Gisteren onze eigen subzero race gedaan vanuit het Brabantse Winterwonderland naar de grote stad Amsterdam en terug.
Gestart met het sneeuwvrij maken van de ZOE, de kabel zat er al in dus de voorverwarming was aan en had de auto lekker op temperatuur gebracht. Stekkers maar netjes schoongeborsteld en zonder startproblemen vertrokken. Onderweg nog even een stukje niet geheel sneeuwvrije routes. Even oppassen met het remmen dat gaat wat heftiger, gasloslaten is meestal al genoeg bij een rustige rijstijl.
Aangekomen bij De Meern (nu wel vrij

) de laderkabel aangesloten. Laadtijd was eerst teleurstellend 1,5 uur, het klokken van de percentages leverde echter 20 seconden per procent, dus prima. Voorverwarming ingesteld en aan de koffie. Later wat overtollige sneeuw uit het rooster onder de bumper geveegd want er vormde zich beslagen ramen tijdens het voorverwarmen. Stekkeraansluiting weer wat schoongeborsteld van sneeuw en met nagenoeg volle batterij ( 55% in een half uur ) weer vertrokken in een lekker warme auto.
In Amsterdam even aansluiten om in Arena parking P1 te komen. Dit keer was P1 gereserveerd voor het speciaal evenement maar alle laadpalen nog onbezet en vrije keuze. Je moet 1 verdieping lager, beneden rechts af dan naar en links lang de buitenzijde naar de roze zone, daar staat een aantal laadpalen die met de MobiEurope app kunnen worden bediend. Dat lukte mij niet, je scant met de app de code op de paal, daarna geef je gewenste te laden kW en vertrektijd aan en dan start. Bij mij gebeurde er 4 keer niets bij twee laadpalen, dus het noodscenario met de normale laadpas toegepast, dat ging goed en wederom een warme auto met volle batterij bij vertrek.
Op de terugweg langs De Bilt om een vorkje te prikken en te laden. De laadpaal daar heeft een stekkerblok wat voor de sparing schuift als je de lader activeert. Alleen ik hoorde wel wat zoemen, maar ik zag geen stopcontact te voorschijn komen. De sneeuw bleek zich een eigen dekseltje te hebben gevormd in de sparing en na het met de laadpas wegtikken en blazen van die sneeuw kwam het stopcontact te voorschijn. Ondertussen bleken er op de terugweg 5 auto's op de Gorkumse brug op elkaar te zitten, dus deze pauze was ook geen verloren tijd.
Ik verval in herhaling: weer volle batterij en warme auto voor de laatste etappe op nu schone wegen, met hier en daar nog wat ijsresten. De verwarming doet het prima, geen moment onvoldoende, en nu met de wind in de rug (scheelt ca. 5 kWh!) met prima verbruik (17 a 18 kWh bij 100 - 105km/h ) naar huis.
Wel winterse omstandigheden met nog niet echt vreselijke temperaturen (rond vriespunt) maar de ZOE kan er goed weg mee! Een handvegertje voor het verwijderen van sneeuw op kritische plekken blijkt handig.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh