Batterij gezondheid meten

Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 44
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door GertjanVB »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Binnenkort een feestje!
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

birdibird
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 mei 2018 15:47
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door birdibird »

Wat een hoge percentages allemaal.
CanZe geeft bij mij 88% aan bij ~42000 km.
LBC 0854
Q210 eind December 2014

Is dat dan niet erg laag?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 57
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door HarmOtten »

Dat is relatief laag. Dan heb je waarschijnlijk de BMS-update nog niet gehad die de SoH op een nieuwe manier bepaalt. Daarmee begint ie weer vanaf 98% SoH te tellen. Zie een aantal berichten terug meer hierover.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

birdibird
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 mei 2018 15:47
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door birdibird »

LBC 0854 geeft toch aan dat ik wel de BMS-update heb?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 44
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door GertjanVB »

Na de BMS-update zit ik van 98% weer op 91% (de 22kW).

Het is mij wel duidelijk dat helemaal vol laden en ver leeg rijden “dodelijk” is. Dat is wel wat we thuis doen, vooral met de 22kW. Bij de 41kW gebeurd dat minder, maar het is met de hulpmiddelen die Renault biedt (geen) nagenoeg niet te voorkomen, (ze laden ‘s nachts en ‘s morgens weer 100% vol) Het zou leuk zijn van OlafH te horen wat zijn SoH en zijn laadpraktijk is. Ik vermoed veel laden op bestemming (niet helemaal leeg en bijtijds de stekker er weer uit)

Tesla heeft sowieso een veel groter accupakket waardoor nagenoeg leegrijden onnodig is of gewoon niet vaak voorkomt, maar de Max laadgrens is eenvoudig met een schuifje in te stellen. Wanneer je te vaak met te hoge SoC oplaad wordt fijntjes opgemerkt dat dit niet goed is voor de batterij en stelt lagere laadniveau’s voor. Desondanks mag je instellen wat je wenst. Renault geeft een laadplanner-optie die je moet aanschaffen en dan nog is het een gruwel van gebruiksvriendelijkheid.

“Men” zegt dat er boven de 100% vulling nog reservecapaciteit zit zodat nooit echt 100% wordt volgeladen, maar ik vermoed dat de BMS update niets anders doet dan daarvan wat vrijgeven om contractuele vervanging bij 75% te voorkomen of uit te stellen. Het gaat alleen maar zorgen voor snellere aftakeling. Dus rigoureus je laadmanieren aanpassen of juist niet en zo snel mogelijk je batterij naar de 75% jagen en vervanging afdwingen (bij leasen). Je moet je niet direct voorstellen dat de hele batterij wordt vervangen. Weer vergelijkend met Tesla, nu in het voordeel kan Renault; hiervan kunnen makkelijker delen vervangen worden door de modulaire opbouw van de batterij, het zwakke onderdeel wordt geïdentificeerd en vervangen. Ik meen dat de vele “penlights” bij Tesla met een koelpasta verkleefd zijn en dat het bij vervanging alles of niets is (correct me of I’m wrong).
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

Ik zit met mijn 2013 Q210, 101k op de klok, maar af en toe "leeg" rijden, maar altijd 100% in de nacht op mijn 16A enkelfase lader op 97%. Misschien heb ik (nou ja, RCI) erg veel geluk? Hoe veel staat er op de klok Gertjan?
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

@birdibird: correct (0854), en m.i. véél te laag (en dan komen er allemaal ingewikkelde mitsen en maren over laad-, rij- en stilstand-grdrag).

@gertjanvb: na nog even nadenken: natuurlijk is onze "sample size" vééĺ te klein, maar is een mogelijke conclusie dat de de ZE40 batterijen (jij hebt volgens mij een upgrade kitje ;-) ) aanzienlijk minder robuust zijn dan de oude 2xx model exemplaren?
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 44
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door GertjanVB »

Het gaat bij mijn cijfermateriaal om de 2013 Q210 22kW Zen die we er vorig jaar bijkochten. Km 76k, die we er niet allemaal zelf op hebben gereden (10k). Deze vertoont wel hetzelfde gedrag als de Q210 die bij 90k een upgrade kreeg naar 41kW, SoC dan de 22 kW liep naar de 80% dacht ik. Inmiddels 130k dus er is 40k met de 41kW batterij gereden. SoC van de 41kW heb ik niet bij de hand (dochter is er weer me op pad) maar zal ergens bij 98% liggen. Er wordt geladen met 1 fase 3,7 kW dat is voor mijn gevoel ook niet jofel. De verzwaring naar 3*25A is aangevraagd waardoor 3-fase 11kW mogelijk moet zijn.
Als de 41kW minder solide lijkt/is, dan kan dat door de hogere temperaturen in de batterij en minder reserve boven de 100% laadgrens (er is meer van de totale batterij capaciteit vrijgegeven)
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

Ah thanks. Nou, dan zit ik er dus kennelijk warmpjes bij. Ook in het Engelse forum wordt mijn goede SOH als "sample of one" afgeschilderd. Ik klaag niet.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

birdibird
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 mei 2018 15:47
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door birdibird »

Tja, ik rijd hier in de heuvels voornamelijk rond. Gemiddelde snelheid rond de 40 km/h. Gemiddelde afstand op een dag <40 km.
Opladen doe ik op de off-grid lader, meestal laad ik niet tot 100% maar in de 90%.
We laden met tussen de 1,5 en 3,5 kW, afhankelijk van wolken ed, meestal met de Granny, soms met de Tesla Wall Charger. (hier moet ik nog wat puzzelen met een Raspberry pi en een python script voor loadbalancing mbv van gegevens uit de inverter)
Af en toe bij langere afstanden (>75km) aan een 22kW lader, meestal ook niet tot vol. Behalve dan in de laatste maand 2x tot vol bij Renault Granada.

Het enige afwijkende dat ik kan bedenken is dat ons laadsysteem op dit moment wat fluctueert in voltage omdat ik de zoe vaak zonder huisbatterij heb aangesloten: direct PV -> EV. Daardoor fluctueert het Voltage met de lichtopbrengst. Soms gewoon 230V, soms zakt het tot onder de 200V. De granny en zoe hebben geen krimp gegeven, maar gingen gewoon door.

Wat denken jullie?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

Hmmm, SOH is ook maar een berekening van een computer uitgevoerd op een beperkt aantal parameters die aan de buitenkant van de batterij meetbaar zijn. Het lijkt me geen volstrekt onredelijke hypothese om te veronderstellen dat die geen (goed) rekening houdt met dergelijke toch wat afwijkende laadcycli, spanningen, etcetera. Misschien niet onverstandig de auto een paar redelijk diepe cycles te geven en op het net opladen, zodat de computer weer "weet" hoeveel capaciteit er daadwerkelijk is. Dat gezegd hebbende, voor zover ik het kan nagaan wordt de SOH maar heel langzaam aangepast. Met andere woorden, als de range redelijk is, niet al te druk over maken. Maar toegegeven, dat is min of meer giswerk.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Riesbak
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 417
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:27
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Riesbak »

Mijn SOH was toen ik de auto kreeg laag: 76%, toen vakkundig gemeten door zoe2goe. Daarna de BMS update gehad, range was gelijk beter en de SOH 98%. Nu 1 jaar en een paar maanden later en 40.000 kilometer verder staat de SOH op 95%, maar ik merk in het dagelijkse verkeer geen vermindering in range.
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

birdibird
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 mei 2018 15:47
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door birdibird »

Dat is vreemd, ik keek vandaag weer eens in CanZE en nu is de SoH 97% ipv 88%!
Zou het kunnen zijn, omdat ik meestal niet tot 100% laad en gister wel, dat ie wat calibratie nodig had?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Riesbak
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 417
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:27
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Riesbak »

De SOH kan je alleen redelijk bepalen als de accu vol zit heb ik hier ergens gelezen.
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

Zou het kunnen zijn, omdat ik meestal niet tot 100% laad en gister wel, dat ie wat calibratie nodig had?
Correct. Ook af en toe bijna leeg rijden helpt. Voor de goede orde, dat heeft echt niks te maken met het goed houden van de batterij zoals vroeger met NiCd batterijen moest. Het is echt om het batterijmanagement systeem af en toe de grenzen van de batterij te "laten zien".
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

birdibird
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 mei 2018 15:47
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door birdibird »

Bijna leeg rijden gebeurt vaak genoeg
De gom blijft echter nu staan rond 105 bij een volle batterij terwijl dat vorig jaar toch echt 170 was rond deze tijd vh jaar...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Riesbak
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 417
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:27
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Riesbak »

birdibird schreef:Bijna leeg rijden gebeurt vaak genoeg Afbeelding
De gom blijft echter nu staan rond 105 bij een volle batterij terwijl dat vorig jaar toch echt 170 was rond deze tijd vh jaar...
Je kan de simpele boordcomputer reset doen via het ECO menu. Of als de auto uit is, linkerdeur open, rem + "gaspedaal" intrappen en via het het pookje bij je stuur de complete reset doen, is alle gesaved info in de GOM gewist. Dan zie je bij de ECO reset de reële range, en bij de harde reset de droom range die niet te halen is.
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 23
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door fivari »

@Riesbak: klopt. Die reset noemt men in Frankrijk trouwens de "showroom-reset".
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Stamp
lid
lid
Posts in topic: 20
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Stamp »

birdibird schreef:Dat is vreemd, ik keek vandaag weer eens in CanZE en nu is de SoH 97% ipv 88%!?
Voor mij is het net andersom, paar maanden geleden 95% en nu 88% :( . Hoop dat dit door de extreme warmte kom.
Bij maximum laden geef hij een bereik aan van 105km. Het verbruik is gemiddeld 16.2kwh/100km.
De Boardcomputer resetten doe ik niet graag want dan klopt het bereik niet meer (ben je tijdens het rijden zomaar 25km kwijt, niet leuk is op lange stukken ivm planning)

21 augustus APK en service beurt A. Hoop dat ze de batterij controleren, maarja de monteurs zijn bij een beurt kleppen stellen en olie verversen gewend.
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

birdibird
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 mei 2018 15:47
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door birdibird »

De eco reset was een goed idee. Nu 125 km bij 82% soc. Hij was waarschijnlijk pessimistisch omdat we in de bergen rijden.
Ons record is trouwens op deze 22kWh batterij 193,5 km en toen was er nog een klein beetje over. Dat is best dicht bij die droom

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 64
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door OlafH »

Binnenkort gaat mijn Zoe eruit. Nu 207.000 km met SOH van 91% (Q210). Heel veel snel geladen. Heel veel met de eco stand aan geladen, dus warme batterij. Ontzettend vaak tot 0,1% leeg gereden en bijna altijd tot 100% volgeladen.

Ik concludeer dat ik wellicht geluk met de accu heb gehad. Maar tevens dat het BMS zo goed is dat je je echt niet druk hoeft te maken over wel of niet leegrijden/volladen.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

Mooie score en helemaal eens. Ik heb er een dikke 100K op zitten en mijn SOH staat op 94%. Met 99% schildpadladen (wat helemaal niet zo goed is) en een ZOE die een jaar ouder is. De component-kwaliteit is niet altijd helemaal top (lagers, anti-roll rubbers, laadaansluiting), maar het lijkt me vrij duidelijk dat de batterij wel het laatste is waar je je druk over moet maken.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 23
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door fivari »

Ik zit nu op 92.000km met een SOC van 89%. Na de fameuze update herstelde die van 88% naar 97%, maar het percentage zakte nadien vrij snel terug naar de begin 90% zone. Nu dus ook daaruit gevallen. Ik hoop toch door te rijden tot Renault me een nieuwe/andere batterij moet geven. Dan heeft de maandelijkse huur toch voor iets gediend.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

0111 Mtbiker
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 11
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 mar 2016 22:22
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door 0111 Mtbiker »

OlafH schreef:Binnenkort gaat mijn Zoe eruit. Nu 207.000 km met SOH van 91% (Q210). Heel veel snel geladen. Heel veel met de eco stand aan geladen, dus warme batterij. Ontzettend vaak tot 0,1% leeg gereden en bijna altijd tot 100% volgeladen.

Ik concludeer dat ik wellicht geluk met de accu heb gehad. Maar tevens dat het BMS zo goed is dat je je echt niet druk hoeft te maken over wel of niet leegrijden/volladen.
En nu? Nieuwe ZOE?
Na een jaar of zes in de ZOE nu in een Renault Kangoo Electric met een 46kWh accu

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Stamp
lid
lid
Posts in topic: 20
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Stamp »

fivari schreef:Ik zit nu op 92.000km met een SOC van 89%. Na de fameuze update herstelde die van 88% naar 97%, maar het percentage zakte nadien vrij snel terug naar de begin 90% zone. Nu dus ook daaruit gevallen. Ik hoop toch door te rijden tot Renault me een nieuwe/andere batterij moet geven. Dan heeft de maandelijkse huur toch voor iets gediend.
Na 75000km zit ik nu (6 aug) op 85% terwijl dat op 7 juli nog 95% was :?
Bereik is maximaal 110km :(. (verbruik gemiddeld 16kwh/100km)
21 aug een beurt en APK. Hoop dat ze naar de batterij kijken en kunnen resetten wat ze bij een software update doen.
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Riesbak
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 417
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:27
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Riesbak »

Stamp schreef:Bereik is maximaal 110km :(.
Volgens de GOM?

Mijn Zoe had toen ik hem kreeg een SOH van 76% volgens de CanZE app, had met de 2 pedalen reset 155 km range.

Na de BMS update een SOH van 98% volgens CanZE en met de 2 pedalen reset 204 km range.

1,5 jaar en 43000 kilometer later heb ik met CanZE een SOH die de ene keer op 91% staat, dan op 95%, ZOE is wispelturig. Met de 2 pedalen reset zit ik op 193 km range, vertaalt zich met een zachte (via het ECO scherm) reset in een reële range van 142 km. Heb ik stevig doorgereden of in nat weer en wind kan de GOM 110 kilometer zeggen, maar dat klopt dan niet.
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



TonVH
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 56
Lid geworden op: 19 aug 2018 10:30
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door TonVH »

Wat bedoel je met "2 pedalen reset"?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Riesbak
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 417
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:27
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Riesbak »

TonVH schreef:Wat bedoel je met "2 pedalen reset"?
Je kan de GOM resetten via R-Link, ECO scherm, maar je an ook een harde reset doen die alle informatie wist. Dat doe je door (auto niet aanzetten) de linkerdeur open te houden, je rem en "gaspedaal" in te trappen, en dan via je pookje bij het stuur de reset te doen. Dit werkt bij de Q210 en R240, geen idee bij de ZE40.

Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Stamp
lid
lid
Posts in topic: 20
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Stamp »

Riesbak schreef:
Stamp schreef:Bereik is maximaal 110km :(.
Volgens de GOM?

Mijn Zoe had toen ik hem kreeg een SOH van 76% volgens de CanZE app, had met de 2 pedalen reset 155 km range.

Na de BMS update een SOH van 98% volgens CanZE en met de 2 pedalen reset 204 km range.

1,5 jaar en 43000 kilometer later heb ik met CanZE een SOH die de ene keer op 91% staat, dan op 95%, ZOE is wispelturig. Met de 2 pedalen reset zit ik op 193 km range, vertaalt zich met een zachte (via het ECO scherm) reset in een reële range van 142 km. Heb ik stevig doorgereden of in nat weer en wind kan de GOM 110 kilometer zeggen, maar dat klopt dan niet.
Het bereik is inderdaad 110km wat het dashboard aangeef (GOM).

Dat na een BMS update de SOH weer 98%, geloof ik wel. Misschien wordt dan ook de batterij gecontroleerd en de "foute" cellen software matig hersteld. (Overigens staat bij iedereen die een update heeft gedaan de SOH op 98%. Dat maakt de betrouwbaarheid weer verdacht.)

Twijfel of je bij de "2 pedalen reset" niet jezelf voor de gek houd. Heb het nog niet gedaan maar denk dat na een aantal km rijden het bereik weer op de "normale" waarde staat. Wat wordt hiermee precies gereset? Bij de normale reset wordt het verbruik op nul gezet en gaat Zoe het verbruik dus het bereik opnieuw berekenen.

Het verbruik kan je in verschillende catagorieen opslaan.
Jammer dat het aantal km er niet bij staat. Op de snelweg maak men meer km dan in de stad maar het verbruik is op de snelweg natuurlijk hoger. Dat geef een vertekend beeld. Vreemd dat er geen totale gemiddeld verbruik bijstaat (of ik kijk niet goed).
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 64
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door OlafH »

0111 Mtbiker schreef: En nu? Nieuwe ZOE?
Het is een R110 Iconic geworden. Zeg maar "an offer I couldn't refuse". Uit mijn gebruik van de Zoe de afgelopen jaren kan ik afleiden dat 250-300 km bereik genoeg moet zijn om de 43 kW optie niet te missen.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

0111 Mtbiker
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 11
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 mar 2016 22:22
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door 0111 Mtbiker »

Heel goed. Ga je veel plezier van hebben. Ik heb zelden het volledige bereik nodig en mis de 43kW niks.
Na een jaar of zes in de ZOE nu in een Renault Kangoo Electric met een 46kWh accu

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Stamp
lid
lid
Posts in topic: 20
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Stamp »

Vind het vreemd dat de SOH volgens de CanZe in een maand tijd sterk is afgenomen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Stamp
lid
lid
Posts in topic: 20
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Stamp »

Vind het vreemd dat de SOH volgens de CanZe in een maand tijd sterk is afgenomen. Van 95% naar 85%.
Volgens de uitdraai uit de computer van de dealer zou de SOH 96.9% moeten zíjn. Op zich mooie score na 4jaar.

Ook is te zien dat de laadsnelheid al bij 72% naar 28kw zakt. En bij 82% naar 11kw.

Dat het snelladen zakt bij 80% is volgens het boekje. Het verbaasd mij dat dit al bij 72% gebeurt en dat hij zelfs lager gaat dan 22kw. 22kw is geen snelladen. Bij 90% is de snelheid nog verder gezakt. Meestal stop il dan en vervolg ik mijn weg.
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

Laadsnelheid is ZEER afhankelijk van de temperatuur van de batterij (die vaak flink afwijkt van de buitentemperatuur); ook te vinden in CanZE. Je kunt wat "normaal" is hier vinden: docs.google.com/spreadsheets/d/1zDhdxQWK0W7SLOC40KOZc_lyTW6vkk5KnUB6xARV55I/edit?usp=sharing
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Riesbak
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 417
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:27
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Riesbak »

Mijn SOH zie ook wisselen, soms 93%, dan weer 96%, laatste keer 94%. Ik merk die getallen niet op in de range, dus voor mij is het gewoon een getal wat onze wispelturige dame Zoe aan ons doorgeeft. Ik kijk niet naar de SOH, wel naar de laadsnelheid, wat de paal aanbied etc, daar gebruik ik CanZE voor.
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Stamp
lid
lid
Posts in topic: 20
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Stamp »

zoe2goe schreef:Laadsnelheid is ZEER afhankelijk van de temperatuur van de batterij (die vaak flink afwijkt van de buitentemperatuur); ook te vinden in CanZE. Je kunt wat "normaal" is hier vinden: docs.google.com/spreadsheets/d/1zDhdxQWK0W7SLOC40KOZc_lyTW6vkk5KnUB6xARV55I/edit?usp=sharing
De tabel ziet er interessant uit.

ik heb een 22kwh accu.
Als ik als voorbeeld de waarnemingen van CanZe boven pakt, lees ik uit:
accu 23graden, 82% => uit tabel lees ik uit 25kw, volgens CanZe 11kw
accu 29graden, 73% => uit tabel lees ik uit 40kw, volgens CanZe 28kw.

Zit een groot verschil tussen wat de tabel aangeef en CanZe of maak ik een fout.

Denk om volgend jaar een 2ehand Renault Zoe Q90 41kwh te kopen maar ik schik nogal van de waarde uit het tabel.
Als ik dezelfde waarde pakt:
accu 23graden, 82% => uit tabel 12kw (ongeveer de helft van Q210 motor)
accu 29graden, 73% => uit tabel 19kw (ongeveer de helft van Q210 motor)
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht