Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Schakel uw ad-blocker uit om onze website te blijven gebruiken.
HansB schreef:Dames, heren, ik krijg hem toch echt niet geinstalleerd in de auto. Update-pakket is ongeldig, blijft hij aangeven, hoe ik het ook doe? Iemand deze wel goed geinstalleerd?
Dit wordt verholpen met de aankomende systeemupdate (7.0) van Rlink2, de systeemupdate van Rlink is al beschikbaar.
Is al opgelost door, eigenlijk gek, andere USB stick te gebruiken.
HansB schreef:
Is al opgelost door, eigenlijk gek, andere USB stick te gebruiken.
Niet zo gek hoor. Andere USB stick nemen is hier al vaak voorgekomen als oplossing.
Vaak geloven mensen dat niet... maar beter toch proberen.
Het is bij mij ook al voorgekomen.
Gisteren had ik de update gedownload vanochtend probeerde ik de update te installeren maar hij kwam niet verder dan update voorbereiden. Nu heb ik vanochtend de usb opnieuw geformatteerd en nu krijg ik de update niet meer.
Maar wees eerlijk, eigenlijk is dat belachelijk.... ik bedoel een goed geformatteerde USB stick moet toch normaal werken.
Waarom regelmatig een nieuwe????
Met vriendelijke groet,
Cor
(ex) bezitter van een Mégane 1.5 dCi Bose uit 2016, Kleur: Rouge Flamme, Easy Life Pack, 8,7 inch R-Link 2
Gr. Cor
Zonder (auto)transport staat alles stil
www.beroepschauffeurs.com
Ik denk dat het niet regelmatig een nieuwe moet zijn. Maar eerder dat een USB stick als medium schrijffouten kan hebben die dan de boel in het honderd doen lopen.
Er worden erg veel kwaliteiten verkocht van die dingen. Een stick van een paar euro op Ebay die 32 GB opslagruimte heeft zal wel niet perfect zijn.
Ik heb er hier bv een mooie in de vorm van een sleutel.. die werkt ook niet altijd maar zit echt los en in de auto te waggelen.
Dat spreekt een beetje voor zichzelf dat het dan een slecht werkende verbinding is.
Ik denk ook dat vaak vallen een invloed heeft op de stick. Ik hoor dat toch wel eens.
Er is niets mechanisch aan maar het schijnt toch een rol te spelen.
Met CHKDSK kan je misschien wel de fouten er op terugvinden, defecte clusters. Misschien ook niet , ... kan dan zijn omdat dat programma meer pogingen onderneemt om een cluster te lezen dan wat onze installatie in de auto doet (??).
Oplossing kan zijn : koop één keer ergens een stick van goede kwaliteit en van een goed merk en draag er zorg voor als voor een klein katje..
Dan komt het wel in orde.
Toch blijft het hele proces belachelijk. Met een snelle internet verbinding, snelle usb stick en heel veel geduld is de nieuwe kaart binnen te halen. Gelukkig is de download eventueel te stoppen en gaat alles weer verder waar het bestand gebleven was. Maar uren wachten voordat ongeveer 6GB op een stick staat is overbodig. We halen dagelijks veel data van het internet en op de huidige lijnen is 6GB binnen 15 minuten over te halen. Hier kan Renault toch wel heel veel verbeteren.
Eénmaal in de auto was de update zo gepiept. In het begin lijkt er niet veel te gebeuren, maar keurig binnen 30 minuten de nieuwe kaart er op.
Als je in een straat één dunne waterleiding hebt en iedereen zet tegelijk zijn kraantje open.... krijg je alleen nog een pisstraaltje bij iedereen thuis.
Daar komt het ongeveer op neer.
De bottleneck zit bij Renault in dit geval.
Ze kunnen niet altijd ieder potentieel piekgebruik voorzien. Als ze het gefaseerd aanbieden is het sneller maar die die in de laatste groep zitten gaan ook klagen
Enigszins off-topic, maar wel typerend voor Renault: tuurlijk zit de bottleneck daar. In mijn ogen is het de “schijt aan de gebruiker” instelling, zoals ik wel vaker van hen ervaar. Het is voor Renault echt een kleine moeite om de download te versnellen. Kijk naar andere zaken die je binnen haalt zoals telefoon updates etc.
Maar goed gelukkig heb je er maar 2x per jaar mee te maken en zo redeneren zij dus ook.
Ik zit helaas nog met een ander probleem. Na een tijdje mijn route gereden te hebben is het in eens file vrij. Terwijl Google Maps aangeeft dat er nog volop file staat op mijn route. Helaas heeft Google het niet bij het rechte eind en laat het r Link 2 systeem het weer afweten. Die duw je zo de file in terwijl Google een alternatief aangeeft.
Na gebeld te hebben met Renault gaat het weer dagen duren terwijl ik de uitkomst nu al weet.
Ga maar naar de dealer voor een reset en nieuwe installatie. Het ligt niet aan het live traffic systeem.
@Red Devil
Ik herken het probleem bij Rlink2.
Zelf heb ik ingesteld - alternatieve route aanbieden als op de route meer dan 20 minuten vertraging is - meestal is het alternatief van Rlink2 niet beter
Ook als ik vertrek vanuit huis en een vast route rijd pakt Rlink2 niet de standaard route maar direct het alternatief. Soms heel hinderlijk.
Daarnaast laat ik altijd Flitsmeister meelopen op mijn telefoon (zonder geprogrammeerde route). Deze geeft dan aan hoeveel vertraging er is op jouw route (de komende 30 km op A of N weg waar je op rijdt).
Het gemiddelde van deze twee (Rlink2 en Flitsmeister) komt aardig overeen met de werkelijke verkeersdrukte / file. Zonodig bepaal ik zelf de alternatieve route.
Vr. Gr.
Marcel
Je kunt je ergeren aan van alles en nog wat, maar je bent het niet verplicht
-----
Renault Clio V TCE 100 Bifeul Intens met Easy Life Pack, Pack Easy Link, Pack Style Intens Noir (bj 2020), Blanc Glacier
Renault Talisman Estate TCE 140 bj 2021
Je kan wel iedere keer formatteren + een nieuwe fingerprint maken maar je kan ook de stick gewoon alleen gebruiken voor de RLink en dan kan je iedere keer weer in je pc pluggen. De fingerprint blijft er op staan.
Nooit formatteren in dat geval.
Zojuist de laatst-beschikbare kaart geinstalleerd in onze Kadjar.
Het downloaden duurde een paar uurtjes (snachts) en na het wisselen naar een degelijke usb-stick verliep de installatie vrij vlot. Succes allemaal.
Je zou toch verwachten dat de meeste mensen de update nu wel binnen hebben en dat de server van Renault nu wat sneller zou moeten zijn. Maar helaas...
Nu bijna zes uur bezig en pas op 60%.
Ik vind het echt een zielige vertoning dat Renault permanent een zwaar tekort aan servercapaciteit heeft.
Eerste installatie poging mislukt, was er al bang voor. Het downloaden van de kaart 2017-12 duurde 13 uur!!! Nu tweede poging met het downloaden. Hopelijk hebben ze de 33k3 modem vervangen door iets bij kabel/glasvezel. Te zielig voor woorden in ieder geval!
Bij mij is de download ook meerdere keren mislukt toen deze bijna klaar was. Heel vreemd.
Maar de update zit nu in de auto.
Alleen nog niet kunnen testen: Ik heb mijn iPhone altijd in de oplader in de auto en sinds kort wil navigatie niet werken als de telefoon met USB verbonden is, dan zegt ie dat Carplay al navigatie uitvoert. Vroeger nooit last van gehad.
LeoGroen schreef:Dat Carplay start kan kloppen, sinds de laatste update van Rlink start Carplay automatisch, zie item Update Rlink elders in dit forum.
Bij mij niet.
Kadjar Energy TCe 130 Bose voorzien van Pack Winter en Pack Technology
Het probleem is niet dat CarPlay vanzelf start, het probleem is dat de normale navigatie dan niet meer werkt.
Het vreemde is dat ik van de week één keer wel de normale navigatie kon gebruiken ondanks dat mijn iPhone verbonden was. De keer daarna was het helaas wederom niet mogelijk.
Er moet toch een mogelijkheid zijn om de normale navigatie te gebruiken ondanks dat er een telefoon aangesloten is?
Heb een Renault Megane IV Bose van mei 2016. Gisteravond update gedaan van 2.2.19.300 naar 3.3.16.960 en vervolgens Android Auto kunnen activeren. Helemaal blij. Nu heb ik nog wel de kaart van 2015.06 maar zou graag naar update V2017.12 willen. Is dit mogelijk? En zo ja via Rlink store?
Weet iemand of dit ook mogelijk is bij mijn Kadjar uit begin 2016, en zo ja, is er iemand die dit tegen vergoeding zou willen doen? De huidige softwareversie is dezelfde (2.2.19.300), maar ik heb natuurlijk een veel kleiner scherm dan JanvPutten. En ik zou heel graag Android Auto daarop willen gebruiken...
Renault Kadjar 1.5 dCI EDC Intens 05-2018 Rouge Flammé; sinds 08-2021
Renault Kadjar 1.5 dCI EDC Intens 06-2016 Bleu Cosmos; 06-2016 tot 04-2020
Ik zou graag eens van Jan vernemen hoe hij het gedaan heeft of waar hij de info heeft gehaald, hoe hij de firmware op die wijze kan upgraden.
Ik heb er nog niets van gelezen.. Voor wat ik er van weet is deze versie niet eens gemaakt voor de hardware die toen in de auto's zat .. en is het ook onmogelijk (zeg nooit... ).
Heeft Jan ook een andere multimedia van de nieuwe generatie gekocht eerst ?
haelewyn schreef:Ik zou graag eens van Jan vernemen hoe hij het gedaan heeft of waar hij de info heeft gehaald, hoe hij de firmware op die wijze kan upgraden.
Ik heb er nog niets van gelezen.. Voor wat ik er van weet is deze versie niet eens gemaakt voor de hardware die toen in de auto's zat .. en is het ook onmogelijk (zeg nooit... ).
Heeft Jan ook een andere multimedia van de nieuwe generatie gekocht eerst ?
M.thijs schreef:Weet iemand of dit ook mogelijk is bij mijn Kadjar uit begin 2016, en zo ja, is er iemand die dit tegen vergoeding zou willen doen? De huidige softwareversie is dezelfde (2.2.19.300), maar ik heb natuurlijk een veel kleiner scherm dan JanvPutten. En ik zou heel graag Android Auto daarop willen gebruiken...
M.thijs schreef:Weet iemand of dit ook mogelijk is bij mijn Kadjar uit begin 2016, en zo ja, is er iemand die dit tegen vergoeding zou willen doen? De huidige softwareversie is dezelfde (2.2.19.300), maar ik heb natuurlijk een veel kleiner scherm dan JanvPutten. En ik zou heel graag Android Auto daarop willen gebruiken...
Deze kaartupdate is van oktober 2018. Ee zijn inmiddels 8 maanden verder. Is het niet weer eens tijd voor nieuwe kaarten?
We hebben toch betaald voor minimaal twee kaartupdates per jaar?
Ja ze zijn weer lekker traag bij Renault. Dit is echt de laatste Renault die ik heb genomen. Ik zit nog in de periode van 3 jaar gratis update. Dat kan je makkelijk doen als je 1x in het jaar en update geeft. Met een beetje pech pis ik nog naast de pot wat betreft de derde update.
Ja ze zijn weer lekker traag bij Renault. Dit is echt de laatste Renault die ik heb genomen. Ik zit nog in de periode van 3 jaar gratis update. Dat kan je makkelijk doen als je 1x in het jaar en update geeft. Met een beetje pech pis ik nog naast de pot wat betreft de derde update.
Red Devil schreef:Ja ze zijn weer lekker traag bij Renault. Dit is echt de laatste Renault die ik heb genomen. Ik zit nog in de periode van 3 jaar gratis update. Dat kan je makkelijk doen als je 1x in het jaar en update geeft. Met een beetje pech pis ik nog naast de pot wat betreft de derde update.
Ik heb mijn Scenic anderhalf jaar en heb ondertussen 3 updates gehad, denk dat ze op schema zitten. Alle modellen vanaf de nieuwe Clio krijgen Google als OS en verdwijnt de R-Link en komt Easy Link in de plaats.
Als dit zo belangrijk is voor U kan je altijd Auto Android of Apple Carplay gebruiken. Persoonlijk vind ik dit nog altijd ondermaats tov R-Link 2.
RigolleM schreef:Ik heb mijn Scenic anderhalf jaar en heb ondertussen 3 updates gehad, denk dat ze op schema zitten. Alle modellen vanaf de nieuwe Clio krijgen Google als OS en verdwijnt de R-Link en komt Easy Link in de plaats.
Als dit zo belangrijk is voor U kan je altijd Auto Android of Apple Carplay gebruiken. Persoonlijk vind ik dit nog altijd ondermaats tov R-Link 2.
Ik vind dit een beetje rare reactie.
We hebben betaald voor drie jaar lang minimaal twee updates per jaar (met mondelinge toezegging dat dit in de praktijk iets vaker is).
Ik heb mijn auto nu bijna een jaar en heb pas één update gehad en die wil niet installeren in mijn auto.
Indien ik een abo neem op de Volkskrant en ze sturen mij slechts één maal per week een krant op en dan ook nog een zeer oud exemplaar, dan zeg je toch ook niet dat ik op het station een gratis Metro op kan halen die wel up to date is en die wel iedere dag nieuw is?
We betalen voor updates, dus dan moeten we die ook krijgen.
Gerbstar schreef:Ik vind dit een beetje rare reactie.
We hebben betaald voor drie jaar lang minimaal twee updates per jaar (met mondelinge toezegging dat dit in de praktijk iets vaker is).
Ik heb mijn auto nu bijna een jaar en heb pas één update gehad en die wil niet installeren in mijn auto.
Indien ik een abo neem op de Volkskrant en ze sturen mij slechts één maal per week een krant op en dan ook nog een zeer oud exemplaar, dan zeg je toch ook niet dat ik op het station een gratis Metro op kan halen die wel up to date is en die wel iedere dag nieuw is?
We betalen voor updates, dus dan moeten we die ook krijgen.
Ik heb niks betaald, de eerste 3 jaar kreeg ik gratis, dus waarom zou ik dan zitten klagen dat ik ervoor betaald heb?
Uw vergelijking met een krant is een beetje krom, maar ik snap wel uw punt. De grootste reden dat Renault afstapt van TomTom kaarten is dat ze het niet snel genoeg geupdate krijgen in het R-Link systeem, vergeleken met de native TomTom produkten, waar je wel om de haverklap updates krijgt.
Het niet kunnen installeren van een update heb ik ook gehad, bij de eerste update en na enkele maanden uiteindelijk een nieuw R-Links 2 systeem gekregen waar het nu tot op heden wel lukt om te updaten. Misschien eens langsgaan bij de dealer!
Het systeem is ook minder te vertrouwen. zelfs Google Maps die pas begonnen is met flitsmeldingen is meer up to date dan Renault. Het Rlink2 systeem is in mijn ogen een grote flop. Waarom niet gewoon bij TomTom gebleven, dat werkte perfect in alles wat je er mee kon doen.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Ik krijg elke keer als ik de kaartupdate wil uitvoeren met de toolbox een update te zien van 16,5 Gb maar kan het niet downloaden. Ik heb wel drie verschillende usb-sticks geprobeerd maar ik krijg elke keer een in rood gedrukte melding dat de stick...