Mijn display was eens gerepareerd door KMS-Apeldoorn, maar dat heeft dus niet geholpen. Ik kon hem nog eens langsbrengen en mocht dan 200 euro aftikken. Klantvriendelijk natuurlijk
.
Dus het dashboard zelf losgehaald. Na heel wat gedoe de fout gevonden en het bleek de grote IC onder het display te zijn. Daarvan zaten een aantal pootjes niet goed vast meer gesoldeerd. Bij het drukken op het display terwijl deze aanstaat heb ik dit ontdekt. De bovenste rij pinnetjes hoef je niet vast te solderen, dus je kunt het display aan een zijde liften en dan de stroomvoorziening aansluiten en dan drukken op de componenten op het display. De IC is nu een beetje aangestipt met extra tin en nu is al meer dan 500km het dashboard gewoon werkende. Verder heb ik aan de meest linkerkant van het display een ventilator geinstalleerd 5x5 cm^2. Deze is geschakeld over de radio. Als de radio aan gaat, gaat de ventilator draaien. Het voordeel daarvan is dat je alleen in het dashboard 2 draadjes moet solderen op de printplaat. Voor de ventilator moest er wel een gat achter de bevestigingsplek van het dashboard in de auto gemaakt worden. Daarvoor is ruimte. Aan de linkerkant (waar het telefoonvakje zich bevindt, naast het dashboard) kun je met je hand achter de plasticplaat waar tegen het dashboard geplaatst wordt. Daar is ongever 8cm ruimte in hoogte en breedte. Dat is net genoeg voor het plaatsen van de ventilator. Wat extra ruimte is nodig, zodat je het display fatsoenlijk kunt plaatsen.
Verder heb ik alle connecties in de buurt van de transformator onder het scherm, inclusief de 1R0 weerstanden, etc opnieuw gesoldeerd. Het verplaatsen van de Mosfet is geen oplossing gebleken. Deze wordt eigenlijk nauwelijks warm heb ik bemerkt. Het is met name de transformator zelf die erg heet wordt. Mosfet dus gewoon op de printplaat laten zitten. Mijn advies is een ventilator installeren of meer gaten in de zwarte doos maken zodat er meer koeling kan plaatsvinden.
De zekering van 6.3 A hoeft niet vervangen te worden als het display nog gewoon werkt. Als het display niet meer werkt en deze zekering is wel stuk, dan is waarschijnlijk de mosfet ook aan vervanging toe. Controleer dan ook goed of er zich geen losse componentjes in het dashboard bevinden. Als het display haar hoekjes in plaats van zwart, wit geworden zijn, dan is het display kapot. Als deze nog gewoon een zwarte kleur hebben, dan werkt het display nog wel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.