Batterijwissel

Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 37
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterijwissel

Bericht door zoe2goe »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

The usual crap. Na dat geintje in Lelystad zijn er meen ik ooit begrepen te hebben harde woorden gevallen. En wie nog niet door heeft dat we een onomkeerbare weg zijn ingeslagen....... Dinosaurussen :-)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 78
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Batterijwissel

Bericht door GertjanVB »

Als je nu op Twitter "batterijwissel" icm met "ZOE" vermeld, heb je grote kans dat je Eva van Renault_NL achter je aan krijgt. "Als je een DM stuurt krijg je meer informatie", dat is dus hetgeen in de eerste post staat vermeld. Ze houden het goed in de gaten.

Ook heb ik van Renault een sterk verbeterde aanbieding op onze huidige ZOE gehad. Desalniettemin is het als erkend centenn**ker geen verantwoorde stap om nu een nieuwe te kopen, we gaan voor de batterijwissel en sparen voor misschien een ZOE met CCS in 2019.

De e-Ampera zal dan ook wel ondertussen te koop zijn; de lokale dealer wist niets van de Nederlandse introductie, deed geen moeite mij te binden en ik moest over een paar maandjes nog maar eens komen. Opel NL weet niets van prijzen en van start levering..... Dan is Renault (NL)nu heel wat beter bezig.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

erijder
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 161
Lid geworden op: 14 sep 2013 12:31
Actief als: particulier

Re: Batterijwissel

Bericht door erijder »

Tja, inruilen of omruilen. Ben wel nieuwsgierig, wat bieden ze dan als inruil (of huil?) waarde?

Heb er wel moeite mee dat het en en is bij omruil. En 3.5 k af tikken en weer huur of asnschaf van nieuwe accu betalen. Als dat zo is natuurlijk.

Ik wil hem in ieder geval graag hebben die grouter accu!
Zoe life 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



gurpad
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 19
Berichten: 109
Lid geworden op: 10 apr 2015 17:01
Actief als: particulier
Locatie: Breda

Re: Batterijwissel

Bericht door gurpad »

Gaat allemaal snel met de berichtgeving over de batterijwissel. Deze week in Autoweek een artikel over de nieuwe Zoe.
Omdat ik hier het bericht zag van Gertjan en dezelfde dealer heb vroeg ik mij af:
Is er al een batterijwissel te bestellen bij de dealer ?
Is er al een vaste prijs bekend ? Is de prijs inclusief inbouwen ?
Heeft het ook te maken met de staat van de in te ruilen batterijen ?
Is het batterijpak ook te koop zonder verdere huurprijs.
Mogelijk heeft iemand hier al deze info beschikbaar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



hugovdw
lid
lid
Posts in topic: 39
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 nov 2016 14:32
Actief als: particulier

Re: Batterijwissel

Bericht door hugovdw »

Morgen ga ik even de zoe ophalen bij de dealer en dan zal ik eens vragen..
2020 Zoe -R50 First Edition

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 37
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterijwissel

Bericht door zoe2goe »

Wat ik heb gehoord (grapevine) is dat dat mogelijk gaat worden. Kosten zouden dan ruwweg 3500 (afkoop lopende lease, logistiek en afvoer) plus 8000 (aankoop nieuwe batterij) zijn.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 78
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Batterijwissel

Bericht door GertjanVB »

Of €3500,00 met een nieuw leasecontract
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



werikw
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 dec 2015 23:45
Actief als: professional

Re: Batterijwissel

Bericht door werikw »

De huidige accu is straks ook te koop,maar voor een belachelijke prijs.De batterijwissel vind ik vrij duur omdat het alleen wisselen van de accu is,dit is niet veel werk.De kosten zullen dan wel in het transport van de accu zitten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 71
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Batterijwissel

Bericht door Hachy »

-nothing to see here-
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 49
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Batterijwissel

Bericht door MartijnEV »

De batterijen komen uit dezelfde fabriek (Flins) als de auto's. Zijn kleiner en lichter. Kunnen mee in hetzelfde logistieke systeem als andere (kleine en grote) parts. Dus ik zou echt niet weten waarom dat zo enorm veel kostbaarder zou zijn dan het vervoeren van een achterklep, bumper, BCB of motorunit.
Monteren van de batterij zelf is een zeer eenvoudig werkje.
Het afvoeren van de batterij is ook niet zo gecompliceerd: die kan mee in dezelfde verpakking als de nieuwe, met de zelfde distributeur als waarmee ze komen. Dat kost echt geen bergen, elke distributeur kan dat.
Die prijs voor de wissel moet dus m.i. echt een stuk lager worden dan €3500.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 78
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Batterijwissel

Bericht door GertjanVB »

Dan is Renault nu iedereen aan het laten wennen aan de prijs door het overal te noemen met de aantekening dat het mogelijk nog duurder kan worden. Vervolgens is iedereen (nou ja, iedereen) blij als het bij die €3.500 blijft en betaalt grif die €3.500. Renault blij, klanten blij (de meesten). Zoals PieterZoe al zei; ze zijn op zoek naar de prijs die men er voor over heeft en zijn zo zelf de basis aan het leggen.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 49
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Batterijwissel

Bericht door MartijnEV »

Precies. Daarom geef ik tegengas: ik heb er geen €3500 voor over. En komend jaar komen er diverse concurrerende modellen op de markt die de felbegeerde grotere actieradius af-fabriek al hebben, zonder bijkomende maandhuur...
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 17
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Batterijwissel

Bericht door OlafH »

Ik vind het ook een lastige. Renault zou de calculatie op zijn minst transparant moeten maken waaruit die 3500 euro bestaat. Transportkosten van de accu zijn namelijk nagenoeg nul, of hooguit een paar tientjes. De waarde van de accu is ook nul, want die zit in de batterijhuur. Houden we over arbeidsloon en afschrijving restwaarde van de oude accu. Als we uitgaan van een riant werkplaatstatief van 80 euro, zou de ombouw ruim een week kosten. Dat lijkt me niet aan de orde. Ten slotte de afschrijving van de restwaarde van de oude accu. Hiervan is elke case anders. Mijn accu met een ton gereden tegen die tijd heeft een andere restwaarde dan een accu met 20k kilometers. Dus gaan ze dit middelen en uitsmeren over alle swaps? Kortom, ik vind 3.500 euro echt veel te veel, tenzij er transparant inzicht gegegeven wordt waaruit die kosten bestaan. Marketingverhaaltjes over wat men bereid is te betalen doe ik niet aan mee.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



werikw
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 dec 2015 23:45
Actief als: professional

Re: Batterijwissel

Bericht door werikw »

Ik ben het met je eens MartijnEV.
Ik heb ook met Renault gebeld en gevraagd waarom het waarschijnlijk €3500 gaat kosten dit had te maken met vervoer van de accu had ik begrepen.Ik heb ook gezegd dat je de huidige accu kosteloos kan laten verwijderen en dat je daarna gewoon de nieuwe 41 kWh accu besteld bij de dealer voor €7900.Maar dat ging niet werken zijden ze,als je een losse accu besteld bij de dealer dan krijg je hem niet voor €7900 omdat het dan een los onderdeel is.Je kan de nieuwe accu kopen voor €7900 als hij al in de auto zit.

Met andere woorden als je een nieuwe zoe koopt inclusief de batterij en de accu gaat na de garantie kapot en je wil een nieuwe accu hebben dan moet je meer aftikken dan die €7900.

Dan zou je toch nooit een accu kopen?

Ik denk dat het wachten is op wat concurrentie
Dat er straks meer fabrikanten zijn die een accu hebben voor de zoe.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



werikw
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 dec 2015 23:45
Actief als: professional

Re: Batterijwissel

Bericht door werikw »

En hoe zit het eigelijk als je huidige accu onder de 75% van zijn capaciteit komt,komt er dan een nieuwe accu in of gaan ze dan alleen de kapotte cellen vervangen?

Als er een nieuwe accu in komt dan kunnen ze net zo goed de 41 kWh versie er onder zetten.Of je nou de 22 kWh of de 41 kWh versie op transport moet doen dit maakt qua transportkosten niks uit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 17
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Batterijwissel

Bericht door OlafH »

werikw schreef:Ik ben het met je eens MartijnEV.

Met andere woorden als je een nieuwe zoe koopt inclusief de batterij en de accu gaat na de garantie kapot en je wil een nieuwe accu hebben dan moet je meer aftikken dan die €7900.
Inderdaad, dat is mijn punt. Je zou dan dus even kort door de bocht zelfs € 7900 + € 3500 moeten betalen als dit de kosten van het wisselen van een accu zijn.

En transportkosten zijn te verwaarlozen. Ik kan een pallet naar elke willekeurige plek in europa krijgen voor rond de 75 euro. Renault met regelmatig transport zit op veel lagere kosten nog.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

erijder
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 161
Lid geworden op: 14 sep 2013 12:31
Actief als: particulier

Re: Batterijwissel

Bericht door erijder »

Tja, € 3.500,- voor vervoerskosten lijkt mij ook wat ruim. Het accu pakket weegt ruim 200 kilo. Maar in een vrachtwagen stelt dat ook niet veel voor.
Ben ook wel benieuwd hoe het dan exact gaat werken. Als ik de grotere accu koop wordt het dan de € 7.900,- + €3.500,-? En als ik huur eenmalig de € 3.500,- plus nieuwe accu huur? Ongeacht aantal gereden km en ongeacht hoe lang ik de accu al heb?
Voel me hier als klant van het eerste uur ook wel enigzins 'uitgekleed' te worden. Alhoewel ik wel blij ben dat het uberhaupt kan. At the end of the day is € 3.500 uitgeven toch weer anders dan € 25.000 (of meer) uitgeven voor een nieuwe elektrische auto. Het gaat mij puur om de range, verder voldoet de zoe nog prima voor mij.
Zoe life 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

daf55
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 359
Lid geworden op: 18 jun 2014 19:11
Actief als: particulier
Locatie: Wapenveld
Contacteer:

Re: Batterijwissel

Bericht door daf55 »

1 Deel van die 3500 euro zou ook kunnen zitten in het feit dat een redelijk aantal Zoe rijders de wissel laat plaats vinden en geen nieuwe Zoe koopt, maar er (veel) langer mee blijft rijden. Winstderving, heet dat zo?
Al sinds 2014 tevreden Zoe rijder!

Renault Zoe Intens december 2019, Volvo XC60 T8 (2018), Daf 55 (1970) en een Mobylette

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



werikw
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 dec 2015 23:45
Actief als: professional

Re: Batterijwissel

Bericht door werikw »

daf55 Dat zou best eens waar kunnen zijn.
Als Renault ons zo graag een nieuwe Zoe wil verkopen dan mag de dealer eerst wel eens met een beter inruilvoorstel komen.Ik heb de dealer al eens een offerte laten maken voor inruil op een nieuwe Zoe bose met batterijhuur dan schrijf ik in 1 jaar €5500 af.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 78
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Batterijwissel

Bericht door GertjanVB »

€3.500 is heel toevallig ook het verschil tussen wat ik toen (2013) betaalde voor een 22kW Life en nu voor een 41kW Life. Dat is dus de "waarde" van de nieuwe batterij.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

erijder
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 161
Lid geworden op: 14 sep 2013 12:31
Actief als: particulier

Re: Batterijwissel

Bericht door erijder »

daf55, je zou wel eens gelijk kunnen hebben, de € 3.500,- is idd waarschijnlijk een soort drempel om mensen aan te moedigen dan maar in te ruilen.
Maar kortzichtig is het wel. Het marktaandeel van elektrische auto's blijft laag. Vanwege a) hoge (aanschaf)kosten en b) omdat er het idee is dat de range in de toekomst wel veel beter zal zijn. (En nog een paar redenen, maar deze tellen wel mee denk ik).

Volgens mij is het op de middellange termijn beter om het signaal af te geven: a) je auto blijft zijn waarde lange tijd houden omdat ie altijd goedkoop ge-upgrade kan worden. Dus hoge aanschafwaarde vertaalt zich ook in hoge restwaarde. En b) wachten heeft geen zin. Als je vandaag een elektrische auto koopt is hij na 3 jaar echt niet opeens sterk verouderd, je upgrade gewoon naar de nieuwste batterij en je kan weer met de dan modernste techniek mee.

OK, a en b lijken wat op elkaar. Maar ik denk dat goed zorgen voor oude klanten, zeker bij nieuwe techniek enorm gaat helpen. Die first movers kunnen enorme ambassadeurs voor je zijn / worden als je ze super tevreden houdt.
Zoe life 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



werikw
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 dec 2015 23:45
Actief als: professional

Re: Batterijwissel

Bericht door werikw »

Maar wat mij ook een beetje tegenhoud is om de upgrade te doen of de Zoe in te ruilen.Is het gerucht wat ik hier ergens op het forum las
dat in 2019 er waarschijnlijk een volledig nieuwe Zoe op de markt komt met de mogelijkheid om op ccs te laden met 150 kw.Ik ga er van uit dat er dan ook weer een grotere/betere accu komt.Het is dus eigelijk maar 2 jaar en dan komt er een volledig nieuwe Zoe op de markt? Dan vind ik inruilen van de zoe of accu upgrade wel duur voor 2 jaar rijden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 17
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Batterijwissel

Bericht door OlafH »

En waarschijnlijk ook weer met een bijna 2 x zo hoge range als de Q/R 90, waardoor de inruil van een nu nieuwe of geupgrade Zoe ook weer keldert als een baksteen. Die € 3.500 is het alleen waard als je veelrijder bent en ook onmiddelijk kunt afschrijven imho. Ieder ander kan beter doorrijden tot de nieuwe Zoe om de afschrijving wat minder pijnlijk te maken.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 37
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterijwissel

Bericht door zoe2goe »

OlafH schreef:En waarschijnlijk ook weer met een bijna 2 x zo hoge range als de Q/R 90, waardoor de inruil van een nu nieuwe of ge-upgrade Zoe ook weer keldert als een baksteen. Die € 3.500 is het alleen waard als je veelrijder bent en ook onmiddellijk kunt afschrijven imho. Ieder ander kan beter doorrijden tot de nieuwe Zoe om de afschrijving wat minder pijnlijk te maken.
Ding ding ding, we have a winner.

En die 3500 is niet voor transport (alleen). Die is voor de logistieke keten van de oude en de nieuwe, het ombouwen (inderdaad, dat zijn allemaal zeer overzienbare kosten), maar met name voor het vroeg openbreken van het leasecontract. Dat kun je nog het argument aangaan van "maar ik heb maar een twee jarig contract" of zo, maar de de facto situatie is natuurlijk dat de verwachting is (ook gezien de prijs) dat een gemiddelde batterij uiteindelijk ten minste een jaar of 7 verleased wordt. Ik hoef denk ik niemand uit te leggen dat als je batterijen gaat vervangen, dat enkel die retour-batterij niet verleasebaar meer is.

Ik wil niet naar of onaardig doen, maar volgens mij is het niet zo moeilijk hoor. En daarom ook niet zo moeilijk dat Renault een tikkie terughoudend is met het aanbieden van de upgrade, omdat ze ook wel snappen dat zonder een heel duidelijk, door iedereen goed begrepen helder en financieel redelijk (maar daarmee niet per se voor iedereen aantrekkelijk) verhaal Jan en alleman moord en brand schreeuwen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Wytze
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 70
Lid geworden op: 26 jun 2016 23:23
Actief als: particulier

Re: Batterijwissel

Bericht door Wytze »

Wat er ook echt plaats gaat vinden, afschrijvingen zijn in deze pioniersfase met forse subsidiëring in landen om ons heen een groot risico.
In Frankrijk worden 2013 60000km ZOE's aangebonden rond de 6000€. Er stond er ook een te koop voor 5000€ met 70000km, die overigens binnen een paar uur er af was.
Laat 2015 modellen en 2016 ZOE's zijn ook al onder de 10K te koop.
En ik denk dat het in januari en verder een nog groter slagveld gaat worden.
Sommige adds vermelden immers dat de auto pas in januari beschikbaar is.
Dus een inruilaanbod van 7000 als elders genoemd lijkt weinig, maar ik vind het wel reëel als je het hebt over marktwaarde. Maar het blijft zuur dat je 33 cent per km bij moet betalen, 20000€ voor 60000km, voor een nieuwe ZOE.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 17
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Batterijwissel

Bericht door OlafH »

Zo is het Wytze. Met het verdienmodel van Renault heb ik niets te schaften, of het redelijk is of niet. Maar met de prijs per kilometer wel. En die wordt naar het zich laat aanzien alleen maar hoger. Dus doorrijden tot hij op is, of de pijn meteen nemen en accepteren dat rijden met een Zoe aanmerkelijk duurder is dan met een diesel.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 49
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Batterijwissel

Bericht door MartijnEV »

Maar ik heb al 36 maanden batterijhuur betaald. Gemiddeld ruim €3200. Plus €3500 is bijna de prijs van een nieuwe 41kWh zonder batterijhuur. Waarom zou ik dan €3500 betalen en daarbovenop ook nog eens batterijhuur van in mijn geval €109? De oude batterij is verre van waardeloos, in een stationaire toepassing kan die nog jaren mee; de inkoopwaarde voor een grid storage company schat ik in op ca.€3000...
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 37
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterijwissel

Bericht door zoe2goe »

Omdat de prijs van een nieuwe 41 kWh geen 3500 maar ongeveer 8000 euro is? En dat kostte je 22 kWh accu ook toen je de auto kocht.

Ik snap wel dat er mensen zijn die niets met het verdienmodel van Renault te maken willen hebben (terecht!), maar om zaken te doen heb je wel twee partijen nodig die van een transactie allebei iets beter worden.

Begrijp me goed, ik verdedig niks. Ik denk dat een upgrade simpelweg financieel lastig rond te breien is. Net als een inruil. Maar bij dat laatste speelt dan weer het thema "wat betekent een auto voor je?". We blijven in cirkeltjes rondlopen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 17
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Batterijwissel

Bericht door OlafH »

Ik denk dat het juist heel eenvoudig is. Namelijk door transparant te zijn. A is de inruilwaarde van je huidige accu, B zijn de kosten van vervanging (arbeid, transport etc.) en C is contante waarde van de betaalde lease. Op elk van deze 3 variabelen kan Renault zelf bepalen hoeveel marge er op zit. De kosten van de swap is dan B-(A-C). Dat is de enige eerlijke manier (ook voor Renault) om de kosten te bepalen. En alleen op die manier kun je als rijder bepalen of je hiervoor wilt gaan. Anders is het zo ondoorzichtig als de bekende woekerpolissen. Uiteraard komt er hierna de koop of huur optie bij. En dat je een hogere huur voor een duurdere accu betaald is logisch, maar dit staat los van de kosten van de swap en afvoeren van de oude accu.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 37
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterijwissel

Bericht door zoe2goe »

Helemaal eens. Mijn punt is dat in de discussie (A) op basis van gevoel ernstig wordt overschat. Dit komt mede omdat de feitelijke economische waarde van de batterij (A) veel sneller afneemt dan (deel van de) huurpenningen lineair over de verwachtte levensduur (C). In andere woorden, als je het met huizen zou vergelijken staat de batterij vanaf het begin meteen "onder water", en komt pas aan het einde van de lease boven.

Zoals gezegd is m.i. component (B) zeker geen nul, maar wel relatief marginaal in de hele discussie en het heeft dan ook weinig zin te klagen over dat je zo veel zou moeten betalen voor "montage en transport".
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 49
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Batterijwissel

Bericht door MartijnEV »

zoe2goe schreef:Zoals gezegd is m.i. component (B) zeker geen nul, maar wel relatief marginaal in de hele discussie en het heeft dan ook weinig zin te klagen over dat je zo veel zou moeten betalen voor "montage en transport".
Mee eens, echter Renault heeft tot nu toe aan de meesten die er om vroegen als antwoord gegeven dat juist door component (B) de 'hoge' prijs wordt bepaald.

Verder meen ik dat het weggeefgerucht ten aanzien van component (A) juist aangeeft dat er achter de schermen waarschijnlijk een significant beter resultaat is behaald dan er uit de oorspronkelijke business case rolde die destijds de batterijleasetarieven en verwachte restwaarde bepaalde. Dus component (A) is in feite de grote variabele waarmee gespeeld kan worden.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



gurpad
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 19
Berichten: 109
Lid geworden op: 10 apr 2015 17:01
Actief als: particulier
Locatie: Breda

Re: Batterijwissel

Bericht door gurpad »

Er is nog veel verwarring over de batterijwissel is mijn voorlopige conclusie.
Graag zou ik aan Renault Nederland willen voorhouden dat zij aan de Zoe rijders van het eerste uur een groep ambassadeurs kunnen hebben
die een coulante houding van Renault voor een batterijwissel voor deze pioniers zeer zullen waarderen.
Die positieve uitstraling van de huidige gebruikers is voor Renault de beste reclame die men zich kan wensen voor de Zoe.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

erijder
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 161
Lid geworden op: 14 sep 2013 12:31
Actief als: particulier

Re: Batterijwissel

Bericht door erijder »

:thumb: Helemaal en 100% eens !
Zoe life 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 71
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Batterijwissel

Bericht door Hachy »

Mee eens maar gaat echt niet gebeuren. €3500 is best een aanzienlijk bedrag voor zo'n swap. Economisch meest handige om te doen is nog jarenlang doorrijden met je huidige 22 kWh batterij. Het blijft een simpele vraag; heb je 14% van de aanschafwaarde van je auto over voor 300 km range, of niet. En hoe lang verwacht je er dán weer mee te doen? Als in 2019 een 60-80kWh accu in dezelfde ruimte zou passen en er komt weer zo'n upgrade-ronde aan dan pieker je er niet over om 8K voor de koop uit te geven maar blijf je lekker (unlimited) huren.

Aan de andere kant, bij welke hoeveelheid is het 'genoeg' om comfortabel mee te kunnen reizen? Met 300 km praktijk actieradius kan de destination charger vanuit centraal Nederland zo'n beetje heel het land bereiken zonder onderweg bij te laden. Bijkomend voordeel voor ondernemers is dat de batterij op de RVO milieulijst staat en de BTW aftrekbaar is. Daardoor wordt het wat goedkoper (ongeveer €2300). Als je van plan bent om 5-8 jaar of mogelijk nog langer met je Zoe door te rijden dan is die keus niet zo moeilijk, dan is de upgrade business case imho zeer gunstig.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 16
Berichten: 278
Lid geworden op: 02 jun 2014 22:08
Actief als: particulier

Re: Batterijwissel

Bericht door Casss »

Ik weet het zo net nog niet... :think:
Juist het idee de auto helemaal af te rijden kan voor mij ook een argument zijn om juist voor de batterijwissel te kiezen..
De Zoe (van eind 2013) heeft mij met ca 1.000 km op de teller bijna 17k gekost. Inmiddels (sinds aanschaf juli 2014) ca. 40.000 km gereden.
Stel ik rijd de auto af door er nog 175.000 km mee te rijden. Bij gem. 20.000 km per jaar is dat nog bijna 9 jaar.
3500 euro/ 175000km = 0,02 cent per km extra.
Gewoon doorrijden kost afgerond 17.000/(175.000+40.000)= 0,079 ,zeg afgerond 8 cent afschrijfing. Met alleen de accuhuur ca 6 cent? kom ik al op 14 cent. En dan nog alle overige kosten, verzekering, reparatie en onderhoud, stroom, etc ..

Als ik er dan toch nog zoveel jaren mee door moet rijden is dan die 0,02 cent niet relatief laag? tov alle ander kosten...?
Familie woont op 180 km afstand, die afstand is nu alleen te doen door onderweg 2 maal (relatief duur) te laden. Thuis zonnepanelen, relatief goedkope stroom. Dus met nieuwe accu kan ik 3 kwart van die reis op zonne energie goedkoop af.

Als ik voornemens ben nog zo veel jaar door te rijden, dan is het ook een bijkomstig voordeel dat mijn 3 jaar oude accu 'verjongd'. Batterijgezondheid % is nu iets boven de 80%.

Misschien komt er nog iets van die investering in de nieuwe accu terug. Mocht de auto ooit nog verkocht worden dan zal die nieuwe accu vast enige honderden ? exta opleveren...tov de oude.

Juist die nieuwe accu zou ook een prikkel kunnen zijn om de auto óp'"te (kunnen) rijden. Nu doorrijden kan er ook toe leiden dat over een paar jaar de verleiding niet meer te weerstaaan is tot het kopen van een nieuwe auto met grotere range...? Het leidt juist tot uitstel van ...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



AlexZoe
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 96
Lid geworden op: 10 sep 2014 11:55
Actief als: particulier

Re: Batterijwissel

Bericht door AlexZoe »

-edit-

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in