Overstap naar elektrische rijden


Topic author
Stamp
lid
lid
Posts in topic: 27
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Overstap naar elektrische rijden

Bericht door Stamp »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Nu ik thuis niet mag laden van de gemeente, is mijn doel met elektrisch rijden niet gehaald.

Tel daarbij de problemen van elektrische rijden en de lage benzine prijs (in vergelijk met vorig jaar) bij op dan is het experiment van elektrische rijden mislukt
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 10
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Overstap naar elektrische rijden

Bericht door HarmOtten »

En de kabel onder de stoep door? Of 2½ meter boven de stoep? Nog beter, maak even een apart draadje [Geen eigen oprit, maar toch thuis laden] in dit forum met een duidelijke foto waar iedereen zijn ideeën en oplossingen hierover kan posten.
Terug naar benzine is geen optie :twisted:
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Overstap naar elektrische rijden

Bericht door GertjanVB »

Meer info over de beweegredenen van de Gemeente aub. Ooit is een VPA (Verlengd Privaat Aansluitpunt ; https://www.rvo.nl/sites/default/files/ ... 202016.pdf) bedacht waaraan gemeentens moeten meewerken. Nu wordt dat meestal opgelost met een Provider die voor een commercieel verbruikstarief een openbare paal voor je deur zet. Maar vragen naar een VPA; is altijd interessant wat het antwoord is.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Overstap naar elektrische rijden

Bericht door zoe2goe »

Goed document Gertjan!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Stamp
lid
lid
Posts in topic: 27
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Overstap naar elektrische rijden

Bericht door Stamp »

HarmOtten schreef:Terug naar benzine is geen optie :twisted:
Waarom is dat geen optie? Er zit nog voor 80jaar olie in de grond. Voor kobalt wat nodig is voor batterij is dat 20jaar. Hoewel de samenstelling van de accu kan wijzigen. Daarnaast maak de olieprijs sinds vorig zijn 2e vrije val dus zie de benzineprijs niet zo snel stijgen.
Daar kom bij dat de gemeente zich veel meer zorgen maakt over het struikelen over een laadkabel die over de stoep lig dan dat de uitlaatgassen longkanker zou veroorzaken.

In 2030 worden er geen nieuwe benzine auto's verkocht (als de politiek dit waar kan maken). Dan is er nog tot 2040 2e hands benzine auto te verkrijgen.
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Stamp
lid
lid
Posts in topic: 27
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Overstap naar elektrische rijden

Bericht door Stamp »

GertjanVB schreef:Meer info over de beweegredenen van de Gemeente aub. Ooit is een VPA (Verlengd Privaat Aansluitpunt ; https://www.rvo.nl/sites/default/files/ ... 202016.pdf) bedacht waaraan gemeentens moeten meewerken. Nu wordt dat meestal opgelost met een Provider die voor een commercieel verbruikstarief een openbare paal voor je deur zet. Maar vragen naar een VPA; is altijd interessant wat het antwoord is.
Inderdaad een goed document, officieel van het ministerie.
Heb dit ook naar de gemeente gestuurd maar ze doen er niks mee. Ga maar laden aan de openbare laadpaal punt.
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Overstap naar elektrische rijden

Bericht door GertjanVB »

  • Het is geen optie vanwege de welbekende reden, niet omdat er nog zat in de grond zit
  • Kobalt hebben we binnenkort niet meer nodig, ik meen dat er in de Model3 batterij al minder of geen kobalt in zit
  • Batterij grondstoffen zijn goed te recyclen dus is er een grens aan de winning, vooropgesteld dat we autogebruik anders gaan inrichten (delen door maximaal gebruiksaanwijzing beschikbare vervoermiddelen).
  • Dat gaat niet vandaag of morgen, maar je mag meedoen om het de goede kant op te duwen.
  • Dan helpt ‘t wel als het betaalbaar is; denk vooral op de lange termijn in lage verbruiks- en onderhoudskosten
  • Dan zou het helpen al de overheid stimuleert, dat is in jouw geval niet het geval. Eigenlijk is dat in veel gevallen zo. Er is een lijstje van maatregelen waarmee gemeentes punten kunnen verwerven om op de groene lijst van meest groene gemeente te komen. Alle gemeentes scoren maximaal op de acties die geen geld kosten (houd een beurs; regel een stel vrijwilligers, jut een paar vrijwilligers op voor willekeurig welk “groen” evenement). Daar waar kleur bekend moet worden (= wat geld kost) zullen er maar een paar gemeenten overblijven. Ook daar is zendelingenwerk nodig, helaas, of wat extra druk.
Ook bij mij speelt iets dergelijks ik krijg geen openbaar laadpunt voor mijn deur. Nuon is nu met mijn reactie naar de gemeente Oosterhout. Zal ontzettend lang duren en er komt geen antwoord. Daarna, op een nader te bepalen moment, is het rechtstreeks naar de gemeente/wethouder en wellicht het lokale suffertje erbij halen en wat poken op twitter en kijken hoever ik kom.

Jammer dat bij jou de financiële paragraaf zwaar weegt, je wilt nu een oplossing. In welke gemeente speelt dit? Is er op je werk een laadmogelijkheid? Is er een Renault ZE dealer in de buurt (gratis), zit er überhaupt een gratis laadpunt in de buurt (Aldi) Heb je de goede (voordelige) laadpas (laadpastop10: https://laadpastop10.nl/). Al eens gekeken bij de VER (https://www.evrijders.nl/) of die zouden kunnen helpen?

Allemaal lapwerk natuurlijk, maar wellicht helpt het.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 10
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Overstap naar elektrische rijden

Bericht door HarmOtten »

Dank Gertjan voor de puntsgewijze uitleg.

@Stamp, Ik rij al ruim 6 jaar elektrisch, en ik hoor van veel mensen smoezen om het (nog) niet te doen, en van een paar anderen goede redenen. Ik ken vrijwel niemand die nadat ie elektrisch heeft gereden weer een auto met plofmotor koopt.
Ik vermoed dat je zelf het liefst elektrisch wil rijden. En dan zeg ik: Waar een wil is, is een weg.
Bovendien, auto's met plofmotor raar je over een paar jaar aan de straatstenen niet meer kwijt. Ik zou er mijn geld niet meer in stoppen!
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht