stefanbmw schreef:@ Yup: Heb je keuze al gemaakt?
Bij onze 2.0T Grand Espace Initiale automaat staat de teller nu op bijna 260.000 KM. Ik rijd qua lease sinds 1996 Duits en 1x Zweeds. Was bang om privé Espace aan te schaffen. Deze maand 5 jaar geleden een van 2006 gekocht voor schappelijke/lage prijs die wel volledig Renault onderhouden was. In die 5 jaar 2x aircocompressor vastgelopen, 1x door kapotte dynamo (ook 2x gereviseerd). Maar verder reuze schappelijk. Als je er netjes mee omgaat en gewoon laat servicen dan blijft het een heel, heel fijne reisauto met bergen aan ruimte. Net terug van krokus skivakantie. 880km Oostenrijk naar huis maakt je echt niet vermoeid. Met Audi A6 en BMW 3's met lage zit en kippenhok achterruimte (stoelen) voor de kinderen stapte ik altijd vermoeid uit. Ik ga wel rond kijken naar andere auto na de zomer maar tot nu toe kan ik alleen maar lof spreken over deze auto.
Ik was dit draadje helemaal vergeten.
De Zafira is behalve 4 remblokken en een gebroken veer rechtsvoor met vlag en wimpel geslaagd voor de APK (in april was dat overigens). Km stand staat bijna op 270k en af en toe slinger ik er Valvoline 5w30 olie in die ik van de Action voor 5 euro de liter koop
Ik heb er 2 bekeken, en beide zagen ze er veel slechter uit dan in de advertentie was laten zien. Eentje heb ik gereden (2010 met niet eens 2 ton op de teller) maar airco werkte niet en prijs was vast dus dat zou hem niet worden. Een 2006 (ph2) puur bekeken omdat die dichtbij was, maar die was ook behoorlijk "uitgeleefd". De auto hoeft er niet showroom staat uit te zien, maar het is ook niet de bedoeling dat ie overal deuken en krassen heeft en dat het interieur kapot is. Mijn Zafira ziet er ook zo uit dan rij ik liever verder
Het probleem is hoe interessanter het voertuig, hoe verder ze van de randstad zijn. Wat ik vaak meemaak is "ja de auto ziet er tiptop uit meneer" en dan kom je daaraan en heeft ie overal krassen, deuken en interieur hetzelfde verhaal. Ik ga niet 100+ km rijden om te ontdekken dat de auto troep is.
De Espace heeft een concurrent erbij want de Galaxy met 1.6t 160 pk / 2.0t met 203 pk beginnen ook goedkoper te worden. Heel misschien ook de S-max puur en alleen om de wilde motor (2.5 turbo met 220 pk) maar die is een klap kleiner dan Espace/Galaxy dus die zal waarschijnlijk afvallen, ik heb een S-max nog niet bekeken).
En jongens, 2900 euro voor een turbo??? Is die turbo van goud gemaakt ofzo? Bij een beun zou je voor maximaal 1000 euro kwijt zijn (600 voor de turbo, 400 arbeid). Hell laat het 1500 euro zijn, dat is al de helft. Heren (en dames): autorijden in Nederland is al duur genoeg. Gewoon door een (goed bekend staande) beun laten fixen die handel! Vooral dingen als banden/olie/remmen hoef je niet naar de dealer te gaan.