Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan

Topic author
cordesweg
lid
lid
Posts in topic: 59
Berichten: 126
Lid geworden op: 23 jul 2017 10:16
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door cordesweg »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Maar volgens mij loopt mechanic al een tijdje mee. Zit nu een beetje tussen twee vuren in. Een Renault monteur zegt, dan beginnen de problemen pas, als je gaat flushen.

Maar mechanic (volgens mij ook monteur bij Renault) laat weten dat flushen ineens alle ATF ververst.

Tja, wat moet ik nu doen? :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 25
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door mechanic »

Dat is wat WillemS ook schrijft,flushen heeft de voorkeur boven verversen.
Bij RN wordt geen vervangingstermijn voor de automaatolie van deze bak gehanteerd terwijl dat eigenlijk wel zou moeten.
Ben al enige jaren niet meer werkzaam bij RN,er waren daar geen voorzieningen om een bak te flushen,werd enkel bij reparaties aan de bak olie ververst,dat houdt dan in dat er enkele liters oude olie achterblijven.
Als er twijfel bestaat over de bak olie heeft goed flushen de voorkeur over verversen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 25
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door mechanic »

Het merk waar ik na RN ging werken had wel een flush apparaat in de werkplaats. Olie van de bak was ook daar geen onderdeel van het serviceprogramma,bij schakel/transmissie klachten zag je vaak veel resultaat na spoelen.
Slim is het denk ik eens naar een specialist te gaan,vaak is advies kostenloos,steek er je licht eens op.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
cordesweg
lid
lid
Posts in topic: 59
Berichten: 126
Lid geworden op: 23 jul 2017 10:16
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door cordesweg »

In mijn ogen zitten de specialisten hier. En dit onderbouw ik als volgt:

Jullie staan er open in en verkopen geen product. Ik ben dus heel blij met het advies van bijvoorbeeld Mechanic. De teller staat nu op 135000 km. Stel dat de bak in orde is, wat raden jullie aan?

Wat Renault aan raad weet ik inmiddels. Die roepen iets over ondehoudsvrij en niet aan rommelen zolang het loopt. Beetje verversen, verder niet. De monteur die ik sprak gaf te kennen, als je de ATF eruit haald (volledig) dan ben je een deel van de smerende werking kwijt. Want de vervuilde ATF zou ook het voordeel hebben bepaalde zaken te dempen, zoals geluiden of speling in bepaalde zaken.

Mijn mening is:

Een versleten of niet. Dan heb je nog mechanische problemen zoals bijvoorbeeld de kleppen. Ik zie niet in dat vervuilde ATF bijdraagt aan het beter functioneren van een niet versleten bak.

Kortom, ik blijf bij spoelen van de bak. Of de oorzaak nu in de bak zit of niet, dat maakt me niet uit. Het is de bedoeling dat de Clio nog zeker 100.000km mee gaat. Motorisch is dat geen enkel probleem. Zwakste schakel is de bak. Als spoelen helpt ga ik dat doen.

En vele delen mijn mening. Dus moet ik een keer naar een specialist. Geen idee of de vakgarage waar ik de auto kocht een echte specialist is. Wat ik wel weet is dat hij reclame maakt op zijn site voor het fluschen van de automaat.

Misschien kent iemand deze vakgarage?

Het is garage Lamme in Loosdrecht. Persoonlijk vind ik het een fijn bedrijf. Zag er netjes uit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Domi1963
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jan 2014 20:04
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door Domi1963 »

Contacteer deze Citroën garage eens in Nieuw-Vennep deze heeft een ultra modern flushmachine en doet alle merken (vroeger toch) ik heb deze man al persoonlijk ontmoet en is een goeie gast. Neem eerst contact op met hem en zeg dat het een Renault Clio betreft met automaat. De resultaten achteraf worden door velen geapprecieerd.
Niet de goedkoopste maar wel een van de beste.

https://www.google.be/search?q=garage+n ... pstate=lie
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 25
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door mechanic »

De goede werking van de olie verlies je bij vervuilde/oude olie,niet bij verse. De gedachtegang van de RN monteur begrijp ik dan ook niet helemaal.
Er zijn genoeg 'specialisten' die de bak kunnen flushen,google biedt dan ook uitkomst om een goede lokaal te vinden.
Het is zoiezo slim,helpt het niet aan het probleem is het toch goed voor de bak.
De dp0 transmissie hoort natuurlijk goed te functioneren,houdt in het achterhoofd dat het zoiezo niet de meest moderne is. De klacht is in werkelijkheid natuurlijk beter te merken dan enkel via een forum.
Op hun site is inderdaad te lezen hoe ze de bak flushen,als dit uitgevoerd wordt door iemand met kennis van zaken kan er weinig mis. Ik kon (kan) het ook,en ben ook enkel monteur en geen specialist.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
cordesweg
lid
lid
Posts in topic: 59
Berichten: 126
Lid geworden op: 23 jul 2017 10:16
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door cordesweg »

Okay, de bak is geflusht. Ben ik nu blij?

Neup :naughty:

Het eerste dee van de rit, na het flushen, verliep anders. De bak leek iets soepeler te schakelen. Ben er ook nog niet helemaal uit. Net, op een 80 stuk, was het inhouden/stotteren weer terug. Maar even verder viel het weer mee. Kortom, eerst maar eens wat kilometers maken. Maffe is, al die tijd deed hij het vanaf 60km/h. Stotteren, inhouden, allemaal rond die snelheid. Dat is dus nu verdwenen.

Misschien toch maar eens naar een automatenbak specialist. Misschien dat die een stukje wil rijden om te kijken?

Ik hou jullie op de hoogte.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 25
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door mechanic »

Geen foutcodes,verse olie waardes goed. Meer kan je zo niet doen zonder de bak te openen.
Een bezoekje aan een specialist kan geen kwaad.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Domi1963
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jan 2014 20:04
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door Domi1963 »

euh een motor stottert in mijn ogen. Een bak kan volgens mij niet stotteren. Slecht schakelen dat wel maar ik heb nog nooit een wagen zich weten inhouden en stotteren door een automatische bak?? Ben je zeker dat het probleem niet motorisch gerelateerd is?
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 25
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door mechanic »

Klachten van TS zijn versnellings gerelateerd. In het 3e verzet bij zelfde toerental geen probleem en in 4e wel is niet motor gerelateerd.
Klachten kan ik me indenken,de dp0 die ik had in de scénic had iets soortgelijks,deze was echter al gereviseerd. Nooit iets aan gedaan gezien het me niet stoorde.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Domi1963
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jan 2014 20:04
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door Domi1963 »

OK op die manier bekeken, had ik het nog niet begrepen. Mijn excuses.
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
cordesweg
lid
lid
Posts in topic: 59
Berichten: 126
Lid geworden op: 23 jul 2017 10:16
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door cordesweg »

Maakt niet uit hoor. Het is ook lastig te beschrijven. Erger, nog lastiger uit te vinden waar het probleem precies zit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
cordesweg
lid
lid
Posts in topic: 59
Berichten: 126
Lid geworden op: 23 jul 2017 10:16
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door cordesweg »

We zijn inmiddels weer een aantal km's verder en het probleem is eigenlijk alleen maar toegenomen. Bak blijft, zogauw je de kickdown gebruikt, lang hangen in alle versnellingen. Ook als je het gas helemaal los laat.

Opnieuw, alleen in vier, is het alsof je gas geeft, los laat. Gas geeft, los laat. En dat was alleen tussen de 50 en 90 in vier maar is nu ook merkbaar bij 100. Vraag me nu zelfs af of ze wel de juiste ATF hebben gevuld. Maarja, daar kom ik nooit achter.

Heb besloten om maar een transmissie specialist te vragen of hij meer weet. En vooral, welke rekening boven mijn hoofd hangt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Domi1963
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jan 2014 20:04
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door Domi1963 »

Transmissie reviesie zou wel eens meer kunnen kosten als de wagen nog waard is. Vraag maar een beetje rond welke prijzen gehanteerd worden en wat je er voor in de plaats krijgt. Een goed bedrijf voor mij is eentje welke werkt met een vast afgesproken prijs en waar men alles wat gesleten is of in dreigende slijtage toestand is, vervangt. Maar dat bepaald de prijs...


