Distributie en VVT Poelie probleem

Voor wanneer je wat hulp kan gebruiken of wilt aanbieden.
Forumregels
Let op, geen commerciele aanbiedingen hier, die zullen zonder bericht worden verwijderd.
Ontvangt u commerciële reactie's en niet van een sponsor, laat het ons dan weten.

Topic author
dateq
Lid
Lid
Posts in topic: 49
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 apr 2018 10:57
Actief als: particulier

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door dateq »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Ik kom namelijk een half tandje tekort tussen het krukastandwiel en de achterste nokkenas. Wel vreemd aangezien die niet verdraaid zijn en de riem er wel opzat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 44
Berichten: 16024
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door mechanic »

Er moet iets verdraaid zijn tijdens het proberen te demonteren,of de boel stond al niet correct op tijd.
Ook om deze reden hoort normaliter het krukastandwiel vrij te draaien.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
dateq
Lid
Lid
Posts in topic: 49
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 apr 2018 10:57
Actief als: particulier

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door dateq »

Dit is ook zo raar... Moet dat Renault logo niet naar boven staan?

Toch is dit de enige manier om de lineaal goed op de motor te zetten
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
dateq
Lid
Lid
Posts in topic: 49
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 apr 2018 10:57
Actief als: particulier

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door dateq »

Ik zit er zo doorheen op het ogenblik.... :cry2:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 44
Berichten: 16024
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door mechanic »

Van de week was er een monteur/kennis bij je,kun je die niet charteren?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
dateq
Lid
Lid
Posts in topic: 49
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 apr 2018 10:57
Actief als: particulier

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door dateq »

Die heeft geen tijd meer deze week en volgende week :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 44
Berichten: 16024
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door mechanic »

Dan wordt het lastig.
Heb je met de zelfgemaakte trekker gebruiken een bout in de krukas gestoken waar je tegenaandraaid met het middelste boutje?

Of toch proberen met slagmoersleutel de uitlaatpoulie los te krijgen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
dateq
Lid
Lid
Posts in topic: 49
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 apr 2018 10:57
Actief als: particulier

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door dateq »

Beide ideeën heb ik vandaag geprobeerd, helaas... Geen resultaat.

Net iets anders met die blokkeer plaat geprobeerd. Blokkeringstandwiel muur en muur vast gezet, maar weer draait mijn kracht op het nokkenas tandwiel het blokkeertandwiel los.


Ik zet er straks de fik in.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 44
Berichten: 16024
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door mechanic »

Mijn ideën raken ook op,in de werkplaats dit nog niet eerder meegemaakt dat het echt niet los kwam.
Misachien kun je een garagd vragen om ds auto op te halen en de klus af te maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
dateq
Lid
Lid
Posts in topic: 49
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 apr 2018 10:57
Actief als: particulier

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door dateq »

Aangezien ik nu niets anders kan doen, dan toch maar verder met hoe het nu staat. Kan het kwaad of dat het achterste nokkenas tandwiel een tandje te vroeg of te laat staat?

Ik kan er dan in ieder geval mee rijden en volgende week laten verhelpen door een monteur

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 44
Berichten: 16024
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door mechanic »

Heb de auto's vaak gezien die rijdend binnen kwamen en niet correct op tijd stonden. Meestal de vvt poulie die dat veroorzaakte.
Maar ik ga niet zeggen dat het geen kwaad kan.. kans op motorschade is aanwezig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
dateq
Lid
Lid
Posts in topic: 49
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 apr 2018 10:57
Actief als: particulier

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door dateq »

Ik zat namelijk aan het volgende te denken...

Ik leg de nieuwe distributieriem erop. Ik zet het achterste tandwiel een half tandje vooruit of achteruit. Ik span de boel, zet de krukas-multiriempoulie erop en draai dan met de klok mee, twee keer 360 graden. Als ik geen klep tegen de zuigers aan hoor komen, niets aan de hand en dan volgende week naar een monteur toe.

Goed idee?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 44
Berichten: 16024
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door mechanic »

Zolanv je geen klep raakt,zal het inderdaad wel meevallen. Ik laat me er niey over uit of het een goed idee is wel/niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
dateq
Lid
Lid
Posts in topic: 49
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 apr 2018 10:57
Actief als: particulier

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door dateq »

Wagen zit weer in elkaar. Ik ben toch maar niet verder gegaan met die halve tand verschil. Als ik hem alsnog zo zou doen, had ik net zo goed alles kunnen laten zitten en rijdt de auto net zo, of misschien zelfs slechter als daarvoor.

Toch vind ik het nog steeds apart dat de distributie riem aan de linkerkant (dus over het achterste nokkenastandwiel) niet overeenkomt met de tanden. Er is namelijk niets veranderd aan het achterste tandwiel of aan het krukas tandwiel...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
dateq
Lid
Lid
Posts in topic: 49
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 apr 2018 10:57
Actief als: particulier

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door dateq »

Ik hoor hier net dat het krukastandwiel loskomt door twee m4 boutjes in de gaatjes te draaien en dat deze dan losklikt? Is dat niet alleen bij een tandwiel met spie?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 44
Berichten: 16024
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door mechanic »

Dat is bij geen van deze tandwielen het geval. Het is enkel schroefdraad,verder niets.
De spie is enkel dat het tabdwiel niet kan draaien over de krukas,de opmerking van losklikken is dan ook kul.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
dateq
Lid
Lid
Posts in topic: 49
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 apr 2018 10:57
Actief als: particulier

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door dateq »

Dat dacht ik al...

Zou remmenreiniger of wd-40 helpen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 44
Berichten: 16024
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door mechanic »

Je kunt zoiezo wat kruipolie oid tussen het krukastandwiel en de krukas spuiten.
Wat gebeurd er nu als je de zelfgemaakte trekker bediend?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
dateq
Lid
Lid
Posts in topic: 49
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 apr 2018 10:57
Actief als: particulier

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door dateq »

De plaat die ik heb gebruikt is niet sterk genoeg. Die wordt naar buiten gebogen door de middelste bout.
Zijn 5 plaatjes van 2 mm dik. Dacht dat het het wel kon hebben, maar helaas

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 44
Berichten: 16024
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door mechanic »

Probeer wat kruipolie oid,en bel bijv een lokale dealer of je hun trekker mag lenen.
Wellicht een gek idee,destijds gebeurde het wel vaker. Zelfs klanten die gereedschap kwamen opmeten om zelf te maken.
Niet geschoten......

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
dateq
Lid
Lid
Posts in topic: 49
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 apr 2018 10:57
Actief als: particulier

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door dateq »

Ik ga morgen inderdaad even bellen naar de dealer.

Ik heb trouwens het partnummer opgezocht in Dialogys (82 00 251 569). Als ik daarop zoek op internet kom ik veelal tandwielen tegen met een spie.
Begin nu echt te twijfelen dat er wel een spie in zit....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 44
Berichten: 16024
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door mechanic »

Als je dialogys tot jd beschikking hebt,heb je elk geval alle nodige info voor de riemwissel.
De 2.0 16v turbo heeft dat spietje vaak,de gewon 2.0 16v niet.
Bij de turbo met spie zet je dus de beide nokkenassen los om de d-riem te spannen. (Heeft geen vvt poulie)
Bij de non-turbo zonder spie hoort het krukastandwiel vrij te draaien over de krukas.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
dateq
Lid
Lid
Posts in topic: 49
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 apr 2018 10:57
Actief als: particulier

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door dateq »

Ok, helder.

Morgen bellen met de dealer dan maar.
Thanks voor alle advies weer :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
dateq
Lid
Lid
Posts in topic: 49
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 apr 2018 10:57
Actief als: particulier

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door dateq »

Zojuist de dealer gebeld. Volgens de persoon aan de telefoon moet ik "geweld" gebruiken en dan het tandwiel vervangen.
Er is geen tandwiel trekker volgens hem voor deze auto.

Klonk meer als onwelwillend, dan behulpzaam

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
dateq
Lid
Lid
Posts in topic: 49
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 apr 2018 10:57
Actief als: particulier

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door dateq »

Update: Riem zit er op...

Vandaag is er een monteur langsgekomen die nogal een rauwdouwer is. Volgens hem was de nummer 1 zuiger, de zuiger die het dichtst bij de nokkenasversteller zit. Gelukkig heb ik hem om kunnen praten door te laten zien dat de TDC pin niet paste als die zuiger op de hoogste positie stond.
Ik zei al rauwdouwer, hij heeft namelijk ook de sensor bovenop het plastic inlaatspruitstuk kapot gemaakt.
Nu eerst naar de sloop daarvoor. De auto geeft zich nog niet gewonnen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 527
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door Renault47 »

de nr. 1 zuiger zit aan de kant van het vliegiel/versnellingsbak
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
dateq
Lid
Lid
Posts in topic: 49
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 apr 2018 10:57
Actief als: particulier

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door dateq »

Ja, dat weet ik, jij en elke monteur, behalve deze

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 44
Berichten: 16024
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door mechanic »

Die sensor kan je wellicht nog wel lijmen. Gaat de motor wel goed rond?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
dateq
Lid
Lid
Posts in topic: 49
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 apr 2018 10:57
Actief als: particulier

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door dateq »

Ik heb twee sensoren op de sloop gehaald voor 5 euro, dus dat was de moeite niet. De originele sensor was op drie plaatsen afgebroken, dus lijmen was niet echt een optie. Wilde ook niet het risico lopen dat door de warmte de lijm op zou lossen en er een stuk in het spruitstuk gezogen zou worden.

De motor draait netjes rond. Ga zo voor de laatste keer alles nalopen en dan alles monteren. Ik moet sowieso de krukas poulie bout vervangen want die rauwdouwer heeft de oude herbruikt. Ik zag het te laat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 44
Berichten: 16024
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door mechanic »

Dat is een rekbout inderdaad,hopelijk gaat ie nog los.
Makkelijkst is om eerst alle riem kappen te monteren,daarna de krukaspoulie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
dateq
Lid
Lid
Posts in topic: 49
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 apr 2018 10:57
Actief als: particulier

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door dateq »

Nou.. Daar gaan we dan...

- De multiriempoulie er weer afgehaald, ging verbazingwekkend makkelijk, maar het kan ook zijn omdat ik inmiddels gewend ben om ontzettend veel kracht te zetten :D Daarna de nieuwe bout gemonteerd met 40 NM en daarna 110 graden doorgetrokken.
- Multiriem geplaatst
- Alles vastgezet
- Koelvloeistof toegevoegd
- Gestart en....


VROEM!!!!!! :dance:

Straks een stukje rijden en het peil van de koelvloeistof in de gaten houden. Als de motor echt warm is weet ik pas of het allemaal gewerkt heeft.
Duimen maar..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 44
Berichten: 16024
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door mechanic »

Eindelijk,goed bezig.
Het koelsysteem dient ontlucht te worden,1 bout van thermostaathuis is een ontluchtingsnippel.
Reservoir vullen,nippel eruit,als daar een mooie stroom kvs uitkomt is het systeem ontlucht. Vullen tot iets boven maximum,dop op reservoir en laten draaien tot kachel goed warm is en de koelvin aan is geslagen.
Airco uit tijdens deze handeling!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
dateq
Lid
Lid
Posts in topic: 49
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 apr 2018 10:57
Actief als: particulier

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door dateq »

Nou dat goed bezig, nee dus... :(

Eerst kwam ik erachter dat ik vergeten was de doppen van de nokkenas te plaatsen.. Gelukkig had de auto nog niet veel gedraaid, dus de olie troep viel gelukkig mee.

Vervolgens ben ik, vóór dat ik jouw berichtje had gelezen, een stukje gaan rijden. Gelukkig was ik niet ver weg (de straat uit) en heb gelijk rechtsomkeert gemaakt.

Stom stom stom dat van die koelvloeistof. Had ik moeten weten.. Een gesloten systeem, dus ontluchten!

Weet je toevallig welke de nippel is?

Ik laat nu eerst de auto afkoelen en ga dan ontluchten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
dateq
Lid
Lid
Posts in topic: 49
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 apr 2018 10:57
Actief als: particulier

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door dateq »

Even een foto voor de zekerheid
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 44
Berichten: 16024
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door mechanic »

De doppen horen vlak aan te liggen met de cilinderkop.

Ol deze link: https://www.google.nl/search?biw=360&bi ... XLcYE1mGuM: zie je een gelijk thermostaathuis als bij jou auto. Je ziet links 1 boutje zitten met een groene markering,dat is de ontluchtingsnippel/bout.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
dateq
Lid
Lid
Posts in topic: 49
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 apr 2018 10:57
Actief als: particulier

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door dateq »

Ik ga morgenochtend even kijken. Ik ga eerst uitrusten van de afgelopen dagen. De auto doet het, dus dat zal wel lukken :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht