Dit is de aatste posting van de vorige pagina:
Nee, dat is niet nodigBatterij gezondheid meten
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 78
- Berichten: 2715
- Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
- Actief als: particulier
Re: Batterij gezondheid meten
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 15
- Berichten: 941
- Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
- Actief als: particulier
Re: Batterij gezondheid meten
Harm, ik zit volgens CanZe op een SOH van 86% bij km 34k. Daar ben ik ook niet zo blij mee. Het is lastig om een patroon te vinden in het verloop van SOH. Het lijkt eerder met het aantal ritten te maken te hebben (en dus leeftijd) dan aantal kms
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 44
- Berichten: 1876
- Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
- Actief als: particulier
- Locatie: Oosterhout NB
- Contacteer:
Re: Batterij gezondheid meten
Daar heb je een goeie. Wij maken ook relatief veel kleine ritjes en onze SoH is al tijden 89%
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 57
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: Batterij gezondheid meten
De levensduur van Lithium-Ion batterijen is afhankelijk van een aantal factoren:
- Temperatuur
- Hoe lang de batterij onder/boven een bepaald SOC% is
- Het aantal cycli
- De snelheid van op- en ontladen
- Combinaties van bovenstaande punten
Voor de levensduur is het goed als de batterij wordt bewaard bij lage temperaturen, en het liefst niet helemaal opgeladen, maar ook zeker niet helemaal ontladen. Ergens in het midden dus. Ik heb wel eens gelezen dat rond de 30 tot 40% het beste is. Maar om in de winter snel te kunnen opladen, wil je juist dat de batterij zo warm mogelijk is.
In de zomer wordt door Renault ook geadviseerd om de auto niet in de volle zon te parkeren, vooral als deze helemaal opgeladen is.
Let wel, het bruikbare deel van de batterij is maar een gedeelte van de werkelijke capaciteit. Van de 26kWh wordt bij de Q210 maar 22kWh daadwerkelijk gebruikt. Om de stress van de batterij te beperken, kun je deze dus niet helemaal leeg rijden, en ook niet helemaal opladen.
Ook was er in de begintijd van de Zoe sprake dat je extra moest betalen als je met 43kW ging opladen. Dit hebben ze gelukkig snel laten varen. En ik denk ook dat het snelladen minder bijdraagt aan de degradatie dan andere factoren. Ik denk zelfs dat het aantal cycli er minder toe doet, dan de 1e twee punten. De meeste tijd zullen de Zoe's volledig opgeladen ergens geparkeerd staan. En hoe hoger te temperatuur daarbij, hoe sneller de degradatie. Dit zou in veel gevallen betekenen dat het aantal gereden km's minder bijdraagt aan de degradatie dan de leeftijd van de batterij. Daarom heb ik ook een 2e grafiek gemaakt die de degradatie over de tijd laat zien.
- Temperatuur
- Hoe lang de batterij onder/boven een bepaald SOC% is
- Het aantal cycli
- De snelheid van op- en ontladen
- Combinaties van bovenstaande punten
Voor de levensduur is het goed als de batterij wordt bewaard bij lage temperaturen, en het liefst niet helemaal opgeladen, maar ook zeker niet helemaal ontladen. Ergens in het midden dus. Ik heb wel eens gelezen dat rond de 30 tot 40% het beste is. Maar om in de winter snel te kunnen opladen, wil je juist dat de batterij zo warm mogelijk is.
In de zomer wordt door Renault ook geadviseerd om de auto niet in de volle zon te parkeren, vooral als deze helemaal opgeladen is.
Let wel, het bruikbare deel van de batterij is maar een gedeelte van de werkelijke capaciteit. Van de 26kWh wordt bij de Q210 maar 22kWh daadwerkelijk gebruikt. Om de stress van de batterij te beperken, kun je deze dus niet helemaal leeg rijden, en ook niet helemaal opladen.
Ook was er in de begintijd van de Zoe sprake dat je extra moest betalen als je met 43kW ging opladen. Dit hebben ze gelukkig snel laten varen. En ik denk ook dat het snelladen minder bijdraagt aan de degradatie dan andere factoren. Ik denk zelfs dat het aantal cycli er minder toe doet, dan de 1e twee punten. De meeste tijd zullen de Zoe's volledig opgeladen ergens geparkeerd staan. En hoe hoger te temperatuur daarbij, hoe sneller de degradatie. Dit zou in veel gevallen betekenen dat het aantal gereden km's minder bijdraagt aan de degradatie dan de leeftijd van de batterij. Daarom heb ik ook een 2e grafiek gemaakt die de degradatie over de tijd laat zien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 78
- Berichten: 2715
- Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
- Actief als: particulier
Re: Batterij gezondheid meten
Voor mij NOG een reden om nog slimmer (tot een bepaalde SOC) te willen laden. Als er ooit en koop optie komt van mijn HUIDIGE batterij wil ik die zo lekker mogelijk hebben.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 29 dec 2015 23:45
- Actief als: professional
Re: Batterij gezondheid meten
De koop optie komt er niet.Ik denk dat het gewoon wachten is op een externe partij die accu's maakt.Dan lever je de accu gewoon in bij Renault en zet je de andere er weer onder.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 64
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Veenendaal
Re: Batterij gezondheid meten
Goed timen wanneer je bij de 70% komt, zodat als je batterij vervangen wordt je meteen een nieuwe versie met meer kilowattjes hebt...
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 64
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Veenendaal
Re: Batterij gezondheid meten
Hier nog een input van de leen-Zoe: 13.688 km 94% (volgens CanZe).
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 78
- Berichten: 2715
- Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
- Actief als: particulier
Re: Batterij gezondheid meten
@OlafH: bij mijn beste weten is het breekpunt 75%, maar ik laat me graag corrigeren.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 64
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Veenendaal
Re: Batterij gezondheid meten
wist het niet zeker meer, het zal wel 75% dan.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 64
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Veenendaal
Re: Batterij gezondheid meten
Datum tenaamstelling is trouwens 2 januari 2015OlafH schreef:Hier nog een input van de leen-Zoe: 13.688 km 94% (volgens CanZe).
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 23
- Berichten: 676
- Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
- Actief als: particulier
- Locatie: Herent (Leuven, België)
- Contacteer:
Re: Batterij gezondheid meten
Weer een procentje eraf. Dat geeft nu:
17000 km 101%
25000 km 100%
26986 km 97%
28165 km 96%
17000 km 101%
25000 km 100%
26986 km 97%
28165 km 96%
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 13 dec 2015 09:42
- Actief als: particulier
Re: Batterij gezondheid meten
R240, net een week oud, met nu 980km op de teller. Batterijgezondheid 106%? Kan dit? Gemeten met CanZE.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 78
- Berichten: 2715
- Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
- Actief als: particulier
Re: Batterij gezondheid meten
Ja hoor. Gewoon boven de norm. Lucky!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 16
- Berichten: 524
- Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
- Actief als: particulier
- Locatie: Ter Aar
Re: Batterij gezondheid meten
@krisv5: Kan idd prima. Mijn Zoe zit op 102, gewoon geluk gehad denk ik.
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 57
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: Batterij gezondheid meten
@krisv5,
Wat is je actieradius/batterijgezondheid bij je R240 als je meet volgens deze methode?
Wat is je actieradius/batterijgezondheid bij je R240 als je meet volgens deze methode?
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 13 dec 2015 09:42
- Actief als: particulier
Re: Batterij gezondheid meten
@Harm
net getest volgens jou opgegeven methode en dan kom ik aan 144/131=1,099. Dus bijna 110%?
net getest volgens jou opgegeven methode en dan kom ik aan 144/131=1,099. Dus bijna 110%?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 11
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 09 mar 2016 22:22
- Actief als: particulier
Re: Batterij gezondheid meten
Mijn Zoe (van de baas) gaf vorige week bij 4 graden 127 km aan. Hij is van 2015 en er staan inmiddels ruim 5000 km op.
Na een jaar of zes in de ZOE nu in een Renault Kangoo Electric met een 46kWh accu
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 44
- Berichten: 1876
- Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
- Actief als: particulier
- Locatie: Oosterhout NB
- Contacteer:
Re: Batterij gezondheid meten
@Mtbiker: even met de formule of CanZE % battery health bepalen of aflezen
Nu zelf even na 50.000 km een stapje naar beneden gedaan: 88%
Nu zelf even na 50.000 km een stapje naar beneden gedaan: 88%
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 11
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 09 mar 2016 22:22
- Actief als: particulier
Re: Batterij gezondheid meten
Can ZE% ? Als ik het deel kom ik op 97%
Na een jaar of zes in de ZOE nu in een Renault Kangoo Electric met een 46kWh accu
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 64
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Veenendaal
Re: Batterij gezondheid meten
Heb een procentje gemist ergens... nu op 92%:
30.000 km: 97% (november 2015)
35.000 km: 95% (19-1-2016)
40.000 km: 94% (4-3-2016)
46.000 km: 92% (13-4-2016)
30.000 km: 97% (november 2015)
35.000 km: 95% (19-1-2016)
40.000 km: 94% (4-3-2016)
46.000 km: 92% (13-4-2016)
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 57
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: Batterij gezondheid meten
Laatste updates verwerkt in de grafieken:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 64
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Veenendaal
Re: Batterij gezondheid meten
Er is nog weinig koek van te bakken. Er zouden eigenlijk meer variabelen moeten worden bijgehouden, maar dat is ondoenlijk. Een leuke logger in CanZE met acculading als functie in de tijd bijvoorbeeld...
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 348
- Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
- Actief als: particulier
Re: Batterij gezondheid meten
Gert Jan was zo vriendelijk om mij gisteravond te introduceren in de wondere wereld van CANze en we hebben gelijk mijn resterende accucapaciteit gemeten en die is 92% bij 82'000 km.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 57
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: Batterij gezondheid meten
Ad, interessant om te zien dat jouw lijn minder stijl loopt. Hoe laadt je meestal je Zoe op? Staat je Zoe altijd buiten, zowel in de zon als in de vrieskoude?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 44
- Berichten: 1876
- Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
- Actief als: particulier
- Locatie: Oosterhout NB
- Contacteer:
Re: Batterij gezondheid meten
Ik vind de grafiek over de tijd wel apart: 4 parallelle trends van een wat flauwer lopende lijn en twee sterk dalende lijnen. Vergelijkbare trends in tijd, maar verschillend in kilometrage. Heeft tijd impact op de batterij; "bederft" de batterij?
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 64
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Veenendaal
Re: Batterij gezondheid meten
Ik maak het nog vreemder. Nieuwe meting: 23-4-2016 / 47.577 km / 93%
Er is dus een procent health bijgekomen bij mij!
Er is dus een procent health bijgekomen bij mij!
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 10
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 06 dec 2015 20:32
- Actief als: particulier
Re: Batterij gezondheid meten
27 jan 93% bij 11300km
06 mrt 93% bij 14500km
23 apr 91% bij 19000km
06 mrt 93% bij 14500km
23 apr 91% bij 19000km
De Zoe (4/2014) geladen met zonnepanelen
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 57
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: Batterij gezondheid meten
Dat heb je goed gezien Gertjan. Ik denk dat tijd een grote rol speelt in de degradatie, en daarom heb ik ook die 2e grafiek gemaakt.
Zover mijn kennis over Lithium-ion batterijen klopt, kun je ze het beste niet lange tijd bij 100% SOC of bijna leeg, bij relatief hoge temperaturen bewaren. Aangezien de meeste Zoe's vaak opgeladen ergens geparkeerd staan, ook in de zomer, degraderen de batterijen dan ook. Het is niet voor niets dat Renault de werkelijke SOC beperkt tussen +/- 7 en 95%. Dit levert een aanzienlijke langere levensduur op.
Zover mijn kennis over Lithium-ion batterijen klopt, kun je ze het beste niet lange tijd bij 100% SOC of bijna leeg, bij relatief hoge temperaturen bewaren. Aangezien de meeste Zoe's vaak opgeladen ergens geparkeerd staan, ook in de zomer, degraderen de batterijen dan ook. Het is niet voor niets dat Renault de werkelijke SOC beperkt tussen +/- 7 en 95%. Dit levert een aanzienlijke langere levensduur op.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 348
- Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
- Actief als: particulier
Re: Batterij gezondheid meten
@Harm
Mijn auto staat altijd buiten en laadt thuis met 11 kW. In het overzicht van Fastned zie ik dat ik dit jaar 220 kWh bij hen geladen heb, plus nog wat TNM voor 1 april.
In de rechtse grafiek mis ik mijn eerste datapuntje van augustus 2014, 30'000 km 97%
Mijn auto staat altijd buiten en laadt thuis met 11 kW. In het overzicht van Fastned zie ik dat ik dit jaar 220 kWh bij hen geladen heb, plus nog wat TNM voor 1 april.
In de rechtse grafiek mis ik mijn eerste datapuntje van augustus 2014, 30'000 km 97%
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 78
- Berichten: 2715
- Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
- Actief als: particulier
Re: Batterij gezondheid meten
Harm slaat de spijker op zijn kop. De beste bewaar-conditie voor deze batterijen is 40% SOC. Hoewel het bot gezegd niet mijn probleem is, ben ik mij langzaamaan aan het aanwennen dat als ik zeker weet dat ik morgen maar weinig zal rijden, de auto niet oplaadt.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 64
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Veenendaal
Re: Batterij gezondheid meten
Daar probeer ik ook rekening mee te houden, maar behalve in het weekend moet hij bijna elke avond vol zijn voor de volgende dag. Laden probeer ik zoveel mogelijk 22-43 kW te doen.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 78
- Berichten: 2715
- Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
- Actief als: particulier
Re: Batterij gezondheid meten
Als je dan helemaal piet-lut wilt zijn start je het laden om een uur of vier (uitgaande van 11 kW op eigen terrein / timer). Pak je ook het nachtstroomtarief. Omdat ik op 3.7 kW laadt, start ik toch om 23:00. Als ik de SOC weet, zou ik pro rato later kunnen starten, maar dat komt nog.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 64
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Veenendaal
Re: Batterij gezondheid meten
Ik gooi hem altijd vol bij een gratis 22 kw paal bij ons in de gemeente. Even de laatste mailtjes van de dag doen en vol naar huis.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 78
- Berichten: 2715
- Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
- Actief als: particulier
Re: Batterij gezondheid meten
Daar kan niks tegenop
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Re: Batterij gezondheid meten
Vandaag 30k beurt gehad.
29429km
6560 kWh geladen, 5324kWh verbruikt door auto.
SOH 92%
Auto is van mei 2013.
Ik weet niet of ik t nou goed moet vinden of niet?
29429km
6560 kWh geladen, 5324kWh verbruikt door auto.
SOH 92%
Auto is van mei 2013.
Ik weet niet of ik t nou goed moet vinden of niet?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht