Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Voor wanneer je wat hulp kan gebruiken of wilt aanbieden.
Forumregels
Let op, geen commerciele aanbiedingen hier, die zullen zonder bericht worden verwijderd.
Ontvangt u commerciële reactie's en niet van een sponsor, laat het ons dan weten.
Wil je het goed doen,vervang je de nokkenaspoulie die je beschadigd hebt. Als die rand los laat,draait het eigenlijk altijd uit op kromme kleppen.
Daar zit natuurlijk een levertijd op.
mechanic schreef:Ja wat adviseer ik,je kunt de oude riem terug monteren en bijv naar een dhz garage rijden om de riemwissel daar te doen. Mogelijk kun je daar het gereedschap ook lenen/huren. Hier in de regio kan dat elk geval wel,of bij een automaterialenzaak.
Er is op fora's meestal wel wat kennis,een goede tip is om in het vervolg van te voren advies vragen!
Als je nu de boel dichtmaakt,heb je wel.weer 2 doope nodig voor achterin de nokkenassen.
Er komt zo direct een maat langs met een pneumatische slagmoersleutel. Als hij dan nog niet loskomt, is verwarmen een idee?
Adviseer je de riem los te laten hangen en dán de krukaspoulie losdraaien? Of de riem weer vastzetten en dan gebruik maken van de spanning op de riem en de geblokkeerde nokkenassen om de bout los te draaien?
De krukaspin valt in de krukas,mits je deze correct hebt gemonteerd in BDP.
Voor de krukas kun je dus gewoon ratelen met de slagmoersleutel. Verwarmen kost je een krukaspoulie!
De inaat vvt poulie kan in principe ook voorzichtig los gerateld worden.
De uitlaatpoulie kom je denk ik niet bij met de luchtsleutel,anders kan die ook zo los. Hebben beide geen spie in de poulie zo uit mijn hoofd. Vastzetten van de nokkenassen fijn met de handratel.
Naar mijn weten zit er géén spie in het krukastandwiel,deze moet dan vrij kumnen draaien over de krukas zelf. Dit om de spanning te verdelen bij het monteren/spannen.
Spanrol monteren,zodat deze nog kan draaien. Riem monteren,als de riem erop ligt DAN pas de looprol monteren,riem spannen (let op draairichting,staat op de rol,rechtsom)
Hoe heb je de nokkenaspoulies nu,los?
Er is vanavond een monteur langsgeweest, samen met hem heb ik de nokkenasversteller kunnen vervangen. De bout van de verteller ging zonder problemen los. De deksel erop echter niet. Was een hels karwei, maar het is dus gelukt!
We moesten stoppen vanwege de regen, maar de rest denk ik zelf wel te kunnen doen. 1 aandachtspunt is wel het krukastandwiel. Die zit erg vast waardoor de riem niet goed in de tanden wil vallen. Losmaken dus en gangbaar maken
Dat is een mogelijkheid,of je zet beide nokkenas tandwielen los ipv het krukas tandwiel.
Gelijk aan de procedure bij de f4r-turbo motor.
Jou motor heeft geen spie in het krukastandwiel,maar deze zit waarschijnlijk zo vast dat het op hetzelfde neer komt. De krukas pin valt IN de krukas,dus verdraaien kan deze niet. Kies voor de makkelijkste manier zou ik zeggen.
De makkelijkste manier in dit geval is om de twee nokkenastandwielen los te maken. 1 daarvan is tenslotte al los. Ik ga toch maar een nokkenastandwiel blokkeer set kopen (Mot. 1509-01).
Een ding voor de zekerheid checken: Mocht dat tweede tandwiel ook zo ontzettend vast zitten als de nokkenasversteller, kan je dan met die set op de tandwielen veel kracht zetten?
Gisteren bij tools2go een nokkenastandwiel blokkeer set besteld. Deze zou vandaag geleverd worden. Niet dus. Zijn ineens ook niet bereikbaar dus ik vrees het ergste. De hoop is nog steeds dat deze morgen wel komt, zo niet, dan toch het krukastandwiel maar proberen gangbaar te maken.
Ik zat een beetje rond te kijken op het internet en daar kwam ik deze opmerking op problemcar tegen over de nokkenasversteller van een Megane:
let op!! een nieuwe nokkenas-versteller word NIET geblokkeerd geleverd... dit houdt in dat deze even voorzichtig met beleid in de bankschroef gezet moet worden en dat het 'hart' dan verdraaid dient te worden en dan voel je vanzelf ''klik'' en zit dat vast... dit is de montage positie.. succes
Ik heb het nergens anders gelezen, en ook de monteur eergisteren heeft er niets over gezegd. Hoe "waar" is de opmerking hierboven?
Dat is wat ik telefonisch ook uitlegde.
Monteren,bout vastzetten en proberen de poulie te verdraaien. Eigenlijk altijd lukt dat niet,en is het dus in orde.
Daarna bout weer losser en de riem monteren,looprol monteren,riem spannen en nokkenastandwiel vastzetten.
Sorry, ik dacht dat het vastzetten was om de nokkenas weer op tijd te zetten. Het is ook al weer 2 dagen geleden dat ik je gesproken hebt en er is een hoop gebeurd in de tussentijd. Heb vandaag noodgedwongen een pauze moeten nemen. Enerzijds vanwege het bestelde setje, anderzijds omdat de gezondheid het af laat weten.
Ik hou je op de hoogte!
mechanic schreef:Dat is wat ik telefonisch ook uitlegde.
Monteren,bout vastzetten en proberen de poulie te verdraaien. Eigenlijk altijd lukt dat niet,en is het dus in orde.
Daarna bout weer losser en de riem monteren,looprol monteren,riem spannen en nokkenastandwiel vastzetten.
3 dagen regen (ook al had ik een parasol neergezet) en wind gaan je (niet) in de koude kleren zitten. Ben geestelijk ook wel aardig afgemat met alle tegenslagen.
Toch nog snel 1 dingetje en dan hou ik op
In de Haynes manual staat een aanhaalmoment van 20 Nm voor de krukaspoulie en daarna zonder de de blokkeerstift, maar mét een schroevendraaier de bout doordraaien tot 115 graden.... Ik ben blij dat ik jou gesproken heb, anders had ik schroevendraaier stukjes mogen vissen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dat is toch het gereedschap wat ervoor is,met de slagmoersleutel etc icm deze tool ook niet?
Evt met een trekker het krulastandwiel demonteren.
Het zit niet mee zeg.
Wat niet gaat gaat niet,heel stevig ziet het er overigens niet uit.
Dan maar gewoon de riem monteren. Het hoort niet,en is niet de beste manier maargoed.
Ik kom namelijk een half tandje tekort tussen het krukastandwiel en de achterste nokkenas. Wel vreemd aangezien die niet verdraaid zijn en de riem er wel opzat
Er moet iets verdraaid zijn tijdens het proberen te demonteren,of de boel stond al niet correct op tijd.
Ook om deze reden hoort normaliter het krukastandwiel vrij te draaien.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Volgens de dealer moet de distributieriem van mijn Clio 5 vervangen worden bij 150.000 km.
Het rare is dat ik dit niet terug vind als ik online bij Renault zoek bij onderhoudsbeurt bij 150.000 km.
Als ik online bij bv Winparts of...
Ik heb een Kadjar uit 2019 met 160pk die nog in de garantie zit. Nu was mij opgevallen dat er olie bovenop de motor lag bij en vroeg de garage hiernaar te kijken. Ze hebben het schoongemaakt en moet over een paar weken terug komen....
Dag,wij zijn gisteren gestrand in Spanje. Auto vanacht afgesleept. Stadje bij Gerona bezocht en ellende om half een vanacht.
Ik reed heel rustig en hoorde tijdens wachten bij een rotonde een ratelend geluid, kort hierna warm in de auto. Nog stukje...
Hoi,
Ik heb een twingo 2 bouwjaar 2011. Sinds een maand heb ik een probleem met de achterruitwisser. Wanneer ik de voorruitenwissers ook laat draaien, begint de achterruitenwisser ook te draaien. Als ik de voorruitenwissers uitzet, gaan de...