Batterij gezondheid meten

Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

In CanZE: BCB en LBC. Mijn LBC is versie Soft 0854, en die heeft deze verbetering. Ik durf niet te beweren dat dit de asllerlaatste is, want al weer 2.5 jaar oud.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Riesbak
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 417
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:27
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Riesbak »

Zijn de software versies van de 22kW Zoe's en de ZE40 Zoe's eigenlijk hetzelfde?
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Lennart
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 okt 2019 12:38
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Lennart »

zoe2goe schreef:In CanZE: BCB en LBC. Mijn LBC is versie Soft 0854, en die heeft deze verbetering. Ik durf niet te beweren dat dit de asllerlaatste is, want al weer 2.5 jaar oud.
Ik denk het wel, want ik heb ook 0854 nu.
Zoe Q210 ZEN QuickCharge 22kWh uit 2015 (ik sinds oktober 2019)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 10
Berichten: 278
Lid geworden op: 02 jun 2014 22:08
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Casss »

Casss schreef: 14 jul 2017 00:10 Neem aan dat het dezelfde 4 updates waren als bij @Smartrix-Zoe (hij had er ook 4). Ook bij mij na reset 153 km. presies gelijk...
LBC en LBC2 waren 650 en zijn nu 854
In 2017 deze software update laten doen. Inmiddels is de accu waarde weer gedaald naar ca 82 %
Vraagje: is er inmiddels een nieuwere update?
Heeft opnieuw deze software update laten doen zin? (omdat de Zoe mogelijk onterecht denkt dat de accucapaciteit door de jaren heen is verkleind? Ik begreep dat de Zoe een soort rekenprogramma heeft waarmee de (daling van) accucapaciteit wordt ingeschat en dat de Zoe daardoor het idee kan hebben dat die capaciteit veel lager is dan in werkelijkheid het geval is. Klopt het dat alleen een nieuwe software update die veronderstelde capaciteit kan wissen en de Zoe opnieuw dat gaat berekenen ? Of zijn er andere oplossingen ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Mastah
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 173
Lid geworden op: 09 feb 2018 11:46
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Mastah »

In 2018 was 0854 nog steeds de laatste versie. Volgens mij zijn er geen updates meer geweest tot eind 2019 (toen ik onze Q210 inruilde voor een ZE50).
Je SoH ook wel eens fluctueren door omstandigheden, dat het BMS het niet helemaal lekker in kan schatten. Maar dat zal een beperkt aantal %-en zijn.
Met een beetje pech heeft je batterij dus toch enige degradatie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Riesbak
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 417
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:27
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Riesbak »

Mijn ZE 50 is nu 1 jaar 'oud", heeft nu 24.741 kilometer erop zitten. Net aan CanZE gehangen: SOH is 97,9% best wel top :D
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Basekid
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jan 2022 19:21
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Basekid »

Hm, ik heb net een Q90 uit 2017 (met 72k op de teller gekocht), en had de dealer gevraagd alle relevante firmware en software te updaten. CanZE geeft echter versie 0.6 aan bij BMC, dan is dat niet gebeurt toch?

Of is dit bij een Q90 anders? Als ik hier lees, lijkt dat niet zo. Verder is de SoH wel 92%, dus dat valt dan weer reuze mee...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Riesbak
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 417
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:27
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Riesbak »

Mijn ZE50 wordt 2 aan het eind van de maand, heb nu bijna 50.000 kilometer ermee gereden. Ik laad Zoe 5 dagen per week tot 100% vol. Staat Zoe in het weekend niets te doen, of in de vakantie langere tijd stil, dan hou ik de lading tussen een 40-80%.

Mijn SOH staat nu op 96,8%, ik denk dat in dit tempo de auto eerder op is dan de accu :D
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



4f4hogehoed
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 okt 2018 21:04
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door 4f4hogehoed »

Ok, ik heb mijn Zoe ZE 50 nu 1 jaar en heb er in een jaar 34000 km mee gereden. Eerst laadde ik ook vrijwel elke dag naar 100% maar de laatste maanden niet verder dan 90% omdat ik er graag de 250.000 mee zou gaan halen als dat kan. Maar als ik het zo lees dan is dat dwangmatige gedrag :) niet echt nodig. Hoe kun je trouwens de SOH (?) van je accu aflezen of moet je dat laten doen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



zoemen
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2017 21:29
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoemen »

Voor het updaten van de BMS firmwares zoek ik naar een garage die het kan en wil uitvoeren. Ik heb gezocht maar kan het zo snel niet vinden.
Wij hebben een 22kWh Zoe waarvan de SOH 72% aangeeft in Canze. De firmware is verouderd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 17
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Sordone »

Elke Renault ZE garage kan dit uitvoeren en zou gratis moeten zijn. Eventueel kan je de Renault klantenservice bellen. Zie de help in de Renault app. Als je in de buurt van Arnhem woont dan kan ik Bochane aan de Vlamoven aanraden.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



zoemen
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2017 21:29
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoemen »

Bedankt voor het antwoord. Ik woon in omgeving Rotterdam. Het is niet eenvoudig een ZE garage te vinden. In DenHaag is het niet gelukt in ieder geval.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Mastah
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 173
Lid geworden op: 09 feb 2018 11:46
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Mastah »

Zeeuw & Zeeuw aan de Zonweg in Den Haag is een Z.E. Dealer en hebben enkele jaren geleden voor mij ook de upgrade (onder garantie) uitgevoerd. Als je niet goed te woord wordt gestaan loont het om te escaleren via de landelijke Renault klantenservice.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



zoemen
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2017 21:29
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoemen »

Ik heb gisteren de frimware update laten uitvoeren van onze ZOE22kWh uit 2014.
Van versie 700 naar 854. SOH ging van 72% naar nu 98%
Ik ben benieuwd waar die op uit gaat komen.

Vraag. Wij hebben ook een ZE40 kWh uit 2017.
LBC1 en LBC2 beide versie 650A
SOH 91% bij km stand van 66.000
Zou het raadzaam zijn deze ook te laten updaten? Of heeft het weinig nut bij de 40 kWh?

Ben overigens bij Renault Nieuwendijk Aalsmeer prima geholpen. Update van LBC s viel onder garantie en een derde update (EVC) moest ik betalen.
Kosten 100 euro.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

Dat is een twijfelgeval, want die 0854 is van rond die tijd meen ik, dus het kan vriezen, het kan dooien. Ik zou zelf wel een update laten doen als de LBC lager dan 0854 was, maar that's me.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Petervan
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 feb 2023 15:08
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Petervan »

Graag jullie advies. Op dit moment Zoë 2015 22KwH huuraccu. 56K gereden. Bereik ca 110-120 km SOH 77%. Firmware LBC 0751. Dit afgelezen met CanZe software.
Naar de Renault garage in H’sum gebracht met verzoek te upgraden naar BMC/LBC 0854. Bij uitlezen erachter gekomen dat dit niet was gebeurd. Na contact opgenomen te hebben, bleek dat ze dat daar niet kunnen (had dat dan gezegd denk ik dan…..). Vervolgens een afspraak gemaakt in Nieuwegein, vandaag uitgelezen: nog steeds versie 0751, SOH 77%……..
Graag jullie advies: hoe kan ik deze update nu gedaan krijgen (want zinvol toch? Ik overweeg auto te verkopen). Is er mee nodig dan alleen de LBC updates. Hoor graag

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 17
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Sordone »

Ik zou contact opnemen met Bochane in Arnhem vlamoven 3. Die kan het zeker en is een ZE repair center. Mogelijk kan Bochane in Zeist het ook. Nu mis je 100% de BMS update.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Petervan
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 feb 2023 15:08
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Petervan »

Uiteindelijk is de LBC 0854 erop gezet in N’gein nadat ze eerst andere software erop hadden gezet. Kwam er dus weer achter dat de 0854 update er niet op was gezet. Moest ik dus weer zelf uitvinden….. contact opgenomen, en na een preek te hebben gekregen dat mijn verzoek onzinnig was, hebben ze het er toch opgezet. Ben wel wat teleurgesteld dat je zelf moet uitzoeken of het er wel/niet is opgezet. Inmiddels de Zoë verkocht. Geen goede match Petervan en Renault Zoë. Nu een Kia eNiro gekocht (en natuurlijk de Saab 9-3 uit 1999. Bedankt voor al jullie tips etc. Veel aan gehad!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

Tja, Stam N'gein. Ik rijd niet voor niets 40 km enkele reis voor EV werk (en ik woon 3 km van die vestiging in N'gein). Nuff said.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



MMesman
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 nov 2023 15:32
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door MMesman »

Wij hebben een Renault Zoe type Zen uit 2013 en momenteel maar 84km rijbereik hebben op een zonnige dag en +/-60km in de winter. De garage geeft tot op heden aan dat de SOH van de batterij 89% is en inmiddels geconstateerd dat de CanZE app 65% aangeeft. Dealer wil niet zonder vergoeding de BMS update doen dus wij gaan ook in de pen klimmen richting Renault, want dit bereik is echt kansloos, Ik kom nog verder met de accu van mijn fiets.

Hopelijk snel een oplossing voordat de winter echt gaat beginnen.

Onnodige citaten verwijderd in uw bericht.
[Moderator]

Toegevoegd in 1 uur 10 minuten 12 secondes:

Na ook de Renault klantenservice gesproken te hebben blijkt dat de BMS update behoort bij het in goede staat houden van de accu en dus in het verlengde van de huurovereenkomst van de accu kosteloos moet worden uitgevoerd. Kortom mocht een garage er geld voor willen rekenen om de update uit te voeren adviseer ik contact op te nemen met de klantenservice van Renault. erg fijn en netjes te woord gestaan en binnen een dag had ik een reactie!

Op naar een betere SOH van de accu en meer rijbereik :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 1398
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Pepone »

Een goede zaak en bedankt voor de terugkoppeling.

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Petervan
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 feb 2023 15:08
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Petervan »

Goed te lezen dat de BMS update in feite bij goed onderhoud van de accu hoort. Ben benieuwd hoe vlot het gaat lopen met de klantenservice.
Bij de eindafrekening van de batterijhuur heb ik na talloze telefoontjes en e-mails 7 maanden (……) mogen wachten op de restitutie van de €2000 teveel betaalde huur. Mogelijk heeft het geholpen dat ik de directeur van RCI finance in de cc van de e-mail heb gezet. Kortom, nooit meer een Renault voor ons, we genieten enorm van de Kia Niro EV en de goede service. Ik ga natuurlijk wel proberen de BMS update die ik heb betaald terug te krijgen 😀

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht