Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
De degradatie gaat altijd door, wat het SOH-getal ook aangeeft.
Nadat de inmiddels bekende update op het BMS is uitgevoerd, begint de SOH altijd weer op 98%. Dat zou wel heel toevallig zijn als dat bij voor elke batterij gelijk is. Dus dat is gewoon een gekozen percentage. Daarna gaan de computers weer rekenen, en zal het percentage langzaam weer bijgesteld worden.
Of met deze update ook ietsje meer van de batterij capaciteit wordt vrijgegeven, weet ik niet zeker. Daar zou je achter kunnen komen door voor en na de update de Real-SOC zowel bij een "lege" als volle batterij te nemen.
Ik denk zelf dat ze de capaciteit gelijk hebben getrokken met het R240-model. Daar is ongeveer 23,1 kWh beschikbaar.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Nou, heb mn Zoe Q210 uit 2015 7jun bij Herwers te Doetinchem gekocht. Omdat de radio het niet deed en later de automatische ruitenwisser ook niet, ben ik naar AutoHaag Zeeuwe te Delft geweest omdat deze dealer dichterbij is.
Voor de radio hadden ze "my Renault" voor nodig (waarom belde ze me niet) en ik krijg een BMS update.
De sensor voor de ruitenwisser (tevens voor de automatische verlichting) is kapot. Ook is het kleine klepje voor de laadkabel kapot. Een schroef dient nu als scharnieren. Voor deze 2 punten moet ik contact opnemen met Doetinchem. Hoop dat de sensor onder de 6 maanden garantie valt en het klepje onder de 5jaar motorlijn garantie.
Voor de BMS update moet ik een nieuwe afspraak bij AutoHaag Zeeuw te Den Haag maken. Tevens kijken ze naar mijn radio. Ben benieuwd. Iemand van het forum is ook in Den Haag gewrest dus dat geef de burger weer moed.
Verder ben ik in Delft netjes geholpen.
Q90 uit 2017 sinds dec 2019
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan
Nou, 4 vier punten wat verholpen moest worden dus had een afspraak bij AutoHaag Zeeuw te Den Haag (zonweg) een afspraak gemaakt. Het ging om de volgende punten.
1.BMS update
2.klepje bij het laadpunt kapot
3.Radio doet het niet (USB wel) (update van R-link)
4.Regensensor kapot
1.BMS is geupdate, jammer dat ik geen uitdraai van de status van de batterij kreeg en wat de versie van de software is. Het bereik is 135km bij 100%. Dat beloofd veel goeds maar de computer moet zich nog aanpassen.
2. Klepje is gemaakt, mooi
3. Update van de R-link gehad dus de radio zou het moeten doen. Bij het testen bleek dit niet het geval. De man van de service balie begreep er niets van en ik moet maar terug komen als het probleem aanhoud. Testen ze zelf niet effe de radio??
4. Bij de regensensor miste ze een montage ring dus moet over 2 weken terug komen. Zit dat niet standaard in de doos??
Je moet veel geduld hebben maar er zit beweging in
Q90 uit 2017 sinds dec 2019
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan
Mijn accu is verder gezakt naar 89%, maar de guess-o-meter is helemaal van het padje af.
Ik ging gisteren met 126 km van huis af, reed ca. 37 km en kwam met 78 km resterend aan. Toen ik weer weg reed was het 82 km en na 37 km stond tie op 62 km. Na het inpluggen stond de SoC op 51 km. Probeer dat maar eens aan mij uit te leggen!
@Ad,
Beetje Off-topic, maargoed. Wat betreft je Guess-o-meter (range):
Dit soort gedrag kan ook optreden als je 12V accu slecht is. Kun je die eens nameten?
Of anders kan je Fivari eens vragen. Die heeft dat eens gehad dacht ik.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
AdvanderMeer schreef:Mijn accu is verder gezakt naar 89%, maar de guess-o-meter is helemaal van het padje af.
Had zoiets ook een keer. Reed je toen over de snelweg of de binnen door. Misschien heb je ook een BMS update nodig. Mijn bereik is nu 130km en de afname loopt netjes af met de echte gemaakt kilometers. Binnendoor of snelweg (100km/u) maak dan niet zoveel uit
Q90 uit 2017 sinds dec 2019
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan
werikw schreef:De koop optie komt er niet.Ik denk dat het gewoon wachten is op een externe partij die accu's maakt.Dan lever je de accu gewoon in bij Renault en zet je de andere er weer onder.
Is dat mogelijk?
Ik heb begrepen dat je aan het contract vast zit zolang je de auto in bezit hebt. Ook zou er een beveiliging (in de auto?) ingebouwd zijn zodat je alleen kunt laden als ook de accuhuur is betaald.
Disclaimer: Ik heb (nog) geen Zoe maar ben mij aan het oriënteren en heb bovenstaande info uit de media.
Denk niet dat het mogelijk is om de accuhuur af te kopen. In 2017 kon men kiezen tussen accu huur of koop.
Trap ook niet in verkopers die beweren dat er in een Zoe met een kleine accu, deze te vervangen is door een grote accu.
Technisch kan het wel maar Renault Nederland (of Frankrijk) doen dat niet.
Enkele Zoe bezitters uit 2013 hadden wel het geluk voor deze mogelijkheid.
Q90 uit 2017 sinds dec 2019
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan
OlafH schreef:Gisteren ook de BMS update laten doen. Ik ben wel en niet blij.
NIET blij omdat de laadsnelheid als functie van temperatuur en % lading waarschijnlijk ook gewijzigd is. De auto begint veel eerder met knijpen en als de accu niet pisheet is, heb je vanaf 70% lading geen snellader meer nodig. Enorm balen, omdat ik een grootverbruiker van Fastned ben.
Heb zelf zitten klokken en kwam ongeveer op de volgende waarden (heb geen canZe). Bij 90% stop ik altijd met snelladen want dan gaat het nog langzamer.
Snelladen bij normale temperatuur (20gr)
Tot 70% 22sec/%
70-75% 27sec/%
75-80% 45sec/% 50sec
80-85% 65sec/% 54sec
85-90% 80sec/%
Bij 70% neemt het snelladen inderdaad af. Heb geen meetgegevens van voor de BMS update
Q90 uit 2017 sinds dec 2019
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan
Toen ik 2 maanden geleden mijn 2de hands Zoe uit 2014 met huurbatterij ( 50000km) geleverd kreeg heb ik de test gedaan van het Duitse forum.
103/131km = 78.6%
Omdat ik daar niet echt blij van werd heb ik de KONNWEI-dongle besteld en CanZE geïnstalleerd. Dit weekend kunnen testen.
Resultaat: 77%
Kan ik hiermee naar de garage gaan om alles eens na te kijken (updates en dergelijke) of heeft het geen zin zolang je boven 75% blijft?
Ik denk dat mijn huidige garage niet echt ZE-is want toen ik naar de gezondheid van de batterij vroeg wisten ze niet wat te antwoorden.
Ja, er is een firmware update voor de batterij die de SoH (State of health) anders berekent. Dit kan alleen bij een ZE-dealer uitgevoerd worden. Na die update begint de SoH weer vanaf 98% te tellen, en je hebt ook weer de bijbehorende range.
Veel garages doen moeilijk als je om die update vraagt, of rekenen daar een bedrag voor. Beetje vreemd, want als de SoH onder de 75% komt moeten ze het gratis doen. Maar omdat het hun wel tijd kost, zou ik proberen het te combineren met een onderhoudsbeurt of zo.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
BBEL schreef:Ok, dank je.
Ik ga wel een andere garage moeten zoeken denk ik.
Heb je verteld dat het laden van 99% naar 100% een eeuwigheid duurt, dat bij meerdere laadpalen het laden afgebroken wordt? Dan krijg je vaak zonder kosten de updates, waaronder de broodnodige BMS update.
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.
BBEL schreef:
Omdat ik daar niet echt blij van werd heb ik de KONNWEI-dongle besteld en CanZE geïnstalleerd.