Renault Talisman Grandtour Initiale Paris TCe 200 EDC
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 Plus met Tapatalk
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



stadium III
lid
lid
Posts in topic: 13
Berichten: 267
Lid geworden op: 22 nov 2015 19:24
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door stadium III »

Dp0 eigen bak revesie in Oisterwijk 2000 excl
Laguna 3 2.0 Turbo BJ 2009
Megane 2 2.0 Cabrio BJ 2004

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
cordesweg
lid
lid
Posts in topic: 59
Berichten: 126
Lid geworden op: 23 jul 2017 10:16
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door cordesweg »

Dan kan je dus net zogoed naar de sloop gaan en een andere bak halen. Of, ik haal hem zelf leeg en vervang alle kleine zaken die standaard problemen geven. Staan zat filmpjes op youtube met een prima uitleg. Ja, het is een hoop werk, dat zeker. En een complete bakrevisie is in mijn ogen niet nodig. Bedoel, ik hoor geen schurende geluiden dus daar zit het probleem niet in.

Vraag mij eigenlijk af wat de solenoiden doen tijdens het schakelen maar ook tijdens een normale rit. Heb al gezocht op youtube voor uitleg maar nog niet echt gevonden. Tenslotte is het zo, als je begrijpt hoe het werkt kan je ook meestal wel een diagnose stellen. En daar zit het probleem bij mij. Snap wat een automaat doet. Maar niet wat de solenoiden doen als ik in vier continue rijd.

Dit is tenslotte niet het eerste vuurtje waar ik voor heb gestaan dus geloof mij, ik kom er heus uit. Al dan niet met een beetje hulp van jullie :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 25
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door mechanic »

Het lang blijven hangen is deels een dp0 'dingetje',wat soms verholpen kan worden door de adaptieve waardes te resetten. Het is dan ook een zelflerende transmissie. Deze zal nooit zo vlot schakelen als een conventionele.
Het lijkt mbt het inhouden een druk probleem,maar dat is met diagnose apparatuur en een (statische) proefrit te controleren. Je licht opsteken bij een specialist kan nooit kwaad. Revisie met hier genoemde kosten is niet reëel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

de mon
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 924
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door de mon »

Zo'n automaat schakelt nog steeds zoals vroeger volgens motorbelasting . Of is 1 van de zoveel factoren.
Als de egr niet goed sluit of 'n ander mankement(slechte injector,spruitstukdichting,enz) dan is de druk in 't spruitstuk schommelend en gaat die automaat ook gek doen .
En in 4° gang wordt er veel vermogen gevraagd ,de motor sputtert en de automaat ook dan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 25
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door mechanic »

Dat klopt de mon,enkel deze past zichzelf in bepaalde mate aan,aan rijgedrag bestuurder.
Ervaring leert dat deze transmissie minder soepel is dan andere transmissies. In elk verzet wordt naar gelang je rechter voet veel vermogen gevraagd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
cordesweg
lid
lid
Posts in topic: 59
Berichten: 126
Lid geworden op: 23 jul 2017 10:16
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door cordesweg »

Dat is heel interessant De Mon. Zo zie je, kennis is macht. Dit is mijn eerste automaat dus ben echt zoekende.

Wat ik mij afvraag:

Ik lees vaak dat de automaat software bevat. Renault in Amstelveen ontkent dat ee zegt, er is niks aan te veranderen. Maar toch lees ik dat mensen iets laten updaten. Die begrijp ik dus niet.

Verder loopt de 1.6 16v eigenlijk heel mooi. Vind hem iets duur lopen in gebruik maar dat kan ook komen omdat ik nu een beetje gestresst rond rijd. Je wil zo snel mogelijk uit het hobbel gebied of probeerd een snelheid te zoeken die niet hobbelt.

Wat ik wel vreemd vind is dat de bak geen storing aangeeft. De motor ook niet. En de meeste klachten gaan gepaard met een storing of noodloop. Dat heb ik dan weer niet ;)

Wel een fijn forum. Iedereen denkt mee en zegt iets. Dat is de manier om het probleem te vinden. Heb dit probleem eerder gezien bij de ClioClub maar die eigenaar heeft nooit meer iets van zich laten horen. Of het probleem ooit gevonden is, is dus maar de vraag.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 10
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door WillemS »

Dit probleem moet toch te tekkelen zijn. Geef het type van de wagen eens op; VF1......

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
cordesweg
lid
lid
Posts in topic: 59
Berichten: 126
Lid geworden op: 23 jul 2017 10:16
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door cordesweg »

VF1CB1D0A27184662

Ik bedoel, heb best verstand van zaken tot op bepaalde hoogte. Maar ik moet iets over het hoofd zien. Bak klinkt ook goed. Geen malle geluiden ofzo. Geen noodloop, geen diagnose lampjes, geen meldingen bij Renault uitgelezen. Kortom, er moet iets kleins zijn wat ik over het hoofd zie.

Vind het sowieso knap dat mensen meedenken zonder de auto te zien. Want deze klacht is ook slecht te beschrijven. Sterker, passagiers merken weinig van het hobbelen tot ze zelf een keer hebben gereden. Dan zeggen ze ineens, ja, ik merk het nu ook op de berijdersplaats. Althans, volgens mijn vriendin ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

de mon
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 924
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door de mon »

Ge hebt soms toch garages met een vermogentestbank , is meestal voor diesels maar benzine kan ook getest worden.
Zoals slechte egr of bobine, de map sensor of wat doet de auto op de rollenbank . Een 4 gastester eraan, nog wat egr test . Te arm mengsel.
Dit zijn ook meestal de firma's waar de radial jet pomp ,injectors,enz naar toe gaan voor reparatie.
Schokken, als het maar geen defecte motor-of boitesteun is ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

dschelte
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 168
Lid geworden op: 24 sep 2010 15:51
Actief als: particulier
Locatie: Almere

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door dschelte »

Neem eens contact op o met ATR in Montfoort, zij hebben echt veel verstand van automaten. Zeer goede ervaring mee.

Gr.
David
Tesla Model S P100D + Renault Zoe R135 Edition One

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
cordesweg
lid
lid
Posts in topic: 59
Berichten: 126
Lid geworden op: 23 jul 2017 10:16
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door cordesweg »



Constant 60km/h. Let vooral op het vebruik. Verder zie je weinig van het inhouden. Valt nu wel op dat er iets rammelt onder de cockpit. Dus daar ga ik ook nog naar zoeken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
cordesweg
lid
lid
Posts in topic: 59
Berichten: 126
Lid geworden op: 23 jul 2017 10:16
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door cordesweg »



En zie hier. Ik heb niet het idee dat dit motortje roet in het eten gooit. Bedoel, de gestelde 10 sec zijn nog steeds voldoen om op 100 te komen, zoals voorgeschreven. Sluit de motor daarom uit. Heb autrans dus een email gestuurd maar tot op heden geen antwoord. Dus eerdaags ff kijken bij een ander.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 2010
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door nikk »

Ander dingetje met deze bak in de bebouwde kom; ( die van mij ) schakelt rond de 50 km/u naar zn 4. Draait ie dus erg weinig toeren en bij het geringste gas geven schakelt ie weer terug en dan weer op enzovoort. Druk in de bebouwde kom de knop aan de zijkant van de pook tegenwoordig altijd in zodat de bak niet naar zn 4 schakelt.

Is de auto inmiddels uitgelezen?
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
cordesweg
lid
lid
Posts in topic: 59
Berichten: 126
Lid geworden op: 23 jul 2017 10:16
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door cordesweg »

Jups. Kwam niks uit. Beetje drukverschil in de bak, 0,5% afwijking. Tja, dat was voor het spoelen. Dus hoe het nu is weet ik niet. Maar ik geef niet op. Eens kom ik er achter wat het precies is ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
cordesweg
lid
lid
Posts in topic: 59
Berichten: 126
Lid geworden op: 23 jul 2017 10:16
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door cordesweg »

Oja, Nikk. Hoe zit dat bij jou met het vebruik? Zoals je ziet, tussen de 5.3 en 6.1 liter per 100km bij 64km/h. Ik vind het zo schommelen. Bij mijn Renault 25 destijds schommelde dat veel minder op het dashboard. Maar misschien is dat bij jou ook zo?


Dit was op een rechte weg, windstil zonder stijgen of dalen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



stadium III
lid
lid
Posts in topic: 13
Berichten: 267
Lid geworden op: 22 nov 2015 19:24
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door stadium III »

Ik zie niks apparts verbruik doet bij mij hetzelfde,zo ook rond de 50 naar de 4 is ook aan je rechter voet
Laguna 3 2.0 Turbo BJ 2009
Megane 2 2.0 Cabrio BJ 2004

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 2010
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door nikk »

@ Cordesweg,

Mijn verbruik en toerental is heel stabiel bij vaste snelheden. Mijn 1.6 16V ( de K4M ) met DP0 bak ligt in een Megane 1 break maar dat mag mi niet veel uitmaken.

@ stadium,

Ja inderdaad hangt het van je rechter voet af wanneer de bak opschakelt maar het vervelende is dat als je rond 50 rijdt dit juist de snelheid is waarbij de bak net overschakelt naar 4. Draait de motor iets van 1800 rpm. Zodra je dan het gaspedaal dan maar iets beroert schakelt de bak weer terug. Dit zorgt er bij mijn Megane voor dat ie in de bebouwde kom veel op en terug sckakelt.
Voor mij is de oplossing om de bak dan met de knop aan de zijkant van de pook niet verder als 3 te laten schakelen.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
cordesweg
lid
lid
Posts in topic: 59
Berichten: 126
Lid geworden op: 23 jul 2017 10:16
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door cordesweg »

Dit was dus op cruise, rechte weg en windstil. Blijf het vreemd vinden dat varieren in verbruik terwijl er dus nergens een hobbel of heuvel is. Maarja, verder loopt hij ook prima. Dat bij 52km/h naar vier vind ik logisch. Als je naar je verbruiksmeter kijkt zie je dat het verbruik rond die snelheid in 3 veel hoger ligt. En bij 60 moet je echt wel in vier rijden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 2010
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door nikk »

Voor zover ik weet hoort de automaat in het 4e verzet niet te slippen dus zou je ook geen variatie in toeren kunnen hebben bij een vaste snelheid. Dat het in de motor zit verwacht ik, mede daarom, ook niet. Toch iets in de bak.

Wat betreft de bakolie: quote "Om er voor te zorgen dat de sensoren en de actuatoren goed kunnen blijven functioneren is het belangrijk om de automaatbakolie schoon te houden. Na verloop van tijd zal de olie zwart kleuren doordat de koppelingsplaten slijtstoffen afgeven. Deze slijtstof zal zich gaan afzetten op de sensoren waardoor deze verkeerde waardes kunnen doorgeven aan het brein."

Bij 52 km/u rijden in het hoogste verzet ( die langer is dan de 5 van een handbak ) werkt bij mij niet prettig. Vanaf een goede 60 km/u draait het prettiger
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



stadium III
lid
lid
Posts in topic: 13
Berichten: 267
Lid geworden op: 22 nov 2015 19:24
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door stadium III »

Als de lockup zijn werk doet en hij slipt zou het koppelomvormer kunnen zijn
Ik heb alleen in de 2e versnelling dat ik zie dat de lockup ingezet word,net als op het filmpje
Voor de rest niks,maar hoe mooier de motor loopt des te beter bak reageerd
Laguna 3 2.0 Turbo BJ 2009
Megane 2 2.0 Cabrio BJ 2004

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
cordesweg
lid
lid
Posts in topic: 59
Berichten: 126
Lid geworden op: 23 jul 2017 10:16
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door cordesweg »

Die moet je mij even uitleggen, Stadium III. Wat is de lockup?

Voor zover ik zie en voel werkt de bak prima. Behalve dan dat hij in vier inhoud (onregelmatig alsof het contact aan en uit word gezet).

Waar ik het idee van heb (maar ik heb geen idee hoe een automaat werkt) is dat er een drukverlies/verschil is in de vierde versnelling. Alleen in vier, andere versnellingen hebben het probleem niet. Alsof in het traject, die de vloeistof in vier aflegt, een vernauwing zit of verstopping, die de druk dus laat afnemen en toenemen.

Bak is gespoeld. Maar of dit met een reinigingsmiddel is geweest weet ik niet. Er is wel verschil merkbaar (voor en na spoelen) maar de ervaring is niet positief. Enerzijds is de bak het beter gaan doen. Anderzijds, hij houd nu in bij een andere snelheid.

Ik ben bang dat ik hem nog een keer moet laten spoelen maar dit keer met een reinigingsmiddel en helaas op eigen kosten.

Ik heb nog 1 optie. Dat is een enorme slagroomtaart meenemen en de handelaar, waar ik hem kocht bedanken voor het gratis spoelen. Maar hem dan ook vertellen dat het probleem in de bak zit en nu alleen maar erger is sinds het spoelen.

Wie weet wil hii voor de slagroomtaart nog een keer zijn best doen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 2010
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door nikk »

"Tegenwoordig hebben veel koppelomvormers een zogenaamde lock up, waarbij op constante snelheid de impeller en turbine worden gekoppeld voor een zo efficiënt mogelijke overbrenging."

Bron; https://www.autoblog.nl/nieuws/techniek ... rmer-89144
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht