Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Het is wel een indicatie dat er wat mis is bij de stekkerverbinding. Ik heb er een nieuwe stekker opgezet en toen waren de problemen weg. Maar ik begrijp dat doorsolderen ( dus bestuurdersstoel verwijderen zijn maar 4 bouten) en dan draad na draad aan elkaar solderen , een krimpkousje er overheen . Dan tevens zorgen dat de verbindingen niet meer op de bodem liggen en met ty-ripje vast zetten. Is even werk maar is wel effectief. Je bent er ongeveer 3 4 uur mee bezig
Het is al een jaar geleden dat ik voor het laatst een reactie heb geplaatst. Allereerst excuses daarvoor.
Aan het solderen van de stekker onder de bestuurdersstoel ben ik niet begonnen.
In plaats daarvan heb ik om een tip gevraagd aan de redactie van de rubriek "Diagnose" in het tijdschrift Autoweek.
In nummer 42 van oktober 2017 werd door Frank Bouman mijn vraag beantwoord over het doorslippen van de automatische handrem bij regenachtig en/of mistig weer.
Hij gaf de tip om de afvoer van de paravan te ontstoppen. En om de stekker onder de bestuurdersstoel te laten controleren.
(net zoals de tips op dit forum)
Bij deze laat ik even weten hoe het ervoor staat.
Ik heb zelf aan beide kanten de waterafvoer bij de paravan schoongemaakt.
Daarna heeft een monteur de stekker onder de bestuurdersstoel geïnspecteerd, drooggeblazen en met contactspray ingespoten.
Tevens heeft hij de stekker opgehangen aan de onderkant van de stoel zodat deze niet meer op de vloerbodem ligt.
Helaas blijft de automatische handrem nog steeds doorslippen bij het wegrijden in regenachtig en/of mistig weer.
Maar er zijn twee zaken verbeterd:
Wat als eerste opvalt is dat na een aantal meters rijden de foutmeldingen in het dashboard vanzelf verdwijnen. Dat was eerst niet het geval.
Vervolgens bleek dat ik het doorslippen en de foutmeldingen van de automatische handrem kan voorkomen door -vóórdat ik wegrijd- eerst handmatig de handrem te lossen.
(Ter hoogte van mijn linkerknie zit daarvoor een hendel) Dat werkte voorheen ook niet.
Het functioneert dus nog niet helemaal zoals het hoort, maar rekening houdend met de leeftijd van de auto (bouwjaar 2006) is het al een hele verbetering.
Vanmorgen met frisse moed (en met de hulp van een vriend) begonnen om de stekker onder de bestuurdersstoel te verwijderen en om vervolgens de kabelboom aan elkaar te solderen.
Zijn dochter heeft een Twingo en hij heeft bij haar auto al een keer de de stekker verwijderd en de kabelboom aan elkaar gesoldeerd.
Maar toen hij de kabelboom/spaghetti onder de voorstoel van mijn Scénic zag, raadde hij het mij af om eraan te beginnen.
Als ik nou met pech in de Sahara zou staan, dan was het een ander geval.
Maar mijn vrouw en ik rijden nu al 50.000 kilometer met deze parkeerremmelding en het gaat goed.
Het grootste probleem is mijn perfectionisme, zullen we maar zeggen.
Het is idd een flinke klus. Het helpt om de bestuurdersstoel even los te halen. Daarna is het nog een klus van een paar uur. Maar het is wel de moeite waard vind ik.
Bij deze nog een update over de slippende automatische handrem.
De stekkerverbinding onder de bestuurdersstoel heb ik nog steeds niet gesoldeerd.
Maar de stekker hangt inmiddels wel onder de stoel met behulp van een snelspannner en ligt dus niet meer los op de vloer.
De echte oplossing bleek heel simpel te zijn:
Bij de Action heb ik een herbruikbaar zakje auto-ontvochtiger gekocht voor nog geen 3 Euro.
Dat zakje ligt nu een maand op de vloer onder de stekker en onder de bestuurdersstoel (achter de schuiflade die onder de bestuurdersstoel zit).
Sindsdien slipt de automatische handrem niet meer door bij. Ook niet bij regenachtig weer.
Kennelijk is het een gevoelige stekkerverbinding.
Ik weet niet waar die sensor zit bij een Espace (ik rijd in een Scénic).
Maar bij het meezoeken op internet kwam ik wel dit onderdeel tegen op een Engelse site.
Misschien gaat er een belletje rinkelen als je het ziet?
Bij deze een update over de problemen met de automatische parkeerrem van mijn Scénic uit 2006: De stekker onder de bestuurdersstoel heb ik nog steeds niet (laten) solderen. En het plaatsen van vochtvreters van de Action onder de voorstoelen heeft niet geholpen. Ik ging er tot nu toe vanuit dat er geen mechanische oorzaken waren die zorgden voor de problemen met de automatische handrem. Want volgens diverse monteurs was alles in orde. Maar van de week heeft een (andere) monteur de remklauwen van de achterremmen gangbaar gemaakt. Dat wil zeggen dat hij de roest van de zuigers heeft verwijderd. Nu kan de zuiger volledig terugtrekken als er niet wordt geremd. Sindsdien slipt de automatische parkeerrem niet meer door bij het wegrijden en heb ik geen foutmelding gehad in het dashboard over de parkeerrem. Dus het gangbaar maken van de remklauwen helpen zou uiteindelijk misschien de oplossing kunnen zijn.
Dag Allemaal,
Verschillende malen alle oplossingen langs gelopen om de melding Service P weg te krijgen. Geen foutcodes maar wel de melding die bleef staan. Uiteindelijk de bestuurderstoel los en de diepte in. Het was weer nat onderin die auto. Stekkers en bedrading zagen er toch goed uit, geen corrosie.
Zekeringen bekeken en ok. Toen auto on contact en kreeg de melding Elektrische Storing Defect. Oeps stekker vergeten in elkaar te steken. Motor uit en stekker in elkaar steken. Gelukkig bleek dat bij mij de oplossing te zijn om de melding weg te krijgen.
Succes wanneer u ook deze storing heeft.
Groet Hans
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Sinds enkele weken blije eigenaar van een Arkana. Ik kom van een Megane met 1.5dci automaat.
Ik gebruik standaard de automatische parkeerrem, dat was ik al gewend bij mijn Megane. Zodra ik de automaat op P zet trekt de parkeerrem...
Ik zit hier echt met de handen in het haar en kan echt wat advies gebruiken. Zojuist, nadat ik mijn Laguna 2 uit 2006 had bijgetankt, hoorde ik een vreemd geluid toen ik weg wilde rijden. Tot mijn ontzetting werd dit...
(Eigenlijk een Nissan NV300 Westfalia, maar goed, dat is hetzelfde)
Als je op internet zoekt naar dashbord taal voor een Traffic laten ze allemaal de MediaNav taal zien.
Van de echte dashboard taal setting vond ik nergens een instructie.
Bij instappen is de helderheid van het TFT scherm van het dashboard OK maar na starten van de motor wordt de helderheid een stuk minder zodanig dat het bij normaal daglicht bijna niet leesbaar is. Dit is pas sinds een paar weken. Daarvoor heb ik dat...