Feestelijke openingsfeest Fastned

Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013 08:58
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: Feestelijke openingsfeest Fastned

Bericht door electronaut »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Ik vond het ook leuk om Arnold en Martijn te ontmoeten en bij zo'n gebeurtenis te zijn waarvan je achteraf kunt zeggen: Ik was erbij.

De onzekerheid die mij nog enige zorgen baart is de financiering van het geheel. Dat hebben ze nog niet rond en moet in de komende jaren geregeld worden tegelijk met de bouw. Ze hopen op belangstelling vanuit het publiek, dus iedereen: INVESTEER IN FASTNED. Het is in je eigen belang.

Wel grappig dat de teller op de homepage van Fastned nog steeds op 0 staat. Zijn nog hun roes aan het uitslapen denk ik.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Feestelijke openingsfeest Fastned

Bericht door PieterZoe »

Arnold en anderen, dank voor jullie verslag van de opening van Fastned. Laten we proberen ze zo goed mogelijk te supporten. Dat begint in ieder geval met het laden bij hun stations (dat zelfs nu nog gratis is, begrijp ik)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Feestelijke openingsfeest Fastned

Bericht door PieterZoe »

Welke 5 Fastned stations zijn er nu operationeel? Ik kan dat nergens vinden op de Fastned website. MartijnEV, het zou handig zijn als we de operationele Fastned stations op jouw kaart konden markeren? Groet Pieter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Feestelijke openingsfeest Fastned

Bericht door MartijnEV »

Die staan al een tijdje op mijn kaart! En sinds gisteren met groene markers!

Het zijn er momenteel 4:
A1 Total Palmpol - Terschuur/Barneveld
A18 - Didam
A73 Lokkant - Haps/Boxmeer
A73 Hondsiep - Haps/Boxmeer

De 5e die die jaar nog geopend zal worden is aan de A50 tussen Apeldoorn en Zwolle. Zal naam opzoeken en binnenkort alvast op de kaart zetten met een blauwe marker.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Feestelijke openingsfeest Fastned

Bericht door MartijnEV »

Het was inderdaad een fantastisch mooie en historische avond en ook erg leuk om enkele Zoe-vrienden van dit forum in het 'echt' te ontmoeten. Arnold dank voor je mooie verslag.

De Zoe en aanverwante onderwerpen blijken bovendien onderwerpen waar we met elkaar urenlang over kunnen praten ! Ik zie dan ook uit naar de volgende Zoe meetings. :-)
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Feestelijke openingsfeest Fastned

Bericht door renault15.17 »

Mooi historisch moment inderdaad voor het elektrisch rijden.
Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Want dit lijkt mij niet de meest toekomstbestendige business. Zoals ik in hun boek lees, gaan ze bij Fastned er van uit dat EV-rijders hetzelfde "tankgedrag" zullen gaan vertonen (als er maar genoeg oplaadstations zijn) als ICE rijders. Vandaar dat ze ingezet hebben op de verzorgingsplaatsen langs de snelweg. Maar dat is denk ik een totaal verkeerde veronderstelling. Als de EV's dadelijk een rijbereik van 200+ kilometers (of zelfs 300+) hebben, is dat vrijwel voor iedereen voldoende voor hun dagelijkse trips. Het mooie van elektrisch rijden is dan juist dat je je geen zorgen hoeft te maken waar te tanken. De auto gaat 's avonds aan het stopcontact/ thuisoplaadpunt en 's ochtends heb je weer je volle actieradius ter beschikking. Stilstaan onderweg wil je volgens mij zo veel mogelijk vermijden. Opladen thuis en op je (eind)bestemming = opladen zonder tijdsverlies.

Of zoals het op het Teslaforum verwoord wordt (ik ben het volledig met onderstaande quote eens):
"widodh" schreef: Ik heb gisteren avond het FastNed boek gelezen en vind hun idee nog steeds prachtig, maar ik heb toch wel een kritieke nood.

Reguliere oplaadpalen van 11kW of 22kW worden afgeschreven als "onzinnig, duur en langzaam". Volgens hen moet iedereen de 1000 tot 2000 euro investering thuis niet doen en enkel gebruik gaan maken van snelladers.

De investeringen op bedrijventerrein, parkeergarages, etc in "langzaamlaadpalen" worden weg gezet als duur en niet rendabel.

Hoewel ik begrijp dat hun verdienmodel is dat iedereen de hele dag aan de snellader staat is het voor mij als E-Rijder juist totaal niet aantrekkelijk om te gaan snelladen. Waarom zou ik 30 minuten bij een snellader wachten als mijn auto ook had kunnen volladen in de 2 uur die ik daarvoor stil heb gestaan voor een afspraak?

Waarom zou ik mijn auto niet in de nacht vol laden om vervolgens in de ochtend eerst 30 minuten bij een snellader te staan?

Hun visie is dat thuisladen nog wel eens zal gebeuren, maar dan "om bij te druppelen". Dat strookt niet helemaal met hoe ik er tegenaan kijk. Ik vermoed ook dat de heren achter FastNed nooit echt zelf volledig elektrisch gereden hebben.

Een kritieke noot hun kant op is uiteraard nodig om meerdere kanten van het verhaal te belichten.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Feestelijke openingsfeest Fastned

Bericht door MartijnEV »

Ik ben er van overtuigd dat Fastned een goed businessmodel heeft.
Zoals de oprichters Bart Lubbers en Michiel Langezaal het sinds gisteren zelf (briljante slogan m.i.) verwoorden: "Fastned biedt Vrijheid". Namelijk: de volledige vrijheid aan de elektrische autorijder, om te gaan waar en hoe ver je maar wilt. Datgene waarvoor de automobiel ook eigenlijk bedoeld is.
Fastned maakt dit mogelijk.

Met alleen thuislaadpunten (slechts 10% van de Nederlanders kan hierover beschikken) en langzaamlaadpalen op gewone parkeerplaatsen ben je als EV-rijder nog niet helemaal vrij. Met een landelijk dekkend snellaadnetwerk langs de hoofdwegen wel.

De ROI op de snellaadstations is bovendien volgens Bart Lubbers 3 jaar. Dat is vrij snel op een vergunning die voor 15 jaar is verleend; na die drie jaar is elk station dus al een cash cow. Of/en voldoende budget biedend voor innovaties die de komende jaren te verwachten zijn zoals inductieladers.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Feestelijke openingsfeest Fastned

Bericht door renault15.17 »

Ik hoop dat je gelijk hebt MartijnEV. Maar mijn ervaringen tot nu toe met de Zoe zijn anders. Ik kan vrijwel alle bestemmingen die ik in Nederland aan doe bereiken op een acculading, en dan laad ik ter plekke wel weer op. En als ik onderweg moet bijladen, doe ik dat liever ergens volgens de formule van Greenflux. Voorbeeld: als ik nu van Amsterdam kom en ik Uden niet helemaal ga halen, heb ik de keus uit Haarrijn / MisterGreen en Van der Valk Breukelen / Greenflux (allebei 22 kW). Bij de een (Haarrijn) zit je in de auto te wachten, bij de ander loop je even naar binnen, doet een drankje, werk je nog eventueel even op de laptop of smartphone (gratis wifi). De een ervaar je als wachttijd en is vervelend, het andere is een betere invulling van je tijd.
Nu weet ik dat het de bedoeling is dat de Fastned stations ook allemaal gratis wifi krijgen, maar toch.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 13
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Feestelijke openingsfeest Fastned

Bericht door avdvee »

Voor de 10% van de Nederlanders die een eigen plekje hebben waar ze een lader kunnen neerzetten is thuisladen (veel) interessanter. Maar hoe moet het dan met die miljoen andere auto's die in 2025 geladen moeten worden?

Als je ook bedenkt dat auto's zometeen misschien wel 100kW aan accu's bij zich dragen en een flinke actieradius krijgen kun je afvragen hoeveel mensen zich een 11kW lader (en dat is dus al 3-16A) kunnen permitteren. En dan nog ben je al snel de hele nacht aan het landen. Dan ben je blij dat er mogelijkheden zijn zoals Fastned waar je in de toekomst misschien wel 100kw kunt laden.

Wat ik bedoel te zeggen is dat we vooral niet moeten kijken naar de beperkingen nu maar naar de mogelijkheden over 10 jaar. En dan denk ik dat Fastned een noodzakelijke aanvulling is.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013 08:58
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: Feestelijke openingsfeest Fastned

Bericht door electronaut »

"widodh" schreef: [...]maar ik heb toch wel een kritieke nood.
Volgens mij moet je dan 112 bellen (sorry, kon het niet laten).

Ik heb de Fastned story ook gelezen in de afgelopen weken en verbaasde me er net als velen over dat het thuisladen zo gemakkelijk opzij werd geschoven door Bart Lubbers. Mijn Zoe laad ik op 9 kW weer in 2 uur vol, en dat is moeilijk 'druppelladen' te noemen. Het is juist het grote gemak van een elektrische auto: tanken terwijl je eten kookt/tv kijkt/slaapt/doucht/etc. Elke morgen en elke avond een volle accu.

Ik zou me ook niet verbazen als er onder druk van de veranderende omstandigheden (meer elektrisch: koken, warmtepompen, auto's) een motief ontstaat om aan de vastrechttarieven te gaan sleutelen zodat een 3x35A of 3x40A ook voor een particulier betaalbaar wordt. Dan is er helemaal geen sprake meer van 'druppelladen'.

Maar goed, de doelgroep van Fastned is de 90% die op straat moet parkeren. Even fast-forward naar 2015 (het Fastned-netwerk is dan klaar). Stel dat ik niet zou kunnen thuisladen. Dan zou ik echt niet elke 100 km aan de snellader gaan om elektrisch te kunnen rijden. Ik doe precies 100 km per dag woon-werkverkeer, dus dat zou ruim een half uur extra reistijd per dag zijn. Totaal onrealistisch. Ik zou gewoonweg in een Prius blijven rijden.

Wat als de auto's in 2015 een grotere accu hebben? Stel dat LEAF 2.0 een 50 kWh accu heeft (de ontwikkeling gaat niet zo snel, maar dit is een gedachtenexperiment). Dan moet ik gewoon om de andere dag een uur 'aan de pomp'. Daar schiet ik per saldo niks mee op. CHAdeMO levert maar 50 kW. Dus moet dat vermogen omhoog. Als je dan gaat bekijken wanneer het enigszins aantrekkelijk wordt, kom je uit op ca 250 kW. Dat levert ca 300 km rijden, 15 min snelladen. 'Pompzijdig' is er geen probleem: die 250 kW kunnen we met de technologie van gisteren al makkelijk leveren. 'Autozijdig' is het een ander verhaal, daar is nog wel een jaar of tien aan ontwikkeling voor nodig om dat in een betaalbare auto te krijgen. En in die tien jaar is de vijftienjarige concessie van Fastned al bijna verstreken.

En dan de aantallen elektrische auto's waar Fastned op rekent. Wat ik waarneem is de overweldigende voorkeur die mensen geven aan plugin-hybrides. Vooralsnog kunnen die niet worden gesnellaad (met uitzondering van de Outlander PHEV). Als je accu leeg is, heb je als PHEV-rijder de keuze tussen gewoon lekker doorrijden (vrijheid!) of een half uur stoppen bij een snellaadstation. Erop rekenen dat die mensen gaan stoppen voor een laadbeurt is jezelf voor de gek houden.

Dus de doelgroep zijn de 2500 volledig elektrische auto's die op dit moment op de Nederlandse wegen rondrijden. Daarvan zijn er ruim 300 SmartED's van het Car2go project, een paar honderd Model S's met een giga-accu en hun eigen, superieure, gratis Superchargers. Streep die maar weg. Blijven er 2000 over. Al die mensen hebben, uit noodzaak, al een thuislader en soms nog een op het werk. Die hebben de snelladers alleen nodig voor langere ritten in het weekend, en dan alleen als ze geen gewone laadpaal kunnen gebruiken.

Als Bart zegt dat de ROI op die snellaadstations 3 jaar is, dan bewonder ik zijn optimisme. Om aan de 200.000 elektrische auto's in 2020 te komen moet de huidige doelgroep (2000) zo ongeveer elk jaar verdubbelen. Dus 4.000 in 2014, 8.000 in 2015, etc. Dan zijn er 64.000 in 2018 (3 jaar na het openen van het laatste station). Eén keer per maand snelladen en je komt cumulatief op pakweg 2 miljoen snellaadbeurten van een tientje. Dat is 20 miljoen omzet, cumulatief over de eerste 3 jaar na uitrol van het netwerk. De bouw van alle stations kost al het dubbele.

De business case van Fastned is afhankelijk van het op de markt komen van auto's die op 250 kW gesnellaad kunnen worden. Want dat is wat Fastned m.i. nodig heeft om een aantrekkelijke optie te kunnen bieden. En dat zie ik niet zo snel gebeuren. De markt zal gedomineerd blijven door de thuisladende, kleine accuutjes hebbende LEAF's/Zoe's/e-Up's, Superchargende Tesla's en op benzine doorrijdende PHEV's.

Ik verwacht dat de eerste categorie een flinke impuls zal krijgen van het Fastned-netwerk. De wetenschap dat je altijd en overal langs de snelweg even kan snelladen is voor veel mensen net de zekerheid die ze nodig hebben om aan de EV te gaan. Ook als ze er in de praktijk zelden of nooit gebruik van maken. En daar wringt hem de schoen: "zelden of nooit gebruik van gaan maken". Elke 100 km een half uur stoppen is niet waarom je er voor kiest een auto te rijden. Het is een vangnet, een noodoplossing voor mensen die 95% van de kilometers uitkomen met hun thuislader. En van al die incidenteel ladende auto's ga je pas omzet halen als er heel veel van rondrijden.

Ik hoop niet dat ik erg negatief klink. Ik ben heel enthousiast over Fastned, en de impuls die het gaat geven aan elektrisch rijden in Nederland. Maar ik sta wel skeptisch tegenover het bewonderenswaardige optimisme van de oprichters. Hun visie is heel goed mogelijk als toekomstscenario. Maar het gaat allemaal wel effe wat langer duren dan ze denken cq hopen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 13
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Feestelijke openingsfeest Fastned

Bericht door avdvee »

Laat ik vooropstellen ook hier en daar twijfels te hebben over de haalbaarheid van het concept en businessmodel. Maar bovenop respect te hebben voor ondernemers die niet afwachten maar nu voor de troepen uitlopen.

In de tussentijd wil ik reageren op sommige zinsnedes:
Mijn Zoe laad ik op 9 kW weer in 2 uur vol, en dat is moeilijk 'druppelladen' te noemen.
Maar trek dat eens door naar een huidige (!) Tesla met 85kW accu? Dan is het plaatje al anders. Maar bovenal ik verwacht toch wel over 5 jaar EV's met maar liefst 120kw accu's. In dat geval is jouw ladertje al snel onvoldoende.
Ik zou me ook niet verbazen als er onder druk van de veranderende omstandigheden (meer elektrisch: koken, warmtepompen, auto's) een motief ontstaat om aan de vastrechttarieven te gaan sleutelen zodat een 3x35A of 3x40A ook voor een particulier betaalbaar wordt
Het zou mij wel verbazen als dit over 5 jaar, of laten we 10 zeggen, gereed is. Onze infrastructuur is helemaal niet klaar voor de naar schatting 1 miljoen (!) EV's in 2025 thuis te laden zeker niet als we thuis ook 22kW laders willen. Want dat is het uitgangspunt ook van onze overheid; van de zes miljoen auto's 20% naar een EV zien te krijgen door middel van overheidsstimulerende middelen.
Maar goed, de doelgroep van Fastned is de 90% die op straat moet parkeren. Even fast-forward naar 2015 (het Fastned-netwerk is dan klaar). Stel dat ik niet zou kunnen thuisladen. Dan zou ik echt niet elke 100 km aan de snellader gaan om elektrisch te kunnen rijden. Ik doe precies 100 km per dag woon-werkverkeer, dus dat zou ruim een half uur extra reistijd per dag zijn. Totaal onrealistisch. Ik zou gewoonweg in een Prius blijven rijden.
Euh, maar wat als jij slechts 1 keer in de week jouw 100Kw accu gaat opladen bij een tankstation? Waarom niet? Jij redeneert met de kennis en techniek van nu over de situatie over 5 jaar.
Wat als de auto's in 2015 een grotere accu hebben? Stel dat LEAF 2.0 een 50 kWh accu heeft (de ontwikkeling gaat niet zo snel, maar dit is een gedachtenexperiment). Dan moet ik gewoon om de andere dag een uur 'aan de pomp'.
?? De Tesla S heeft NU al 85kW en dat zal toch echt de toekomst zijn. Zeker als er massaproductie komt en de prijzen flink zullen dalen (nu ca. 20 a 30 K aan accu's) zal de capaciteit drastisch toenemen.

Maar daarbij ook het probleem van laden; thuisladen met zeg 50 of 100 kW is niet realistisch te noemen.
Dus de doelgroep zijn de 2500 volledig elektrische auto's die op dit moment op de Nederlandse wegen rondrijden.
Nee de doelgroep is er NU nog niet. Kip en ei. Fastned levert nu de kip :D
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013 08:58
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: Feestelijke openingsfeest Fastned

Bericht door electronaut »

avdvee schreef:Maar bovenop respect te hebben voor ondernemers die niet afwachten maar nu voor de troepen uitlopen.
Dat gevoel overheerst ook zeker bij mij! Laat ik daar nog eens duidelijk over zijn. En daarom ga ik ook beslist investeren in Fastned. ROI is daarbij geen overweging. De zaak in beweging krijgen is waar het wmb om gaat.
Maar trek dat eens door naar een huidige (!) Tesla met 85kW accu? Dan is het plaatje al anders. Maar bovenal ik verwacht toch wel over 5 jaar EV's met maar liefst 120kw accu's. In dat geval is jouw ladertje al snel onvoldoende.,
Een veel gehoorde redenatie, die voorbij gaat aan het feit dat je die 85 kWh accu echt niet elke dag leegrijdt. Omdat je hem hebt. Wat telt is de hoeveelheid energie die erin moet. Na een dagelijkse woon-werkrit moet er ongeveer 20 kWh in mijn Zoe. Als ik een Tesla had, zou er ook 20 kWh ingaan (nou misschien iets meer het is een grotere auto). Dat kost in beide gevalllen precies evenveel tijd. Het is niet hoe groot de accu is, het is hoeveel energie erbij moet om weer vol te zijn.

En ook is het zo dat de accu van de Model S op 11 kW in een hele nacht volgeladen kan worden. Dus als je dan bij uitzondering met een lege accu thuiskomt, is hij de volgende morgen gewoon weer vol. Je moet wel 400 km rijden om die enorme accu leeg te trekken.
Euh, maar wat als jij slechts 1 keer in de week jouw 100Kw accu gaat opladen bij een tankstation? Waarom niet? Jij redeneert met de kennis en techniek van nu over de situatie over 5 jaar.
De techniek over 5 jaar is nagenoeg gelijk aan die van nu. De LEAF 2.0 zal in 2015 of 2016 komen en ik weet zeker dat die geen 100 kWh accu heeft, zelfs geen 50. Volgens Elon Musk neemt de energiedichtheid van accu's toe met ca 8% per jaar, en daalt de prijs per kWh met ongeveer hetzelfde. Doe de rekensom maar: daarmee haal je de 100 kWh in een betaalbare auto pas in 2025. De ontwikkelingen gaan tergend langzaam. Helaas.
?? De Tesla S heeft NU al 85kW en dat zal toch echt de toekomst zijn. Zeker als er massaproductie komt en de prijzen flink zullen dalen (nu ca. 20 a 30 K aan accu's) zal de capaciteit drastisch toenemen.
De Model S met 85 kWh accu kost bijna een ton. Fastned zal het moeten hebben van de massa, auto's van minder dan 30 k. Technologie is één ding, de prijs waarvoor je het kunt kopen is iets anders.

Ik bewonder je optimisme, maar het is niet realistisch. Zelfs Elon Musk voorspelt niet meer dan 8% daling van de prijzen per jaar. Vergeet ook niet dat een belangrijke kostenfactor de grondstoffen zijn. Die worden alleen maar duurder als de vraag stijgt en kunnen alle prijsdalingen tgv massproductie teniet doen.
Maar daarbij ook het probleem van laden; thuisladen met zeg 50 of 100 kW is niet realistisch te noemen.
Bedoel je kW of kWh?

100 kWh laden is geen probleem. Dat duurt een nacht op een 11 kW lader en zul je zelden nodig hebben. Bedenk dat je met 100 kWh zelden met een lege accu thuis zal komen. En dat je, als dat een keertje gebeurt, zelfs met een halfvolle accu de volgende ochtend meestal prima uit de voeten kunt. Een halfvolle 100 kWh accu is goed voor ~250 km.

100 kW laden is thuis niet nodig. Je hoeft er niet op te wachten.
Nee de doelgroep is er NU nog niet. Kip en ei. Fastned levert nu de kip :D
Precies wat ik zei. Echter, als ik uitga van een optimistisch groeiscenario (100% per jaar), zelfs dan zou het knap zijn als ze die ROI van 3 jaar halen. Dus ja, in grote lijnen ben ik het met Fastned en jou eens. Wat betreft de tijdschaal waarop dit allemaal gaat plaatsvinden hebben we denk ik een verschil van inzicht.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 13
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Feestelijke openingsfeest Fastned

Bericht door avdvee »

We zijn het in grote lijnen met elkaar eens; ik kan weinig gaten schieten in je argumenten!
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

evsolutions
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 okt 2013 14:26
Actief als: professional

Re: Feestelijke openingsfeest Fastned

Bericht door evsolutions »

Mooie verslagen en goede discussies, ik denk zeker dat de combinatie noodzakelijk is. Laden terwijl de auto geparkeerd staat, thuis, werk, openbaar, en voor grotere afstanden bij snelladers. Of de verschillende oplossingen rendabel zijn zal afhangen van de bezetting en de prijsverschillen tussen benzine/diesel en elektrische kilometers. Verder zal de ontwikkeling op het gebied van EV rijden bijdrage aan een hogere bezetting van de laders, welke je ook neemt.

Ik laad nu vooral thuis en op het werk, waar mogelijk ook openbaar maar ga daar niet echt mijn parkeerlocaties voor aanpassen. Maar als ik 100 km op een accu zou kunnen rijden met een hybride dan zou ik denk ik maar gemiddeld 0,5 liter (nu 1.7) op de 100 km aan benzine nodig hebben. Met gebruik van snelladen zou de hybride functie vrijwel overbodig maken(wintersport uitgezonderd :wink: ) Voor mij is thuis en op het werk laden vaak voldoende, en dat met een 16A enkel fase lader. Trek ik dat door naar een volledige elektrische auto, dan zou snelladen voor mij op 5% van mijn ritten een must zijn. De beschikbaarheid van snelladers onderweg en laders op de parkeerlocaties zou mij die oplossing moeten bieden.

Conclusie snelladen onderweg is voor zeer veel mensen een oplossing voor een beperkt aantal ritten per week, om toch de nodige afstanden te kunnen afleggen....!

PS het hierboven geschreven, is een verwachting door mijn ervaring in ruim een jaar 35.000 km met een hybride te rijden. wel een beetje offtopic :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 13
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Feestelijke openingsfeest Fastned

Bericht door avdvee »

FastNed, the company met 200 snelladers. Interview Bart Lubbers & team over alles!

http://www.teslatransformation.nl/fastn ... eam-alles/





BTW: je kunt me zien zitten op het ene filmpje :doh: wat een verschil in kwaliteit (Iphone5s versus .... ?)
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Feestelijke openingsfeest Fastned

Bericht door E-mission »

Inderdaad waren een aantal dingetjes in het boek waar ik ook mijn bedenken bij had. Ze hebben het meer op DC laden omdat de auto dan goedkoper wordt. Ironisch genoeg is de Zoe de goedkoopste auto (zelfs als je de accu zou moeten kopen) terwijl de lader er al in zit. Maar het grote voordeel is dat de snellaadpalen 3 keer zo goedkoop worden (dus je kan er veeel meer van plaatsen) en dat je veel sneller kan laden bij de 11 en 22 kW paaltjes. Je ziet dat de grote aantrekkingskracht bij de Zoe is dat hij juist veel vlotter bij kan tanken bij reguliere paaltjes, daardoor won hij o.a. de Zoe vergelijkingstest bij Autoweek en hetzelfde heb ik gezien bij youtube Zoe reviews van Leaf eigenaren die juist de lader van de Zoe wilden. Maar goed, ze hebben gelukkig ook de AC mogelijkheid bij Fastned, dus hun (in mijn ogen volkomen verkeerde) mening doet er gelukkig niet toe.

Overigens gaat Fastned er van uit dat elke EV (in 2020) elke week een keertje laadt (dus niet dagelijks). Ze zien het als een essentiēle uitbreiding op de paaltjes overal. Ik denk dat beide bij elkaar opgeteld het EV rijden echt goed mogelijk maken, niet de ene noch de andere.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 13
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Feestelijke openingsfeest Fastned

Bericht door avdvee »

Is dit nog een leuke reden om een borrel te pakken???? Vorige keer kon niet iedereen (Emile/ Dave) er bij zijn tenslotte ....
964626_195997860596638_496275467_o.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Feestelijke openingsfeest Fastned

Bericht door E-mission »

Lijkt me leuk, maar ben dan nog steeds aan het dieselen met een camper door Nieuw Zeeland voordat, hoe ironisch ook, de gletsjers hier ook helemaal weg zijn. Dit land lijkt me uitermate geschikt om elektrisch te laten rijden, maar nog geen leaf of laadpaal gezien. Zelfs priussen nauwelijks, behalve bijna alle taxi's. Heel raar.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in