Overstap naar elektrische rijden

Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 10
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Overstap naar elektrische rijden

Bericht door HarmOtten »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Uitgebreide informatie over garantie kan je hier vinden.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Stamp
lid
lid
Posts in topic: 27
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Overstap naar elektrische rijden

Bericht door Stamp »

Nou, heb een 2e hands Renault Zoe gekocht Q210 uit 2015 :D. Nu afwachten hoe hij bevalt.
Heb veel aan dit forum gehad. Zal het nog wel vaker raadplegen :wink:
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Riesbak
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 417
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:27
Actief als: particulier

Re: Overstap naar elektrische rijden

Bericht door Riesbak »

Gefeliciteerd!
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 10
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Overstap naar elektrische rijden

Bericht door HarmOtten »

:thumb:
Welkom bij de club!
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Riesbak
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 417
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:27
Actief als: particulier

Re: Overstap naar elektrische rijden

Bericht door Riesbak »

@Stamp. Op YouTube heb je het kanaal van Jan-Bart Spang, een Nederlander die in Ierland woont, heeft goede filmpjes over zijn Zoe, een bron van informatie.
https://www.youtube.com/user/dexie1979/featured

Deze zijn ook heel informatief:

https://www.youtube.com/user/alloam/featured

en

https://www.youtube.com/channel/UCA5Bxq ... Q/featured
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Stamp
lid
lid
Posts in topic: 27
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Overstap naar elektrische rijden

Bericht door Stamp »

Nou, nog een week wachten. Dan kan ik mijn Zoe Q210 ophalen.

Zat op internet naar de snel laadpaal van de tesla te kijken en het lijkt erop dat dit ook een type 2 aansluiting is. Echter het is wel gelijkstroom. Kan een zoe daar ook op aangesloten worden of gaat dat niet en gaat daar de zoe kapot van. Of pas het gewoon niet (ergens een extra nokje ofzo)
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Overstap naar elektrische rijden

Bericht door zoe2goe »

Gaat niet. Werkt helemaal niet.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Overstap naar elektrische rijden

Bericht door PieterZoe »

je kunt de type 2 stekker van de supercharger gewoon in de Zoe connector steken, maar het laden zal niet beginnen en de lader zal ook geen vermogen op de individuele pinnen zetten. Want elektrische auto's communiceren altijd eerst via de kleine pinnetjes met de lader. Pas als wederzijds het protocol herkent is (auto snapt lader en lader snapt auto) en de auto heeft aangegeven welk vermogen hij wenst te ontvangen, zal de laadstroom ingeschakeld worden. Die situatie wordt niet bereikt met de supercharger stekker in de Zoe

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Stamp
lid
lid
Posts in topic: 27
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Overstap naar elektrische rijden

Bericht door Stamp »

Oke, jammer

@zoe2goe

Ik moet het laden enzo nog allemaal leren maar is het af te lezen met welk vermogen Zoe laad. Er zijn verschillende laadpalen in de stad en het staat niet aangegeven hoeveel vermogen deze palen zijn.

Bij mij op de hoek van de straat gaf de app van newmotion vorig jaar 11kw aan en nu nog maar 3.7kw. Dat lijk mij erg weinig voor een openbare laadpaal.

Is een CanZe een handig hulpmiddel daarvoor? Kan je daarmee gemakkelijk zie met welk vermogen er wordt geladen?
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Overstap naar elektrische rijden

Bericht door zoe2goe »

Ik vind zelf Chargemap een van de betere apps, maar meningen verschillen. Ik ben even kwijt wie ook al weer een vergelijkend warenonderzoek heeft gedaan naar de apps, maar daar helpt iemand wel even bij.

Veel palen zijn 11 kW (3 fase 16 ampere), maar 3.7 moet je echt niet uitsluiten. Is ook prima voor de nachten zal ik maar zeggen, want dan is ze weer helemaal vol. Minder geslaagd als je er op wachten moet.

CanZE ben ik mede-auteur van, dus ik onthoud me maar even van commentaar of het handig of zinvol is. Maar inderdaad, je kunt zien wat de paal maximaal wil geven en wat de auto maximaal wil nemen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Overstap naar elektrische rijden

Bericht door Sordone »

Voor de laadsnelheid is er een makkelijke berekening. Neem 800 en deel dit door de tijd die het duurt om van de ene procent in de display naar de volgende procent te gaan en dat is je kw(h) van de lader. Werkt het best bij lage percentages. Voor de apps per land en platform kan je mijn spreadsheet downloaden op mostaladda.eu
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



DutchDriver
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 dec 2017 18:02
Actief als: particulier

Re: Overstap naar elektrische rijden

Bericht door DutchDriver »

Ik gebruik de volgende vuistregel.
7,4 kW: 1% per 3 minuten
11 kW: 1% per 2 minuten
22 kW: 1% per 1 minuut
44 kW: 1% per 30 seconden

Is het overigens belachelijk dat het aantal laad-kW nergens vermeld staat op het dashboard? Inderdaad, dat is belachelijk.
Renault Zoe Q90

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Overstap naar elektrische rijden

Bericht door zoe2goe »

Ik heb er werkelijk nog nooit een moment behoefte aan gehad zeg ik goudeerlijk. zoek "is", vervang door "vind ik" :-)

Ik neem even het nitpick stockje van HarmOtten over: je bedoelt kW, niet kWh. ;-)

Ik begrijp (oprecht) de fascinatie met het vermogen niet zo, anders dan voor het bijwerken van bv Chargemap, en daar moet je actuele laadsnelheid nu juist NIET voor gebruiken omdat de auto om allerlei redenen minder dan aangeboden kan nemen. Ik ben zelf alleen maar geïnteresseerd in de TIJD die het gaat duren om tot een bepaalde RANGE te laden en heb geen enkele behoefte dat via minuten en seconden en kW's en verbruik uit te rekenen. Niet helemaal toevallig zit dit in het prediction scherm van uw favoriete app :D

ps: aangeboden vermogen door de paal ook
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



DutchDriver
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 dec 2017 18:02
Actief als: particulier

Re: Overstap naar elektrische rijden

Bericht door DutchDriver »

*facepalm* dank je voor de correctie, post geupdate.

Inderdaad is vermogen minder interessant dan laadtijd, maar persoonlijk vind ik het dashboard qua laad-informatie schromelijk tekort schieten. Terwijl het dashboard bijvoorbeeld wel weer het vermogen kan laten zien dat momenteel verbruikt of geregenereerd wordt!

Verder met je eens dat ons aller favoriete app een oplossing is.
Renault Zoe Q90

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Stamp
lid
lid
Posts in topic: 27
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Overstap naar elektrische rijden

Bericht door Stamp »

@DutchDriver
Met het tabelletje kan ik denk ik wel wat mee :)

Uiteraard gaat het uiteindelijk om de laadtijd maar met welke vermogen de Zoe laad of wat het vermogen van de laadpaal is, is wel een aardig indicatie lijk mij. Misschien scheelt het in tijd om om de laadpaal verderop te pakken. Ik lees ook dat de Q210 bij een snellader toch soms "langzaam" laad omdat er iets niet optimaal is (buiten temperatuur ofzo).

Maar ik moet nog een 1.5 weken wachten (aftellen :)) voordat ik het allemaal ga uitproberen :)
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Overstap naar elektrische rijden

Bericht door PieterZoe »

Ik begrijp de zorgen over vermelding van KW's in de app zoals TNM ook niet, want:
- vrijwel alle publieke oplaadpunten zijn 3fasen en dus tenminste 11kw. In toenemende mate worden er ook 22kw laadpunten aangelegd, zoals bijvoorbeeld veel van de Ecotap-punten. Ik ben echt nog nooit een 3.7kw of 7.4kw-laadpunt in de openbare ruimte tegen gekomen en ik ben volledig afhankelijk van publiek laden dus heb er al veel gezien.
- het idee van destination charging is dat je iets op de bestemming te doen hebt (zakelijk afspraak, winkelen, iets lunchen etc). Met 11kw zit je als Zoe-rijder dan zoiezo goed: in een uurtje tijd heb je de batterij van half vol weer naar vol. Duurt je afspraak een uur en loop je een kwartiertje heen en terug naar je bestemming dan heb je altijd genoeg tijd om weer met genoeg batterijlading naar huis te kunnen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Gliset
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 jun 2017 17:27
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Overstap naar elektrische rijden

Bericht door Gliset »

PieterZoe schreef: Ik ben echt nog nooit een 3.7kw of 7.4kw-laadpunt in de openbare ruimte tegen gekomen en ik ben volledig afhankelijk van publiek laden dus heb er al veel gezien.
Letterlijk mijn allereerste laadervaring... De AH in Steenwijk heeft als leuke service een laadpaal geplaatst die helaas zo weinig levert. Die ene keer dat ik m gebruikt heb was tijdens een testritje (m'n ouders de nieuwe Zoe laten ervaren) en om het laden/de laadpas een keer te proberen. Duidelijk een paal om over te slaan :mrgreen:

Over laadvermogen: in de RWS Zoe zou ik dat inderdaad ook graag zien, juist om te schatten hoe lang ik moet laden om mijn (meestal) lange rit uit te kunnen zitten. (en nee, nog geen app, maar weet ook niet of het verstandig is om die in een leenauto te gebruiken...)
Zwarte Zoe R90 sinds 10/2/2018 15:00 :dance:
In 5 jaar ruim 100.000km elektrisch plezier (inclusief Parijs en Noorwegen), sinds km 101468 een nieuwe motor. Na 1.5 jaar straatladen nu vooral thuisladen op eigen zonne-energie met een Zappi V2 3F lader

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Stamp
lid
lid
Posts in topic: 27
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Overstap naar elektrische rijden

Bericht door Stamp »

Gister de Zoe Q210 uit 2015 opgehaald. Was naar huis een afstand van 150km dus moest onderweg opladen. Met de newmotion pas in de stad en bij Allego ging het goed. De app van fastned werkt ook eenvoudig.

Wat rijd ze heerlijk. Gewoon 130km/u waar het mag. Stukje binnendoor dus met de eco stand aan, file ook relax.

Thuis werkte omalader met verlengsnoer ook goed, de stoppen vlogen er niet uit. Duurde wel 10uur maar ging om het idee. Op de hoek van de straat staat ook een laadpaal dus in 2uur vol. Met laden op mn werk ook geen probleem. Duurde voor een halve lading 4uur dus denk 3.7kw. Maar dat is een probleem voor mn baas, ben toch altijd eerste.

Alleen de radio deed het niet, wel de muziek via de USB stick. Helemaal niet aan gedacht om zoiets eenvoudigst te checken.

Op mn werk bij 100% lading de boordcomputer gereset volgens instructie boekje. Ze gaf een bereik aan van 105km. Beetje laag 105/130=80%.

Vandaag naar Renault dealer in Delft geweest voor de radio. De R-link krijg een update en laat ook gelijk naar de batterij kijken. Krijg een Renault Twizy mee, ook leuk.

Thuis gaf ze een bereik van 83km aan en had 35km gereden. Dus 83+35=118km dus 90%. Dat geef de burger weer moed. De rit was binnendoor, file, snelweg (100km/h). Verbruik was 14.8kwh/100km. Niet verkeerd dacht ik zo.

Kortom een hele positieve ervaring
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Riesbak
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 417
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:27
Actief als: particulier

Re: Overstap naar elektrische rijden

Bericht door Riesbak »

Heb je bij 100% de deur opengehouden, je rem + elektronen pedaal ingedrukt toen de reset gedaan, waarna als laatste de GOM reset? Ik heb het net ff gedaan, mijn Q210 uit 2015 staat dan op 204 km range. Voor de BMS update was het 155.

Ik rij bijna nooit 130 ermee (ondanks dat het ongelofelijk lekker en stabiel rijd), tuf lekker stil en relaxed 104 km p/u op de snelweg. Ik gebruik nooit de eco stand, ik wil bij een rotonde of kruising snel wegrijden, niet als een slak, en vooral een airco of verwarming die op volle kracht werkt ipv de spaarstand. :wink:
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Overstap naar elektrische rijden

Bericht door OlafH »

Gliset schreef:
PieterZoe schreef: Ik ben echt nog nooit een 3.7kw of 7.4kw-laadpunt in de openbare ruimte tegen gekomen en ik ben volledig afhankelijk van publiek laden dus heb er al veel gezien.
Letterlijk mijn allereerste laadervaring... De AH in Steenwijk heeft als leuke service een laadpaal geplaatst die helaas zo weinig levert. Die ene keer dat ik m gebruikt heb was tijdens een testritje (m'n ouders de nieuwe Zoe laten ervaren) en om het laden/de laadpas een keer te proberen. Duidelijk een paal om over te slaan :mrgreen:

Over laadvermogen: in de RWS Zoe zou ik dat inderdaad ook graag zien, juist om te schatten hoe lang ik moet laden om mijn (meestal) lange rit uit te kunnen zitten. (en nee, nog geen app, maar weet ook niet of het verstandig is om die in een leenauto te gebruiken...)
In de grote steden bijna alleen maar 8 kW. 11 kW is juist behoorlijk zeldzaam, ik kom nog vaker vreemde vermogens als 14 kW tegen.

Verstuurd vanaf mijn VFD 900 met Tapatalk
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Stamp
lid
lid
Posts in topic: 27
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Overstap naar elektrische rijden

Bericht door Stamp »

Riesbak schreef:Heb je bij 100% de deur opengehouden, je rem + elektronen pedaal ingedrukt toen de reset gedaan, waarna als laatste de GOM reset? Ik heb het net ff gedaan, mijn Q210 uit 2015 staat dan op 204 km range. Voor de BMS update was het 155.
Volgens het instructie boekje blz 1.66 moet je 100% geladen zijn, dan op het rechter pookje van ruitenwisser druken. Hij zou dan ongeveer 130km moeten aangeven.

De truuk met deur open en beide pendalen intrappen kende ik niet. Wat bedoel je met GOM resetten? Is dat op de R-link het groene blaadje? 204km vind ik heel veel omdat in het boekje 130km staat. 155km is ook al veel. Begreep dat je een BMS update niet zo snel kreeg of je moet laadproblemen hebben.

Over 2weken heb ik een afspraak bij de dealer. Is het dan wel verstandig om de reset truuk uit te voeren of kan ik beter even wachten. Begreep dat je hiermee de fabrieks instelling reset.
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Overstap naar elektrische rijden

Bericht door zoe2goe »

De truc met de pedalen moet je ook niet doen. Je "verliest" dan nog meer informatie en wat de GOM dan aangeeft heeft zover bekend geen strakke relatie met de SOH. Er zijn lieden die om de haverklap die "truc" doen en het enige gevolg is een onbetrouwbaarder GOM.

"Jouw" manier geeft 131km = 100% SOH (maar alleen voor de 22 kWh modellen!)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Stamp
lid
lid
Posts in topic: 27
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Overstap naar elektrische rijden

Bericht door Stamp »

Begreep dat als je de accu helemaal leeg zou rijden. Dus op het dashboard staat 0km dat je toch nog een aantal km kan rijden. In een autotest doen ze vaak de bereik test. De fabrikant heeft dus een veiligheid marge ingesteld.

Als je de reset truuk doet, haal je dan eigenlijk de veiligheid marge eruit dus dan sta je echt stil als het dashboard 0km aan geeft. En verander er eigenlijk niks aan de capaciteit van de accu (SOH blijft hetzelfde)??
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Riesbak
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 417
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:27
Actief als: particulier

Re: Overstap naar elektrische rijden

Bericht door Riesbak »

Zoe2goe's verhaal klopt helemaal, mijn gemiddelde range (met 98% snelwegverkeer) is inderdaad ruwweg 130-135 kilometer. Mijn GOM is nu even een paar weken van slag en dan weer spot on.

Gisteren na die reset gaf de GOM het totaal onwerkelijke getal van 204 kilometer aan. Voordat ik de straat uit was 198, na ff een stukje snelweg 178, en zo klettert die range naar beneden. Ik weet nu wel hoever ik kom nu, ik laad de auto hier op het werk in Veenendaal iedere dag vol (goedkoper dan op straat, ik betaal hier het huishoud tarief stroom), rij dan naar huis in Nieuwegein, laad niet op en kom de volgende dag in Veenendaal aan met ruim 50 kilometer reserve. Maar neemt niet weg dat het wel leuk is om die surrealistische range even te zien op de GOM.
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Stamp
lid
lid
Posts in topic: 27
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Overstap naar elektrische rijden

Bericht door Stamp »

Ik wacht dan nog maar effe af met de reset "truc". Als het toch geen goede relatie geeft met de SOH van de accu, schiet je er weinig mee op
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Stamp
lid
lid
Posts in topic: 27
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Overstap naar elektrische rijden

Bericht door Stamp »

Vandaag op mn werk 100% geladen en een normale reset gegeven. Het bereik was 110km.
130/110=85% slecht. 15/3= 5% per jaar.

Naar huis binnen door gereden met eco-stand aan en de onderweg nog even de banden op 2.8bar gezet. Thuis aangekomen gaf ze een verbruik van 13.8kwh/100km aan. Niet slecht dacht ik zo.

Ze gaf thuis een bereik van 97km aan en de afstand was 25km. 97+25=122km
122/130=94%. Wordt al beter of mag je zo niet rekenen.

Blijkbaar houd zoe met het bepalen van het bereik rekening met je rijgedrag. Ook als de batterij 100% geladen is.

De accu heeft een capaciteit van 22kwh met een bereik van 130km. Dus het gemiddelde verbruik is dan 22/130=0.167kwh/km

22/110=0.2kwh/km. Misschien had de vorige eigenaar een gemiddeld gebruik van 0.2kwh/km.

Woensdag een retourtje van 150km. Op het eindpunt kan ik niet laden dus moet ergens onderweg. Kijken hoe dat bevalt
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 10
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Overstap naar elektrische rijden

Bericht door HarmOtten »

@Stamp,
Voor bepaling van de batterijgezondheid SOH (State of health), zie: http://www.renaultforum.nl/forum/batter ... 20004.html
De range van de ZOE wordt bepaald door de GOM (Guess-o-meter), en deze houdt rekening met de laatste paar ritten. Door het resetten van de boordcomputer wordt de GOM ook gereset.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Stamp
lid
lid
Posts in topic: 27
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Overstap naar elektrische rijden

Bericht door Stamp »

Ten eerste de benzine motor is een mooi stukje techniek. Men moet ook niet vergeten dat daar meer dan 100jr ontwikkeling in zit. Met de elektrische auto zijn ze net mee begonnen afgezien dat ze rond 1900 er ook waren maar nooit is doogebroken.

Als je 10lt benzine naast een accu zet dan wordt pas goed duidelijk hoe gigantisch veel energie in benzine zit. Maarja, we ontkomen er niet aan . De benzine motor heeft zijn tijd gehad. Mijn vorige auto was een Nissan Note uit 2015.

De Renault Zoe Q210 is voor mij een hele leuke auto om de overstap te wagen. En je moet een beetje gek zijn. Woon-werk is 15km en in het weekend soms 100km (retour dus 200km). Op de hoek van de straat staat een laadpaal en kan bij m' n werk laden. Een 2e hands van 3jr is voor mij ook betaalbaar.
Heb voor de snellader (43kw) gekozen om weer snel op de rit te zijn.

Van de week was mijn eerst rit van ongeveer 80km (retour 160). Kan op bestemming niet laden dus zal onderweg bij fastned moeten laden. Eerst stuk op de snelweg (100km/u) ging goed. Ze rijd lekker, stabiel, en trek vlot op. Verbruik valt ook wel mee 17kwh/100km. Later mocht je harder, 130km/u. Ook dan blijf ze heerlijk rijden, je merk er niks van. Alleen het verbruik neemt sterk toe 23kw

Even laden bij fastned met de app gaat eenvoudig. Omdat ik een kwartiertje toch nix te doen had, gelijk de auto een beetje gewassen. Onderweg regende het een beestje dus de ruitenwisser in de "auto" stand en kleine druppel. Maar dat werkte niet goed. Zag bijna niks weer.

Op bijna de eindbestemming nog effe geladen bij allego bij een hotel. Dat gaat ging ook goed. Nu deed de ruitenwisser het wel, vreemd.

Op plaats van bestemming effe mijn auto laten zien en bij een openbare laadpaal even demonstreren hoe het laden werkt. Ze deed het even maar toen kreeg ze een rode neus. Een herstart lukte niet. Sta je dan. Nouja, de accu was nog vol genoeg.

Savonds terug naar huis. Toch nog even proberen bij die laadpaal en gelukkig deed ze het weer. Op naar huis, locatie van fastned ingesteld en de snelweg op. Toch effe 130km/u omdat het kan en heerlijk rijden is. Het bereik loop dan natuurlijk sneller terug wat de navigatie aangeef. Effe laden tot 80%. Thuis uitgerekend, ze laad netjes 43kw/u.

De airco moet ik nog leren. Had hem op 20gr staan en op auto. Inmiddels was het buiten afgekoeld maar vond toch dat ze koude lucht bleef blazen.

Mijn reis hervat en je mocht inmiddels nog maar 100km/u. Over de hele rit toch een gemiddelde van 18.5kwh/100km. Vind het toch netjes omdat ik stukken 130km/u heb gereden.

De volgende dag op mn werk weer proberen met laden bij een lolo. (Inderdaad maar 3.7kw/u). Paar keer de stekker eruit, motor aan en uit, eco stand aan en uit. En toen pakte ze wel. Rustig blijven.

Ondanks wat kleine dingetjes en soms problemen met laden vind ik de Renault Zoe Q210 een heerlijke leuke auto. Voor een betaalbare prijs kan ik toch kennismaken met elektrische rijden
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 10
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Overstap naar elektrische rijden

Bericht door HarmOtten »

Fijn dat je over het algemeen positief bent! :thumb:
Stamp schreef:Thuis uitgerekend, ze laad netjes 43kw/u.
Ik denk dat je bedoeld: "ze laad netjes met een vermogen van 43kW".

Idem 3.7kw/u --> 3,7kW.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Stamp
lid
lid
Posts in topic: 27
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Overstap naar elektrische rijden

Bericht door Stamp »

HarmOtten schreef:Fijn dat je over het algemeen positief bent! :thumb:
Stamp schreef:Thuis uitgerekend, ze laad netjes 43kw/u.
Ik denk dat je bedoeld: "ze laad netjes met een vermogen van 43kW".

Idem 3.7kw/u --> 3,7kW.
Ja klopt, je heb gelijk :)

Zie dat je een batterij upgrade heb gehad. Hoe bevalt dat, een grotere accu? Geef je dat meer vrijheid. Was de investering het waard
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Overstap naar elektrische rijden

Bericht door zoe2goe »

Als je 100km/h reed en het verbruik was 17 kWh / 100 km, dan was het vermogen dus gemiddeld 17 kW (dat klopt wel ongeveer). Als je vervolgens 130 gaat rijden (30% meer) en je verbruik stijgt met 6 kW (35%), dan mag je toch bepaalt niet mopperen. Per 100 kilometer scheelt het dan maar 0.7 kW. Neemt sterk toenemen van het verbruik is m.i. geen juiste conclusie. Wel van het vermogen natuurlijk.

Overigens is dit niet mijn ervaring. Boven de 100 km/h stijgt het verbruik (dus per kilometer) ongeveer 1% per km/h dat je sneller rijdt. En dat klopt volgens mij wel weer met je ritbeschrijving van "meestal 100, soms 130 => 18.5 kWh / 100 km".

Rode neus: Als het na een keer opnieuw proberen niet herstelt: afkoppelen, luikje dicht, deuren op slot, 6 minuten wachten. Lost 80% van de problemen op. De "slang" daarvoor is de Regendans™ :-)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Stamp
lid
lid
Posts in topic: 27
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Overstap naar elektrische rijden

Bericht door Stamp »

Het was mijn eerste lange rit. Dus moet het allemaal nog leren :). Zit nog overal naar te kijken en je moet ook nog op het verkeer leten.

Later als ik Zoe goed ken, kan ik beter meten. Maar gewoon uitgaande wat de boordcomputer aangeef. Een CanZe heb ik niet
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Overstap naar elektrische rijden

Bericht door zoe2goe »

Tja, met een knipoog, maar ook met een schouderophaal..... Als je graag wit rekenen / verbruik wilt optimaliseren, en dat probeert zonder CanZE, gaat niet lukken. (Shameless Self Plug). ;-)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 10
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Overstap naar elektrische rijden

Bericht door HarmOtten »

Stamp schreef:Zie dat je een batterij upgrade heb gehad. Hoe bevalt dat, een grotere accu? Geef je dat meer vrijheid. Was de investering het waard?
Ik gebruik de ZOE voor alle soorten ritten, en dus ook vakanties. Voordat ik de batterij-upgrade had laten doen deed ik dat ook, maar nu met grotere batterij is het plannen toch net iets makkelijker doordat je wat flexibeler bent in het kiezen van je oplaadpunten. Dus voor mij was het de investering waard.
Nieuwe elektrische rijders zouden puur moeten kijken waar ze de auto voor gaan gebruiken. Als je niet verder komt dan het "rondje om de kerk", dan zou ik niet in een grotere batterij investeren.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Stamp
lid
lid
Posts in topic: 27
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Overstap naar elektrische rijden

Bericht door Stamp »

HarmOtten schreef: Ik gebruik de ZOE voor alle soorten ritten, en dus ook vakanties.
Ik ga niet ver met vakantie. Soms een keer met een tentje naar het Gardameer in italie.
Is dat te doen? Ik gebruik nu een newmotion laadpas (want op mn werk hebben ze een lolo laadpaal van newmotion). Werkt deze pas ook in Duitsland en Italië of ook misschien in Frankrijk of Zwitserland?
Of werken ze in andere landen met een andere systeem
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Stamp
lid
lid
Posts in topic: 27
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Overstap naar elektrische rijden

Bericht door Stamp »

zoe2goe schreef:Tja, met een knipoog, maar ook met een schouderophaal..... Als je graag wit rekenen / verbruik wilt optimaliseren, en dat probeert zonder CanZE, gaat niet lukken. (Shameless Self Plug). ;-)
Dan moet ik maar over een tijdje maar een CanZe donnel aanschaffen. Ze zijn niet zo duur begreep ik. Vind het wel leuk om alles uit te rekenen in via Excel in grafieken weer te geven.

Maar eerst naar de dealer voor een update :discuss: :)
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht