Dit is de aatste posting van de vorige pagina:
Er is wat onduidelijkheid over Gel of AGM batterijen. De voorkeur geniet een AGM batterij boven een Gel batterij(100 tegen 1).De Gel dient heel specifiek met een speciale regulator op de alternator geladen te worden. De AGM kan met een goed afgestelde alternator door de auto geladen worden. De AGM kan veel meer startstroom leveren en kan ook dieper ontladen worden. bij een gelijke capaciteit als de Gel.
Overigens dient bij lading de spanning behoorlijk hoger te liggen dan 12 volt, Bij AGM zo in de buurt van de 14,2-14,6 volt.
Ik monteer bij vervanging bij voorkeur een AGM als de alternator van de auto het kan hebben.
mvg WillemS
p.s. nog even voor diegenen die een voltmeter gebruiken;
100% geladen is de spanning 12,7 volt
75% =12,4
50% =12,2
25% =12,0
Ontladen = 11,9
Wel leuk om ook eens te meten na een nacht met vorst.
groetjes