De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Mijn Zoe is perfect ik heb geen wensen meer :-) (max. 2 keuzes per persoon)

Volledig mee eens, geen enkele wens of bug
0
Geen stemmen
Mee eens, ik kan leven met een klein puntje hier of daar
6
32%
Neutraal, ik heb geen zin om me er druk om te maken dus soit
2
11%
Oneens, ik heb toch nog wel een paar puntjes ter lering ende vermaak en die zal ik hier in de de topic plaatsen
9
47%
Volledig oneens, ik heb toch wel een paar grote tekortkomingen ervaren die Renault echt moet oplossen
1
5%
Anders, nader te verklaren in de topic
1
5%
 
Totaal aantal stemmen: 19

Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door Nivve »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

@Fivari:
Die Range Remaining is zover ik weet standaard de laatste 200km (en een of ander algoritme erbovenop?) en alleen de ritgeschiedenis resetten zorgt ervoor dat ik snel op een nieuwe waarde zit. Maar tijdens een lange rit wil ik de geschiedenis niet per se resetten maar wel zien wat er met mijn range gebeurt als ik niet 110 maar 95 ga rijden.
Mijn wishlist heb ik ook gemaakt met Jan met de Pet in het achterhoofd. Die wil gewoon "Accu is koud, ZOE laadt pas over een paar minuten met volle snelheid" ipv alleen een "01:45" melding als ie in de winter bij FastNed staat.

Het gaat me dan ook vooral om dat ik per se de kaart moet pakken, wat ik onhandig vind. Noem me lui (dat ben ik namelijk ook), maar ik wil gewoon de ventilatie kunnen aanzetten zonder de kaart van de achterbank te pakken. Dat kan ook met de navigatie, dus waarom de ventilatie niet.

Maar ik ga wel toegeven dat ik het van de r-link store niet wist, al zie ik dat het nog steeds handmatig op de sd kaart zetten is (dus niet a la tesla direct in de auto). Ook moet ik dan idd blij zijn met mijn luxe ruitenwissers :mrgreen:.
Ben het er mee eens dat kruipen en stratknop voornamelijk op voorkeur gebaseerd waren.

@ BB-one: De Tjoep Tjoep kan idd op die manier ontweken worden. Maar het automatisch sluiten is erg prettig, ik vraag me dan af waarom ik het harde geluid niet gewoon kan uitzetten/zachter zetten. Dus vind het toch echt een verbeterpunt.
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 14
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door zoe2goe »

Interessante gedachte over een betere laadvoorspelling. Zou be-CanZE-baar moeten zijn. Willen jullie daar eens over meedenken? Mijn eerste gedachten zijn:

- moet in grafiekvorm, want de app weet niet hoeveel je nodig hebt om op besteming te komen. Horizontaal de range, verticaal de tijd om te laden, eventueel nog kleurgebruik om aan te geven waar de auto minder zal gaan innemen dan de paal toestaat.

- een andere optie is dat je de te halen afstand ingeeft en dat de app aangeeft hoe lang dat bij benadering gaat duren, dus gewoon cijfertjes.

Een temperatuur-ontwikkeling-voorspelling is een essentieel onderdeel van het algoritme. Dat is minder eenvoudig dan het lijkt. Het is afhankelijk van het daadwerkeijke laadvermogen (dus minimum van wat de paal wil leveren en wat de batterij kan hebben, en ook een beetje van de buitentemperatuur. Leuke uitdaging!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door BB-One »

@nivve: Even afgezien van de discussie of iets handig/nuttig is (zoveel mensen zoveel wensen). De ventilatie als je staat te laden kun je gewoon aanzetten door te drukken op de knop "laadplanner" Rechter knop in de draaiknop voor de blaassnelheid (weet even niet hoe ik die anders zou moeten noemen) Druk erop en de ventilatie gaat blazen. :D

Wat betreft de rangevoorspelling/overige informatie: Wat ik niet snap is dat we 3 "soorten" dashboardschermen hebben waar je uit kan kiezen. Waarom niet gekozen voor
- een scherm met alleen de basic info, snelheid en lamp aan/uit en cruise control aan/uit.
- een scherm met de huidige informatie (oftewel iets meer)
- een scherm met 'nerd' informatie; oftewel hoeveel % lading, wat is het saldo bereik als ik mijn bestemming heb bereikt etc.

Ik mis namelijk bijvoorbeeld erg een percentage informatie. Ik wil niet altijd weten hoeveel ik nog geschat kan rijden (wat overigens erg goed geschat wordt!) maar ik wil weten hoeveel procent ik nog over heb (of hoeveel kW is ook goed). Daarnaast mis ik ook (als er dan toch een bereik gemeld moet worden) het resterend bereik nadat je je bestemming hebt bereikt. Nu zit ik heel vaak continu te rekenen, kijken naar de R-link "nog 35 km te rijden" Kijken naar mijn dashboard, "rijbereik nog 33 km" effe rekenen :Sleep: .. "shit 2 km te kort" :discuss: "o nee gaat wel goed laatste 10 kilometer is een 60 km/u weg. etc etc.

En wat ik echt niet begrijp is dat de Canze informatie gewoon niet standaard op je R-link is te toveren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 14
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door zoe2goe »

Dat laatste kan ik wel iets over zeggen. Die opmerking moet je in twee vragen opknippen.

- is het mogelijk een R-Link "CanZE" applicatie te maken? Dit is een regelmatig terugkerend thema, en heb ik hier beantwoord https://github.com/fesch/CanZE/issues/144

- kan Renault dat maken? Natuurlijk kunnen ze dat, maar voor zover ik het kan nagaan vereist dat een ingreep in de dashboard computer om de benodigde informatie door te geven aan de Multimedia Canbus (R-Link zit niet op de "hoofd" CANbus), en dan uiteraard een applicatie op R-Link zelf. Ik heb de indruk dat er niet veel meer in R-Link geïnvesteerd wordt; de kritiek is algemeen bekend. Wat ik daarmee zeggen wil: kunnen, zeker. Ik zou er niet veel om willen verwedden dat het ook gebeurt.

ps: je weet toch wel dat je met CanZE die rekensom niet hoeft te maken? Als je in het Driving scherm de distance to destination aanraakt kun je die ingeven en werkt CanZE dat daarna continue bij, inclusief available range at destination.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door Nivve »

@BB-one: bedankt voor de tip, geen idee dat ie dan aansprong! :thumb:
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door HarmOtten »

Een aantal wensen in dit draadje horen eigenlijk op de CanZE wishlist thuis. Maar, goed dat ze in ieder geval gemeld worden.

Naast een grotere batterij, een DC aansluiting naast de bestaande AC oplaadmogelijkheid, achterbank in delen neerklapbaar, een goed werkende data verbinding voor de ZE-App (bug), een goed werkend R-Link systeem, heb ik de volgende wensen:
  • Een instelbare "kruip"-stand willen. Waarbij je die ook uit kan zetten, zodat bij stilstand, de pook in drive, en rem los, de auto gewoon blijft staan.
  • Instelbare regeneratie (als je het stroompedaal los laat). Standen: Geen, zwak, normaal, sterk.
  • Pas als je de stekker in de neus van de Zoe stopt, wordt op het display van het dashboard het batterijpercentage getoond. Dit zou ik graag al willen zien als het klepje open is. Of nog beter, permanent zichtbaar bij de batterijmeter.
    Percentage in batterijmeter.JPG
  • Maak net als bij Tesla een instelling om het maximale batterijnivo in te stellen. Dit is bijvoorbeeld erg handig als je op een berg woont, en de volgende ochtend altijd naar beneden rijdt. Met een volle accu gaat regenereren erg lastig, en verlies je de energie in de remmen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 14
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door zoe2goe »

Dat laatste ga ik voor mijn lader implementeren, immers, het is niet alleen voor de berg handig, maar ook voor de volgende zomerse PV-dag :-)

Maar andersom zou ook mooi zijn: dat je met een druk op de knop de 5% reserve aan de bovenkant kan volladen. De bedoeling is dan natuurlijk wel dat je daarna meteen gaat rijden.

Eens over kruipen en regeneratie-torsie.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

erijder
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 161
Lid geworden op: 14 sep 2013 12:31
Actief als: particulier

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door erijder »

Grotere batterij, ccs/combo stekker zijn wat mij betreft een must op een nieuw model.
Verder zou ik batterij conditionering zoals de bmw i3 heeft, dus batterij in geisoleerd en geconditioneerde ruimte, handig vinden, 's winters en zomers vergelijkbaar bereik ipv 50% verschil of meer.
Verder een werkende r-link achtig systeem, zonder continue glitches en problemen + werkende app.
Ik zou ook een wat luxure uitrusting op prijs stellen, vind het nu wel erg plastic-fantastic.
Aan zaken als instelbare regeneratie frictie hecht ik niet, ik wen er wel aan wat de instelling ook is.
Zoe life 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door OlafH »

Mijn belangrijkste wens is betere geluidsisolatie, zodat je ook boven de 100 km/h de radio nog hoort en kunt bellen met bluetooth.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 14
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door zoe2goe »

Ik heb dit vandaag min of meer noodgedwongen getest. Klein aanrijding gehad twee weken terug, en ze is nu bij de schadeherstel. Kreeg een Hyundai i30 mee. 24.000 Euro, wel een vergelijkbaar bakkie zou ik zeggen. Vandaag naar Amsterdam op en neer. Op zich rijdt het allemaal wel OK, maar drie dingen vielen mij (negatief) op, naast het hebben van een uitlaat.

- Reflectie van de ventilatiegaten in de voorruit. Zo zie je maar, met een zwart topdeel van het dashboard. De vlak liggende voorruiten van tegenwoordig doen dat. Ik denk dat het bij de Zoe een soort meme is geworden. Ik zeg eerlijk dat het met de ombouw in de Zoe wel wat beter is geworden, maar ik vind het een stuk lelijker dan het was, dus een medaille met twee kanten.

- Het geluid. Ik ben het dus niet met je eens Olaf: Uiteraard is banden- en windgeruis vergelijkbaar in deze prijsklasses. Het motorgeluid is ook niet hard of zo, maar 100 in de zes heeft 2400 omw/min en die brom verpest echt Radio 4, alle laag is weg. En ik moet zeggen dat dat in de Zoe echt niet het geval is.

- het interieur. Ik prijs de Zoe dat ze veel bedienorganen "tactile" hebben gehouden (i.t.t. bijvoorbeeld het grote voorbeeld Tesla, waar je het schuifdak met een slider op het scherm moet bedienen, veel succes daarmee). De i30 is echter totaal doorgeschoten. Alleen al op het stuur zitten ten minste 16 toetsen. Als ik de hele cockpit ga tellen kom ik vast boven de 50 uit. Wat een chaos.

Jullie horen het al. Ik was al blij, ben nu weer blijer, en de wishlist, ach, wel leuk. Er moet iets te wensen blijven. Ik ben geen auto-man, het kan me allemaal niet zo boeien, maar ik zal blij zijn als ik morgen gebeld wordt dat ze naar huis mag ;-)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in