Kijk op je CanZE onder firmware en kontroleer of je BMS versie 0854.
Hou ook rekening dat met het koude weer je accu slechter presteer.
Mijn Zoe Q210 uit 2015 heeft een gezondheid van 92% maar een bereik van ongeveer 100km.
Ik rij niet harder dan 114km/u omdat dan het verbruik sterk omhoog gaat en dus het bereik afneemt.
Gemiddeld verbruik staat op 18.8
Succes
Q90 uit 2017 sinds dec 2019
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan
Zo, weer zo'n zes maanden en 10k km verder (ruim 79k totaal). SOH staat in CanZE nu op 81%. Heb het deze winter ook wel gemerkt, wat vaker dan vorig jaar de Fastned van dichtbij bekeken.Ben benieuwd of ik de volgende winter nog haal boven de 75%.
Ik vind 81% voor 79k heel erg laag. Heb je wel de laatste LBC update (ook Canze, firmware, LBC), soft: 0854?
Overigens: als je die geïnstalleerd krijgt schiet je SOH naar 98% en het duurt minstens een jaar voordat deze is ingeleerd. De mijne staat nu (2013 ZOE, 2017-09 update geïnstalleerd, 95k) op 95%
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
aip schreef:Zo, weer zo'n zes maanden en 10k km verder (ruim 79k totaal). SOH staat in CanZE nu op 81%. Heb het deze winter ook wel gemerkt, wat vaker dan vorig jaar de Fastned van dichtbij bekeken.Ben benieuwd of ik de volgende winter nog haal boven de 75%.
Anders kom je in aanmerking voor een nieuwe accu
Stond overigens bij een laadpaal met de CanZe aangesloten.
Deze laadpaal zou 11kw moeten zijn.
Kan het kloppen dat CanZe 8.4kw aangeef (3x230Vx12A=8.4kw).
Q90 uit 2017 sinds dec 2019
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan
Je bedoelt denk ik: kan het kloppen dat ergens stond dat de paal 11 kW is, maar het niet is? Ja dat kan! Chargemap to the rescue zou ik zeggen. Ik geef daar zelf altijd mutaties, onnauwkeurige lokaties en dit soort gedoe aan.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
zoe2goe schreef:Ik vind 81% voor 79k heel erg laag. Heb je wel de laatste LBC update (ook Canze, firmware, LBC), soft: 0854?
Overigens: als je die geïnstalleerd krijgt schiet je SOH naar 98% en het duurt minstens een jaar voordat deze is ingeleerd. De mijne staat nu (2013 ZOE, 2017-09 update geïnstalleerd, 95k) op 95%
Nope, die LBC update heb ik denk ik nog niet gehad. Komt bij de volgende beurt dan denk ik wel (als ze t gratisch doen, anders wacht ik SOH<75% af). Overigens heb ik er zelf weinig last van hoor, mijn woon-werk-vv is zo'n 55km. Met de boodschapjes enzo erbij red ik het iedere dag makkelijk. Alleen wanneer ik andere afspraken heb wisselen mijn vrouw en ik van auto, ga ik met de XC60, zij met de Zoe. En dan is 112km woon-werk-vv voor haar in de winter net wat krap. Dus eigenlijk had ik moeten zeggen: Zoe heeft deze winter Fastned wat vaker gezien. Ik maar zelden
Voor wat betref 11kW laden: onze L24 laadpaal is ook 11kW, maar volgens CanZe haalt die maar net 9kW. Dus dat daar wat verschil tussen zit ben ik wel gewend....
Als dat DC vermogen is klopt dat prima, want dat is na verliezen en aftrek van imaginair vermogen (te ingewikkeld voor nu). Maar als linksboven in het charging scherm 9 staat, staat je 11 kW lader, nou ja, niet op 11 kW.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
zoe2goe schreef:Overigens: als je die geïnstalleerd krijgt schiet je SOH naar 98% en het duurt minstens een jaar voordat deze is ingeleerd. De mijne staat nu (2013 ZOE, 2017-09 update geïnstalleerd, 95k) op 95%
Huh? Hoe zit dat? Dus de terugloop van 98% SOH een jaar geleden (en bijna 30.00 kilometer later) naar 90% SOH is iets vaags softwarematig? Ben benieuwd wat Renault Frankrijk vindt van de SOH van de accu, als ik er er maandag aan denk (kan maandag mijn nieuwe SD card ophalen, huidige geeft errors, bij de dealer) vraag ik of ze dan uit kunnen printen.
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.
Ik bedoel: ik heb letterlijk iedereen 98% na de laatste firmware update horen meldden. Dat kan natuurlijk niet echt kloppen. De LBC heeft tijd nodig om de SOH te bepalen, en dat is extra lastig omdat er geen sprake is van prachtige, voorgedefinieerde laad- en ontlaad-cycli. Uiteindelijk is het een benadering want het ding kan niet in de chemie van de batterij kijken. Mijn stelling is dat het heel lang duurt voor de SOH wort bijgewerkt.
Ik volg ook onder andere een forum in het onverenigd koninkrijk en ook daar zakken de SOH getallen maar heel langzaam, ook als de auto intensief wordt gebruikt.
En voordat iemand anders het zegt: Jaaahaa, dit is een sterk staaltje batterygate! Ahem.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Klopt het dat de referentiewaarde voor een nieuwe accu 41/22*131 dus 244km is?
In dat geval ben ik best tevreden. na een reset staat ie op 242km, dus 99%. De accu is ongeveer 10 maanden geleden vervangen, en sindsdien is er 35000 km gereden (sinds de upgrade wordt ie veel meer gebruikt)
De oude accu had na 110.000 km en 4,5 jaar nog iets van 81% over. Ik laad vrijwel altijd op 11kw en denk er verder niet over na (dus altijd tot 100%). Dat is niet gewijzigd sinds de upgrade. Voornaamste verschil is denk ik dat de nieuwe accu minder deep cycles doormaakt (want hij is groter). Aan de andere kant wordt de auto nu ook voor meer lange ritten gebruikt, dus het verschil is niet zo heel groot.
Ah, bedankt. Tot mijn schaamte moet ik zeggen dat ik Canze al zolang niet gebruikt had dat het niet meer op mijn telefoon stond. Supertool!
Het is ietsje minder: 96%. Toch nog steeds niet gek na 35000 km. De Zoe kan het nu weer wat rustiger aan gaan doen. We hebben twee auto's en de regel: alles wat makkelijk electrisch kan doe je electrisch. Na de accu upgrade bleek dat vrijwel alles te zijn
Nu is de andere auto vervangen door een e-niro en rijden we dus alleen nog maar electrisch.
Ik heb gemeten bij mijn Zoë van 2013 met 104.000 op de teller en kom nu op 72 procent uit. Lijkt me dat ik een keer terug moet om te checken of niet? Rij wel vaak genoeg nog 120 km met een lading overigens. Maar rij volgens mij ook wel aardig zuinig. 15,6 kw per 100 km over heel jaar....
Wat denken jullie? Nog een keer checken binnenkort en dan naar garage?
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
In jun 2020 hebben wij een Renault ZOE uit dec 2013 aangeschaft. De state of health was toen 79% (gemeten met CanZe). Dankzij dit forum kwam ik er toen achter dat er een update voor de BMS was. Deze update is in jul 2020 geinstalleerd en...
Deze vakantie was ik bijna toe aan dit experiment, maar helaas was de geplande benzinepomp al bereikt voor de tank echt op nul ging.
Ik had nog 1l benzine en 24km autonomie over met e-save en de motor bleef inderdaad doordraaien op benzine.
Toen ik onlangs moest stoppen langs de openbare weg met mijn Renault Trafic (2013) wilde ik mijn 4 richtingaanwijzers aanleggen maar die deden het niet. De volgende morgen zie ik dat mijn 4 richtingaanwijzers aanliggen en de trafic niet meer wil...