kachel wordt nie warm maar aan een kant
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 25 dec 2010
- Laatste bezoek: 28 dec 2010 10:32
- Actief als: particulier
kachel wordt nie warm maar aan een kant
beste renault rijders
ik heb een probleempje ik rij een renault espace uit het jaar 1998
en mijn kachel wordt maar aan een kant warm en de rest doet hij wel gewoon
weten jullie meschien wat er aan de hand is
alvast bedankt
groetjes dave
ik heb een probleempje ik rij een renault espace uit het jaar 1998
en mijn kachel wordt maar aan een kant warm en de rest doet hij wel gewoon
weten jullie meschien wat er aan de hand is
alvast bedankt
groetjes dave
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 09 jul 2007
- Laatste bezoek: 04 apr 2012 16:28
- Actief als: particulier
- Locatie: Schiedam
Re: kachel wordt nie warm maar aan een kant
Welke kant?
Pasagierskant kan apart worden gestuurt.
Waarschijnlijk is aan de koude kant het kachelradiateurtje verstopt.
Pasagierskant kan apart worden gestuurt.
Waarschijnlijk is aan de koude kant het kachelradiateurtje verstopt.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 1100
- Lid geworden op: 28 dec 2008
- Laatste bezoek: 16 apr 2023 14:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Stevensweert
Re: kachel wordt nie warm maar aan een kant
Ik denk eerder dat de vorige eigenaar het bekende probleem heeft gehad van een defecte / lekkende kachelradiator. Er zit er namelijk een aan de linker kant en een aan de rechterkant onder het dashboard net na het schutbord.
Reparatie er van is heeeel veeeeel werk. sommige hebben daar geen zin in en verbinden de leidingen onder de motorkap samen zodat de lekkende binnenradiator is afgesloten.
Je kunt eens onder de motorkap kijken en wel helemaal achteraan boven tegen het schutbord zowel links als rechts lopen de leidingen met z'n tweeën naast elkaar. Als je ziet dat deze aan elkaar zijn gekoppeld ...... dan klopt mijn diagnose
Reparatie er van is heeeel veeeeel werk. sommige hebben daar geen zin in en verbinden de leidingen onder de motorkap samen zodat de lekkende binnenradiator is afgesloten.
Je kunt eens onder de motorkap kijken en wel helemaal achteraan boven tegen het schutbord zowel links als rechts lopen de leidingen met z'n tweeën naast elkaar. Als je ziet dat deze aan elkaar zijn gekoppeld ...... dan klopt mijn diagnose
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 2-hit-miracle
- Posts in topic: 1
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 24 dec 2010
- Laatste bezoek: 25 dec 2010 19:53
- Actief als: particulier
Re: kachel wordt nie warm maar aan een kant
het kan ook dat de klep dicht blijft staan ,bij mijn safrane was dit ook het geval ,het stangetje was van het motortje af geschoten
die de klep bediende van de kachel en werd zo ook maar aan een kant warm.
die de klep bediende van de kachel en werd zo ook maar aan een kant warm.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 09 jul 2007
- Laatste bezoek: 04 apr 2012 16:28
- Actief als: particulier
- Locatie: Schiedam
Re: kachel wordt nie warm maar aan een kant
@Demi hoeft niet altijd hoor kan ook spontaan komen door verstopping, heb dit zelf ook gehad en waarschijnlijk op dit moment weer, denk alles bij elkaar nu ik weet hoe het moet ongeveer 5 a 6 uur werk maximaal en alles werkt weer.
Dashboard hoeft er NIET uit!! Wel een hoop werk om ruimte te maken, als het om de pasagierskant gaat is het ongeveer 3 uurtjes werk.
Dashboard hoeft er NIET uit!! Wel een hoop werk om ruimte te maken, als het om de pasagierskant gaat is het ongeveer 3 uurtjes werk.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 1100
- Lid geworden op: 28 dec 2008
- Laatste bezoek: 16 apr 2023 14:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Stevensweert
Re: kachel wordt nie warm maar aan een kant
Inderdaad ...... dat is ook mogelijk, er kunnen zoveel oorzaken zijn voor dit probleem ?? ik kaarte het alleen maar aan als een sugestie, het is in ieder geval het nakijken waard.RPS schreef:@Demi hoeft niet altijd hoor kan ook spontaan komen door verstopping.
Als Daffy er achter is wat de oorzaak is dan vernemen wij dat wel neem ik aan
prettige 2e Kerstdag allemaal
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 09 jul 2007
- Laatste bezoek: 04 apr 2012 16:28
- Actief als: particulier
- Locatie: Schiedam
Re: kachel wordt nie warm maar aan een kant
Inderdaad eigenlijk moet er wat nauwkeuriger beschreven worden wat het wel en niet doet dan kunnen we met elkaar een beter advies geven
En voor iedereen op het forum nog een prettige 2e kerstdag.

En voor iedereen op het forum nog een prettige 2e kerstdag.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 25 dec 2010
- Laatste bezoek: 28 dec 2010 10:32
- Actief als: particulier
Re: kachel wordt nie warm maar aan een kant
ja hij wordt alleen aan de bijrijders kant warm
en hij blaast wel koude lucht door de rest van de roosters
en alle knoppen werken gewoon
groetjes dave
en hij blaast wel koude lucht door de rest van de roosters
en alle knoppen werken gewoon
groetjes dave
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 09 jul 2007
- Laatste bezoek: 04 apr 2012 16:28
- Actief als: particulier
- Locatie: Schiedam
Re: kachel wordt nie warm maar aan een kant
Werd de bestuurderskant eerst wel warm of heeft hij het nooit gedaan? Hij kan dan al vanaf het begin dicht hebben gezten of zoals chicco zegt onder de motorkap afgesloten.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 25 dec 2010
- Laatste bezoek: 28 dec 2010 10:32
- Actief als: particulier
Re: kachel wordt nie warm maar aan een kant
ik weet niet of hij eerst wel warm werd want heb hem in de zomer gekocht
en dan heb ik geen kachel aan maar de rest doet hij wel gewoon goed
groetjes dave
en dan heb ik geen kachel aan maar de rest doet hij wel gewoon goed
groetjes dave
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 1100
- Lid geworden op: 28 dec 2008
- Laatste bezoek: 16 apr 2023 14:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Stevensweert
Re: kachel wordt nie warm maar aan een kant
chicco, ............. hmzzz die naam ben ik niet tegen gekomen in deze discussie / onderwerpRPS schreef: of zoals chicco zegt onder de motorkap afgesloten.

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 09 jul 2007
- Laatste bezoek: 04 apr 2012 16:28
- Actief als: particulier
- Locatie: Schiedam
Re: kachel wordt nie warm maar aan een kant
Excuus Demi, had de verkeerde naam in mijn hoofd tijdens het typen.



Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 01 jan 2011
- Laatste bezoek: 01 jan 2011 18:17
- Actief als: particulier
- Locatie: Amsterdam
Re: kachel wordt nie warm maar aan een kant
Ik zit met hetzelfde probleem. De auto , Espace 2.0 1997, is bij de garage geweest waar het hele systeem tot 2x toe is doorgespoeld en met een stopmiddel is behandeld. De lekkage rechts is er echter nog steeds en beide kachelradiatoren blijven koud. Mijn garage zegt dat het dashboard e.a. er uit moet om e.a. te vervangen.
Ik lees echter verhalen dat het ook zonder verwijdering van het dashboard kan.
@RPS : Kun je een beschrijving geven van de methode die jij gebruik ?
Ik lees echter verhalen dat het ook zonder verwijdering van het dashboard kan.
@RPS : Kun je een beschrijving geven van de methode die jij gebruik ?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 09 jul 2007
- Laatste bezoek: 04 apr 2012 16:28
- Actief als: particulier
- Locatie: Schiedam
Re: kachel wordt nie warm maar aan een kant
Het dashboard moet er uit om de radiateurtjes te kunnen verwijderen, deze moeten zijwaards richting de middenconsole worden verwijderd en de nieuwe ingestoken in omgekeerde richting.
Bij de originele radiateurtjes zitten de aansluitingen waar de koelvloeistofslangen op zitten door het schutbord richting de motorruimte gestoken, daardoor kunnen de radiateurtjes niet zijwaards worden geschoven.
Er bestaan echter ook radiateurtjes waarvan de aansluitbuisjes los zijn en na plaatsing van de radiateurtjes hierop vastgemaakt worden met behulp van O-ringen en schroefjes. Door deze manier van aansluiting het je de benodigde ruimte onder het dashboard om de aansluitbuisjes te laten passeren niet nodig.
In de nieuwe werkplaatshandboeken van Renault die ook op internet worden aangeboden staat deze methode zelfs beschreven, dus wordt ook toegepast bij de Renaultgarage zelf. Hetr blijft nog steeds aardig wat werk, maar redelijk eenvoudig zelf te doen.
De radiateurtjes zijn ook te koop via de automaterialen handel, ze staan ook op Hbase 88,50 bruto ex.
Om de oude radiateurtjes te verwijderen moet je uiteraard eerst werkruimte maken door de onderzijde van het dash te demonteren( even de spanning van de accu tbv airbag's).Als er voldoende ruimte is kun je de aansluitingen zien die door het schutbord komen, deze zaag je met een los ijzerzaagblaadje door zodat de twee buisjes los zijn, deze kun je dan door het schutbord richting de motor duwen, en onder de motorkap de losgezaagde stukjes verwijderen uit de slan.Bij mij ging dit heel makkelijk door de afgezaagde stukjes voorzichtig rond te draaien met een tangetje terwijl ik ze uit de slang trok, alsj e dit te wild doet kun je de O-ring in de verbinding kapot trekken. Ik heb eerst geprobeerd de slangen los te maken voordat ik de aansluitingen binnen in de auto had doorgezaagd maar kreeg ze zo niet los.
Nu kun je in de auto eerst het aansluitstuk met de buisjes door het schutbord steken en de nieuwe radiateur plaatsen dan de twee verbinden met de O-ringetjes en schoefjes, daarna met beleid de slangen op z'n plaats drukken.
Andere zijde van de auto zelfde recept en het systeem vullen , ontluchten en hoera lekker warm.
Heb bij mijzelf toen de oude radiateurtjes verwijderd waren gelijk de binnenzijde van de kachelunit met een droge doek goed schoongemaakt, zat toch aardig wat natte rommel in, nu had ik nadat alles weer werkte gelijk minder viese lucht in de auto.
Succes
Bij de originele radiateurtjes zitten de aansluitingen waar de koelvloeistofslangen op zitten door het schutbord richting de motorruimte gestoken, daardoor kunnen de radiateurtjes niet zijwaards worden geschoven.
Er bestaan echter ook radiateurtjes waarvan de aansluitbuisjes los zijn en na plaatsing van de radiateurtjes hierop vastgemaakt worden met behulp van O-ringen en schroefjes. Door deze manier van aansluiting het je de benodigde ruimte onder het dashboard om de aansluitbuisjes te laten passeren niet nodig.
In de nieuwe werkplaatshandboeken van Renault die ook op internet worden aangeboden staat deze methode zelfs beschreven, dus wordt ook toegepast bij de Renaultgarage zelf. Hetr blijft nog steeds aardig wat werk, maar redelijk eenvoudig zelf te doen.
De radiateurtjes zijn ook te koop via de automaterialen handel, ze staan ook op Hbase 88,50 bruto ex.
Om de oude radiateurtjes te verwijderen moet je uiteraard eerst werkruimte maken door de onderzijde van het dash te demonteren( even de spanning van de accu tbv airbag's).Als er voldoende ruimte is kun je de aansluitingen zien die door het schutbord komen, deze zaag je met een los ijzerzaagblaadje door zodat de twee buisjes los zijn, deze kun je dan door het schutbord richting de motor duwen, en onder de motorkap de losgezaagde stukjes verwijderen uit de slan.Bij mij ging dit heel makkelijk door de afgezaagde stukjes voorzichtig rond te draaien met een tangetje terwijl ik ze uit de slang trok, alsj e dit te wild doet kun je de O-ring in de verbinding kapot trekken. Ik heb eerst geprobeerd de slangen los te maken voordat ik de aansluitingen binnen in de auto had doorgezaagd maar kreeg ze zo niet los.
Nu kun je in de auto eerst het aansluitstuk met de buisjes door het schutbord steken en de nieuwe radiateur plaatsen dan de twee verbinden met de O-ringetjes en schoefjes, daarna met beleid de slangen op z'n plaats drukken.
Andere zijde van de auto zelfde recept en het systeem vullen , ontluchten en hoera lekker warm.
Heb bij mijzelf toen de oude radiateurtjes verwijderd waren gelijk de binnenzijde van de kachelunit met een droge doek goed schoongemaakt, zat toch aardig wat natte rommel in, nu had ik nadat alles weer werkte gelijk minder viese lucht in de auto.
Succes
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 12 Reacties
- 991 Weergaves
-
Laatste bericht door Kata
-
- 2 Reacties
- 443 Weergaves
-
Laatste bericht door rteske
-
- 1 Reacties
- 266 Weergaves
-
Laatste bericht door Sjaak H
-
- 0 Reacties
- 117 Weergaves
-
Laatste bericht door Kangoo130
-
- 6 Reacties
- 453 Weergaves
-
Laatste bericht door Rory1986
-
- 3 Reacties
- 195 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic