Accu kijkglas

Stel hier de overige vragen die met Twingo techniek te maken hebben.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 3916
Lid geworden op: 23 feb 2007
Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Accu kijkglas

Bericht door Renier »

In ons Twingootje is 1,5 jaar terug een nieuwe accu gekomen.
Dat is er zo-een met een "kijkglas" voor de laadtoestand. Groen is vol.

Als de accu helemaal vol is dan is bij de Twingo het kijkglas echter niet (meer) groen. Viel me opeens op, weet niet hoe lang dat al zo is.
Hij blijft zwart, ook al geeft een aangesloten acculader aan dat hij helemaal vol is. Ja, als je heel goed kijkt zie je "in de diepte" wat groen.

Nu is de accu een paar weken terug volledig leeg geweest. Hij heeft daarna een nacht aan de acculader gehangen todat hij weer helemaal vol was. Kan die lege toestand er nog mee te maken hebben?

Moeten dit soort moderne accu's nog worden bijgevuld? Las ergens dat dit kijkglas ook een indicatie voor bijvullen is?

Ik vroeg me puur uit interesse verder af hoe dit kijkglas technisch werkt, misschien kan iemand me dat uitleggen.

Dit kijkglas bedoel ik dus (dus niet onze accu :wink: )
Afbeelding
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16749
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 13 jul 2025 23:06
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Bericht door mechanic »

Voor zover ik weet zijn deze accu's niet meer te vullen omdat de accu geheel is afgedicht. Als er nog vul openingen zitten aan de bovenkant kan dit uiteraard wel.
Maar als de accu het nog goed doet is er niks aan de hand toch? Zoiezo zit er op de meeste accu's 2jaar garantie, dus als die weigert of niet goed meer is meteen een nieuwe erin.
Als ik op de zaak accu's test waarvan de indicatie zwart is zijn deze ook heel vaak nog goed, dus het is echt een "indicatie". Bij twijfel even laten testen. En als de auto voor langere tijd stilstaat de minklem losmaken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 3916
Lid geworden op: 23 feb 2007
Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Bericht door Renier »

Maak me ook geen zorgen, auto start als een trein :D

Was meer uit technische interesse hoe dat kijkglas nu precies werkt.
iemand anders vertelde me dat het een groen drijvertje is wat op het accuzuur drijft.
Een volle accu duwt het meer omhoog dan een lege.

Ik ga hem anders toch nog eens laten doormeten :wink:

Toch nog een vraag: wat is er nu waar/niet waar dat het schadelijk zou zijn dat een accu (1 nacht) helemaal leeg is geweest? Heb hem dus direct de volgende ochtend aan de lader gehangen, dus kan hooguit een paar uur zijn geweest :oops:
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DexterXL
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 485
Lid geworden op: 25 mei 2009
Laatste bezoek: 26 feb 2011 19:57
Actief als: particulier
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Bericht door DexterXL »

Gewoon laten testen op startcapaciteit en staat van de accu, is echt een kleine meting waarmee ze de ampérage
kunnen meten, dat vergelijken ze met wat er op je accu staat, dan volgt vanzelf de conclusie....
al is 1,5 jaar niet oud voor een accu....of het moet een baggermerk zijn :wink:
Ford Focus Wagon Futura 1.6i 16v 2005 Magnum Grey
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wesley015
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1017
Lid geworden op: 17 okt 2009
Laatste bezoek: 10 sep 2013 20:10
Actief als: particulier

Bericht door wesley015 »

Als het groen is, is de accu vol.
Als het zilver/crhome is dan is de accu leeg.
Waarneer er zwart te zien is dan is de accu dood.

Dit is eigenlijk de bedoeling van dat "oog"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16749
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 13 jul 2025 23:06
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Bericht door mechanic »

Dat is de bedoeling, maar de praktijk laat vaak een heel ander beeld zien :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Rojo69
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 304
Lid geworden op: 04 mei 2010
Laatste bezoek: 26 aug 2016 09:05
Actief als: particulier
Locatie: onder rotterdam

Re: Accu kijkglas

Bericht door Rojo69 »

Accu's kunnen het van de 1ne op het andere moment begeven zonder een voorteken.
Accu die een nacht leeg is geweest zal niet meer de capaciteit kunnen geven als voor die tijd, ook al is ie weer vol opgeladen.
Dit heeft te maken met oxideren van de loodplaten en oxyde werkt als een isolator en daarbij de grootste boosdoener van een accu.
Met leegtrekken raakt het water aan de kook in de accu, niet zoals in een pannetje maar miniscuul tussen de platen en het zuur.(hele kleine belletjes kome dan omhoog langs de platen)
Hetzelfde verhaal (van oxyderen) gaat op met te lang met een te laag niveau, hier gaan de platen ook oxyderen met name het gedeelte wat bloot gesteld wordt aan zuurstof.
Niet dat ze dan over de huizen zijn maar de capaciteit neemt af.
Een volle accu, net van de lader moet minimaal 13,8 volt voor een hele langet ijd vast houden.
Zakt de spanning na een paar dagen naar onder de 13 volt, dan hebben de platen een oxydelaagje erop zitten.
Kan ie oud mee worden maar belast hem dan niet meer te lang en te zwaar.
Zakt de spanning kort na loshalen van de lader onder de 11,5 volt, dan is ie eigenlijk ter ziele.
Reden waarom:
Wanneer de spanning daalt en toch het vermogen moet leveren, dan gaat de amperage omhoog gevolg is warmte.(in de accu)
Platen worden sneller warm zeg meer heet, water in het zuur gaat dan naar het kookpunt, komt nog meer oxyde op de platen en de spiraal naar slechter worden is een feit.
Gevolg is dat de startmotor niet meer goed rond komt en verkouden klinkt.

Ook als tip, start niet langer dan 5 à 8 seconden achtereen, water in de accu kan daarna het kookpunt bereiken.
Bij vervangen van de accu, doe zeker geen te lichte accu en te zwaar kan ook averechts werken op de levensduur van de accu.

Kleine verduidelijking hoop ik.
Gr Johan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht