Telefoonaansluiting als AUX-in bruikbaar?
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 04 okt 2017 01:15
- Actief als: particulier
Telefoonaansluiting als AUX-in bruikbaar?
Beste mensen,
Op zich ben ik erg gescharmeerd van de goede Becker autoradio (BE 7409) oftw wel Carminat die in mijn Scenic uit 2005 zit, maar helaas laat Nederland het steeds meer afweten wat het zenderaanbod betreft. Volgend jaar gaat onze laatste normale middengolfzender eraan en zul je Radio 5 alleen nog maar via DAB+ kunnen ontvangen.
Dat is op zich erg vervelend want als je de radio vervangt door iets anders dan ben je meteen een stukkie dashbordinformatie kwijt en dat wil ik niet. Nu is onze auto tweedehands gekocht en heeft ie als leasewagen ook de min of meer standaard Nokia handsfree unit aan boord. Ik kwam op het internet een paar ingewikkeld uitziende verhalen tegen die inhielden dat die in feite op de aux ingang van je radio zit ook al noemt men dat bij Renault niet zo, maar opeens kreeg ik een idee:
Is het denkbaar dat je zo'n oude Nokia uit elkaar haalt en er een soort interface van maakt, met andere woorden gezegd: dat je via je carkit de audiosignalen van een externe DAB ontvanger via de behuizing van een gesloopt Nokia mobieltje aan je autoradio toestuurt? Dat heeft twee voordelen: ten eerste kun je de carkit blijven gebruiken voor je echte mobieltje als dat nodig is, en ten tweede hoef je niet van alles te gaan verandren en slopen aan je huidige situatie.
Is er iemand die hierover een idee heeft, met name hoe je dat zou kunnen uitvoeren? Want een mobieltje zal net als elk ander toestel een audio-uit pinnetje kennen al zal het wel mono en geen stereo zijn. De vraag is alleen waar die zit en hoe je ook een of andere signaaltje creéert dat normaliter je telefoon via de carkit naar de radio stuurt om hem te laten weten wanneer hij de radio op "telefoon in" moet zetten.
Op zich ben ik erg gescharmeerd van de goede Becker autoradio (BE 7409) oftw wel Carminat die in mijn Scenic uit 2005 zit, maar helaas laat Nederland het steeds meer afweten wat het zenderaanbod betreft. Volgend jaar gaat onze laatste normale middengolfzender eraan en zul je Radio 5 alleen nog maar via DAB+ kunnen ontvangen.
Dat is op zich erg vervelend want als je de radio vervangt door iets anders dan ben je meteen een stukkie dashbordinformatie kwijt en dat wil ik niet. Nu is onze auto tweedehands gekocht en heeft ie als leasewagen ook de min of meer standaard Nokia handsfree unit aan boord. Ik kwam op het internet een paar ingewikkeld uitziende verhalen tegen die inhielden dat die in feite op de aux ingang van je radio zit ook al noemt men dat bij Renault niet zo, maar opeens kreeg ik een idee:
Is het denkbaar dat je zo'n oude Nokia uit elkaar haalt en er een soort interface van maakt, met andere woorden gezegd: dat je via je carkit de audiosignalen van een externe DAB ontvanger via de behuizing van een gesloopt Nokia mobieltje aan je autoradio toestuurt? Dat heeft twee voordelen: ten eerste kun je de carkit blijven gebruiken voor je echte mobieltje als dat nodig is, en ten tweede hoef je niet van alles te gaan verandren en slopen aan je huidige situatie.
Is er iemand die hierover een idee heeft, met name hoe je dat zou kunnen uitvoeren? Want een mobieltje zal net als elk ander toestel een audio-uit pinnetje kennen al zal het wel mono en geen stereo zijn. De vraag is alleen waar die zit en hoe je ook een of andere signaaltje creéert dat normaliter je telefoon via de carkit naar de radio stuurt om hem te laten weten wanneer hij de radio op "telefoon in" moet zetten.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 30 mei 2025 13:48
Re: Telefoonaansluiting als AUX-in bruikbaar?
Je kan ook een Parrot Asteroid Mini installeren en daaraan vervolgens een DAB ontvanger aansluiten. Dat is in feite een carkit die ook muziek afspeelt. Je plugt hem tussen je radio en je speakers en wanneer je de parrot inschakelt neemt deze de speakers over.
Hide post links |
-
Dankjewel voor je suggestie Pleiades. Ik had er nog nooit van gehoord en ben het eens gaan opzoeken. Allereerst is net nogal een stap om in plaats van een paar draadjes binnen een oude telefoonbehuizing om te solderen enkele honderden euro's uit te gaan geven voor zo'n ding. En dan moet je dat dan ook weer ergens in of aan je dashboard gaan monteren. Tevens vraag ik me af wat voor gevolgen het heeft als ik iets maar waarmee in principe het risico ontstaat dat mijn gewone autoradio wordt aangezet zonder dat er speakers aan hangen. Het opblazen van je gewone autoradioversterker is bij zoiets niet denkbeeldig.
Nee, ik denk dat als ik voor zo'n oplossing zou gaan ik net zo goed een andere autoradio kan kopen die DAB+ aan boord heeft en een USB plug voor een stikkie. Dan heb ik weliswaar geen gemakkelijke aansturing meer via de toetsen aan mijn stuurwiel en geen mooie dashboard display maar ben ik zeker niet duurder uit en zonder risico's.
Mijn doel was eigenlijk een simpele oplossing te vinden die met wat knutselwerk en zonder noemenswaardige kosten uitvoerbaar is. Dat is deze oplossing zeer zeker niet.
Nee, ik denk dat als ik voor zo'n oplossing zou gaan ik net zo goed een andere autoradio kan kopen die DAB+ aan boord heeft en een USB plug voor een stikkie. Dan heb ik weliswaar geen gemakkelijke aansturing meer via de toetsen aan mijn stuurwiel en geen mooie dashboard display maar ben ik zeker niet duurder uit en zonder risico's.
Mijn doel was eigenlijk een simpele oplossing te vinden die met wat knutselwerk en zonder noemenswaardige kosten uitvoerbaar is. Dat is deze oplossing zeer zeker niet.
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 10 mei 2023 17:37
Voor het bedienen van de radio via de knoppen bij het stuur is wel een oplossing.
Er is een apparaatje op de markt hiervoor. Ik weet alleen niet meer hoe het heet......
Er is een apparaatje op de markt hiervoor. Ik weet alleen niet meer hoe het heet......

Hide post links |
-
Dank je voor de top, ik zal er eens op gaan googelen. Maar de vervangende radio moet daar dan uiteraard ook voor geschikt zijn en dat kan ook nog wel eens een probleem blijken te zijn.
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Laatste bezoek: 02 jun 2025 13:24
Er is geen apparaatje beschikbaar voor de stuurwielbediening i.c.m. de Becker radio's.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Hide post links |
-
Dank je, kan kloppen, mijn zoektocht leverde tot dusver niets op.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-