OlafH schreef:...En met welke betrouwbaarheid zegt het werkelijk iets over de accu?
Ik vond deze pagina met wat uitleg over de SOH van een batterij met BMS;
https://en.m.wikipedia.org/wiki/State_of_health.
De SOH is niet echt een actueel cijfer maar meer een indicatie over de toestand van de batterij.
Het cijfer geeft (mijn interpretatie) aan hoeveel energie je uit de batterij kan halen t.o.v de situatie toen de batterij nieuw was. Op zich kan prima gemeten worden hoeveel energie erin komt een hoeveel energie eruit, alleen de hoeveelheid energieverlies in de batterij zelf kan niet gemeten worden. Mogelijk wordt de interne weerstand in de batterij als factor meegenomen in de berekening en het is ook denkbaar dat de temperatuur wordt meegenomen in de bepaling van de interne weerstand. Deze factor is dus een inschatting van het BMS maar kan afwijken van de praktijk.
Ik zou zelf denken dat de SOH het beste de situatie weergeeft als de verliezen het laagst zijn, dus bij weinig vermogen (laadsnelheid/rijsnelheid) en lage interne weerstand (warme batterij).
Dit filmpje geeft wat inzicht in het BMS van Tesla;
https://youtu.be/F3tF0i98MpI
Bovenstaande zijn mijn ideeën over de SOH, het is echter niet mijn vakgebied dus ik kan er ook compleet naast zitten.
Verstuurd vanaf mijn Lenovo P2a42 met Tapatalk