Dit is de aatste posting van de vorige pagina:
En daar komt nog bij dat de Tesla (en in zekere mate ook de Zoe) nog steeds een van de bekendste en meestgebruikte EV is. En die kan gebruik maken van de 3f 11kw.lader. Dus als uitbater van een restaurant etc kun je met een 3f 11kw-punt de meeste waarde leveren aan de doelgroep van EV-rijders. Hoe vervelend het voor al die Ionic-, iPace en e-Golfrijders etc met 6k 1f-onboard lader ook is om bij zo'n 11kw laadpunt slechts met 3.7kw te kunnen laden, ze zijn in de minderheid.zoe2goe schreef: Edit: voor een aanbieder van een publieke paal (dus niet privé aan een bestaand gebouw of zo) betekent het ook dat de keuze tussen een driefase 11 kW (3x16A) met nog 3x9A speelruimte, of een éénfase 7 kW (1x40A voor dezelfde 195), met overigens ook nog 1x8A speelruimte snel gemaakt is.
Ik begrijp uit gesprekken met hardware-leveranciers dat de betaalbare DC-thuislader er aan zit te komen: 10kw DC voor thuis met een prijsniveau van onder de € 2000 (en snel zakkend naar € 1000 zo wordt verwacht). Dat is een redelijk prijsniveau in verhouding tot de aanschafkosten van een iPace en bij €1000 ook tot de Hyundai Kona etc. Deze hardware-ontwikkeling hangt samen met de te verwachte behoefte aan V2X (terugleveren van elektriciteit aan gebouw of grid) waarvoor een positieve business case gaat ontstaan op het moment dat teruglevering van zonneopwek niet meer mogelijk is. Voor een V2X-lader is DC-conversie benodigd.
Het is dus nog maar de vraag wat de beste strategie is: een hoogvermogen AC-DC omvormer in de auto (11 of 22kw voor Zoe, Tesla, e-Tronic, DS3) of in de laadpaal. Marketing-wise is er veel aan gelegen om de aaschafprijs van de auto zo laag mogelijk te houden en kosten te 'verbergen' door ze buiten de auto te plaatsen. Let's see