Espace 2.0 '98 hoog verbruik na reparatie (bobine, uitlaat)
-
Topic author - 2-hit-miracle
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 26 okt 2009
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Espace 2.0 '98 hoog verbruik na reparatie (bobine, uitlaat)
Afgelopen zomer liep mijn Espace 2.0 8 klepper uit 1998 vast op de duites autosnelweg. De motor hield in en liep niet lekker meer. Op een gegeven moment was de max. snelheid nog maar 70 per uur... Uiteindelijk afgesleept door de ADAC/ANWB. In nderland is de Espace gerepareerd. De uitlaat was 'vol' gelopen (slechte verbranding door kapotte bobine) en het eindstuk is vervangen. De katalysator is niet vervangen. Ook één van de bobines is vervangen.
Na reparatie loopt de auto, vooral als hij koud is, bokkerig. Bij het stoplicht staat de auto gewoon te dansen. Het toerental is normaal en stabiel. Ook na he optrekken loopt de auto redelijk normaal, alleen bij een laag toerental (bij b.v. 40 in de 3) loopt de auto ook niet soepel.
Daarnaast is het verbruik opgelopen van 1 op 10 naar 1 op 7 !!!!!!! Volgens de dealer zou de inlaatpakking kapot kunnen zijn en dat zou een dure grap worden.
De garage heeft bij aflevering na reparatie het probleem zelf ook aangekaard. Ze gaven aan de motor iets anders afesteld te moeten hebben, omdat hij anders nog slechter liep. De uitsoot was hiermee wat minder mileuvriendelijk, maar bleef ruim binnen de apk norm....
Wat is julie mening? Zou dat van die inlaatpakking kunnen of is er wat anders aan de hand?
Na reparatie loopt de auto, vooral als hij koud is, bokkerig. Bij het stoplicht staat de auto gewoon te dansen. Het toerental is normaal en stabiel. Ook na he optrekken loopt de auto redelijk normaal, alleen bij een laag toerental (bij b.v. 40 in de 3) loopt de auto ook niet soepel.
Daarnaast is het verbruik opgelopen van 1 op 10 naar 1 op 7 !!!!!!! Volgens de dealer zou de inlaatpakking kapot kunnen zijn en dat zou een dure grap worden.
De garage heeft bij aflevering na reparatie het probleem zelf ook aangekaard. Ze gaven aan de motor iets anders afesteld te moeten hebben, omdat hij anders nog slechter liep. De uitsoot was hiermee wat minder mileuvriendelijk, maar bleef ruim binnen de apk norm....
Wat is julie mening? Zou dat van die inlaatpakking kunnen of is er wat anders aan de hand?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Voor een zinnig antwoord eerst een paar vragen; welk type motor, wat is er exact gerepareerd, wat versta je onder het vollopen van de uitlaat,. Welnu als de motor lange tijd op een slechte verbranding loopt doordat bv een bobine stuk is, dan zal de katalysator het begeven. Een vastloper resulteert in zodanige motorschade dat deze een revisie nodig heeft.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1100
- Lid geworden op: 28 dec 2008
- Laatste bezoek: 16 apr 2023 14:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Stevensweert
Hmzz....da's een lastige ???
er zijn te veel dingen waar naar gekeken moet gaan worden en als je de reparaties niet zelf kunt uitvoeren en afhankelijk bent van een ander dan zullen de kosten hoog gaan worden.
Zeker als er dingen vervangen moeten gaan worden in het mom van; misschien is het dit wel.......of dit.....
kijk als je zo een probleem moet gaan zoeken dan word het een duur grapje
Maar als ze in de eerste instantie hebben gezegt dat je einddemper is "volgelopen" dan heeft je katalisator ook een klap gehad dat kan niet anders
. Dus die moet dan ook vervangen gaan worden, want als die verzadigd is dan heeft dit ook weer gevolgen voor de motorprestaties. Maar een katalisator is een duur grapje, dus ik zou dan gaan voor een kat-vervanger, maar dit is weer een probleempje bij de APK, dus wat er dan veel gebeurd / gedaan word is de inhoud van de catalisator er uithalen en een buis er inlassen zodat het toch lijkt of de kat. er nog onder zit maar hij inwerkelijk een katvervanger is geworden.
Voor wat betreft de inlaatpakking dit vind ik een vreemd verhaal
want dit zou dan ook merkbaar moeten zijn geweest voor het voorval, maar ik kan het mij niet voorstellen want daar zou de oorzaak niet door hebben kunnen ontstaan. Mocht het zo zijn dat de inlaatpakking stuk is dan krijgt hij hier alleen "valse" lucht naar binnen maar hierdoor gaat je motor niet van in de soep, wel gaat hij hierdoor een beetje slecht lopen, of zelfs beter ???
Maar nogmaals...ik kan het mij niet voorstellen want op deze pakking staat geen "druk" ook komen er geen vloeistoffen bij in de buurt, dus deze pakking die heeft niets te lijden. Ik heb het nog nooit meegemaakt in ieder geval.
Eerder ga ik dan denken dat je lucht-massameter een verkeerde waarde doorgeeft aan je motorcomputer
Ik wil hier mee aangeven......dat het van alles kan zijn..... waarom is er maar een bobine vervangen ????
hebben ze de resterende bobinne's getest ???? Hebben ze ook de bougiekabels getest, want dit is in princiepe een dikke "weerstandskabel" die een bepaalde waarde moet hebben, zit er een breuk in een van die kabels of is er zichtbare oxidatie zichtbaar bij de bougie of de bobine dan kan dit ook een indicatie zijn voor "versleten" bougie kabels.
Kijk als je reparaties zelf niet kunt uitvoeren doordat je kennis over motortechniek niet je sterkste kant is dan ben je dus afhankelijk van een ander en dan kan dit dus een zeer duur grapje gaan worden
Dit moet je afwegen tegen de waarde van de espace want 1000,- euro of meer ben je zo kwijt aan onderdelen en arbeids-uuren !!!!!! Ik zou eens gaan informeren bij verschillende garage's wat zo ongeveer de kosten zouden kunnen zijn, maar ik denk dat ze dat ook niet kunnen zeggen omdat het een probleem is waar direct de oorzaak niet van gevonden is.
dan zou ik als ook eens gaan vragen wat je zoal er voor terug krijgt als je hem inruilt op een andere. maar ja dat is een keuze die je zelf moet maken........ veel succes eerder een suc7.....sterkte

er zijn te veel dingen waar naar gekeken moet gaan worden en als je de reparaties niet zelf kunt uitvoeren en afhankelijk bent van een ander dan zullen de kosten hoog gaan worden.
Zeker als er dingen vervangen moeten gaan worden in het mom van; misschien is het dit wel.......of dit.....
kijk als je zo een probleem moet gaan zoeken dan word het een duur grapje

Maar als ze in de eerste instantie hebben gezegt dat je einddemper is "volgelopen" dan heeft je katalisator ook een klap gehad dat kan niet anders

Voor wat betreft de inlaatpakking dit vind ik een vreemd verhaal

Maar nogmaals...ik kan het mij niet voorstellen want op deze pakking staat geen "druk" ook komen er geen vloeistoffen bij in de buurt, dus deze pakking die heeft niets te lijden. Ik heb het nog nooit meegemaakt in ieder geval.
Eerder ga ik dan denken dat je lucht-massameter een verkeerde waarde doorgeeft aan je motorcomputer
Ik wil hier mee aangeven......dat het van alles kan zijn..... waarom is er maar een bobine vervangen ????
hebben ze de resterende bobinne's getest ???? Hebben ze ook de bougiekabels getest, want dit is in princiepe een dikke "weerstandskabel" die een bepaalde waarde moet hebben, zit er een breuk in een van die kabels of is er zichtbare oxidatie zichtbaar bij de bougie of de bobine dan kan dit ook een indicatie zijn voor "versleten" bougie kabels.
Kijk als je reparaties zelf niet kunt uitvoeren doordat je kennis over motortechniek niet je sterkste kant is dan ben je dus afhankelijk van een ander en dan kan dit dus een zeer duur grapje gaan worden
Dit moet je afwegen tegen de waarde van de espace want 1000,- euro of meer ben je zo kwijt aan onderdelen en arbeids-uuren !!!!!! Ik zou eens gaan informeren bij verschillende garage's wat zo ongeveer de kosten zouden kunnen zijn, maar ik denk dat ze dat ook niet kunnen zeggen omdat het een probleem is waar direct de oorzaak niet van gevonden is.
dan zou ik als ook eens gaan vragen wat je zoal er voor terug krijgt als je hem inruilt op een andere. maar ja dat is een keuze die je zelf moet maken........ veel succes eerder een suc7.....sterkte

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 2-hit-miracle
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 26 okt 2009
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Ik krijg ook het gevoel dat het een lastige situatie wordt...
In eerste instatie dacht men ook aan de katalysator, maar bij het verwijderen daarvan bleven dezelfde problemen ontstaan (dus zonder kat liep ie ook slecht). Meest waarneembare gedrag was het missen van vermogen (max 70 op de snelweg) en weinig lucht (druk) uit de uitlaat. Met dat euvel is ie ook naar Nederland getransporteerd.
Daar constateerde men één slechte/kapotte bobine. Het verhaal was dat die gezorgd heeft voor veel afzetting in de uitlaat, zo erg dat er weinig lucht meer doorheen ging. Kat. was nog goed, alleen einddemper/achterste deel uitlaat was gaar (goed verbrand zeg maar). Ze hebben dus ook de achterdemper en een deel van de uitlaat vervangen.
De monteur vertelde dat door de hoog opgelopen druk in het uitlaatsysteem *waarschijnlijk* de inlaatpakking gescheurd is en dat dat het slechte lopen nu veroorzaakt. Maargoed, die reparatie kost volgens mijn garage tussen de 400-500 euro (voornamenlijk arbeid). Om met dit euvel toch nog redelijk te kunnen rijden hebben ze de auto iets anders afgesteld en ik vermoed dat daar nu het hoge verbruik door komt.
Maar wat je zegt, het is voornamelijk denken en gissen....dan wordt het inderdaad trial and error voor de garage en mijn portomonee..
BTW, het is een 2.0 8 klepper uit 1998.
In eerste instatie dacht men ook aan de katalysator, maar bij het verwijderen daarvan bleven dezelfde problemen ontstaan (dus zonder kat liep ie ook slecht). Meest waarneembare gedrag was het missen van vermogen (max 70 op de snelweg) en weinig lucht (druk) uit de uitlaat. Met dat euvel is ie ook naar Nederland getransporteerd.
Daar constateerde men één slechte/kapotte bobine. Het verhaal was dat die gezorgd heeft voor veel afzetting in de uitlaat, zo erg dat er weinig lucht meer doorheen ging. Kat. was nog goed, alleen einddemper/achterste deel uitlaat was gaar (goed verbrand zeg maar). Ze hebben dus ook de achterdemper en een deel van de uitlaat vervangen.
De monteur vertelde dat door de hoog opgelopen druk in het uitlaatsysteem *waarschijnlijk* de inlaatpakking gescheurd is en dat dat het slechte lopen nu veroorzaakt. Maargoed, die reparatie kost volgens mijn garage tussen de 400-500 euro (voornamenlijk arbeid). Om met dit euvel toch nog redelijk te kunnen rijden hebben ze de auto iets anders afgesteld en ik vermoed dat daar nu het hoge verbruik door komt.
Maar wat je zegt, het is voornamelijk denken en gissen....dan wordt het inderdaad trial and error voor de garage en mijn portomonee..
BTW, het is een 2.0 8 klepper uit 1998.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Berichten: 16749
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 13 jul 2025 23:06
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
De bobines van zoon 8-klepper gaan per 2 cilinders, dus in totaal heb je maar 2 bobines voor 4 cilinders. Als er maar een stuk is, vervang je er ook maar een. Zoals al gezegd, zou de katalysator het probleem wel is kunnen zijn. Echter dit zou dan bij een 4gasmeting zeker aan het licht moeten komen. Bij het verwijderen van de kat loopt de auto er ook niet vanzelf beter op. Een lekke inlaatpakking moet ook afwijkingen geven bij de 4gasmeting.
Zijn de vaccuum aansluitingen nog wel goed? Slangen willen nog wel is scheuren en voor problemen zorgen.
Zijn de vaccuum aansluitingen nog wel goed? Slangen willen nog wel is scheuren en voor problemen zorgen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 14 Reacties
- 919 Weergaves
-
Laatste bericht door scenic
-
- 0 Reacties
- 207 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs
-
- 2 Reacties
- 310 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 4 Reacties
- 242 Weergaves
-
Laatste bericht door nikk
-
- 2 Reacties
- 508 Weergaves
-
Laatste bericht door Kata
-
- 4 Reacties
- 379 Weergaves
-
Laatste bericht door nikk
-
- 6 Reacties
- 319 Weergaves
-
Laatste bericht door Onyx1