Laadprobleem Zoe

Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Sordone »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Bij ons is de interne lader ook in 2017 vervangen toen deze in Italië kapot ging. Wij konden toen helemaal niet meer laden. :naughty: Is ook onder garantie vervangen. :clap:
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Als de paal er uit vloog nog voordat je ging laden (dus bij het insteken van de stekker), en het gebeurde NIET bij een 1 fase paal, was inderdaad het 1 fase relais vastgelast. Oorzaak beschreef ik eerder hier (15 aug)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



GRAPHX
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2022 07:26
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GRAPHX »

Hallo, We hebben sinds 3 dagen een 2de hands Zoë in bezit. Het is een Zoë Q90 uit 2017. Tevens hebben we ook een Hyundai Kona en een Zappi V2 laadpaal. De Laadpaal is aangesloten op een 3 fase groep B25 achter een aardlek schakelaar. De hoofdaansluiting is de standaard 3x25A. De Auto wordt opgeladen met een MyEnergi 10m 32A max laadkabel.

De Zappi is ingesteld op een maximale belasting van 3x24A. Met behulp van CT ringen wordt het totale stroomverbruik gemeten bij de hoofdschakelaar. Als deze meer wordt dan de 24A op één of meerdere fasen dan schakelt de Zappi terug om deze grens niet te overschrijden.

Voor de Kona werkt dat prima. Echter met de Zoë slaat na enige tijd de groep eruit van de laadpaal zelf. In de stroomdiagrammen van de Zappi kan ik zien dat de Zoë enige tijd opgeladen heeft (tussen de 30 - 90 minuten) en aan het terugschakelen is in verbruik. Zonder dat er veel vraag is in de woning, springt de groep eruit. Bij inspectie zijn de Zappi, de kabel en de aansluitingen niet warm. Voelen koel aan.

De zoë laadt met een maximaal vermogen van rond de 11KW.

Naar mijn mening ziet alles er redelijk goed uit, maar ben ik bang dat er ergens kortsluiting ontstaat. Met name in de Zoë. Kan dat kloppen of is er nog iets anders waar ik naar zou moeten kijken?

p.s. Het heeft niet geregend of iets anders waardoor de aansluiting nat zou zijn geworden. Tevens heeft de garage de auto opgeladen via de standaard 220V Granny kabel. Voor ons niet echt een optie aangezien we ook nog een Kona moeten opladen.

Hoor graag jullie gedachten hierover.

EDITED: Enkele afbeeldingen over het stroomverbruik. Blauw is laadpaal verbruik, roze is huis (overig) verbruik
https://drive.google.com/file/d/1pogywl ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1y5RFtr ... sp=sharing

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Een tekeningetje helpt, ook wat voor aardlek (schakelaar of automaat), en wat er precies uitvalt, het is me niet helemaal helder of dat de aardlek voor de Zappi is.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



GRAPHX
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2022 07:26
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GRAPHX »

Ik zal kijken of ik een tekeningetje kan maken vanavond.


Schematisch:

=> AANVOER LEVERANCIER => 3x25a hoofdzekering => CT ring per fase => hoofdschakelaar => Aardlek schakelaar =>B25a krachtgroep => ZappiV2 met eigen fysieke zekering (waarde onbekend)


De B25a krachtgroep die gaat plat na verloop van tijd bij het laden van de Zoë (dus niet de aardlek schakelaar en ook niet de hoofdzekering)

De Zappi V2 kan je softwarematig maximaliseren welke stroom er maximaal afgenomen mag worden bij de CT ringen. Dit stond eerst op 24a, later aangepast naar 22a. Dit houdt in dat als er meer dan deze waarde aan stroom wordt gemeten bij de CT ringen, de Zappi automatisch afschakelt om te zorgen dat de totale stroom afname onder de aangegeven waarde blijft. (in het laatste geval dus onder de 22a per fase) Dit is dus de gecombineerde belasting van het stroomverbruik per fase van de Zappi + totale stroom verbruik elders in het huis per fase.

p.s. De B25a krachtgroep is uiteraard alleen voor de Zappi laadpaal, geen andere aansluitingen.
p.p.s. Na de hoofdschakelaar bevinden zich meerdere aardlek schakelaars en meerdere B16a enkel fase groepen voor het huis. Er is nog 1 andere krachtgroep voor de zonnepanelen. Dat is een 3 fase aardlekautomaat (dus aardlek op de groep zelf)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Hmmm, conclusie kan dus eigenlijk niet anders zijn dan dat OF de Zappi auto toch echt meer toelaat dan 25A (gemakkelijk te controleren met CanZE), of dat de B25a defect is.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



GRAPHX
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2022 07:26
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GRAPHX »

Dat zou kunnen uiteraard. Echter de Zoë is niet boven de 15KW gekomen met laden (3*230v*24a = 16,56KW max wat de Zappi zou mogen toelaten) dus dat zou binnen de marges vallen.

Tevens is de groep eruit geslagen wanneer er geen piek te zien is in de stroom belasting. We hebben ook nog een Toon thermostaat waarop we het energie verbruik kunnen zien. Zelfde grafiek als die in mijn vorige post.

We hebben ook nog een Hyundai Kona 2018 Electric. Geen enkel probleem gehad met de Zappi laadpaal (is wel enkel fase charger in de auto, maar die gaat continue tot max belasting van 24a op een enkele fase in totaal verbruik. Dus laden + stroomgebruik in huis)

We gaan nog een ander laadkabel testen en een openbare 3fase laadpaal. Kijken of de zekering daar wel heel blijft.

Toegevoegd in 2 minuten 32 secondes:
@Zoë2Goë, bedankt voor je reacties overigens. Als ik wat meer weet laat ik het hier ook even weten.

P.s. ik ben er ook achter gekomen dat een blauw/rood knipperend Z.E. logo kan inhouden dat je de 230v thuislader in een stopcontact moet stoppen met randaarde. Zonder doet ie niet en krijg je de blauw/rood knipperend logo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



GRAPHX
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2022 07:26
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GRAPHX »

Nou het wordt er niet beter op. Omdat we de laadpaal niet kunnen gebruiken heb ik de meegeleverde thuislader op een regulier stopcontact aangesloten. Vanochtend lag de groep en de aardlek van dat stopcontact eruit.

De Kona hebben we de eerste weken op hetzelfde stopcontact opgeladen voordat we de laadpaal hadden, geen enkele probleem.

Ik kan niet anders concluderen dat het de Zoë is die problemen geeft.

Wat wel opvalt is dat het eerste laden wel goed gaat. Gisteren is het laden rond 19:00hr gestart en vanochtend rond 06:00 lag alles eruit. Zoë waas toen op 60% lading (ik vertrek om 05:30 van huis en had even gekeken hoe ver het opladen als was, toen werkte het nog) Om 06:00hr kwam ik op mijn werk en belde mijn vrouw dat ze in het donker zaten.

Voor de technische details:
Aangezien we een geaard stopcontact moesten gebruiken, kon ik niet anders dan een verlengsnoer gebruiken:
3x1,5mm2 met randaarde
Volledig van de haspel gehaald
Maximale belasting afgerold 3000W
Thermische beveiliging

Lader is 10a (230V*10a = 2300W) Daarmee zou dat geen problemen opleveren. Om 23:00hr heb ik de laadkabel nog gecheckt toen ik ging slapen. Alles was prima en zeker niet warm o.i.d.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



GRAPHX
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2022 07:26
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GRAPHX »

Korte update:

We zijn nog bezig met het onderzoek naar de oorzaak. Ondertussen ontdekt dat er veel problemen zijn met het Zoë laden ivm:

- te lage start spanning
- te hoge aardingsweerstand

In beide gevallen gaat de Zoë überhaupt niet starten met het laadproces. Daar heb ik geen last van, de Zoë start wel met laden echter na verloop van tijd vliegt de groep eruit.

Tevens is de auto goed opgeladen op een openbare laadpaal en bij de Garage waar we de auto gekocht hebben. Zowel op de 10a 220v (2,3KW) lader als 3-fase 16a (11KW)

Tevens tot de ontdekking gekomen dat de B25 groep waar de laadpaal achter zit voorzien is van een aardlekautomaat (30mA) Dit knopje is zo klein dat ik het niet had gezien. Daarmee is eigenlijk momenteel de conclusie dat het in de aarding moet zitten en dat zowel bij de Zappi v2 laadpaal (Z.E. ready) als bij het regulier 16a 220v stopcontact met de granny lader de aardlek beveiliging eruit is gesprongen.

Vanavond zal een electriciën de aardingsweerstand meten, maar hij had al gekeken en we hebben een TN installatie, daarbij zit de aarding gekoppeld aan de aarde van de leverancier (dit levert volgens de electriciën de beste aarding op) Hij verwacht dan ook geen problemen met de aardingsweerstand, maar goed dat horen we vanavond (zelf had ik al 0,8 - 1,0 ohm gemeten, dat is prima)

De eerder twee genoemde punten schijnen met een Zoë firmware update te kunnen worden verholpen, waardoor laden op meerdere typen laadpalen mogelijk is geworden. De vraag is echter waarom bij mij na verloop van tijd de aardlek eruit vliegt en of dit ook met de update kan worden verholpen. Iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen en wat ik daar aan kan doen?

p.s. De Zappi configuratie met Zappi Bennelux besproken en dat ziet er allemaal prima uit. CT ringen werken ook prima.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Nitpick: Dat heet een T-N-CS installatie. Alle moderne installaties zitten zo in elkaar. Maar of het op een boerderij in het buitengebied ook zo zit? Niet altijd!

Firmware kan schelen, misschien een wat betere golfvorm waardoor er minder lekstroom door de parasitische capacitieve koppeling in de motor stroomt (sorry voor het jargon), maar ik denk eigenlijk dat dit wordt verward met de wat hoger toegestane aardweerstand in de latere firmware, en dat heeft niks te maken met het probleem wat je hebt. Het kan in ieder geval geen kwaad.

Andere mogelijkheden die ik zo even zie
- die aardlek is gewoon niet goed. Met je knopje meet je alleen als hij te ONgevoelig is, niet TE gevoelig. De ZOE heeft vrij forse lekstromen in de hogere frequenties, en een aardlekschakelaar die niet helemaal op spec is kan dat oppakken. Ik zou die gewoon eens vervangen, liefst door een ander model

- Te veel onbalans in de fases. Niet erg waarschijnlijk

- Een resonantie met de voedende transformator. ZEER onwaarschijnlijk

Firmware, gemeten aardweerstand en fase-spanningen kun je opvragen met CanZE (Shameless Self Plug)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



GRAPHX
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2022 07:26
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GRAPHX »

Dank je voor je reactie. Ik heb Zappi weer gebeld en zij geven aan dat er meerdere aardingscontroles plaatsvinden voordat er een laadsessie start. Tevens is de Zappi intern beveiligd met een 30ma aardlek.

Aangezien de groep in de meterkast eruit springt en niet de aardlek in de Zappi zelf, is het advies om de aardlek automaat weg te laten. Gewoon een groep B25a schakelaar te plaatsen.

De Electriciën die vanavond langskomt om te meten gaf ook aan dat het mogelijk is om een 300ma aardlek schakelaar nog naast de krachtgroep te zetten. Of dat conform de NEN normering is kijkt hij nog even na.

Toegevoegd in 20 minuten 36 secondes:
Interessant artikel:
https://satero.nl/welke-aardlekschakela ... en-waarom/

Wij hebben een TN installatie en de Zappi heeft aardlek detectie op AC en DC. In principe dus geen extra aardlek nodig lijkt het.

https://myenergi.nl/wp-content/uploads/ ... ssed-2.pdf

https://drive.google.com/file/d/1-SCQ8K ... sp=sharing

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



GRAPHX
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2022 07:26
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GRAPHX »

De meterkast is doorgemeten. Aardse weerstand is 0,12ohm en de aardlek is getest op 21,8ma.

Volgende de electriciën allemaal prima waarden. Alle groepen zijn conform de NEN aangesloten.

Nu wordt het lastig. De Zoë ligt aan de 3-fase lader momenteel. Vermogen teruggeschroefd naar 16a max. Kijken hoe lang het goed gaat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 9
Berichten: 1418
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Pepone »

34 pagina's hier over dit onderwerp, en de meeste over jou type Zoe.
Heb je ze "effe" doorgelezen? :wink:

De Zappi komt 54 keer voor op het forum trouwens, zal niet altijd zijn omdat hij zo fijn werkt in combinatie met een Zoe.

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



GRAPHX
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2022 07:26
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GRAPHX »

@Pepone, enigszins ook de reden waarom ik hier terecht ben gekomen.

Het probleem van de aardlekschakelaar die eruit springt, ligt toch echt aan onze Zoë. Door de manier waarop het laadproces van de Zoë is er een grotere kans op lekstromen vanuit de Zoë.

Wellicht dat dit allemaal binnen de fabrieks toleranties valt, maar als ik de Granny lader pak, vliegt de aardlek eruit van de groep waarop deze is aangesloten. Het probleem verhuist mee met de Zoë.

Thuis heb ik dus een 30ma aardlekschakelaar of automaat (ligt aan welke groep de Zoë zit) Waarschijnlijk hebben de garage houder en de openbare laadpalen een hogere tolerantie. Geen idee. Maar tot nu toe is het bij ons 9 van de 10 keer raak met de Zoë. Zonder Zoë nooit problemen gehad.

De Kona die we ook hebben kan ik prima aan de laadpaal of Granny lader opladen, geen enkel issue. Hopelijk kan de Renault dealer mij verder helpen vrijdag, anders ben ik bang dat het een 'ongelukkig samenspel van omstandigheden' is. Maar daar laadt ik mijn auto niet mee op.

Toegevoegd in 1 minuut :
P.s. eeuuhhj ja ik heb veel van de posts gelezen overigens.... De meesten gingen over het disco probleem, die heb ik niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 9
Berichten: 1418
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Pepone »

Zo heb ik het probleem alleen bij één paal in Amstelveen waar onze dochter woont.
Daar wil de Zoë nooit in één keer volladen, moet ik wel 4 keer opnieuw starten.

Verder nooit ergens last. Ik denk dat het aan de paal ligt, maar volgens Allego is alles in orde.
Het blijft vreemd.


Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



GRAPHX
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2022 07:26
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GRAPHX »

Ik las onder andere het volgende artikel:
https://www.oosterberg.nl/aardlektype-b ... 0gebruiken.

Tevens ook op andere sites wordt aangegeven aardlek Type B te gebruiken voor laadpalen.

Nu hebben we een:

Hager ADM425G - B25 Aardlekautomaat 4 Polig (30mA)
ADM425G Hager - B25 Aardlek automaat 4 Polig - Haco 25 Ampère / B-karakteristiek. 6 kA, 30 mA & klasse A

Als krachtgroep. Deze heeft dus een klasse A aardlek van 30mA. Zou het schelen als ik een 30mA Type B Aardlekautomaat er in zet? (Uiteraard B25)

Toegevoegd in 24 minuten 13 secondes:
Jammer altijd dat je dergelijke artikelen niet eerder vindt:
https://www.laadkabeldiscounter.nl/serv ... chakelaar/

Ik schat ik dat de Aardlekautomaat met een type A aardlek beveiliging de boosdoener is. Blijkbaar is er ook geen 3-fase aardlek automaat met een aardlek detectie type B. Zal een losse aardlekschakelaar type B worden met een installatie groep B25a.

Hopelijk lossen we het daarmee op.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 9
Berichten: 1418
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Pepone »

En dat moet je dan zelf uitvogelen.
Dat zou Zappi toch ook moeten weten?
Áls dit de oplossing is.

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



GRAPHX
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2022 07:26
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GRAPHX »

Als dit inderdaad de oplossing is, vind ik dat Renault Nederland dit moet weten en de laadpaal installateur. Bij aanschaf van de auto zou dit meegegeven moeten worden. En bij installatie van de laadpaal zou dat ook genoemd moeten worden. In beide gevallen was dat dus niet zo.

De Zappi zelf heeft al een soort Type B Aardlek beveiliging intern zitten, deze vliegt er ook niet uit. Echter de NEN 1010 (geloof ik) schrijft voor dat een groep in de meterkast ook nog beveiligd moet zijn met 30mA aardlek (dus geen 300mA of hoger). Dat is de aardlek die er in mijn meterkast uitvliegt.

Nadeel is dat een type B aardlek apart geïnstalleerd moet worden en zo'n €600,- tot €700,- kost. Tevens moet ik dan ook mijn aardlek automaat vervangen door een reguliere installatiegroep. Ik ga nog even wat rondvragen wat ik exact nodig heb en of dit mijn probleem oplost.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

300 mA is helemaal niet nodig, duizenden mensen laden hun ZOE op via een huis tuin en keuken aardlek 30 mA (en vaak ook type A. Guilty!) en een B type hoeft echt geen 700 euro te kosten. Ik meen dat Doepke een "instapmodel" heeft voor net iets over de 200. Nog serieus geld maar goed.

Ik heb geen verstand van de NEN normen, maar het lijkt me dat "binnen" een installatie, dus zonder aftakkingen naar aansluitpunten, een aardlekschakelaar bij de hoofdschakelaar niet verplicht is, mits deze wel verderop in het circuit (dus bij de Zappi) zit. Kan ik lelijk naast zitten.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



GRAPHX
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2022 07:26
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GRAPHX »

Nou, na lang testen en uitzoeken tot de volgende conclusie gekomen:

B25a aardlekautomaat met Type A aardlekdetectie (standaard oplossing in woningen) vervangen door een losse B25A krachtgroep en een aardlekschakelaar Type B (detecteert zowel wisselstroom als gelijkstroom lekstromen) en het probleem met de afslaande groepen is opgelost.

Binnen CanZE als de Zappi is overigens verder niets vreemds te zien als aanleiding voor het eruit springen van de Type A aardlekschakelaar. Ook het electrisch koken of het opwekken van energie via de zonnepanelen heeft daar niet direct iets mee te maken. De Type A springt er gewoon met regelmaat uit ( laatste keer 4x tijdens het opladen) Met de Type B is dat volkomen opgelost en kunnen we gewoon doorladen.

Helaas stopt de Zoë zelf wel met laden als de batterij ergens tussen de 80-90% vol zit. Na het opnieuw starten van het laden gaat de Zoë weer verder. Geen warnings op de Zoë of de Zappi. Tot zover kunnen we daar mee leven. Beter dan de aardlek schakelaar die er telkens uitslaat.

p.s. we kunnen dus ook niet met de 220V Granny lader laden, dan gaat de aardlek schakelaar er ook uit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Jan_Willem
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 2
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 dec 2022 20:24
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Jan_Willem »

Hallo mede ZOE rijders.

ik ben een tevreden ZOE rijder, al sinds ruim een jaar. Ik heb een ZOE Q90 uit 2019 en rij er veel mee. Echter op mijn laatste trip op 11dec j.l ha ik laad problemen. Het geval is dat ik aan de snel laders van van zowel fastnet als van Allegro niet "snel" kon laden. Ik heb over mijn trip van Maastricht naar Harderwijk 6!! uur gedaan. Ik heb helaas geen plaatjes van de laadsnelheden of zo. Maar na veel koffie een soep en nog wat lopen en na 2 uur terug komen biij de auto en er is nog geen 30% bij aan een 50Kwh lader kan toch niet ok zijn. Affijn na verschillende lange stops ben ik dus thuis gekomen. Bij de laatste "gefrustreerde" oplaad stop in Arnhem (Allegro 22Kwh) vloog de stroom er ineens in en was ik weer aan het laden als vanouds.

Het was op die datum al koud (0c) en ik weet dat temp invloed heeft op laden maar dit was natuurlijk extreem. Ik had al dik een half uur gereden toen ik bij de eerste keer laden kwam. Dan had de accu toch al redelijk op temp moeten zijn.

Inmiddels doet de Zoe het weer als vanouds en dus goed, maar ik maak me wel zorgen. Ik was nu op weg naar huis en hoe vervelend ook, dan ok. Andersom naar het wewrk wil of afspraak wil je dit natuurlijk niet. Wat kan dit geweest zijn. Hebben meer mensen dit gehad. Dus de auto laad wqel, maar heel heel heel langzaam.

Dank je wel voor eventuele reacties.

Met groet

Jan Willem
ZOE Q90 2019

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ffonz
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 84
Lid geworden op: 13 dec 2018 16:48
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door ffonz »

Beste Jan Willem,
Dit is helaas heel normaal. In de winter is het een hele kunst om snel te laden. Er zijn 2 factoren waar je nog een beetje invloed op hebt: de SoC en de accu temperatuur. Rijd daarom de accu zo leeg mogelijk (±10% of minder als je durft) en probeer de accu warmer te krijgen (bv eco stand uit en de Zoe flink op zijn staart trappen). Ik rij geen lange afstanden en ben al blij als ik bij 10% met 20kW kan laden. Want de accu wordt ook weer warmer door de hogere laadstromen waardoor je snel kunt blijven laden bij een hogere SoC. Met de CanZE tool kan je goed de temperatuur van de batterij zien en ook het maximale laadvermogen. Ga ook snelladen aan het einde van je rit ipv aan het begin als de accu koud is. Maar bij buiten temperaturen onder de 10°C wordt het snelladen al gauw lastig.
Renault Zoe Q90, bouwjaar 10-2017
Renault Megane E-Tech EV60 Techno, bouwjaar 06-2022

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Jan_Willem
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 2
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 dec 2022 20:24
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Jan_Willem »

Beste ffonz,

Dank je wel voor je reactie en duidelijk verhaal. Je uitleg klinkt plausiebel en geeft voor nu in ieder geval rust. Want ik was echt bang dat er iets met de accu zou zijn. Vanavond mag ik weer een 250km gaan rijden dus ik ga het mee maken. Leeg rijden durf ik wel, ben wel eens tot 2% gegaan met een irritante warning piep hahaha.
De CanZE heb ik besteld nadat ik het voorbij zag komen in het forum (verleng snoertje ook zodat het stekker bakje gewoon dicht kan :).

Nogmaals dank en alvast fijne feestdagen.
ZOE Q90 2019

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ffonz
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 84
Lid geworden op: 13 dec 2018 16:48
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door ffonz »

Afgelopen weekend een uur gereden voordat ik ging laden. De accu temperatuur was na dit uur gestegen van rond het vriespunt tot +6°C. Vervolgens kon ik nog maar met ±12kW laden. Conclusie: Het laten stijgen van de accu temperatuur door te rijden valt dus toch wel tegen. Het loont denk ik meer de accu zo leeg mogelijk te rijden (<10%) dan de Zoe "op zijn staart te trappen" (zoals ik hiervoor schreef). Met laadvermogens van zo'n 20kW wordt de accu sneller warm.
Renault Zoe Q90, bouwjaar 10-2017
Renault Megane E-Tech EV60 Techno, bouwjaar 06-2022

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 9
Berichten: 1418
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Pepone »

De verschillende jaargangen Zoe’s hebben zo hun eigen issues.

Het eerste bericht is van 2015.

Zet anders even in een onderschrift het type en bouwjaar, dan weten we allemaal waar het over gaat.

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ffonz
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 84
Lid geworden op: 13 dec 2018 16:48
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door ffonz »

Gedaan. :D
Renault Zoe Q90, bouwjaar 10-2017
Renault Megane E-Tech EV60 Techno, bouwjaar 06-2022

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 9
Berichten: 1418
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Pepone »

:thumb:

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ffonz
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 84
Lid geworden op: 13 dec 2018 16:48
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door ffonz »

Correctie: Het op de staart trappen heeft toch nut. Vandaag vlot op de snelweg opgetrokken en ook vlot regeneratief geremd. En in het ritje van zo'n 10 minuten is de temperatuur gestegen van 5°C naar 9°C. Bij 10% genoeg om met 22kW te laden en te blijven laden. :D Bij 5°C had ik wsl snel terug gevallen naar 14kW of nog lager omdat de batterij minder snel warm wordt.
Renault Zoe Q90, bouwjaar 10-2017
Renault Megane E-Tech EV60 Techno, bouwjaar 06-2022

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



GVeen
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 8
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 mar 2023 10:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GVeen »

Goedemorgen,

Hier sinds kort een R135 uit 2020 op de oprit. Laden bij publieke palen gaat prima, zowel AC als DC.
Omdat het toch handig leek om een laadpaal aan huis te hebben is die gisteren geplaatst.

Betreft een Alfen Single S line incl. load balancing via de P1 poort van de meter.

De Zoe probeert drie keer het laden te starten maar na elke poging een rode neus. Uiteindelijk een constant rode neus en de melding "AC laden niet mogelijk". Heb E-Flux gebeld die geeft aan niets vreemds te zien aan hun kant, laden word gestart en door de auto direct gestopt. De installateur gebeld, die doen nu navraag bij de monteur die hier geweest is en neemt weer contact op.

Iemand van jullie enig idee waar dit aan kan liggen? Of dat er specifieke instellingen zijn die ik na kan lopen in de ACE Service Installer?

Edit: Misschien nog goed om te vermelden, een maand terug ook eens getest om thuis te laden met een granny charger. Dit lukte ook niet en kreeg dezelfde melding. Ging er van uit dat dit aan de granny charger lag aangezien dit er een van een Audi E-tron was. Begin nu wel aan een aardingsprobleem te denken.

paal_zoe.jpg
paal_meterkast.png
paal_alamat.jpg

Bedankt alvast voor het meedenken :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe 2020 52 R135 Intens

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Riesbak
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 417
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:27
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Riesbak »

Onze Zoe's zijn heel er precies wat betreft aarding (gelukkig), je hebt geen tester nodig als je een Zoe in de buurt hebt. Vaak is het laadpunt de "schuldige" maar helaas wordt onterecht vaak gewezen naar onze Zoe's dat die niet goed zouden zijn. Heb je de CanZE app en een dongle? Dan kan je de aardweerstand meten.
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



GVeen
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 8
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 mar 2023 10:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GVeen »

De dongle is onderweg, goed om te weten dat met de CanZE app de aardweerstand te zien is.

Hier in het dorp staan een tweetal Zoe's van Mywheels, zal er binnenkort één reserveren om daarmee te testen.
Vanmiddag nog wel het laadpunt getest met een E-tron, dat werkte perfect met 11kw.
Zoe 2020 52 R135 Intens

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 9
Berichten: 1418
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Pepone »

Hier dezelfde lader aan de muur met dezelfde configuratie.
Die werkt in ieder geval altijd prima samen met de Zoe.

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



GVeen
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 8
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 mar 2023 10:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GVeen »

De installateur is vanmiddag langs geweest en heeft een aantal instellingen geprobeerd en nog getest met een speciale tester. De laadpaal werkt naar behoren, het ligt hoogstwaarschijnlijk aan de aardingsweerstand van de huisinstallatie :(

Zojuist nog even een Zoe R110 van Mywheels geprobeerd en die gaf dezelfde melding: "AC laden niet mogelijk". Ook de bijbehorende rode neus.

Nu even afwachten wanneer de aardingsweerstand gemeten kan worden. Wellicht is de OBD2 dongle er al eerder, dan kan ik het zelf nakijken.
Zoe 2020 52 R135 Intens

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 9
Berichten: 1418
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Pepone »

Hier gaat er in de meterkast een koperen aardleiding van een 5mm dik de grond in.
Daar zitten alle aardstrippen op.

Groet Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Elektriek
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 nov 2021 07:51
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Elektriek »

Inderdaad lijkt uw euvel op een aardingsprobleem. Ik heb hetzelfde aan de hand gehad en ook op dit forum besproken (evenals op Tweakers, forum Mobiliteit, waar ook allerlei problemen besproken worden met de Alfen laadpaal) en nadat een nieuwe aardingspin de grond in was geslagen was mijn laadprobleem (met rode neus) voorbij, enkel nog het mooie blauwe lampje!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



GVeen
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 8
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 mar 2023 10:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GVeen »

Mag ik vragen wat de Zoe bij jullie aangeeft qua aardweerstand? Heb ik een beetje vergelijkingsmateriaal. Als het goed is komt de dongle hier vandaag binnen, morgen even testen :)

Van de partij die hier de elektra heeft aangelegd bij de nieuwbouw heb ik een meting ontvangen die zij bij oplevering (06-2019) hebben gedaan en toen was de aardweerstand 97 Ohm. Wellicht dat dit in de loop der jaren iets opgelopen is. Ben erg benieuwd naar wat de Zoe meldt.

De installateur van de laadpaal geeft aan ook een meting te willen verrichten en zo nodig een nieuwe aardpen te laten slaan. Niet kosteloos maar goed, het komt de installatie ten goede dus dat neem ik maar voor lief dan.

Ook geven zij als optie de auto met de rode neus bij Bochane uit te laten lezen direct nadat het laden niet lukt. Maar hier zie ik weinig heil in aangezien een andere Zoe ook niet wil laden.
Zoe 2020 52 R135 Intens

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in