Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Remon schreef:Nee, geen enkel probleem. Motor loopt prachtig, elke 15dkm nieuwe olie en tijdig zijn beurtjes. Geen lekkage. Heel af en toe bij mooi weer en dak open ruik je een vleugje diesel. Dat is het enige. Handbak (6v) doet zijn werk top, geen speling te bemerken. Zelf het inleglogo op de pook ziet er als nieuw uit.
Ik merk wel eens wanneer de auto nog koud is het schakelen wel eens lastig gaat, beetje stroef. Komt je dat bekend voor? Volgens de dealer moet de 2.0dCi om de 30.000 een beurt hebben en niet om de 15.000?
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk
Stroef ja, het is geen klik-klak closeratio versnellingsbak. Snel schakelen werkt niet bij deze auto. Ik denk dat ik inmiddels goed gewend ben aan de auto. In het begin dacht ik bij het inleggen in de tweede versnelling ook dat hij bij koud wel lastig ging. Momenteel geen last van, ik zal mij wel aangepast hebben. Mijn Espace is van januari 2006, een van de eerste die geleverd is van fase II, sterker nog, het was de persauto van Renault Duitsland. Volgens mijn dealer (2x nagevraagd) moet hij wel olie om de 15dkm hebben. Ik heb idd van anderen vernomen dat het bij hen om de 30dkm is. Kan er niet echt mee zitten, merk het verschil altijd wel na olie verversen (stillere loop).
Dat klopt inderdaad, rustig schakelen van 1 naar 2. Besef me nu dat jouw review op Autoweek de doorslag gaf om voor de Espace te gaan. Bedankt nog daarvoor want het is echt een super auto
De stille dCi is een verademing ten opzichte van mijn vorige Passat met de nagelende pompverstuiver. Heb ook voor het eerst 17.000km gereden zonder reparaties of olie bijvullen. Bij mijn laatste 2 Passat TDI's was er altijd wel iets
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk
Klopt. Mooi dat de review bij heeft gedragen aan je keuze. Ik ben wel realist, dat wat er niet in zit kan ook niet kapot. En inmiddels is de auto 10 jaar oud. Maar ondertussen rij ik wel als een vorst rond. Afschrijven doe ik niet meer. En de prijzen voor goed onderhouden exemplaren zijn best hoog. Ik heb besloten om hem te houden en voorlopig maar niet naar XC90'en en A6 Allroads te kijken....
Ik denk dat het verschil in het onderhoudsinterval zit in een roetfilter ja of nee. Ik heb zelf een 1.9DCI uit 2006 met roetfilter en daar is het interval 15k. Mijn vader heeft een 1.9DCI uit 2005 zonder roetfilter en daar is het interval 30k.
In de boekjes staat ook uitgelegd dat de reden van die 15k ipv 30k is dat er een roetfilter opzit.
Edit: Ik heb het trouwens over de Laguna..
Renault Laguna II Phase II 1.9DCI 110PK Business Line (2006)
Ik liet altijd om de 15000 km een onderhoud uitvoeren. 30000 staat inderdaad in het boekje maar is toch erg lang. Zo duur is een oliewissel ook weer niet...
Mijn nieuwe espace moet theoretisch ook om de 30 of 2 jaar. Ik laat jaarlijks onderhoud doen, dat zal ongeveer om de 15000 zijn dan.
BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014
Klink allemaal wel aannemelijk ja. Ben namelijk wel van plan de Espace naar de 300+ te rijden. Heb net even gekeken op de Renault site voor onderhoudsprijzen. Olie verversen is 189 euro voor een Espace diesel. Remmen, banden, ruitenwissers e.d. doe ik toch zelf. Kan ik beter ipv een normale beurt om de 30k elke 15k een olie verversbeurt doen. Van de week maar even een afspraak maken. Is een roetfilter reiniging aan te bevelen? Rij veel snelweg dus neem aan dat hij goed kan regenereren.... Bedankt mannen!
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk
Regeneren doet hij zelf. Ik heb mijn boardcomputer altijd op actueel verbruik staan, dan zie je hem ook meteen. Verder zou ik de regel 'if it ain't broke, don't fix it' hanteren.
Ik heb dus ook een roetfilter en die van mij is verstopt geweest. Ze kunnen hem bij een Renault-dealer/service aan de computer hangen en een groot regeneratieprogramma draaien. (Dit moest mede door de foutmelding 'Controleer emissie' in het display.)
Het verbruik is hierna gedaald van een gemiddelde van 6.7L/100KM naar 6.0L/100KM.
Het kostte volgens mij een 100 euro, maar hij draait nu lekker.
Maar zoals jij al aangeeft rij je veel snelwegkilometers. Dan heeft de auto zelf de tijd om goed te regenereren. Zodra hij problemen geeft kan je hem altijd nog aan de computer hangen.
Renault Laguna II Phase II 1.9DCI 110PK Business Line (2006)
Een diesel zou ik niet om de 15K de olie verversen. Diesel geeft bij verbranding geen etsende zuren waardoor de olie zoals bij een benzine motor snel slecht wordt.
Als de fabrikant 30K opgeeft gewoon lekker doen tenzij je 6K km per jaar rijdt maar daar heb je geen diesel voor
Jan 2019 Espace V Initiale Paris TCE 225 EDC GPF Gris Titanium full options
rvdgaag schreef:Een diesel zou ik niet om de 15K de olie verversen. Diesel geeft bij verbranding geen etsende zuren waardoor de olie zoals bij een benzine motor snel slecht wordt.
Als de fabrikant 30K opgeeft gewoon lekker doen tenzij je 6K km per jaar rijdt maar daar heb je geen diesel voor
Tijdens het regeneren wordt er extra diesel in gespoten. Er komt elke keer tijdens het regeneren diesel in het carter wat de smering niet ten goede komt. Daarom kan om de 15 verversen geen kwaad...
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk
DHL schreef:Ik liet altijd om de 15000 km een onderhoud uitvoeren. 30000 staat inderdaad in het boekje maar is toch erg lang. Zo duur is een oliewissel ook weer niet...
Mijn nieuwe espace moet theoretisch ook om de 30 of 2 jaar. Ik laat jaarlijks onderhoud doen, dat zal ongeveer om de 15000 zijn dan.
Aanstaande maandag gaat hij naar de dealer voor een olie verversbeurt en roetfilter reiniging. Vorige eigenaar heeft veel korte stukjes gereden. Kost ook maar 30 euro.
Iedereen nogmaals bedankt voor de info
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk
Das goedkoop! Een roetfilterreiniging heeft mij toen 100 euro gekost... :/
Helaas moest mijn garagehouder naar de Renaultdealer omdat hij het niet zelf kan ivm software. Ik was niet voor niks bij de dealer weggegaan, maar helaas geen andere keus...
Renault Laguna II Phase II 1.9DCI 110PK Business Line (2006)
troapel schreef:Das goedkoop! Een roetfilterreiniging heeft mij toen 100 euro gekost... :/
Helaas moest mijn garagehouder naar de Renaultdealer omdat hij het niet zelf kan ivm software. Ik was niet voor niks bij de dealer weggegaan, maar helaas geen andere keus...
Even gevraagd wat die reiniging inhoudt. Het is een toevoeging welke ze in de tank gooien, deze zorgt ervoor dat het automatisch regeneren grondiger gebeurt.
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk
Op dit moment 272.500 op de teller en op een niet-werkende koplampverklikker na doet alles het nog. Laatst nieuwe achterschijven en kachelradiateurs, daarnaast wordt de koppeling minder (na 139.000 nog steeds dezelfde), maar verder niks aan de hand . Betreft trouwens een Espace III 2.0 16v uit 2002.
Ik heb een Espace 3 bj 97 (duitse Import) met nu net geen 201 dkm op de teller. Zoals in een andere post aangegeven zelf een grote beurt op gedaan en alleen de carter pakking hoeven vervangen. Verder nog geen grote problemen tegen gekomen.
Vandaag de grens van 150000km gekaapt met de 1998 2.0 espace. Even aan toevoegen dat ik de wagen net heb overgenomen
nadat mijn volvo een te hoge reparatie kost vereiste.
Dat ik bij gelegenheid al eens overnachte in de wagen is nu een andere dimensie. Persoonlijk vond ik de espace 3 altijd wel interessant. Maar omdat mijn vroegere chef een mk1 had waar ik regelmatig mee reed en die versleten was heeft deze niet echt een goede indruk achter gelaten. Dat is nu volledig rechtgezet.
1998 is lang geleden en de wagen is relatief oud maar nog steeds snappy(..) en verrasend licht hoewel ik me bewust was van de constructie. Beetje meer verbruik dan moet, maar de net gedane olieverversing en nieuwe plugs zouden daar iets verandering in moeten brengen.
Ik was enkel naar een tijdelijke vervanging aan het kijken. De espace stond daar. Vuil en onverzorgd maar in goede staat en relatief weinig kilometers. Ik heb niet getwijfeld. Zo gaat dat in de liefde.
Om het kort te houden... ik blijf bij de espace. Er zijn nog wat opfrissingen nodig en enkele reparaties zoals een lekkende achterwiel cylinder en remschoen rondom en het verbruik dat naar nog beneden kan en de prestaties een beetje beter maar al bij al lijkt deze Matra in orde. Hier geld insteken lijk verantwoord.
Grand Espace 2.0 16v The Race AUT van okt. 2001 met 307500 km als tweede auto. Jaar geleden gekocht voor EU 750,00 Distributie hoeft pas bij 315000, banden waren zgan, vlekkeloze APK in Nov 2015. Zelf wel de automaat laten flushen (aanrader!) en uit laten lijnen. Denk dat er nu wel een wiellager aan de beurt is, en de remmen worden volgens mij hoorbaar.
Avantime71, netjes hoor!!! Let wel op de remleidingen, die willen wel roesten achter de plastic klemmen, bijna niet te zien.
Wiellages zijn voordelig bij ATP autoteile in Duitsland, daar haal ik ze vandaan en Remmen bij Mister Auto.
mvg WillemS
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
We willen de km teller met tagograaf vervangen voor een standaard km teller , het gaat hier om een 1999 RENAULT MASTER 3.5 TD , de vraag kan je deze 1 op 1 uitwisselen