Tall schreef:Tja, in België is de trend nochtans overduidelijk, de dieselwagen is dood, op veelrijders (minstens 30000 km) na.
Dit is een beeld dat door de media gemaakt wordt en niet de realiteit. Dit jaar pas zijn er in België voor het eerst meer benzines verkocht dan diesels
(zie EDIT).
Bij veel firmawagens is het nog steeds automatisch diesel omdat hier de rekening afhangt van de belastingen op CO² en brandstofkosten (firma's zitten ook in een ander belastingstelsel voor inschrijvingen).
Vb. Door een CO² uitstoot van 130gr is de TCE 150 (of 200) al automatisch gediskwalificeerd als bedrijfsauto. De dci 130 (103gr) en dci 110 (95 bij manueel of 97gr bij automaat) bedienen de leasingmarkt hierdoor.
Ook is die 30.000 kilometer gewoon een fabeltje en slechte wiskunde van VAB. Men gaat bijvoorbeeld ervan uit dat de persoon die de wagen koopt deze maar 4 jaar houdt (+ een ongefundeerde penalisatie van de restwaarde). Ook rekent men erop dat de cataloguswaarde van een diesel een stuk hoger is dan de benzine. Als één van beide niet van toepassing is, dan houdt deze berekening geen steek. Dit is trouwens ook van toepassing bij de aankoop van een tweedehands wagen.
Je kan bijvoorbeeld de auto aankopen en houden tot end-of-life (vb 10 jaar). Ook kan de "werkelijke verkoopprijs" minder verschil betekenen dan wat in de boekjes staat, tot zelfs omgekeerd: in diesels zijn soms interessante combinaties van opties verkrijgbaar die gericht zijn op de leasingmarkt.
Een goed (of eerder slecht) voorbeeld is de Talisman. Stel dat je zo'n auto wil: de goedkoopste versie is de 1.5 110 dci (life of business ZEN die al degelijk is uitgerust). De benzine versies zijn pas verkrijgbaar vanaf de Intense+automaat waardoor de goedkoopste versie veruit een diesel is. Zelfs het prijsverschil tussen de benzine en diesel intense versies is niet zo erg hoog.
Ander voorbeeld is de de Berlingo diesel. deze was in werkelijkheid €800 duurder dan de benzine (inschrijving meegerekend), maar heeft ondertussen de extra investering al lang terugverdiend (bij 15.000km/jaar), en zal minstens de komende 5-6 jaar nog opleveren, ook bij gelijke prijs van diesel. Bijkomende bonus was ook dat de diesel goedkoper was om te verzekeren dan de benzine.
EDIT: Er waren rond mid 2017 persberichten van dit omslagpunt (47% diesel vs 48% benzine), maar als ik de uiteindelijke cijfers van de DIV tot december 2017 bekijk, dan zijn er sinds september opnieuw meer diesel inschrijvingen. Wat wel opvalt is dat er in de periode januari -> mei het aandeel van inschrijvingen op bestaande voertuigen ook hoger was dan 50%, terwijl in de tweede helft van het jaar de nieuwe voertuigen het met meer dan 60% halen.