Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Hoi, daar ben ik weer.
Connectoren op de A-kolom los gehaald, ingespoten met WD40 en, na droogblazen met de compressor er weer op. Zelfde voor de connectoren op de ECU achter de accu. Probleem nog hetzelfde.
Het lijkt mij bijna niet iets fysieks maar softwarematig omdat, zoals net als ik de auto uit zet, hij niet op slot gaat. Als ik instap en het contact 1 of 2x aan en uit zet doet ie het wel. Kan dat? Het probleem is ontstaan sinds ik een nieuwe sleutel heb in laten leren bij de dealer.
Ik krijg de auto niet in de stand dat hij automatisch op slot gaat als ik ga rijden. Volg de instructies uit het boekje maar krijg geen dubbele piep.
Wat bedoel je met : als de sleutel in het contact zit zou de CV uitgeschakeld moeten zijn?
Dag Joris, ik zie nu Scenic II jaar 2004.
Daarmee heb ik geen gebruikers-ervaring. Met andere woorden: ik kan niet beoordelen wat het reguliere GOED-gedrag van deze CV zou moeten zijn en moet dus beter afhaken..
Mijn elektrische ervaring met Renault/Siemens UCH Unité Centrale Habitacle leert wel dat alle deuren op elkaars toestand reageren. Met andere woorden als de achterdeuren een slecht kontakt in connector of kabelboom hebben dan merk je dat aan het ONT- of VER-grendelen dus het gedrag van alle deuren, achterklep, tankdeksel verloopt dan niet correct.
Gezien de leeftijd van de wagen loont het de moeite om de connectorreiniging met koperborsteltje voor alle contacten; Kontakt 60 spray voor oxyde-verwijdering & reiniging, Daarna Kontakt 61 voor finale bescherming van de oppervlakken te doen.
WD40 doet in beginsel alleen vocht verdrijven; zo werd het ontwikkeld (Water Displacement, 40e recept)
Hopelijk leest een Renault Scénic II kenner dit alles en springt tijdig bij.
Succes
Rein
------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control
Dag Rein,
dank je wel weer voor de uitgebreide reactie. Schat jij gezien mijn verhaal nog steeds in dat het bekabeling is? Ik ga zeker nog eens een rond de connectoren doen.
Andere vraag: ik heb de auto ook gereset: dwz de accu een kwartier los gehad. Is dat echt volledig reset of kan dat ' dieper'?
Als het software was zou de storing steeds identiek moeten zijn. Software is niet wispelturig behalve als... de hardware wispelturig is na slechts 18 jaar.
Of als de inputdata niet constant zijn.
Dus duidt het op een variabel mechanisch aspect: bijv. de receiver-ring rond je contactslot. Of de batterij in je sleutel. Of een kabelboom die beweegt met een slecht crimp/kabel/contact (deur open/dicht x 18 jaar)
Logisch zoekplaatje.
Heb je nòg een sleutel? Zoja gedraagt de auto zich daarmee identiek?
Werkt het alarm naar behoren?
Doet de startonderbreker normaal?
Heeft deze Scénic een binnenschakelaar op de dash voor manual ONT/VERgrendelen? Werkt die FEILLOOS?
Bij mijn Scénic VERgrendelen alle 6 sloten zich boven 6 km/h aangestuurd door de ABS-ring ik geloof rechtsvoor die ook op de UCH aangesloten is als "auto rijdt"-sensor. Is dat bij jou ook zo? Je zegt iets over een dubbele piep die ontbreekt.
Accu loshalen 1 minuut of een kwartier maakt alle condensatoren in alle elektronica leeg. Daardoor treedt er bij alle een soort "frisse start/reboot"-toestand op. Echter ECU en UCH en nog ander elektronica bevat OOK geheugen-IC's, Flashgeheugens die bijv. van Jaaaaren fouten en settings en updates opslaan: die worden dus met de accu loskoppelen niet ge-reset en kunnen blijven opspelen.
Een diepe reset doet een techneut met een laptop en CLIP of CLIC software en verstand van zaken die ze ook uitleest.
Die ziet ook de storingen die je nu beschrijft en kan ze wellicht ook neutraliseren.
In Den Haag zit een niet-merkgebonden bedrijf Auto CITRUS specialist op Renault en Dacia.
Succesgarantie kan ik niet geven - ieder geval is anders - maar ze weten waarover ze spreken.
Groet van
Rein
------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control
Dag allen, mijn storing was een paar maanden afwezig - maar is nu terug.
Vermoedelijke foutlocatie is het Rechter Voorportier, daar wijst alles naar. Als ik die cylinder met de sleutel een flink aantal malen open- en dichtdraai dan werkt het ONTGRENDELEN met de zender weer. 10 maal of zo: een luide "klak" bij het openen. Dan gaan ook alle andere deuren keurig ontgrendelen, als vanouds.
VERGRENDELEN gaat altijd prima. De achterruit laat zich wel openen als als ik met de zender open. Dat duidt erop dat de juiste ontgrendelspanning wordt vrijgegeven maar op de servo van het rechter voorportier kennelijk geen invloed heeft.
Mij garagist wil de uitdaging aan maar vraagt om documentatie van dat Rechter Voorportier.
Heeft iemand een mechanische layout van de componenten en hun samenhang in dat Rechter Voorportier?
Een elektrisch schema daarvan? Dat zou veel helpen.
Hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Groet van
Rein
------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Reeds enige tijd is er een probleem met de sleutel/centrale vergrendeling.
Er zit geen regelmaat in wanneer deze wel werkt en niet, op de sleutel is het drukknopje reeds vervangen, en het rode lampje knippert ook steeds bij...
Na twee dagen in bezit, deed eergisteren ineens de centrale deurvergrendeling niks meer. Het rode lampje op de sleutel lichtte wel eenmaal op, daarna zwak knipperen. Toch voor de zekerheid nieuwe batterijen besteld, deze kwamen vandaag aan. Maar,...
Hoi, in onze GS Bose 2018 zit via de vorige eigenaar kaartupdateservice geactiveerd. Nu zag ik via R link store (auto staat nog bij dealer) dat de kaartversie KAART VAN EUROPA V2021.06 (RELEASE STORE 2022.Q2) is. Als ik naar het versienummer kijk,...
Ik weet dat ik alle 4 de ramen kan sluiten door te dubbelklikken op de 'op slot' knop van de AB. Ik kan echter nog niet ontdekken hoe ik alle 4 de ramen tegelijkertijd kan openen. Is er iemand die dit weet, of bestaat deze optie niet?
De binnenverlichting gaat aan bij het openen van de bestuurdersdeur en bij het openen van de passagiersdeur.
Maar niet bij het openen van de schuifdeur.
En ik kan nergens een schakelaartje vinden bij de schuifdeur.
Ik heb een Renault Espace V en ik krijg een melding dat de stoel niet is vergrendeld. Ik denk dat er een sensor geen contact maakt maar ik heb geen idee waar die zit. het is de stoel achter de bestuurder, ook het inklappen van die specifieke...