Opladen in het buitenland

Geldende voor alle Renault Z.E. modellen, over laadpalen etc.
Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 88
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door GertjanVB »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Daar is iemand begin van het jaar heel druk geweest met sterretjes zetten. Tijdens het bijwerken van mijn kaart tijdens de jaarwisseling waren het er nog maar een paar, maar nu nagenoeg allemaal.

Jammer, maar ik heb er niets tegen om te betalen voor een goede service als het tarief redelijk is en de bediening degelijk en breed geaccepteerd. Ik begreep dat je ook met creditcard kon betalen. 11 ct per minuut is € 6,60 per uur waar je wel in staat moet zijn 25 kWh binnen te trekken dat is 0,264 per kWh. De meter blijft lopen zolang je verbonden bent en je moet niet met een koude of bijna volle batterij aan de paal gaan hangen. Mijn beste laadstrategie (kort, snel niet te veel laden) past daar wel bij. Kies je voor vast tarief dan moet je lang en zo veel mogelijk laden.

Helaas schijnt het niet aantrekkelijk te zijn per Kwh te verrekenen. Ik blijf voorstander van kwh tarief; zo duidelijk als wat in alle situaties. In NL hebben we dat al gehad en rekenen we per kWh af tegen 0,56 of 0,64 en dan ben je op z'n best in 45 min voor 22 kWh € 9,00 kwijt en dat is € 0,20 per minuut. De Q90 gaat niet zo snel ik gok 40 kWh in 1,5 uur op z'n best en dat is € 25,60 is € 0,28 per minuut.

Grappig het verschil in benadering te zien;
- Tank & Rast; per minuut,
* om zo snel mogelijk de lader vrij te maken en in feite de klant weer op weg te sturen
* nadelig voor langzaamladers (AC / ZOE)
- Allego; vast tarief,
* laad- en dus verblijftijd zo lang mogelijk laten duren tbv omzet in de Autohof?
* voordelig voor langzaamladers met grote batterijen

Gezien de tariefstelling van de CCS en DC hebben ze goed opgelet en kunnen we idd blij zijn met onze Chameleonlader!
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 88
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door GertjanVB »

Het gaat er op bij de buren en een aantal gaat he-le-maal door het lint. Beetje therapie want het hele spectrum komt aan bod; tarief, roaming (het ontbreken van), betaalmethoden, diesel vs elektro, etc. Feit is dat na nieuwjaar iemand een knop heeft omgezet en de omschakeling niet perfect gaat en al helemaal niet is aangekondigd. Verwarring alom.

Puntje van zorg mijnerzijds is niet dat ik moet betalen, maar of ik kan betalen. Er worden veel problemen met de Innogy eCharge App gemeld vanwege bugs en vanwege het niet functioneren binnen een EDGE-netwerk. PlugSurfing lijkt vooralsnog niet met deze palen te kunnen, maar dat lijkt me een kwestie van tijd. De meeste RWE-palen kunnen met PlugSurfing worden bediend, dus dat zal wel komen, maar wanneer?
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 82
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Hachy »

Ik snap dat eigenlijk niet zo goed, dat ze helemaal ballistic gaan, gezeur over die app. etc.
Oke een laadpas is makkelijker, maar zo heftig is het nou ook weer niet. De tarieven zijn wel zeer stevig zeker voor DC.

Fastned is hier ook tijden lang alleen met een App geweest en dat werkt ook goed. Oké, Fastned bood wel gratis wi-fi aan maar dat heb ik nog nooit nodig gehad. Mijn vrouw en ik hebben qua bereik langs de autobahn vrijwel altijd 3G en vaak zelfs 4G. Zij heeft Vodafone zakelijk en ik Tele2.

Die Duitsers zijn ook nog wel wat heftiger op de privacy e.d..Een aantal willen bijvoorbeeld alleen contant betalen of met een laadpas aan hun bankrekening. Hebben geen paypal of creditcard. Ik denk dan; als je elektrisch wil rijden zorg er dan in elk geval voor dat je op alle wijzes een beetje betalen kunt; dan ben jij in elk geval flexibel genoeg....

Over de communicatie van T&R / Innogy geef ik ze dan wel weer volkomen gelijk. Misschien dat ze toch de RFID lezer versneld gaan activeren n.a.v. de klachten en dan hebben wij als Nederlanders ook weer wat meer keuze mogelijkheden.

Gelukkig hebben we verder gewoon de Allego's en alternatieven maar die Tank & Rast zijn juist zo mooi gesitueerd langs de Deutsche Raststätte, dus dat is wel jammer.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 46
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Sordone »

De discussie over betalen per minuut is er ook al in Duitsland. Omdat de Duitsers Eichrecht kennen, moet er een geijkte Kwh meter in zitten met certificering waardoor de prijs van de laadpaal nog veel duurder wordt. Vandaar dat ze allemaal kort door de bocht gaan en op tijd afrekenen met de nodige protesten tot gevolg. Dit is een mooi klusje voor ons Europees Parlement die in Europa moet afdwingen dat er per kwh afgerekend moet worden net zoals per liter bij de fossiele brandstoffen. Tevens kan dan ook een Europees veilig betaalsysteem afgedwongen worden want dat is er nu ook niet. Maar ja, tja, geen prioriteit. :fp:
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 82
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Hachy »

Ja, een DC meter schijnt al iets van €12.000 te kosten. Maar dat lijkt me nog altijd stukken eerlijker dan mensen in de winter 2x zoveel voor dezelfde kWh's te laten betalen als in de zomer.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 46
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Sordone »

Ik hoorde in de Electrify-BW podcast dat alleen Innogy alle laders wel van een (dure) geijkte meter en geijkte backend heeft voorzien en dat die dus wel per kwh kan afrekenen. Alle andere niet. Op DC is er op dit moment geen geijkte (Duitsland toegestaan) meter, dan kan je wel AC meten maar dan moeten ze als compromis tot april 2019 sowieso 20% van de meting afhalen voor de DC-AC omzetting richting de klant. Allego zou mid 2018 van de vaste (pauschal) prijzen afgaan. Er is dus verbetering in zicht voor de niet-Innogy laders.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 82
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Hachy »

De eerste 20 Luminus (Fast-E) laders zijn deze week nog gratis, vanaf volgende week, schrik niet... €0,35/kWh + €0,20 per minuut (!)

Kortom gemiddeld zo'n €22 per uur voor Zoe rijders. Ik denk niet dat het erg druk gaat worden daar ;)
Voor mij des te meer een reden om een export te maken van alle gratis 43kW's in Europa en deze als nieuwe roze-gekleurde POI toe te voegen aan de rest van de poi's op R-Link. Ziet er fleurig uit zo!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 88
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door GertjanVB »

Status Tank & Rast palen in D met dank @advandenmeer.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 82
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Hachy »

Klein reisverslagje van een gezinsdagje met de Zoe naar Winterberg:

Heenreis met vol batterijtje vertrokken vanuit Apeldoorn en lekker doorgereden. Na 150km rijden met nog 23% over gingen we even laden bij de Lidl Herne. Na even wat fruit en een plas vertrokken we 35 minuten later weer met 74%. De gemiddelde snelheid lag zo rond de 34kW en het was gratis, dus daar was ik best tevreden mee.

Kwam nog een Duitser met een blauwe Ionic even langs, altijd gezellig even babbelen en we konden tegelijk dezelfde snellader gebruiken want hij laadde met CCS. In de winter haalde 'ie 150 snelweg km zei'ie en in de zomer 200. Toch netjes met een 28kWh batterij.

Maargoed, daarna weer met normale snelheden nog 130km doorgereden naar Winterberg. We kwamen aan met nog 18% batterijlading en ik had van te voren met de receptie van dit hotel geregeld dat ik hun 22kW publieke Tesla Destination charger (voor alle auto's) enkele uren mocht gebruiken. Wederom gratis en zo'n beetje onderaan de pistes.

Na een lekkere middag skieën vertrokken we weer met een volle lading, en het aparte was doordat we heuvel af gingen én het max 80km/h ging, we er flink range bij kregen. In de 30 KM die we naar het westen reden kregen we er in totaal 19km aan range bij!. Dus op de range meter stond 191 toen we vertrokken maar 30km later stond er 218 km op :)

Na een ritje van pakweg 150km met 45% over nog even deze Innogy 22kW meegepakt, helaas was deze net zoals veel Tank & Rast palen nu niet gratis meer en hadden ze ook nog eens de RFID kaartlezer uitgeschakeld |:( waardoor hij alléén met de eCharge app van Innogy te activeren was. In deze app kun je je creditcard en/of paypal gegevens insstellen maar gelukkig had ik dat al van te voren geconfigureerd.

Echter bij het starten van het laden kreeg ik steeds een foutmelding over de betaling. Na een paar keer proberen kwam ik erachter dat je ergens in het proces nog een klein vinkje aan moet zetten, genaamd 'Accept conditions'. Hier moet je voor elke 10 minuten €1,33 betalen. Ik heb hem op een uurtje ingesteld en er werd €8,- van mijn paypal afgeschreven. Eerst afschrijven, daarna begint de sessie pas.

Met 91% op het metertje vervolgden wij na 45 minuten onze reis en konden we met nog 176km bereik gemakkelijk thuiskomen. Even beetje doorgereden bij onze oosterburen en na een kwartiertje of vijf waren we weer thuis.

Al met al een geslaagde dag zonder EV-wachttijd.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 82
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Hachy »

En hatseflats ook nog even een EV trip planning voor Wintersporten in Zuid-Tirol.
Doe er je voordeel mee!

https://goedkoperrijden.blogspot.nl/201 ... eel-1.html
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 88
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door GertjanVB »

Mooie rit, maar overweeg Stuttgart te mijden ivm drukte door steile hellingen en vrachtwagens die dat lastig vinden en de boel ophouden. Rijd over Heilbron of over Frankfurt, dan heb je ook meer snelladers. Het is ongeveer 62km om, maar rijd prettiger. 5 stops lijkt me aan de lage kant. Meer kortere stops is mijn ervaring, mede door de terugval in laadsnelheid in de hogere SoC regionen. Je ervaringen in Winterberg zijn positief, maar houd rekening met extra laadtijd voor de laatste loodjes die je nodig hebt als je alles uit de batterij haalt.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 82
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Hachy »

Bedankt voor de tips Gertjan! Ik ga wellicht de route hier en daar wat aanpassen! Er zijn gelukkig een paar plaatsen waar ik wel echt tot 99% laden kan (qua tijd) dus het zal met name om het laatste stuk gaan in de Alpen waar ik zo mijn vraagtekens bij heb.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 88
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door GertjanVB »

Ja dat is spannend; bergop je accu leegrijden om boven bijna leeg aan te komen en dan naar beneden geen verbruik te hebben en toch nog behoorlijk wat km’s te maken en de accu een beetje op te laden. Dat is nog te begrijpen; als je de top hebt gehaald zijn de zorgen over. Gedaan met Harm tijdens de Wave2017 op de Julierpass en de San Bernardino; boven 17km over en dan all the way down met niks.

Dat is anders als je op 1 lading 2 of meer toppen over moet. Van Frankfurt naar Würzburg heb je dat na Aschaffenburg. Met de 22kW laadde ik in Aschaffenburg nagenoeg vol op een 22kW lader (daar hebben ze nu een 150kW lader waar we niets aan hebben) en met het zweet in de bilnaad die 1e top over, denkend hoe je in godsnaam die tweede top gaat halen. Dan blijk je toch met genoeg in Würzburg aan te komen. Zou nu makkelijk moeten kunnen met een lading kort voor Frankfurt ipv Aschaffenburg, maar dan krijg je hetzelfde verschijnsel. Exciting :mrgreen:

Ps: door de buren van de Nissan Leaf club ben ik PlugShare gaan gebruiken. Daar zit een prima Routeplanner in die je per stint een keuze laat maken voor je laadpunt om je zo je route op te laten bouwen. Een Leaf rijder heeft iets dergelijk webbased gedaan (heeft hij hierover gepost) en dat werkt ook wel goed.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 82
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Opladen in het buitenland

Bericht door Hachy »

Haha goed verhaal dit. Ben zeer benieuwd! Ik zal eens wat meer energie in plugshare stoppen. Ze hebben ook een iOS app die al een tijdje staat te idle’n op mijn telefoon. Ja die Leaf Rijder ken ik, van Energiebewust Zeeland toch? Heb voor hem getest of zijn ge-exporteerde ov2’s in een Zoe werken. Hij gebruikt oa zo’n beetje heel Chargemap als source. Die is goed bezig.

/edit dat ziet er wel erg makkelijk uit voor onderweg! Een beetje hetzelfde systeem als goingelectric. Nu eens checken hoe goed hun database is.

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 82
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Hachy »

The New motion heeft diverse tarieven in Duitsland op de schop gegooid.
Varierend van €0,06 / minuut tot €0,56 / kWh, of zelfs bijna een euro per kWh. (!)

Vooral Ladenetz AC palen 11/22kW zijn soms honderden procenten in prijs verhoogd. Pas hier goed voor op luitjes, ik ga er een speciale blogpost aan wijden, zonder enige vorm van communicatie naar de leden forse verhogen doorvoeren, niet echt netjes imho. :naughty:

Zie o.a. hier.
En bijv. op laadpunt "Bad Wildungen"

Ze zijn gek geworden :fp:
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 47
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door HarmOtten »

Die prijzen zijn inderdaad absurd :( . Maar The New Motion berekent gewoon door wat de laadpaal aanbieder rekent, plus nog wat extra. Plugsurfing trekt zoveel mogelijk de prijzen gelijk. Maar als er echt zulke grote verschillen tussen zitten, dan moet Plugsurfing uitkijken dat ze er niet bij in gaan schieten.
Het rommelt de laatste tijd wel erg in Duitsland op elektrisch rijden gebied. Geen goede ontwikkeling.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 88
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door GertjanVB »

Reactie van PlugSurfing over gebruik van Tank&Rast met de PlugSurfing key;
Tank & Rast charging stations belong to Innogy and ENBW and therefore belong to our network. You should be able to charge on these charging stations with your plugsurfing charging key.
If there is a problem with one of these stations, please inform the operator of the charging station or send us a message so we can inform the operator for you.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 82
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Hachy »

Hey dat is wel bijzonder GJ, betekent dat dat Tank und Rast de kaartlezer in de laadpalen aangezet hebben?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 88
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door GertjanVB »

Ja, klinkt te mooi om waar te zijn. Ze (servicemedewerkster) redeneert vanuit de standaard situatie. Laat dit nou net geen standaard situatie zijn.

Daarnaast denk ik dat Tank&Rast niets meer over de palen te zeggen heeft, net zoals NewMotion wel de sneladers van Allego heeft geïnitieerd, maar er weinig of niks over te zeggen lijkt te hebben. Dus Innogy of EnWB kan die lezer aangezet hebben ja
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 82
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Hachy »

... waarschijnlijk niet dus. Anders had je er uiteraard niet om gevraagd... standaard antwoorden kan je overal al vinden


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Jopie66
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 apr 2017 17:10
Actief als: professional

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Jopie66 »

Beste mensen,
30 maart ga ik 4 dagen naar Berlijn (vanuit Almelo). Via goingelectric heb ik een mooie route met de nodige gratis laadpunten gevonden.
Ik heb een Newmotion kaart en een Plugsurfing sleutelhanger en ook nog de CHargemap kaart. Voldoende?
Nu zal ik in Berlijn de auto vrijwel niet gebruiken. Nu was ik zeer verrast door 1 ding. Op CHargemap zie ik tot mijn verassing dat nogal wat laadplakken gratis zijn wat betreft parkeren en dat midden in het centrum.
https://nl.chargemap.com/25-augsburger-str-berlin.html

https://nl.chargemap.com/fuggerstr-in-berlin.html

Ik heb op de site van de gemeente geen antwoord kunnen vinden. Ervaringen hier?
Hiernaast vond ik behoorlijke verschillen in de tarieven zie ook de voorbeelden hierboven op kruipafstand va mijn hotel. Maar dat was ondertussen al bekend uit eerdere posts

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 47
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door HarmOtten »

ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



DutchDriver
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 dec 2017 18:02
Actief als: particulier

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door DutchDriver »

Jopie66 schreef:Beste mensen,
30 maart ga ik 4 dagen naar Berlijn (vanuit Almelo). Via goingelectric heb ik een mooie route met de nodige gratis laadpunten gevonden.
Ik heb een Newmotion kaart en een Plugsurfing sleutelhanger en ook nog de CHargemap kaart. Voldoende?
Zelf ben ik richting Bremerhaven gereden, andere route dus. Alles op een pasje van Last Mile Solutions. Werkte prima, altijd vrije lader enzovoort. Duitsland is uitstekend voorzien. Maar ik heb zelf niet naar gratis laadpunten gekeken, puur naar wat voor mij gunstig qua route was.
Renault Zoe Q90

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 46
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Sordone »

Ik kreeg dit bericht van Share&Charge. Best jammer want het was een redelijk goed app. Ik zal hem binnenkort van MostaLadda verwijderen.

Dear Share&Charge User
We regret to inform you that the Share&Charge app will be closed for 31.03.2018. The deposit function in the app has already been deactivated and the payout function has been opened for everyone.
For us, the Share&Charge app is a successful example of how Blockchain technology can add great value to charging transactions between private individuals and owners of a few charging stations, and we are proud that you have accompanied us on this journey and placed your trust in us.
Even though we have closed the Share&Charge app at this time, we are still convinced that electromobility and blockchain technology belong together. We will use the experience and knowledge from the last few months to restructure the Share&Charge app, transform it into a foundation, further decentralize it, open it to other partners and make all our software available as "open source" software.

in de app stores staat:

We regret to inform you that the Share&Charge app will be deactivated on March 31st in the App Store. The deposit function in the app is now disabled and the withdrawal function activated.
It is important that all users get their remaining balance back from their account. Users who withdraw their remaining balance before March 5th and notify us by e-mail (info@shareandcharge.com) confirming their withdrawal will receive a 10EUR Amazon voucher as a thank-you for their support on our trip.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 82
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Hachy »

Ik heb net 37kWh geladen bij deze snellader op de in Kempten. Naast bizarre TNM tarieven hebben ze hier ook een vaste prijs per AC lading. €7,50. Een koopje dus (0,197 per kWh). Ter vergelijking, dit had met TNM €23,- gekost. (Ong. €0,60/kWh)

Afbeelding

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Jopie66
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 apr 2017 17:10
Actief als: professional

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Jopie66 »

Dat biedt perspectief Hachy! Ben benieuwd naar het vervolg van jouw reis. Ook gezien de vrieskou.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 33
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door MartijnEV »

Hachy schreef:Ik heb net 37kWh geladen bij deze snellader op de in Kempten. Naast bizarre TNM tarieven hebben ze hier ook een vaste prijs per AC lading. €7,50. Een koopje dus (0,197 per kWh). Ter vergelijking, dit had met TNM €23,- gekost. (Ong. €0,60/kWh)

Afbeelding

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Werkt die €7,50 afrekening nu wel gewoon met NL bankpassen?
Vorig jaar kon dat niet bij snelladers met zo’n betaaloptie van Schellerstromtanken.de Toen bleek dat de Duitse banken er nog een eigen bankpasstandaard op na houden die niet Maestro compatible is.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 46
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Sordone »

Hi Martijn. Ik heb ook wel eens op die manier betaald maar dan met Visa. Vaak werken de palen alleen met Visa Paywave of identiek. Er zit dan een icoon op je pas.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 47
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door HarmOtten »

Goede uitleg over hoe je de Tank&Rast laadpalen kan activeren:
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 88
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door GertjanVB »

Deze mijnheer blijkt meer goede informatie te hebben; alternatieven voor NewMotion in Duitsland


Hij noemt hier de optie om bij Ladenetz aangesloten “Stadtswerke” met een webapplicatie “Ladepay” te werken. Instant betaling van een niet tijdgebonden tarief via PayPal;
Ladepay.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 46
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Sordone »

Goede tips Harm en GertJan. Wel jammer dat de e-on drive app niet in de nederlandse Apple app store zit. En ik ga niet naar de duitse wisselen. Hoop dat ze deze situatie toch snel gaan verbeteren.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 82
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Opladen in het buitenland

Bericht door Hachy »

Ik betaalde die €7,50 met visa inderdaad, maestro werkte niet.

Tank and rast met die innogy app is inderdaad verre van ideaal. Toch heb ik op 1 paal na daar nog geen problemen mee gehad. Doorgaans werkt het wel en voor snelwegladen is het niet superduur, van 10 naar 100% (37 kWh) ben je €7,80 kwijt. Dat is grofweg gerekend ongeveer 50 cent / kWh en daarmee goedkoper dan zowel Fastned en Shell in Nederland.

@Jopie die vrieskou begin ik nu wel te merken. Bij het resort heeft de granny charger er behoorlijk veel moeite mee (hij stopt ermee na 10% laden terwijl ik praktisch op de stoppenkast zelf ben ingeplugd.) Het is hier overdag dan ook -8 en ‘s nachts -20. En ik raak ook procenten ‘kwijt’ met deze temperaturen. Recupereren daarentegen Vind ik echt geweldig.

Vanaf de Brennerpas naar beneden gaf de gom 140km aan. Toen ik beneden was (60km verder) stond er 170 op. Gewoon +90 netto. Helaas moest ik daarna flink stijgen en raakte ik die 100km in 20 minuten weer kwijt doordat de volgepakte auto met de kachel hoog en -6 de berg op toch wel zo’n 55kW kostte.

Erg apart als je de Hollandse weilanden gewend bent.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 82
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Hachy »

Thanx voor die filmpjes GJ en Harm! Morgen ff checken.

Heb deel 3 van de blog zojuist even gepubliceerd.

Met de Zoe op wintersport reisverslag blogje:

Deel 1
Deel 2

En nu ook

Deel 3

Gegroet
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 88
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door GertjanVB »

Ga je je Zoe nog goed in pakken ivm de kou daar? :mrgreen:
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 82
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Hachy »

Nou, koud is het zeker :) Ik deed daarnet een raampje open en ik zag ineens grote condens wolken. Bleek de warme lucht uit de hotelkamer te zijn die naar buiten waaide en dus meteen condenseert zodra het in contact komt met lucht van 40 graden kouder. :lol:
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 82
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Hachy »

Hij is eindelijk af hoor.
Hierbij het linkje naar het laatste deel van mijn Italië blog. Met cijfertjes :D

http://goedkoperrijden.blogspot.nl/2018 ... eel-4.html
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in