Energievergelijken.nl
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
- Actief als: particulier
Energievergelijken.nl
Alhoewel ik zonder Renault Zoe al een aardige verbruiker ben, gezin met meer dan 6 computers/ wasmachine/ droogtrommel, vroeg ik me af of het voor mij tijd begint te worden om eens na te denken over een vergelijking tussen de energieaanbieders.
Even los van de vraag of ik blij ben met de Nuon sinds ze nou niet echt enthousiast geholpen hebben met mijn publieke aansluiting (not).
Daarom ben ik benieuwd naar:
- Hoeveel kWh per jaar zal ik inschatten voor de Zoe op basis 12.500 kilometer waarvan ca. 10.000 op eigen laadpaal?
- Hebben jullie ervaring met prijsvergelijkers en zo ja welke?
- Overige tips?
Even los van de vraag of ik blij ben met de Nuon sinds ze nou niet echt enthousiast geholpen hebben met mijn publieke aansluiting (not).
Daarom ben ik benieuwd naar:
- Hoeveel kWh per jaar zal ik inschatten voor de Zoe op basis 12.500 kilometer waarvan ca. 10.000 op eigen laadpaal?
- Hebben jullie ervaring met prijsvergelijkers en zo ja welke?
- Overige tips?
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - lid
Re: Energievergelijken.nl
Nog eens zitten rekenen; wie kan met me meedenken?
10.000 km / 150 kilometer = 66 oplaadbeurten a 22kW = 1500 kWh ?
10.000 km / 150 kilometer = 66 oplaadbeurten a 22kW = 1500 kWh ?
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 08 mar 2018 20:30
Ik zou rekenen met 20 kW per 100 km. Praktijk verbruik is nl tussen 16 en 18 kW per 100 km in de zomer. Daarnaast nog wat energieverlies tijdens het laden dus uit de meterkast gerekend kom je dan op die 20 kW per 100 km.
10.000 / 100 X 20 = 2.000 kW
10.000 / 100 X 20 = 2.000 kW
Marco van Dijke Renault ZOE Intens Blanc Nacré Mei 2013
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 09 nov 2018 20:05
- Contacteer:
Ik ben onlangs via Energieleveranciers.nl overgestapt naar Essent. Ik zat bij greenchoice.
Door de telefoniste van energieleveranciers werd ik ongewoon goed geïnformeerd en geadviseerd.
Ik betaal nu bij 1 jaar vast.
Hoogtarief 0.2049 Euro per Kw
Laagtarief 0.1861 Euro per Kw
Ik krijg nu van Energieleveranciers elk jaar een bericht wanneer het contract afloopt en welke aanbieder de beste aanbieding heeft.
Wees niet bang om over te stappen
Door de telefoniste van energieleveranciers werd ik ongewoon goed geïnformeerd en geadviseerd.
Ik betaal nu bij 1 jaar vast.
Hoogtarief 0.2049 Euro per Kw
Laagtarief 0.1861 Euro per Kw
Ik krijg nu van Energieleveranciers elk jaar een bericht wanneer het contract afloopt en welke aanbieder de beste aanbieding heeft.
Wees niet bang om over te stappen

Naast de Zoe als 2e auto een Model X
Hide post links |
-
Topic author - lid
OK, nuttige tip. De volgende vraag is wat verstandig is; kiezen voor variabel/ 1 jaar of 3 jaar vast?
Hide post links |
Beste,
In ons geval gebruiken we variabel. Hetgeen betekende dat we steeds duurder uitkwamen, maar door de teruglevering van stroom is dat een 1 op 1 verrekening geweest dus niets aan de hand. We zijn op dit moment netto leverancier van ca 375kWh.
Wanneer energie maatschappijen vaste tarieven hanteren, calculeren ze reeds de verwachte stijgingen ( tot nu toe de trend) reeds in. Dus hebben ze reeds een voorschot van de gebruiker in de eerste deel van de periode binnen.
Het is altijd in de marge wat je wint of verliest in die vaste c.q. variabele periodes.
Vandaar onze keuze, is toch een nul rekening ca. winst situatie tot op dit moment.
We zitten bij Essent al jaren en misschien uit traditie. We nemen z.g. groen stroom af maar als eerder genoemd leveren we ook groene stroom terug. Ook met de Essent laadpas nemen we wind220 af dus "schoon". Laatste tussen aanhalingstekens gezien stroom niet kan worden opgeslagen, je neemt altijd de dan beschikbare energie af. Maar in de verrekening is het dus groen.
Nu de Zoe voor de deur staat sinds 4-10 gaat dit nu een groot deel van ons elektrische energie verbruik worden.
Fossiele brandstof ( behalve ons aardgasverbruik ) hoeven we niet meer te rekenen in ons plaatje. Als ook de wegenbelasting. Daarentegen wel de huur en verzekeringskosten van de accu's. Konden we in ons geval nagenoeg tegen elkaar wegstrepen.
De eerste 252km heeft de Zoe reeds 47,9 kWh verbruikt. Daar waar hij zelf aangeeft maar 37 kWh te hebben verbruikt.
Zit hem in de laadverliezen, dus je moet rekening houden als je dit ca 30% hoger ligt in je mobiliteitsverbruik.
Anders gerekend betekent dit 5,26 km/kWh ipv iets meer dan 6 op de Zoe calculatie gerekend.
Afgelopen jaar hadden we ca. 375 kWh over is dus omgerekend 375/47,9 = 7,8 laadbeurten aan huis of 375 x 5,26 = ruim 1900 km.
Dit jaar ziet de balans iets beter, meer effectieve zonuren gehad. Nog even wachten tot eind december hoe e.a. wordt.
Hoop dat jullie er iets aan hebben.
In ons geval gebruiken we variabel. Hetgeen betekende dat we steeds duurder uitkwamen, maar door de teruglevering van stroom is dat een 1 op 1 verrekening geweest dus niets aan de hand. We zijn op dit moment netto leverancier van ca 375kWh.
Wanneer energie maatschappijen vaste tarieven hanteren, calculeren ze reeds de verwachte stijgingen ( tot nu toe de trend) reeds in. Dus hebben ze reeds een voorschot van de gebruiker in de eerste deel van de periode binnen.
Het is altijd in de marge wat je wint of verliest in die vaste c.q. variabele periodes.
Vandaar onze keuze, is toch een nul rekening ca. winst situatie tot op dit moment.
We zitten bij Essent al jaren en misschien uit traditie. We nemen z.g. groen stroom af maar als eerder genoemd leveren we ook groene stroom terug. Ook met de Essent laadpas nemen we wind220 af dus "schoon". Laatste tussen aanhalingstekens gezien stroom niet kan worden opgeslagen, je neemt altijd de dan beschikbare energie af. Maar in de verrekening is het dus groen.
Nu de Zoe voor de deur staat sinds 4-10 gaat dit nu een groot deel van ons elektrische energie verbruik worden.
Fossiele brandstof ( behalve ons aardgasverbruik ) hoeven we niet meer te rekenen in ons plaatje. Als ook de wegenbelasting. Daarentegen wel de huur en verzekeringskosten van de accu's. Konden we in ons geval nagenoeg tegen elkaar wegstrepen.
De eerste 252km heeft de Zoe reeds 47,9 kWh verbruikt. Daar waar hij zelf aangeeft maar 37 kWh te hebben verbruikt.
Zit hem in de laadverliezen, dus je moet rekening houden als je dit ca 30% hoger ligt in je mobiliteitsverbruik.
Anders gerekend betekent dit 5,26 km/kWh ipv iets meer dan 6 op de Zoe calculatie gerekend.
Afgelopen jaar hadden we ca. 375 kWh over is dus omgerekend 375/47,9 = 7,8 laadbeurten aan huis of 375 x 5,26 = ruim 1900 km.
Dit jaar ziet de balans iets beter, meer effectieve zonuren gehad. Nog even wachten tot eind december hoe e.a. wordt.

Hoop dat jullie er iets aan hebben.

Hide post links |
Nog even als aanvulling.
We verwachten dat de 5,2 km/kWh nog zal dalen gezien we in de periode die op ons afkomt meer energie gaan gebruiken voor verlichting, warmte en ruitenwissers tijdens de ritten. Dit gaat natuurlijk niet in de afstand af leggen.
We verwachten dat de 5,2 km/kWh nog zal dalen gezien we in de periode die op ons afkomt meer energie gaan gebruiken voor verlichting, warmte en ruitenwissers tijdens de ritten. Dit gaat natuurlijk niet in de afstand af leggen.

Hide post links |
-
Topic author - lid
BTW: ik heb zojuist het aanbod van Electrabel via VEH geaccepteerd. Wellicht interessant om over te stappen? Bespaart mij een setje Xenon lampen voor de Zoe
per jaar.
http://eigenhuis.ichoosr.com/Energie/le ... tionId=292

http://eigenhuis.ichoosr.com/Energie/le ... tionId=292
Hide post links |
-
- Donateur
- Laatste bezoek: 09 jun 2025 09:04
Klopt het dat er ook particuliere woningen zijn met een zakelijk energiecontract ?
Bijvoorbeeld een MKBér die de woning als 2e vestiging meeneemt in het zakelijk energiecontract? Met een laadpaaal aan huis geeft dat wellicht een extra voordeel..... iemand enig idee hoeveel goedkoper dat zal zijn.. Soms wordt gesuggereerd dat een kvk inschrijving reeds voldoende is...
zie o.a.volgende weblinks
https://forum.www.radartv.nl/viewtopic.php?t=148490
http://www.nuon.nl/mkb/energie/kantoor-aan-huis/
http://www.nieuwestroom.nl/veelgestelde-vragen (onder kopje: contract voor meerdere vestigingen)
https://www.teamdeals.nl/zzp-energie-zakelijk-of-prive (en deze is wel erg duidelijk)
Bijvoorbeeld een MKBér die de woning als 2e vestiging meeneemt in het zakelijk energiecontract? Met een laadpaaal aan huis geeft dat wellicht een extra voordeel..... iemand enig idee hoeveel goedkoper dat zal zijn.. Soms wordt gesuggereerd dat een kvk inschrijving reeds voldoende is...
zie o.a.volgende weblinks
https://forum.www.radartv.nl/viewtopic.php?t=148490
http://www.nuon.nl/mkb/energie/kantoor-aan-huis/
http://www.nieuwestroom.nl/veelgestelde-vragen (onder kopje: contract voor meerdere vestigingen)
https://www.teamdeals.nl/zzp-energie-zakelijk-of-prive (en deze is wel erg duidelijk)
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Ten minste zou ik iedereen adviseren eens een keer mee te doen aan een energieveiling. Ik heb de laatste ronde meegedaan aan die van Vereniging Eigen huis. Hartstikke mooi: je hoeft geen lid te zijn, en je commiteert je niet. Na sluiting krijg je een aanbod dat je accepteert of niet. Simpel en risicovrij. Bij mij scheelde het genoeg om zelfs de boete voor eerder beëindigen van het vorige contract te accepteren. Voor een woning van mijn kinderen scheelde het (ook omdat dat inclusief gas is) een kleine bijna 500 euro per jaar!!!
Mijn tweede advies is dus: nooit meer driejaarlijks afsluiten en elk jaar meedoen aan een veiling.
En natuurlijk, als je kunt, zo veel mogelijk zonnepanelen neerleggen. Rendeert 4 tot 5 keer zo veel als de bank.
Mijn tweede advies is dus: nooit meer driejaarlijks afsluiten en elk jaar meedoen aan een veiling.
En natuurlijk, als je kunt, zo veel mogelijk zonnepanelen neerleggen. Rendeert 4 tot 5 keer zo veel als de bank.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 14 apr 2021 11:48
@casss : Het kan goedkoper zijn, maar let op: Je valt met een zakelijke overeenkomst niet meer onder het consumentenrecht. Dat maakt op zich niets uit tot dat je problemen / discussie hebt.
Het is per definitie een goed idee om al je vaste uitgaven eens per jaar te evalueren. Klinkt veel werk maar is eigenlijk heel simpel, kijk je bankafschriften na, kijk wat elke maand / elk kwartaal terugkomt en vraag je dan het volgende af:
- Heb ik dat nou echt nodig --> Nee? Opzeggen, Ja ga verder.
- Kan ik precies hetzelfde (!) ergens anders goedkoper krijgen --> overstappen?
- Er zijn voor elk product via internet allerlei vergelijkingssites te vinden. Om te voorkomen dat je de verkeerde vergelijkingssites treft (gesponsord) kijk even op bij 2 of 3 andere, gewoon voor de zekerheid of de conclusie hout snijdt.
@zoe2goe: Voordeel van Vereniging eigen huis is dat zij 'garanderen' dat zij aanspreekpunt zijn bij problemen. Als je kijkt naar de exacte kosten zijn er goedkopere oplossingen, maar voor die zekerheid iets meer betalen is ook niet erg. Persoonlijk ben ik overgestapt naar vandebron.nl Kostentechnisch niet het onderste uit de kan, maar hun doelstellingen staan mij wel bijzonder aan.
Zonnepanelen --> Zit in mijn geval een groot nadeel aan, als je er tien hebt liggen, wil je na een aantal maanden nog meer... Werkt verslavend. Heb namelijk in maart 6 panelen extra neergelegd (liggen er nu in totaal 16) en zit nu alweer rond te kijken voor een zonneboiler...
Het is per definitie een goed idee om al je vaste uitgaven eens per jaar te evalueren. Klinkt veel werk maar is eigenlijk heel simpel, kijk je bankafschriften na, kijk wat elke maand / elk kwartaal terugkomt en vraag je dan het volgende af:
- Heb ik dat nou echt nodig --> Nee? Opzeggen, Ja ga verder.
- Kan ik precies hetzelfde (!) ergens anders goedkoper krijgen --> overstappen?
- Er zijn voor elk product via internet allerlei vergelijkingssites te vinden. Om te voorkomen dat je de verkeerde vergelijkingssites treft (gesponsord) kijk even op bij 2 of 3 andere, gewoon voor de zekerheid of de conclusie hout snijdt.
@zoe2goe: Voordeel van Vereniging eigen huis is dat zij 'garanderen' dat zij aanspreekpunt zijn bij problemen. Als je kijkt naar de exacte kosten zijn er goedkopere oplossingen, maar voor die zekerheid iets meer betalen is ook niet erg. Persoonlijk ben ik overgestapt naar vandebron.nl Kostentechnisch niet het onderste uit de kan, maar hun doelstellingen staan mij wel bijzonder aan.
Zonnepanelen --> Zit in mijn geval een groot nadeel aan, als je er tien hebt liggen, wil je na een aantal maanden nog meer... Werkt verslavend. Heb namelijk in maart 6 panelen extra neergelegd (liggen er nu in totaal 16) en zit nu alweer rond te kijken voor een zonneboiler...
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
BB-One: yep, helemaal eens, was ook mijn overweging. En geen commitment aan een voorstel wat er nog niet ligt.
Verslaving: Ja, ook eens
Op 13 juli ga ik op een ander pand 14 panelen leggen. En hier heb ik spijt dat ik niet nauwkeuriger gemeten heb. Hadden er vier bijgekund zonder optische verstoring en daarboven nog eens 8 als "een stuk lelijker" acceptabel was geweest. 5.5% equivalent rente, ga daarvoor maar eens naar een bank!
Zonneboiler: Mooi werk maar haalt het financieel niet bij PV. Blijf rekenen
Verslaving: Ja, ook eens

Zonneboiler: Mooi werk maar haalt het financieel niet bij PV. Blijf rekenen

Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 25 jan 2023 19:04
Tja ik ben met 3 panelen begonnen voor mijn Koi vijver en in inmiddels heb ik er 24 liggen. (6480kw)
Daarna ben ik gaan nadenken over hoe ik het gas kon verminderen.
Helaas het jaar er voor al een nieuwe CV ketel geïnstalleerd. Mocht ik het over doen dan was het geen CV ketel geworden.
Dus maar gezocht naar bijverwarming en dit resulteerde in een warmtepomp (lucht/lucht) in de woonkamer en voor het warme water een warmtepomp boiler die het oude mechanisch ventilatie systeem ook gelijk kon vervangen en dus de warmte uit de woning omzet naar warm water wat wordt opgeslagen in een 300l boiler. (douchen etc.)
Alles zo goedkoop mogelijk natuurlijk wat heel wat tijd heeft gekost met zoeken op veilingen en hoe het zelf te installeren viel.
Voor alle systemen samen (zonnepanelen, en beide warmtepompen) ben ik onder de €7000,- gebleven.
Het resultaat, stroom verbruik is naar 0 (zelfs in de min) en gas van 1800m3 naar 300m3.
Het laatste wat ik nog kan doen is mijn kookplaat vervangen voor inductie.
Een leuk project wat ik nu aan het bouwen ben is een domotica systeem die bepaalt wanneer welke verwarming optimaal is te gebruiken (elektra of gas). Via de opensource software Domoticz kan ik de slimmemeter en zonnepanelen uitlezen. Met deze data kan ik berekenen welk apparaat het best te gebruiken is.
Daarna ben ik gaan nadenken over hoe ik het gas kon verminderen.
Helaas het jaar er voor al een nieuwe CV ketel geïnstalleerd. Mocht ik het over doen dan was het geen CV ketel geworden.
Dus maar gezocht naar bijverwarming en dit resulteerde in een warmtepomp (lucht/lucht) in de woonkamer en voor het warme water een warmtepomp boiler die het oude mechanisch ventilatie systeem ook gelijk kon vervangen en dus de warmte uit de woning omzet naar warm water wat wordt opgeslagen in een 300l boiler. (douchen etc.)
Alles zo goedkoop mogelijk natuurlijk wat heel wat tijd heeft gekost met zoeken op veilingen en hoe het zelf te installeren viel.
Voor alle systemen samen (zonnepanelen, en beide warmtepompen) ben ik onder de €7000,- gebleven.
Het resultaat, stroom verbruik is naar 0 (zelfs in de min) en gas van 1800m3 naar 300m3.
Het laatste wat ik nog kan doen is mijn kookplaat vervangen voor inductie.
Een leuk project wat ik nu aan het bouwen ben is een domotica systeem die bepaalt wanneer welke verwarming optimaal is te gebruiken (elektra of gas). Via de opensource software Domoticz kan ik de slimmemeter en zonnepanelen uitlezen. Met deze data kan ik berekenen welk apparaat het best te gebruiken is.
Rij elektrisch
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Prachtig!! LUA scripts op een Raspberry?
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 25 jan 2023 19:04
Maak geen gebruik van LUA scripts wel Domoticz op een rasberry.
Gezien ik SQL developer ben heb ik thuis een SQL server daaien waarop ik alles in script.
Met een beetje .NET erbij knoop ik alles aan elkaar.
LUA scripting wellicht wel handig om een keer in te duiken.
Gezien ik SQL developer ben heb ik thuis een SQL server daaien waarop ik alles in script.
Met een beetje .NET erbij knoop ik alles aan elkaar.
LUA scripting wellicht wel handig om een keer in te duiken.
Rij elektrisch
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut