Nieuwe kostenstructuur publiek opladen

Gebruikersavatar

IBDL
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 jun 2014 09:04
Actief als: particulier

Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen

Bericht door IBDL »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Er is best veel commotie aangaande de nieuwe kostenstructuur. Vanuit een Zoë perspectief ben ik echter van mening dat wij nog het meeste voordeel hebben aan deze nieuwe structuur. Zoals al door sommige mensen (terecht) aangegeven, is een starttarief niet altijd vervelend. Als je even op een 11kw lader 1 uurtje uur gaat laden (stel je hebt nog 30% accu bij de start) dan heb je in theorie, (en beetje in de praktijk) weer 80% actieradius. Het starttarief (vaak €0,61) komt dan bovenop de vaak €0,35 per kW. Uiteindelijk dis ongeveer €0,40 per kW uiteindelijk. Een PHEV is wel de Sjaak, met vaak maar 3-5 kW laden. Echter, meestal zijn dit zakelijke rijders die toch liever fossiele brandstoffen verbranden.

Als particulier blijven er nog legio mogelijkheden om gratis of tegen een sterk gereduceerd tarief bij te laden onderweg. Soms is het inderdaad even zoeken of accepteren dat het allemaal niet zo snel gaat als je zou willen. Zakelijk rijden is echter een héél ander verhaal. Ik ben juist bereid meer te betalen voor snelheid en beschikbaarheid. Uiteindelijk moet het elektrisch rijden zonder zware subsidie maatregelen interessant worden. Naar mijn mening is het tijdperk van zakelijk rijden met volledige elektrische auto's nu aangebroken. Met de Zoë, Fastned 43kW laders en een juiste planning kan er straks landelijk dekkend zakelijk gereden worden en tussen de afspraken/bezoeken in tijdens bijvoorbeeld pauze's of plaspauze's snel geladen worden op de route. Dit zal een minimale tijdsverlies tot gevolg hebben voor een vast bedrag per maand van €100 (Fastned).

Die 43kW laders zijn niet goedkoop, en moeten hoe dan ook worden terugverdiend. Zonder verdienmodel in het vooruitzicht ook géén 43kW laders. Zakelijk rijden moet even de "knop omzetten" en de potentie hiervan inzien. Ik zit met smart te wachten op een bestelauto met 43kW laadoptie (en hopelijk een 30kW accu) . Als Renault die zou hebben dan denk ik dat vele bedrijven wakker zullen worden en de potentie zien om voor €100 per maand onbeperkt te kunnen laden en hun pakjes rond te brengen. Uiteraard is het probleem een beetje het gewicht van de accu's, dit beperkt het laadvermogen uiteraard nadelig. Voor een bedrijf die met zijn tijd meegaat zijn nu de kansen. Iedereen moet pauze nemen, zo ook chauffeurs. Met 43kW kan je in een kwartiertje lekker even bijladen onderweg naar je volgende afspraak. Uiteindelijk zal het vraag en aanbod zijn. Veel vraag, veel aanbod, iedereen blij.

The New Motion is ook goed bezig met de nieuwe 43kW laders, echter zij hebben nog géén abonnementsvorm zoals Fastned. Zouden ze denk ik goed aan doen om dit te realiseren.

Afijn, ik denk dat we wel realistisch moeten blijven.... Filantropen zijn er zeker, maar zakelijk gezien zal er nou eenmaal iets meer betaald moeten worden voor comfort en snelheid. Je kan op vakantie ook zelf koken, of naar een restaurant gaan. Zelf koken zal al snel 5x goedkoper zijn dan uit eten... maar het is wel fijn om niet te hoeven inkopen, koken, opdienen en afwassen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen

Bericht door zoe2goe »

@IBDL: prima analyse, helemaal mee eens. Even in ongenuanceerde stappen: ik denk dat de boodschap is: openbare laders zijn er voor de "moetjes", niet om elke avond je brikkie aan te hangen. De huidige fijnmazigheid in Nederland is al erg goed, zij het dat de vermogens vaak een beetje tegenvallen. Maar het gaat de goede kant op.

Het lijkt me goed om te beseffen dat een electrische auto betekent: ook een laadpunt kopen. Voor de Zoë rijders betekent dat: als je op een volle lading de dag komt, heb je aan een 3.7 kW installatie zat, kun je zelfs besluiten alleen op nachtstroom te laden. Maar je moet dat wel bij je aanschaf rekenen. Je bent uiteindelijk veel goedkoper uit, en je ontlast de openbare infrstructuur.

En ja, ik weet dat ik nu ruw over de mensen heen wals die door de ligging van de woning geen mogelijkheid hebben om zelf een laadpunt te installeren.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen

Bericht door E-mission »

IBDL, heb je al naar de nieuwe Nissan e NV200 gekeken? Zelfde opbouw als de Nissan Leaf, dus ook snelladen met DC 50 kW wat overal al te vinden is. http://www.nissan-acties.com/zakelijk/e ... _-257.html

E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

IBDL
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 jun 2014 09:04
Actief als: particulier

Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen

Bericht door IBDL »

Hoi E-Mission,

Inderdaad naar gekeken, ook even gesproken met onze dealer... Ik ben echter meer gecharmeerd van AC laad mogelijkheid. En die is op dit model erg traag (kan AC en DC laden) AC laders zijn veel beter beschikbaar, uiteraard met Fastned over 1-2 jaar mer 201 stations zou dit geen probleem moeten zijn. CHAdeMO gaat denk ik ook vervangen worden door de Combistekker, zal best wel adapter voor komen.

Echter de actieradius is te laag naar mijn mening. Ik begrijp dat er een afweging gemaakt moet worden tussen gewicht en laadvermogen (bedoel dus laden van goederen)

Mijn hoop is op een 43kW AC model. CHAdeMO gaat denk ik ook vervangen worden door de Combistekker, zal best wel adapter voor komen. Afijn, erg bedankt voor de tip. Mogelijk gaat mijn mening nog wel veranderen aangaande de Nissan NV200... Ik sta in ieder geval open voor goed onderbouwde meningen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen

Bericht door MartijnEV »

Er bestaat al een (portable) AC 3-fase naar Chademo omvormer. Daarmee kan je de eNV200 opladen op elke AC 3-fase aansluiting, tot 43kW.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

IBDL
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 jun 2014 09:04
Actief als: particulier

Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen

Bericht door IBDL »

Hoi Martijn, dat is nieuw voor mij, link? Meer info?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen

Bericht door MartijnEV »

Hoi, er is een oplossing van Designwerks uit http://design-werk.ch/wp2/wp-content/up ... rgeBox.pdf
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen

Bericht door MartijnEV »

Een andere optie is van EVTECH, ook uit Zwitserland: http://www.evtec.ch/c5website/index.php ... nd_charge/

Echter deze lijkt geen Type2 laadpalen aan te kunnen, maar alleen CEE stekkers.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

IBDL
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 jun 2014 09:04
Actief als: particulier

Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen

Bericht door IBDL »

Dank Martijn, echter ik zie 22kW Max, niet 43kW..

Of kijk ik ergens overheen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen

Bericht door HarmOtten »

Zijn trouwens nog erg dure kastjes. De vanafprijs is €15.000 !
http://transportevolved.com/2014/05/28/ ... c-charger/

Maar ho :hand:, we dwalen een beetje af van het onderwerp in dit topic.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen

Bericht door MartijnEV »

IBDL schreef:Dank Martijn, echter ik zie 22kW Max, niet 43kW..

Of kijk ik ergens overheen?
Sorry, klopt: 22kW is het voor dit apparaat.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

IBDL
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 jun 2014 09:04
Actief als: particulier

Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen

Bericht door IBDL »

Ik ben toch wel nieuwsgierig geworden naar die E-NV-200... Ik ga er één ter leen vragen. Ik las namelijk dat je 7kW kan laden op 32a/240v. Ik denk alleen niet dat dit bij de openbare laadpalen kan, met de verloop van type 1 naar 2. Dan zal 3,6 denk ik maximaal zijn. CHAdeMO bij Fastned etc, 7kW op de zaak laden. Denk wel dat dit in de praktijk mogelijk moet zijn. Ben alleen bang voor de actieradius in de winter.....

Afijn, we gaan het proberen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Nieuwe kostenstructuur publiek opladen

Bericht door MartijnEV »

(Sorry nog steeds off-topic) Toch wel: de e-NV200 zal bij alle 32A (22kW) openbare laadpalen zeker wel op 7kW gaan laden! Hij pakt dan 1 fase met 32A, dat levert 7kW op. Bij de 16A (3,7kW en 11kW) openbare laadpalen zal de e-NV200 op 3,7 kW gaan laden.
Ditzelfde geldt allemaal overigens ook voor de Nissan Leaf Generation 2, die dezelfde techniek aan boord heeft als de e-NV200.
Overigens: een verloop van Type 1 naar 2 zal niet nodig zijn. In Nederland geleverde Nissans zijn allemaal voorzien van de Type 2 aansluiting, dus volledig compatible met alle openbare laadpalen in Nederland.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen

Bericht door avdvee »

Hmmmmm, misschien heel dom van mij want ik heb zowel een Essent 'soms' pas als een backup Nuon 'soms' pas (dus 2x voorwaarden geaccepteerd) maar ik heb mij nimmer gerealiseerd dat ik een starttarief moest betalen. Uit gewoonte stop ik altijd mijn Zoe in een lader, zelfs als die op 95% staat; je weet immers maar nooit. Eigenlijk is dat complete onzin en kan ik 99 van de 100 keer prima af met laden in mijn thuislader zonder starttarief.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen

Bericht door avdvee »

Dan is het pasje van de new motion iets voordeliger voor ons met een grotere accu.

Die rekenen 35 ct per lading + starttarief exploitant + werkelijke kosten, Veelal 29, of 30 cent/kwh
Misschien weer eens een vergelijkingstabelletje maken? Destijds was Essent zeer interessant maar wellicht is dat nu achterhaald. Althans voor iemand met mijn profiel (90% thuisladen).
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen

Bericht door VanAssen »

Heb ook een Essent soms pasje, maar vandaag New Motion aangevraagd.
Incl. sleutel hanger. Iemand daar ervaring mee :?:
Dit gezien de uitbreiding naar andere landen door hun partner chips. :Beer:
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe kostenstructuur publiek opladen

Bericht door avdvee »

Heb jij enig idee wat het verschil in prijs is dan?
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht