelladen minder bijdraagt aan de degradatie dan andere factoren. Ik denk zelfs dat het aantal cycli er minder toe doet, dan de 1e twee punten. De meeste tijd zullen de Zoe's volledig opgeladen ergens geparkeerd staan. En hoe hoger te temperatuur daarbij, hoe sneller de degradatie. Dit zou in veel gevallen betekenen dat het aantal gereden km's minder bijdraagt aan de degradatie dan de leeftijd van de batterij. Daarom heb ik ook een 2e grafiek gemaakt die de degradatie over de tijd laat zien.
- Temperatuur
- Hoe lang de batterij onder/boven een bepaald SOC% is
- Het aantal cycli
- De snelheid van op- en ontladen
- Combinaties van bovenstaande punten
Voor de levensduur is het goed als de batterij wordt bewaard bij lage temperaturen, en het liefst niet helemaal opgeladen, maar ook zeker niet helemaal ontladen. Ergens in het midden dus. Ik heb wel eens gelezen dat rond de 30 tot 40% het beste is. Maar om in de winter snel te kunnen opladen, wil je juist dat de batterij zo warm mogelijk is.
In de zomer wordt door Renault ook geadviseerd om de auto niet in de volle zon te parkeren, vooral als deze helemaal opgeladen is.
Let wel, het bruikbare deel van de batterij is maar een gedeelte van de werkelijke capaciteit. Van de 26kWh wordt bij de Q210 maar 22kWh daadwerkelijk gebruikt. Om de stress van de batterij te beperken, kun je deze dus niet helemaal leeg rijden, en ook niet helemaal opladen.
Ook was er in de begintijd van de Zoe sprake dat je extra moest betalen als je met 43kW ging opladen. Dit hebben ze gelukkig snel laten varen. En ik denk ook dat het snelladen minder bijdraagt aan de degradatie dan andere factoren. Ik denk zelfs dat het aantal cycli er minder toe doet, dan de 1e twee punten. De meeste tijd zullen de Zoe's volledig opgeladen ergens geparkeerd staan. En hoe hoger te temperatuur daarbij, hoe sneller de degradatie. Dit zou in veel gevallen betekenen dat het aantal gereden km's minder bijdraagt aan de degradatie dan de leeftijd van de batterij. Daarom heb ik ook een 2e grafiek gemaakt die de degradatie over de tijd laat zien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 78
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
- Actief als: particulier
Re: Batterij gezondheid meten
Voor mij NOG een reden om nog slimmer (tot een bepaalde SOC) te willen laden. Als er ooit en koop optie komt van mijn HUIDIGE batterij wil ik die zo lekker mogelijk hebben.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 29 dec 2015 23:45
- Actief als: professional
Re: Batterij gezondheid meten
De koop optie komt er niet.Ik denk dat het gewoon wachten is op een externe partij die accu's maakt.Dan lever je de accu gewoon in bij Renault en zet je de andere er weer onder.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 64
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Veenendaal
Re: Batterij gezondheid meten
Goed timen wanneer je bij de 70% komt, zodat als je batterij vervangen wordt je meteen een nieuwe versie met meer kilowattjes hebt...
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 64
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Veenendaal
Re: Batterij gezondheid meten
Hier nog een input van de leen-Zoe: 13.688 km 94% (volgens CanZe).
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 78
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
- Actief als: particulier
Re: Batterij gezondheid meten
@OlafH: bij mijn beste weten is het breekpunt 75%, maar ik laat me graag corrigeren.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 64
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Veenendaal
Re: Batterij gezondheid meten
wist het niet zeker meer, het zal wel 75% dan.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 64
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Veenendaal
Re: Batterij gezondheid meten
Datum tenaamstelling is trouwens 2 januari 2015OlafH schreef:Hier nog een input van de leen-Zoe: 13.688 km 94% (volgens CanZe).
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht