Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Forumregels
27.3.24 :
Het Espace gedeelte van het forum ondergaat op dit moment een voorjaarsschoonmaak en een kleine metamorfose.
Svp help ons door uw nieuwe vraag in de juiste rubriek te stellen.
--- Elektronica
Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, etc.
Motorisch
Alles wat met de motor van de Espace te maken heeft.
mechanic schreef:Bij de meeste dealers werkt nog wel een 'ouwe rot' die weet waar het hoort te staan.
Staat het er niet,ben je voor €84 klaar met opnieuw inslaan. (Ecxl tijd / reiskosten)
Welke papieren zou ik moeten meenemen en hoe regel ik een ééndags toelating zodat ik de weg op mag?
Als je zonder vervoer zit, leer je je vrienden kennen.
mechanic schreef:Heeft de auto op dit moment nog een geldige apk?
Je hebt kentekenpapieren lijkt me dus een eendagskenteken lijkt me niet nodig.
Contacteer even de rdw voor precieze gegevens.
Dat verhaal van het eendagskenteken kwam van de RDW. Een paar dagen later belde ik de RDW weer en kreeg ik iemand die me vertelde dat ik nog 2 maanden na verlopen van de keuringsdatum de weg op mag, zodat het eendagskenteken niet nodig is.
Maar je weet hoe dat gaat bij de instanties. Je wordt van de één naar de ander doorverbonden en ieder vertelt weer iets anders. Ik kreeg dus ook iemand die vertelde dat een auto met een duidelijk VIN nummer, zoals in mijn Espace staat aangegeven op een plaatje dat de fabrikant Matra erin heeft gemonteerd, niet zomaar een extra nummer kan krijgen.
Een volgende ging via via uitzoeken hoe het zat met de eisen aan een auto van 1985.
Toch vreemd, dat de instantie die de VIN nummering onder beheer heeft, al die jaren het nummer in de registratie heeft en nu zelf met zo veel verschillende verhalen komt.
Als je zonder vervoer zit, leer je je vrienden kennen.
Mathijs schreef:Screenshot van een autodata programma, kwam ik vandaag tegen
espace-1-ident.PNG
Die foto is precies zoals het nummer bij mijn Espace in de auto zit.
Welk programma is dat? Dan kan ik daar naar verwijzen.
Stakis Technik 2018.1 en het tweede plaatje van AutoData 3.45
Bedankt, dan kan ik in ieder geval Stakis Technik 2018.1 als bron van de foto vermelden.
Inmiddels is iemand van een old timer club in Engeland, met hulp van iemand in Frankrijk, aan het uitzoeken waar Matra het framenummer indertijd geplaatst zou hebben. In Frankrijk zijn waarschijnlijk meer oude Espace modellen nog op de weg.
Als je zonder vervoer zit, leer je je vrienden kennen.
mechanic schreef:Als de auto nog in goede staat is,is het wellicht de investering van een nieuw ingeslagen nummer waard.
Zolang de auto rijdt is het mij de kosten van nummer inslag waard. Maar dan komt weer het volgende probleem: RDW zal geen extra nummer inslaan, als het originele nummer er al in staat. Het nummer is al ruim 30 keer door keurmeesters bij de APK keuring doorgemeld. Een onvindbaar nummer is vreemd. Maar bij de RDW hebben ze nu ook geen idee waar het originele nummer hoort te staan.
Als je zonder vervoer zit, leer je je vrienden kennen.
mechanic schreef:Ben je al eens bij de dealer wezen informeren of deze je het ingeslagen nummer kunnen tonen?
Ja, die is zelfs met 2 monteurs aan huis gekomen.
Het originele Matra plaatje met identificatie nummer was volgens hem anno 1985 voldoende en zou dat nu nog steeds moeten zijn voor een auto van 1985..
Als je zonder vervoer zit, leer je je vrienden kennen.
Dan is het toch eenvoudig,ga je voor de apk naar die dealer?
Ook oldtimers moeten een ingeslagen vin hebben,is het identificatieplaatje enkel vast gepopnageld is het niet conform. Maar die informatie had je al gelezen.
Als u direct reageert op het vorige bericht dan liever niet de "citaat" knop gebruiken.Moderator
Omdat inmiddels bij de RDW bekend is dat een APK keurmeester zegt het nummer niet te kunnen vinden, en de RDW ook niet weet waar het nummer moet staan, wil geen keurmeester meer een nieuwe keuring doen. Ze zijn bang hun vergunning te verliezen. Een old-timer specialist zei letterlijk: RDW, dat is maffia. Je gaat failliet als je je niet aan hun conformeert.
Van de mensen die ik bij de RDW te spreken kreeg waren er best een aantal vriendelijk en behulpzaam, maar ik kreeg tegenstrijdige informatie. Er is iemand van de RDW voor me op zoek gegaan naar de plaats van het nummer. Die heeft een oude gepensioneerde Renault monteur gevraagd en via oude Renault handboeken onderzoek gedaan, helaas zonder resultaat.
Als je zonder vervoer zit, leer je je vrienden kennen.
Een beetje een raar verhaal eigenlijk.
De keurmeesters bij de door jou genoemde dealer waren van mening dat het nummer op het identificatieplaatje voldoende was voor de APK keuring.
Nu je bij de RDW bent geweest is de mening van de dealer ook veranderd?
De auto is al 30x goedgekeurd en met steekproef ook oké bevonden. Er zal dus vermoedelijk ooit wel een ingeslagen vin geweest zijn,zovaak een misser kan ik me als ex-keurmeester niet voorstellen.
Controle van het vin is de allereerste stap van de keuring.
Ga met alle auto documenten die je van de Espace hebt naar de rdw voor een indentiteitsonderzoek en laat het vin opnieuw ergens inslaan. Kost zijn zoals eerder vermeld plm €80.
De ervaringen die ikzelf met de RDW heb zijn positief,kom er geregeld wellicht dat dat na verloop van tijd ook wat scheelt.
UPDATE:
De Renault importeur heeft de papieren van de toelating van het model erop nagekeken. Old-timer en Espace clubs in Frankrijk en Engeland hebben voor me gezocht waar dat nummer zou moeten staan. Er zijn sloperijen afgespeurd. De Renault garage heeft heel vriendelijk nog 2 monteurs gestuurd om te zoeken. Maar iedereen kwam tot de conclusie dat het nummer op het in de motor ruimte gemonteerde plaatje is ingeslagen, om de galvanisering van het chassis niet aan te hoeven tasten.
De Renault garage zou de auto gekeurd hebben met goed gedocumenteerde onderbouwing dat het nummer origineel en correct is. Maar de APK keurder had de auto al voor keuring aangemeld, zodat deze ook moest afmelden. Ik ben daarom toch naar een RDW station gegaan.
Aan de telefoon vertelde iedere RDW medewerker iets anders. Daar had ik dus niks aan. Voor de rit naar het RDW station was volgens de één ééndagstoelating nodig, volgens de ander geldt dat alleen voor import auto´s. Niet voor een auto die al 35 jaar in Nederland geregistreerd staat. De aankoop papieren en alle rapporten van voorgaande keuringen heb ik meegenomen.
De RDW heeft ook nog gezocht en kon niets anders vinden dan het originele gemonteerde Renault VIN nummer plaatje. Daarna is een nieuw nummer gezet.
In de onderkant van de bodem, door de galvaanlaag heen, op de kokerbalk.
Nu is dus de roestbescherming aangetast. Alsof die hele nummer actie er toe dient dit model van de weg te krijgen.
Maar mijn Espace eerste model rijdt nog.
Met gegalvaniseerd chassis en volledige koperen remleiding, in betere conditie dan menige nieuwe auto die voor de eerste keuring komt, aldus een RDW keurder.
Als je zonder vervoer zit, leer je je vrienden kennen.
Mosterd na de maaltijd wellicht, maar er staat ook een nummer op de plaat van de afwatering onder de voorruit. Hier zit isolatie opgeplakt en dat moet dan eerst verwijderd worden (maar valt vaak van ouderdom al uit elkaar).
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Een onverwacht probleem met de koppeling van mijn Renault Espace 2000 TSE eerste model 1985.
Ik startte, trapte de koppeling in, wilde achteruit schakelen en dat ging niet. Het schurende geratel van een niet goed ontkoppelde versnelling ken je...
De nieuwe Renault die de naam Espace mag gebruiken is het niet voor mij, maar ik vrees dat mijn Espace eerste model de 40 jaar niet gaat halen als ik die zelf hou. Er is te vaak iets aan dat ik niet zelf kan oplossen en mijn old-timer monteur is...
Hallo, Ik ben van plan een Twizy aan te schaffen, heeft iemand advies welke versie ik het beste kan aanschaffen? Een oudere met weinig km of een jongere met meer km?
Na ongeveer een week in bezit te zijn van een Grand Scenic Initiale Paris 1.3 TCE 160 automaat (2018) heb ik deze vaststellingen, vragen en opmerkingen. De wagen heeft 90.000km.
Ik blijf het een prachtige wagen vinden, zeker met het Amethyst Noir...