De levensduur van Lithium-Ion batterijen is afhankelijk van een aantal factoren:
- Temperatuur
- Hoe lang de batterij onder/boven een bepaald SOC% is
- Het aantal cycli
- De snelheid van op- en ontladen
- Combinaties van bovenstaande punten
Voor de levensduur is het goed als de batterij wordt bewaard bij lage temperaturen, en het liefst niet helemaal opgeladen, maar ook zeker niet helemaal ontladen. Ergens in het midden dus. Ik heb wel eens gelezen dat rond de 30 tot 40% het beste is. Maar om in de winter snel te kunnen opladen, wil je juist dat de batterij zo warm mogelijk is.
In de zomer wordt door Renault ook geadviseerd om de auto niet in de volle zon te parkeren, vooral als deze helemaal opgeladen is.
Let wel, het bruikbare deel van de batterij is maar een gedeelte van de werkelijke capaciteit. Van de 26kWh wordt bij de Q210 maar 22kWh daadwerkelijk gebruikt. Om de stress van de batterij te beperken, kun je deze dus niet helemaal leeg rijden, en ook niet helemaal opladen.
Ook was er in de begintijd van de Zoe sprake dat je extra moest betalen als je met 43kW ging opladen. Dit hebben ze gelukkig snel laten varen. En ik denk ook dat het snelladen minder bijdraagt aan de degradatie dan andere factoren. Ik denk zelfs dat het aantal cycli er minder toe doet, dan de 1e twee punten. De meeste tijd zullen de Zoe's volledig opgeladen ergens geparkeerd staan. En hoe hoger te temperatuur daarbij, hoe sneller de degradatie. Dit zou in veel gevallen betekenen dat het aantal gereden km's minder bijdraagt aan de degradatie dan de leeftijd van de batterij. Daarom heb ik ook een 2e grafiek gemaakt die de degradatie over de tijd laat zien.
Battery degradation 8.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.