Laadkabel met Schukostekker

Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Laadkabel met Schukostekker

Bericht door E-mission »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Ik heb dus een Schuko lader (tevens CEE16 en 32A) uit Italië, specifiek getest en afgesteld op de Zoe. De chameleon lader is echt een totaal ander beest als laders in andere auto's, universele schuko laders ga je problemen mee krijgen. Ik zal vandaag of morgen details, prijzen en bestel info hier posten.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PvdG
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 sep 2013 21:33
Actief als: particulier

Re: Laadkabel met Schukostekker

Bericht door PvdG »

Ik loop er ook altijd tijdje bij de Renault dealer tegen aan te schoppen dat in het instructie boekje gewoon door Renault zelf een schukostekker lader wordt afgebeeld en besproken.
Tijden de proefrit had ik dit gezien en tegen de verkoper gezegd (die had het overigens nog niet gezien in het boekje).
Mij werd toen verteld dat Renault Nederland die kabel gewoon niet levert omdat ze het geen goede oplossing vinden.
Onze Zoe wordt overigens ergens in november geleverd.
Wij hebben ook nog een V60 waar twee kabels bij zitten waaronder 1 met een schukostekker.
Met de Zoe proefrit deze thuis getest, lijkt in eerste instantie gewoon te werken maar na een 30 sec slaat hij uit.
Reden daarvan zou zijn dat met minimaal 14A zou moeten laden en die Volvo (Mennekes) kabel gaat van 6-13A.
Thuis heb ik een vast oplaadpunt (van JK-evsolutions die ik voor de V60 gebruik) die van 6-15A instelbaar is en deze werkt op 15A gewoon wel met de ZOE.

Het blijft gewoon prettig dat je ergens met een standaard stekker (schuko) ook in "nood" gevallen kan laden.
Of die losse kabel van J&K zou werken moet je gewoon vragen, die 10A lijkt me niet maar die 16A misschien wel maar daar zit wel zo'n blaauwe 16A CEE stekker aan (door een schuko stekker is 16A best veel)

Is mooi dat de E-mission wat meer details, prijzen en bestel info beschikbaar stelt.
Paul, Renault Zoe Bleu Energy Zen december 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Laadkabel met Schukostekker

Bericht door E-mission »

De Zoe moet minimaal 8 ampere hebben (op 6 doet ie het niet), het niet doen heeft met iets anders te maken (ben even de term kwijt, maar je kan er alles over vinden op het Franse Zoe forum). Maar daar is mijn Schuko / CEE16A/32A van Davide wel voor geschikt dus. Overigens is het rendement dan wel heel laag, ongeveer 70%. Meer info later.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PvdG
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 sep 2013 21:33
Actief als: particulier

Re: Laadkabel met Schukostekker

Bericht door PvdG »

Ben benieuwd naar de verdere info.
Renault geeft zelf aan minimaal 3kW, bij 230V is dat dan minimaal 13,04 A.
Bij mijn vaste lader thuis doet hij het wel op 15A vandaar dat het op zich een logisch verhaal leek.
Tot de mooie lader van jouw die het al op 8a doet..............
Rendement is jammer maar beter iets aan stroom erin als niets.
Paul, Renault Zoe Bleu Energy Zen december 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Laadkabel met Schukostekker

Bericht door E-mission »

Ik kan een nieuw verhaal intikken maar heb daar nog even geen tijd voor. Op het UK forum heb ik het verhaal al eens uitgelegd:

http://myrenaultzoe.com/index.php/topic ... able-evr01

Op het Franse forum (via chrome kan je direct vertalen) vind je alles over de technische details en de grote verschillen die de chameleon lader heeft ten opzichte van andere EV's:
http://renault-zoe.forumpro.fr/t1367-le ... e-davide-r

De makkelijke versie voor wie enkel via een normaal stopcontact (langzaam) wil druppelladen op 10 amp (18 uur vanaf leeg, rendement 70%) of via een campingstopcontact op 16a (rendement 80%, ca. 11 uur):

Bestel via davide@elpa.it :

EVR01-16A-T1 (it has CEE 16A blue monophase plug): 450€
10A gezekerde Schuko adapter: 50€
Shipping to EU: 40€

Direct bank transfer to the ELPA sas IBAN: IT 59 J 03268 68720 000760 187080 – Swift/bic: SELBIT2BXXX – Bank’s name: Banca Sella ag. Chiusa S. Michele
- Paypal. If you choose Paypal it takes 3.6%, so you must add this fee to the final price.
Add VAT 21% to the total if you’re not a company

That will enable the Zoe to plug into a regular socket. You plug it in, set it to 8A and turn it on. Charge from empty is then 30 hours. You can turn it up to 10A, charge is then 18 hours. But over an extended period check the temperature of the socket in that case.

Voor Nederlanders zonder bedrijf moet er dus over het totaal 21% BTW, dus kom je op 1.21x(450+50+40)= 653.40 euro en krijg je dus een lader die direct al in een 3 pins camping stopcontact kan (16 a, 11 uur) of via een adapter in een normaal stopcontact (10 a, 18 uur).

Ik heb dus zelf de 32A versie met 2 adapters voor die stekker:
Afbeelding
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PvdG
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 sep 2013 21:33
Actief als: particulier

Re: Laadkabel met Schukostekker

Bericht door PvdG »

Dat is veel info.
Bedankt, ik ga het allemaal eens goed lezen.
Paul, Renault Zoe Bleu Energy Zen december 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Laadkabel met Schukostekker

Bericht door MartijnEV »

Zou het een idee zijn om tbv Davides EVSE tevens een adapterkabeltje te maken met daaraan een Mennekes stekker?

Dan kan de Zoe ook laden bij de incompatible laadstations met 'oude software', zoals bijvoorbeeld diverse EV-Boxen, waaronder de EV-Box bij Profile Tyrecenter.

De EVSE neemt dan immers de Modus3 communicatie met de Zoe over, en die volgt wel het juiste protocol.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

evsolutions
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 okt 2013 14:26
Actief als: professional

Re: Laadkabel met Schukostekker

Bericht door evsolutions »

Even een paar van onze bevindingen uit eigen testen en ervaringen met een ZOE,

PvdG, test inderdaad juist en door ons bevestigd in een persoonlijke test, 12/13A op de ratio en Volvo (mennekes) lader werkt niet op de Zoe, boven de 13 Amp met de Ratio laders wandlader op 15 en mobielelader op 16A werken wel. Volgens een kortere test zou zelfs 6A op een 3 fase lader ook werken.

De Mobiele lader van Ratio met CEE kan op 6/10/16A laden en is getest op de Zoe en die werkt. Als je een verloop van schuko stekker naar CEE contra gebruikt kun je met 16A ook laden, maar en deze maar is niet zomaar gesteld. Laden met 16A op een schuko stopcontact wordt ten strengste afgeraden vanwege de warmte ontwikkeling en de gevaren daarvan.
Op schuko is 10A het maximun wat in de regel wordt aangehouden, Volvo is met een 13A lader al aan de hoge kant gaan zitten, ondanks dat zij de temparatuur van het stopcontact meten kunnen zij daarmee niet voorkomen dat het elders in de bekabeling mis gaat. Een lange tijd grotere hoeveelheid stroom afnemen uit een stopcontact moet goed gecontroleerd worden aangelegd. Als je niet overtuigd bent van de aangelegde kwaliteit dan beter niet gebruiken.

Een mijn bevinding over een ZE Ready lader, alle laders moeten voldoen aan de IEC 61851 normering, de meeste doen dat ook netjes. Dus eigenlijk zijn alle laders geschikt boven het Amperage waarmee de Zoe begint met laden.

Renault stelt alleen allerlei randvoorwaarden aan de omgeving voor de lader, dus ook de meterkast/Aardlek/Automaat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

evsolutions
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 okt 2013 14:26
Actief als: professional

Re: Laadkabel met Schukostekker

Bericht door evsolutions »

Nog wat aanvullende informatie/ervaringen

Discussies over laadverliezen hebben op andere forums natuurlijk ook aandacht gekregen.

Conclusie op een paar forums, waarbij reacties komen van gebruikers met een 1 fase 16A lader en geschikte auto!

10 tot 30% laadverlies wordt daarin aangegeven, dit is onder andere ook afhankelijk van de buiten temparatuur.
Hoe lager de temp des temeer verlies, de temp geeft ook een groot verschil in de actieradius.

Mijn bevinding met een Ampera actieradius verschil bij -5 graden 40 km zelfde afstand en rijgedrag +20 graden 60km!!
Daarbij zijn snelweg km veel zwaarder dan 80km weg km, onder de zelfde condities +20 graden respectievelijk 60 en 80km

PS. op het topic thuisladen deze reactie ook opgenomen!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PvdG
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 sep 2013 21:33
Actief als: particulier

Re: Laadkabel met Schukostekker

Bericht door PvdG »

Blijft vreemd dat de Elpa 1 fase lader wel vanaf 8A wil laden en de Mennekes mobiele lader en die van Ratio onder de 16A (mobiel ) niet?
Paul, Renault Zoe Bleu Energy Zen december 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

evsolutions
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 okt 2013 14:26
Actief als: professional

Re: Laadkabel met Schukostekker

Bericht door evsolutions »

PvdG schreef:Blijft vreemd dat de Elpa 1 fase lader wel vanaf 8A wil laden en de Mennekes mobiele lader en die van Ratio onder de 16A (mobiel ) niet?
Het zou getest kunnen worden waarom :?: misschien laad de Elpa wel met meervermogen dan hij aangeeft?

Voor een test hebben we wel een Zoe, een Elpa lader en een tester nodig...! En de tijd die er iemand in wil stoppen om te kunnen testen.

Ik ken nu 3 laders die onder de 14A niet werken op de Zoe..., en een die het wel zou doen :!:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Laadkabel met Schukostekker

Bericht door E-mission »

Zoals beschreven in de (o.a.) 30 pagina's op het gelinkte Franse forum is de lader van de Zoe echt anders, dit was nog in het begin toen Davide er mee bezig was:
It seems that some Zoes escape a lot of current (about 20mA) toward earth. I already said that the Chamaleon charger is a bad beast, this confirms my thinking. In 25 year of experience, I never found any electronic device with such a big value of residual current.
EVR01 has an internal differential current protection setted at 22mA, may be this is too low on some Zoe. Only on some, because 90% of users don't have this problem.
If somebody else has this problem, please don't panic and contact me, I'll explain him how to disable the internal differential protection: it's a 5 minutes work, you need only a screwdriver.
This is a temporary solution to allow you to use the EVR01 immediately, anyway you are safe because you should have the 30mA protection in your home.
I'm investigating about the problem (but there are no Zoes in Italy yet), as soon I'll have a stable and tested solution (maybe only rising the protection limit over 30mA, but I want to be sure this solves the problem) I'll contact you.
De huidige versie heeft het standaard al goed staan, maar ze hebben flink moeten testen voordat het goed werkte zoals je op het forum daar kan lezen. Andere test details van een half jaar geleden zijn allemaal daar terug te vinden.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PvdG
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 sep 2013 21:33
Actief als: particulier

Re: Laadkabel met Schukostekker

Bericht door PvdG »

Ik heb gisteren een flink deel van de links gelezen.
Nog bedankt voor de info.
Er is al flink veel over geschreven en gepuzzeld.
Kennelijk gaat het dus niet alleen om de Amp (anders zou de Elpa niet op 8,10 en 13A op 1 fase werken) maar toch ook iets van een waarde van een aardlekbeveiliging in het laadkastje.
Paul, Renault Zoe Bleu Energy Zen december 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 1414
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Laadkabel met Schukostekker

Bericht door Pepone »

Even een schopje omhoog.

Ik kreeg van mijn schoonzoon een mobile thuislader met stekker voor onderweg bij noodgevallen.

Hierop staat:

Please do not disconnect while chargingbox is charging.

Wat wordt hiermee bedoeld, mag ik het laden niet onderbreken als ik 80 % voldoende vind voor de volgende rit?

Als ik de stekker uit het stopcontact trek laad hij niet meer, mag ik dan wel "disconnecten" ?

Heb het trouwens wel gedaan bij 90 %, geen problemen ontdekt.

Iemand die hier zijn of haar licht op kan laten schijnen?

IMG_0893.JPG
Groet, Ron.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Andere Peter
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 291
Lid geworden op: 10 feb 2020 23:15
Actief als: particulier

Re: Laadkabel met Schukostekker

Bericht door Andere Peter »

Doe mij ook zo’n schoonzoon 😁
Ik denk dat ze bang zijn voor vonkentrekkerij als je de stekker lostrekt tijdens het laden.
Je krijgt dan zoals dat vaak genoemd wordt een “lasboog”
Het apparaat mag er niet van stuk gaan want de elektra toevoer valt soms om meer redenen uit (zekering oid)
Als je de stekker aan de auto ontkoppelt heb je daar 1st een knopje voor in de auto /ab nodig, dan stop het laden ook, en komt de stekker vrij. Dus ja, je kan stoppen op 60% maar liever niet de schuko stekker.
Fossiele brandstof rijden is net als roken,
als je er mee gestopt bent, snap je niet dat je er ooit aan begonnen bent.

R135 / 52 Intens. 03-20

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 1414
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Laadkabel met Schukostekker

Bericht door Pepone »

Nou, hij had er een besteld voor de vakantie, maar een paar weken later kwam er nog een. :shhh:

Ik zal het eens proberen of het "vrijgeefknopje" ook het laden stopt.
Normaal geeft de auto een seintje aan de lader dat hij moet stoppen als de accu vol is.

Maar daar wil je niet altijd op wachten.

Met dank en groet,

Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadkabel met Schukostekker

Bericht door HarmOtten »

Om vonken/vlambogen te voorkomen is het de bedoeling dat de auto eerst stopt met laden. Daarna kan je de stekkers loskoppelen.
Sommige laadboxen hebben een knopje om het laden te stoppen. Door daar op te drukken wordt aan de auto doorgegeven dat ie moet stoppen met laden. Daarna zal het relais in de box de spanning verbreken.
Vaak kan je ook de auto opdracht geven om het laden te stoppen.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in