Elektrisch verbruik Zoe

Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Elektrisch verbruik Zoe

Bericht door OlafH »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Enorm knap hoor! Ik doe toch regelmatig zuinige rondjes, maar nooit boven de 185 geweest. Hoe is jouw SOH na 65.000 km? Die moet ook nog op zijn minst heel redelijk zijn om dit te halen.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Elektrisch verbruik Zoe

Bericht door VanAssen »

@OlafH, SOH 93% in mei gemeten.
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015 23:01
Actief als: particulier

Re: Elektrisch verbruik Zoe

Bericht door RudyH »

Netjes vanAssen, ik kwam nooit hoger dan 185km.
Met de 17 inch velgjes gaat het verbruik flink omhoog en kom ik niet verder dan 135km.

Mijn aanname is dat jij gewoon de 17 inch velgen gebruikt, klop dit?
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



hugovdw
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 nov 2016 14:32
Actief als: particulier

Re: Elektrisch verbruik Zoe

Bericht door hugovdw »

Heb de Zoe nu klein weekje, maar met volle 100% accu-lading geeft ie max 100KM range aan.. Staat nu bij dealer, dus ik zal de accu health eens laten checken.. of is dit een redelijk reguliere range met deze temperaturen?
2020 Zoe -R50 First Edition

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Elektrisch verbruik Zoe

Bericht door zoe2goe »

Zoals nu (7 graden hier) moet je makkelijk 115 kunnen halen, maar je moet de auto wel een beetje leren kennen. Zuinig rijden gaat iets anders dan een ICE. Ultra-anticiperen, niet te veel wegspuiten als je range nodig hebt (anders is het veel te leuk), en de Guess-O-Meter is behoorlijk conservatief. Dus je moet echt naar echte kilometers kijken.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Berichten: 278
Lid geworden op: 02 jun 2014 22:08
Actief als: particulier

Re: Elektrisch verbruik Zoe

Bericht door Casss »

hugovdw schreef:Heb de Zoe nu klein weekje, maar met volle 100% accu-lading geeft ie max 100KM range aan.. Staat nu bij dealer, dus ik zal de accu health eens laten checken.. of is dit een redelijk reguliere range met deze temperaturen?
Bij mij heel gebruikelijk in de winter, wanneer niet in de eco stand gereden wordt, vandaar dat ik die grotere range (volgend jaar) wel zie zitten :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 8
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Elektrisch verbruik Zoe

Bericht door renault15.17 »

Hier ook range aanduidingen van zo'n 100 a 110 km. Zonder snelwegkilometers loopt het dan wel weer op naar boven de 120 km
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Zohra
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 jun 2016 11:58
Actief als: particulier
Locatie: Formentera del Segura,Spanje

Re: Elektrisch verbruik Zoe

Bericht door Zohra »

100% geladen ==> 140 indicatief, 110 - 120 KM effectief . ECO stand, verwarming steeds op max.
9/16 Zoe Intens R240

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



bertuz
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 jul 2016 20:13
Actief als: particulier

Re: Elektrisch verbruik Zoe

Bericht door bertuz »

In eco stand is mijn verbruik 14.9 KWh/100 km over de laatste 900 km (drie weken) dus incl de vorstperiode (vgl zomer 12.0)
heb nu wel mijn jas nodig;-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Berichten: 278
Lid geworden op: 02 jun 2014 22:08
Actief als: particulier

Re: Elektrisch verbruik Zoe

Bericht door Casss »

Voor de kopers van een elektrische auto, die bij de aankoop foutieve informatie hebben gekregen inzake de minimale range is het hoop.....
http://nos.nl/artikel/2148015-nissan-kl ... iding.html
(tekst artikel voornoemde weblink)
Een Nissan-dealer uit Drachten moet van de rechter een koper van een elektrische auto zijn geld teruggeven, omdat de wagen met misleidende informatie is verkocht. De Nissan Leaf haalt in de praktijk niet de kilometerafstand die van tevoren was beloofd bij een volle accu.

De auto zou volgens Nissan een actieradius van minstens 150 kilometer hebben. Die afstand was voor de koper uit Zoetermeer genoeg om naar zijn werk in Kampen te kunnen rijden. Op de website van Nissan werd tijdens de aankoop in 2013 vermeld dat de Leaf zelfs een afstand tot 199 kilometer kon rijden.

In de praktijk bleek de koper niet zonder tussentijds opladen op zijn werk te kunnen komen. Tegen het televisieprogramma De Monitor zei hij dat hij sinds de aankoop al 34 keer is weggesleept omdat hij stilviel langs de snelweg.

Maximaal honderd kilometer

Twee deskundigen stelden vast dat de Leaf onder ideale omstandigheden maximaal rond de honderd kilometer kan overbruggen. De rechter gaat daarin mee en zegt dat de dealer een belofte heeft gedaan die de elektrische auto "bij lange na" niet waar kon maken.

Daardoor is er sprake van een onrechtmatige verkoop en moet de Nissan-dealer het aankoopbedrag van de auto terugbetalen en de oude ingeruilde auto van de klant teruggeven, of de vergoeding daarvoor terugbetalen. Ook moet de verkoper een schadevergoeding betalen voor de extra laadbeurten die de koper heeft moeten doen om zijn bestemmingen te kunnen bereiken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 8
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Elektrisch verbruik Zoe

Bericht door GertjanVB »

Ik heb Renault er nooit op kunnen betrappen te optimistisch te zijn over het bereik, eerder te pessimistisch.
De grote regulator is de rechtervoet. Tegenwind heeft heel erg veel effect, kou in aanvang, maar als je de batterij op temperatuur hebt dan gaat het wel weer, reden waarom de ZOE bij een langere rit op het eind meestal wat rustigere de km's aftikt. De verbruiken van bertuz zijn goed voor het Guinness book of records, ik vermoed niet al te veel snelwegkm''s of het moet filerijden zijn :wink: Ikzelf probeer rond de 15kWh/100km uit te komen. Lukt mij meestal wel, maar mijn huisgenoten of een snelwegritje zorgen vaker voor 16kWh/100km of hoger.
De mijnheer uit het artikel was vooral druk om zijn gelijk aan te tonen en dat kan zonder mankeren, de dealer had (in 2013) enige reserve moeten inbouwen als dit een "harde" eis van de koper was. Dan kom je vanzelf naar de kwaliteit en kennis van de gemiddelde verkoper en die mag je zelf invullen.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



bertuz
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 jul 2016 20:13
Actief als: particulier

Re: Elektrisch verbruik Zoe

Bericht door bertuz »

Haha, record?

35% snelweg, 60% provinciaal/autoweg, 5% bebouwde kom
Altijd alleen, altijd tijd genoeg;-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 8
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Elektrisch verbruik Zoe

Bericht door renault15.17 »

Het artikel over de Nissan meneer kan in dit topic: topic24259.html verder besproken worden.
Dan kunnen we hier weer OT verder.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 8
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Elektrisch verbruik Zoe

Bericht door renault15.17 »

Oei oei, zelfs met al mijn kunst en vliegwerk ( max uitrollen, lagere snelheden) kom ik de laatste week nauwelijks nog onder de 19 kWh/100 km. :( Wel met de kachel vol op 23 C. Zo wordt de praktische bruikbaarheid van de ZOE wel snel minder zeg. :cry:
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Elektrisch verbruik Zoe

Bericht door Sordone »

Bij 19kwh/100km zou ik de bandenspanning maar eens gaan controleren en op 2.7-2.8 bar zetten. Ook de uitlijning van de banden zou fout kunnen zijn.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



alexdepalex
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 89
Lid geworden op: 02 dec 2015 12:21
Actief als: particulier

Re: Elektrisch verbruik Zoe

Bericht door alexdepalex »

renault15.17 schreef:Oei oei, zelfs met al mijn kunst en vliegwerk ( max uitrollen, lagere snelheden) kom ik de laatste week nauwelijks nog onder de 19 kWh/100 km. :( Wel met de kachel vol op 23 C. Zo wordt de praktische bruikbaarheid van de ZOE wel snel minder zeg. :cry:
Heb je nog geluk dat jouw kachel het doet. Ik zit ook boven de 19kWh/100km, maar de warmtepomp gebruikt continu 2kW, en de temperatuur in de auto is ongeveer 4 graden :( Kaduuk dus.
Zoe Intens QC, maart 2016

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 8
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Elektrisch verbruik Zoe

Bericht door renault15.17 »

Sordone schreef:Bij 19kwh/100km zou ik de bandenspanning maar eens gaan controleren en op 2.7-2.8 bar zetten. Ook de uitlijning van de banden zou fout kunnen zijn.
Bandenspanning is voor 2.4 en achter 2.8
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Elektrisch verbruik Zoe

Bericht door Sordone »

Ik zou de voorbanden ook op 2.8 zetten. Ik rij met 2.7 bar rondom en zit op ca. 15Kw bij 100 Km/h met winterbanden. Bij rustige rijden gaat de range ruim over de 120 km heen (bij 80% SOH :-) en geen ECO met verwarming op 23 gr.C)
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Elektrisch verbruik Zoe

Bericht door OlafH »

Nou Sordone, dat lukt mij ook niet. Ook winterbanden op 2.8 rondom, bij 100 km/h rijd ik tussen de 17 en 21 kW/h.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Elektrisch verbruik Zoe

Bericht door HarmOtten »

Bjørn Nyland heeft een interessante test met een Q210 ZOE gedaan bij winterse omstandigheden in Noorwegen.
Op zijn facebook de eerste resultaten vergeleken met een Hyundai Ionic:
ZOE Q210 - Hyunday Ionic in the cold.png
(Energy in Wh/km)
Bjørn schreef:I'm working on the Renault Zoe road trip. And I know it's not fair to compare an old model vs a brand new one. But this shows how much a few years of development can do in terms of consumption.

During the test of Zoe, I hit some really cold weather. But in that same valley with Ioniq, I hit frozen rain which also brought up the average consumption. So overall, these two tests can be compared more or less equally even though they weren't run at the same time.
Hij is hier nog een compleet video-verslag van aan het maken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Berichten: 278
Lid geworden op: 02 jun 2014 22:08
Actief als: particulier

Re: Elektrisch verbruik Zoe

Bericht door Casss »

Bedankt! Die discussie op de genoemde facebooksite onder de tabel is ook interessant!

Petter Engersand Really. The Zoe use more than model s. Almost as much as model x. Or am I miss reading it?

Teslabjørn All other cars need about 30 minutes to charge up 20 kWh. Zoe needs about one hour. And while plugged in, it limits the heater. Therefore, the temperature in the car drops. Once I start driving, the consumption skyrockets for the first 10-20 km and then drops. This is because extra energy is needed to heat up the car to the desired temperature.

Other cars that support DC finishes faster and usually have more than enough heat during charging.

Pekka Pohjonen So is this the Q210 or R240 powertrain on the Zoe?

Teslabjørn The 210 with 22 kWh available energy.

Kim Højberg Jensen This is very disappointing. I have always considered Renault-Nissan as the most EV friendly of the "old" manufactorers. VW is more like with a gun pointing at them.

Joachim Fjeld Looking forward to see the test for Zoe 400km, cause this means that the Ionic with 280km will drive almost the same distanse as the Zoe with 400km.

Thomas Eriksson Is this the small old battery or the new ones? Haven't read everything you write

Erik Levin Really love your detailed analysis Bjørn

Filip David Bjurling Zoe 40 - 172km range
Ioniq - 160km range...Meer bekijken

Syverin Lierhagen Isn,t time for the car manufacturers to a) Both brutto and netto kWh batteri, and consumption in kW/km in clearly defined driving, 55 miles/hour constant speed.

Harm Otten Did you include charging losses in the energy consumption?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Elektrisch verbruik Zoe

Bericht door fivari »

De Zoe heeft wel een voorverwarming van het interieur van de auto, maar geen van de batterij. Dus zelfs al laat je de auto op netstroom voorverwarmen, de batterij blijft koel. Andere modellen hebben die functie wel. bij de BMW i3 heb je een apart te activeren functie, bij de Tesla wordt de batterij zelfs constant op temperatuur gehouden, met een kleine 10 km verlies aan bereik per dag tot gevolg.
Ik heb geen idee hoe de Ioniq het op dat vlak doet, maar de goede resultaten van de Ioniq bij die koude temperaturen doet toch vermoeden dat er ook daar zoiets speelt.
Voorts zou het me niet verwonderen dat de Ioniq, net zoals de Kia Soul (beide Koreanen) een andere batterijchemie gebruikt. De Kia Soul EV gebruikt een Lipo-chemie: die is energiedenser, laat in verhouding grotere stromen toe met minder verliezen, zowel bij het laden als bij het ontladen.
De laadsessie van de Ioniq https://www.youtube.com/watch?v=wb3gJ8fWW5g op CCS aan 70 kW en dat bij lage temperaturen spreekt boekdelen: bij 80% wordt een laadvermogen van 70 kW gerealiseerd. Dat is 2,5C.
Tot slot zijn de omstandigheden waarin de Zoe gereden werd heel extreem met temperaturen die nog heel wat lager liggen dan die waarin de Ioniq getest werd. Maar de prestaties van de Ioniq zijn zonder meer goed te noemen en ook bij een eerdere tests in extreme omstandigheden viel de Zoe wat door de mand, zoals die van Auto Bild of hier
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Elektrisch verbruik Zoe

Bericht door zoe2goe »

Lijkt, met alle respect, weer de nieuwste rage, de test bij -20C. Alle fora kwekken over die rit in Noorwegen. Ik wil de concurrerende chemie ook wel graag even bij 36 graden zien (batterij dus snel tegen de 50). Beide komen we hier toch best vaak...... Oh wait ;-)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 8
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Elektrisch verbruik Zoe

Bericht door GertjanVB »

Eens. Feit is natuurlijk wel dat de techniek verder gaat. Het verbruik van de Ionic en het bereik van de Chevrolet Bolt, lijken verantwoordelijk voor de vertraagde introductie van de Leaf. Ze zijn daar als de wiedeweerga aan het zoeken hoe ze die cijfers kunnen evenaren of verbeteren. En zo moet het ook: competitie. ZOE heeft in die zin "oude" technologie die het nu best wel eens moet afleggen tegen de nieuwkomers. Hoewel Renault wat anders wil laten overkomen, zit er weinig ander nieuws in de nieuwe ZOE dan de batterij. De echte stap voorwaarts zal in het volgende model (moeten) zitten.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Elektrisch verbruik Zoe

Bericht door HarmOtten »

Inmiddels is het videoverslag van de winterse ZOE-trip gepubliceerd:

Nu snap ik iets beter hoe hij aan die zeer hoge verbruikscijfers komt. De 1e 130km rijdt hij er extra hard mee, om de batterij op te warmen. Daarnaast heeft hij op veel plekken maar de beschikking over 22kW ipv 43kW waardoor de batterij minder snel opwarmt. Verder zijn de wielen niet goed uitgebalanceerd wat extra trillingen veroorzaakt waardoor het verbruik ook toe zal nemen. Uiteraard zijn de extreem lage temperaturen (hij noemt in de video -23°C als laagste) een belangrijke factor, plus dat hij ook hele stukken door de sneeuw rijdt.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 8
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Elektrisch verbruik Zoe

Bericht door GertjanVB »

Nou, nou. Veel slechter als dit kun je met de ZOE niet rijden. Geeft wel aan hoe intuïtief de ZOE niet is:

Verwarming:
  • Björn is er tijdens de rit niet achter gekomen hoe de verwarming werkt.
  • Hij heeft op een gegeven moment de verwarming zelfs uitgeschakeld staan.
  • Pre-heating heeft hij niet gebruikt omdat hij denkt dat dit maar 5 minuten werkt
  • De rest van de tijd zit hij in de auto te pielen, wat logisch is, maar in de ZOE zijn andere handelingen vereist
Laden:
  • Noorwegen is een drama voor AC-laden, door het systeem kun je geen geschikte AC uit het stopcontact halen, daarmee is alle voordeel van de Chameleonlader teniet gedaan
  • Hij is begonnen aan de rit zonder de auto voordien aan de stekker te hebben, met de laadplanner de batterij kort voor vertrek vol en een beetje op temperatuur te hebben en voor te verwarmen
  • Vervolgens rijd hij "asif I have stolen the car" om de batterij op te warmen, met alle gevolgen voor het verbruik in een land waar je blij mag zijn als je 22kW kunt laden, dat lukt de eerste paar laadbeurten dus ook niet.
  • Hoe vaak dat Björn naast snelladers heeft gestaan die alleen DC bieden en geen 43 kWh AC
  • Kun je klagen over AC waarvoor Renault heeft gekozen, maar er is gewoon geen fatsoenlijke infrastructuur voor
  • Kun je je ook afvragen waarom die eigenwijze Fransozen niet sneller met CCS komen in zo'n belangrijke markt.
R-Link:
  • Grappig te horen dat hij het een goed intuïtief systeem vindt
  • Hij vindt het wel vreemd om allemaal tankstations op de kaart te zien, wij ook
Tesla gedrag:
  • Björn moet nu bij alles zelf nadenken en had vooronderzoek moeten doen voor een beter resultaat.
  • De Tesla regelt dat natuurlijk allemaal voor je. Alles heeft zijn prijs :wink:
Alles beschouwd vind ik het zo slecht nog niet, misschien test hij de Q90 binnenkort en kan Harm hem van te voren even wat aanbevelingen doen.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Elektrisch verbruik Zoe

Bericht door zoe2goe »

Helemaal eens.

Renault heeft er m.i. alles aan gedaan om een ZOE op een "gewone" (ahem, ICE) auto te laten lijken. Veel dingen die wij met zijn allen uitvogelen zitten verstopt. Het is een design-keuze en m.i. een goed verdedigbare keuze. Zou niet de mijne zijn, maar dat is iets anders.

Het leidt er wel toe dat je er uiteindelijk niet toe wordt uitgenodigd om dingen te doen die de auto / het laden / etc beter laten performen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 8
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Elektrisch verbruik Zoe

Bericht door GertjanVB »

Liep tegen de EV-database aan. Daar wordt het volgende gezegd over praktisch verbruik en NEDC verbruik van de ZOE;
ZOE data sheet.png
De data sheets per model zijn
Q210
R240
R90 Entry
Q90
R90

Middels een cheatsheet kun je op verbruik sorteren. De ZOE slaat daar geen slecht figuur.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Elektrisch verbruik Zoe

Bericht door HarmOtten »

@GertjanVB,
Dank voor dit overzicht!
Ik denk dat grootte van 40kWh bij [batterij gebruikt] van de Q90/R90 niet klopt. Hier probeer ik al een tijdje achter te komen, maar het blijft nog even een mysterie. Het vermoeden is dat dit 38,8kWh is, maar ook dat is niet zeker. Ik denk zelf nog iets lager.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Elektrisch verbruik Zoe

Bericht door VanAssen »

Beste,

Ik kwam deze theoretisch calculatie nog tegen en is volgens mij van 1 van de forumleden.
Heb hem ingevuld met de 38,8kWh en 40 kWh waarde.
Je kunt nog met andere waarden simuleren.
image.png
image.png
image.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 8
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Elektrisch verbruik Zoe

Bericht door GertjanVB »

Maar de Ionic heeft geen 38,8kW batterij.
Tabelletje van Fivari trouwens
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Elektrisch verbruik Zoe

Bericht door VanAssen »

GertjanVB schreef:Maar de Ionic heeft geen 38,8kW batterij.
Tabelletje van Fivari trouwens
Naar Fivari alle credit :thumb:
Klopt m.b.t. batterijcapaciteit, maar als de Zoe eenzelfde CW waarde zou hebben.....
Enorm wat de invloed er van is. Iets aan te doen door Rèno voor de Zoe, the NG. :think:
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 8
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Elektrisch verbruik Zoe

Bericht door GertjanVB »

Ah, op die fiets. Ionic schijnt ook nog 130 kg lichter te zijn (1420 ipv 1550kg), dan worden het nog meer km's bereik. Dus op luchtweerstand en gewicht is nog winst te behalen.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Elektrisch verbruik Zoe

Bericht door VanAssen »

Dan kom je al gauw op bij 38,8 kW. Is toch op een 30 plus km meer.
Maar ja.... :roll: We Zoë-en nog even verder voorlopig.
Heb ooit eens een 209 km gehaald met onze Q210, zal benieuwen wat straks met de Q90 gaat lukken. :twisted:
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



AlexZoe
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 96
Lid geworden op: 10 sep 2014 11:55
Actief als: particulier

Re: Elektrisch verbruik Zoe

Bericht door AlexZoe »

'Apart' idee van een Twizy eigenaar om de batterij extern te verwarmen... :D

(Bron: GoingElectric forum: http://www.goingelectric.de/forum/renau ... 20-50.html )
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Elektrisch verbruik Zoe

Bericht door zoe2goe »

Dat zeg je héél netjes.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht