Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Voor wanneer je wat hulp kan gebruiken of wilt aanbieden.
Forumregels
Let op, geen commerciele aanbiedingen hier, die zullen zonder bericht worden verwijderd.
Ontvangt u commerciële reactie's en niet van een sponsor, laat het ons dan weten.
Dat is toch het gereedschap wat ervoor is,met de slagmoersleutel etc icm deze tool ook niet?
Evt met een trekker het krulastandwiel demonteren.
Het zit niet mee zeg.
Wat niet gaat gaat niet,heel stevig ziet het er overigens niet uit.
Dan maar gewoon de riem monteren. Het hoort niet,en is niet de beste manier maargoed.
Ik kom namelijk een half tandje tekort tussen het krukastandwiel en de achterste nokkenas. Wel vreemd aangezien die niet verdraaid zijn en de riem er wel opzat
Er moet iets verdraaid zijn tijdens het proberen te demonteren,of de boel stond al niet correct op tijd.
Ook om deze reden hoort normaliter het krukastandwiel vrij te draaien.
Beide ideeën heb ik vandaag geprobeerd, helaas... Geen resultaat.
Net iets anders met die blokkeer plaat geprobeerd. Blokkeringstandwiel muur en muur vast gezet, maar weer draait mijn kracht op het nokkenas tandwiel het blokkeertandwiel los.
Mijn ideën raken ook op,in de werkplaats dit nog niet eerder meegemaakt dat het echt niet los kwam.
Misachien kun je een garagd vragen om ds auto op te halen en de klus af te maken.
Aangezien ik nu niets anders kan doen, dan toch maar verder met hoe het nu staat. Kan het kwaad of dat het achterste nokkenas tandwiel een tandje te vroeg of te laat staat?
Ik kan er dan in ieder geval mee rijden en volgende week laten verhelpen door een monteur
Heb de auto's vaak gezien die rijdend binnen kwamen en niet correct op tijd stonden. Meestal de vvt poulie die dat veroorzaakte.
Maar ik ga niet zeggen dat het geen kwaad kan.. kans op motorschade is aanwezig.
Ik leg de nieuwe distributieriem erop. Ik zet het achterste tandwiel een half tandje vooruit of achteruit. Ik span de boel, zet de krukas-multiriempoulie erop en draai dan met de klok mee, twee keer 360 graden. Als ik geen klep tegen de zuigers aan hoor komen, niets aan de hand en dan volgende week naar een monteur toe.
Wagen zit weer in elkaar. Ik ben toch maar niet verder gegaan met die halve tand verschil. Als ik hem alsnog zo zou doen, had ik net zo goed alles kunnen laten zitten en rijdt de auto net zo, of misschien zelfs slechter als daarvoor.
Toch vind ik het nog steeds apart dat de distributie riem aan de linkerkant (dus over het achterste nokkenastandwiel) niet overeenkomt met de tanden. Er is namelijk niets veranderd aan het achterste tandwiel of aan het krukas tandwiel...
Ik hoor hier net dat het krukastandwiel loskomt door twee m4 boutjes in de gaatjes te draaien en dat deze dan losklikt? Is dat niet alleen bij een tandwiel met spie?
Dat is bij geen van deze tandwielen het geval. Het is enkel schroefdraad,verder niets.
De spie is enkel dat het tabdwiel niet kan draaien over de krukas,de opmerking van losklikken is dan ook kul.
De plaat die ik heb gebruikt is niet sterk genoeg. Die wordt naar buiten gebogen door de middelste bout.
Zijn 5 plaatjes van 2 mm dik. Dacht dat het het wel kon hebben, maar helaas
Probeer wat kruipolie oid,en bel bijv een lokale dealer of je hun trekker mag lenen.
Wellicht een gek idee,destijds gebeurde het wel vaker. Zelfs klanten die gereedschap kwamen opmeten om zelf te maken.
Niet geschoten......
Ik ga morgen inderdaad even bellen naar de dealer.
Ik heb trouwens het partnummer opgezocht in Dialogys (82 00 251 569). Als ik daarop zoek op internet kom ik veelal tandwielen tegen met een spie.
Begin nu echt te twijfelen dat er wel een spie in zit....
Als je dialogys tot jd beschikking hebt,heb je elk geval alle nodige info voor de riemwissel.
De 2.0 16v turbo heeft dat spietje vaak,de gewon 2.0 16v niet.
Bij de turbo met spie zet je dus de beide nokkenassen los om de d-riem te spannen. (Heeft geen vvt poulie)
Bij de non-turbo zonder spie hoort het krukastandwiel vrij te draaien over de krukas.
Zojuist de dealer gebeld. Volgens de persoon aan de telefoon moet ik "geweld" gebruiken en dan het tandwiel vervangen.
Er is geen tandwiel trekker volgens hem voor deze auto.
Vandaag is er een monteur langsgekomen die nogal een rauwdouwer is. Volgens hem was de nummer 1 zuiger, de zuiger die het dichtst bij de nokkenasversteller zit. Gelukkig heb ik hem om kunnen praten door te laten zien dat de TDC pin niet paste als die zuiger op de hoogste positie stond.
Ik zei al rauwdouwer, hij heeft namelijk ook de sensor bovenop het plastic inlaatspruitstuk kapot gemaakt.
Nu eerst naar de sloop daarvoor. De auto geeft zich nog niet gewonnen.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Volgens de dealer moet de distributieriem van mijn Clio 5 vervangen worden bij 150.000 km.
Het rare is dat ik dit niet terug vind als ik online bij Renault zoek bij onderhoudsbeurt bij 150.000 km.
Als ik online bij bv Winparts of...
Ik heb een Kadjar uit 2019 met 160pk die nog in de garantie zit. Nu was mij opgevallen dat er olie bovenop de motor lag bij en vroeg de garage hiernaar te kijken. Ze hebben het schoongemaakt en moet over een paar weken terug komen....
Dag,wij zijn gisteren gestrand in Spanje. Auto vanacht afgesleept. Stadje bij Gerona bezocht en ellende om half een vanacht.
Ik reed heel rustig en hoorde tijdens wachten bij een rotonde een ratelend geluid, kort hierna warm in de auto. Nog stukje...
Hoi,
Ik heb een twingo 2 bouwjaar 2011. Sinds een maand heb ik een probleem met de achterruitwisser. Wanneer ik de voorruitenwissers ook laat draaien, begint de achterruitenwisser ook te draaien. Als ik de voorruitenwissers uitzet, gaan de...