R link 2 - diverse gebruikszaken

De nieuwe R-Link 2 komt met wat andere specificaties, vandaar een eigen topic
Gebruikersavatar

EagleForce
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2010 21:46

Re: R link 2 - diverse gebruikszaken

Bericht door EagleForce »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

bvstrien schreef:
EagleForce schreef:
Domi1963 schreef:Ga het nu in mijn wagen steken en neem foto’s van voor de update, tijdens en na de update. ( als het lukt tenminste)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Renault Talisman Estate IP TCe 200 EDC
Toen bleef het verraderlijk stil.......hahaha........auto ontploft? :mrgreen:
Hahaha....moest ik ook aan denken :mrgreen:

Hopelijk is het allemaal goed gegaan, ben toch wel erg benieuwd...
:twisted: :dance:
Renault Kadjar 1.2 130PK Automaat Benzine Juni 2018
Hiervoor: Renault Talisman Intense 1.6 150PK Automaat Benzine APRIL 2016

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Domi1963
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jan 2014 20:04
Actief als: particulier

Re: R link 2 - diverse gebruikszaken

Bericht door Domi1963 »

Moet morgen bij de dealer. Alles lukt behalve de installatie in het voertuig..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Renault Talisman Estate IP TCe 200 EDC
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Domi1963
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jan 2014 20:04
Actief als: particulier

Re: R link 2 - diverse gebruikszaken

Bericht door Domi1963 »

Zie hier de handleiding van wat ik moet doen.


https://www.renault-multimedia.com/uplo ... 219200.pdf


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Renault Talisman Estate IP TCe 200 EDC
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Knippie
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 611
Lid geworden op: 16 jan 2017 19:30
Actief als: particulier

Re: R link 2 - diverse gebruikszaken

Bericht door Knippie »

Ik kon de update naar 2.2.19 downloaden via de toolbox. Installatie was zo gepiept. Maar wat er nu veranderd is... geen idee. Hoe zou het zijn als Renault aangeeft wat de update inhoudt hè... Zo teffus arrogant die Fransen. Hier zoek maar uit...

De gesproken navigatie werkt in elk geval nog steeds niet.

Edit: lees net de handleiding van domi. Is bij mij totaal niet aan de orde. Gewoon identiek aan alles wat je uit de rlink store haalt. Schermen zijn wel vergelijkbaar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Domi1963
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jan 2014 20:04
Actief als: particulier

Re: R link 2 - diverse gebruikszaken

Bericht door Domi1963 »

Deze namiddag nog gekeken in de toolbox en niks. Nu kijk ik net en staat de update er ook bij in de toolbox. Morgen effe een fingerprint van de wagen nemen en de update 2.2.19.200 ook downloaden op deze manier. Knippie, mijn dealer weet ook niets van een software-update, want hij is er nog altijd van overtuigd dat zij dit moeten doen. Ik heb hem mijn mail doorgestuurd en de handleiding en hij was ook verwonderd...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Renault Talisman Estate IP TCe 200 EDC
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Knippie
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 611
Lid geworden op: 16 jan 2017 19:30
Actief als: particulier

Re: R link 2 - diverse gebruikszaken

Bericht door Knippie »

Je hoeft geen fingerprint te maken. Auto herkent de update.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



bvstrien
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 86
Lid geworden op: 19 jun 2016 10:57
Actief als: particulier

Re: R link 2 - diverse gebruikszaken

Bericht door bvstrien »

Domi1963 schreef:Deze namiddag nog gekeken in de toolbox en niks. Nu kijk ik net en staat de update er ook bij in de toolbox. Morgen effe een fingerprint van de wagen nemen en de update 2.2.19.200 ook downloaden op deze manier. Knippie, mijn dealer weet ook niets van een software-update, want hij is er nog altijd van overtuigd dat zij dit moeten doen. Ik heb hem mijn mail doorgestuurd en de handleiding en hij was ook verwonderd...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Renault Talisman Estate IP TCe 200 EDC
Een fingerprint? Wat is dat precies en hoe maak ik die uberhaupt? Is dat een backup van de instellingen?

En kan het zijn dat ik versie 3.3.xxx heb? En zoja, waaeom is er dan een verschil in versies? 2.2.xxx vs 3.3.xxx?
2018 Grand Scenic Bose EDC 1.5Dci [Kleur: Blauw/Zwart 2-tone]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Knippie
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 611
Lid geworden op: 16 jan 2017 19:30
Actief als: particulier

Re: R link 2 - diverse gebruikszaken

Bericht door Knippie »

Fingerprint: voordat je via de rlinkstore allemaal shizzle gaat downloaden moet je met een USB/SD een “fingerprint” van je auto. Dit doe je door de USB/SD ongeveer 2 minuten in je auto te prikken met draaiende motor.

Dan de 2 software versies. De eerste Renaults hebben allemaal de 2.2 versie. Vanaf april 2017 is CarPlay geïntroduceerd. Hiervoor is de hardware aangepast en dus ook de software nl. 3.3.

Als je echt heel goed geïnformeerd wil zijn, kan je het beste dit forum ff goed doorlezen. Bijv. De topics CarPlay, Rlink, etc..zijn nuttig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Domi1963
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jan 2014 20:04
Actief als: particulier

Re: R link 2 - diverse gebruikszaken

Bericht door Domi1963 »

Knippie schreef:Je hoeft geen fingerprint te maken. Auto herkent de update.
Ok dan Knippie. Ik probeer het morgen even opnieuw. Want de methode volgens de handleiding die ik gepost heb, werkt van geen kanten. Volgens dat ik kon opmaken uit de mail is er vooral gewerkt aan real time traffic en het gemak van het updaten met de versie 2.2.19.200.
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



bvstrien
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 86
Lid geworden op: 19 jun 2016 10:57
Actief als: particulier

Re: R link 2 - diverse gebruikszaken

Bericht door bvstrien »

Knippie schreef:Fingerprint: voordat je via de rlinkstore allemaal shizzle gaat downloaden moet je met een USB/SD een “fingerprint” van je auto. Dit doe je door de USB/SD ongeveer 2 minuten in je auto te prikken met draaiende motor.

Dan de 2 software versies. De eerste Renaults hebben allemaal de 2.2 versie. Vanaf april 2017 is CarPlay geïntroduceerd. Hiervoor is de hardware aangepast en dus ook de software nl. 3.3.

Als je echt heel goed geïnformeerd wil zijn, kan je het beste dit forum ff goed doorlezen. Bijv. De topics CarPlay, Rlink, etc..zijn nuttig.
Helder! Thanx en ga ik eens doen :-)
2018 Grand Scenic Bose EDC 1.5Dci [Kleur: Blauw/Zwart 2-tone]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

adinsx
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 533
Lid geworden op: 27 dec 2010 10:46
Actief als: particulier
Locatie: Liemers/Achterhoek

Re: R link 2 - diverse gebruikszaken

Bericht door adinsx »

Net in de IV RS (ben in Genève) gekeken naar de Rlink versie. In de GTs hier is dat 3.* maar in de RS staat versie 7.0.24.126 !

Opvallend. Kan zo aan de menu's geen vreemde / andere dingen vinden. Een foto van de systeeminfo volgt morgen.
Van hothatch Mégane II RS230 F1-R26 naar burgerbak Mégane III Estate GTline. Terug naar sportiviteit met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Domi1963
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jan 2014 20:04
Actief als: particulier

Re: R link 2 - diverse gebruikszaken

Bericht door Domi1963 »

De IV RS heeft dan ook heel andere software aan boord. Er zit zelfs een racemonitor in en waarschijnlijk een testversie van de nieuw aangekondigde software waar ik al ergens over geschreven had...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Renault Talisman Estate IP TCe 200 EDC
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

adinsx
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 533
Lid geworden op: 27 dec 2010 10:46
Actief als: particulier
Locatie: Liemers/Achterhoek

Re: R link 2 - diverse gebruikszaken

Bericht door adinsx »

Domi1963 schreef:De IV RS heeft dan ook heel andere software aan boord. Er zit zelfs een racemonitor in en waarschijnlijk een testversie van de nieuw aangekondigde software waar ik al ergens over geschreven had...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Renault Talisman Estate IP TCe 200 EDC
Aiii scherp.
Ik was de RaceModus vergeten als afwijking ;)
Verder werkte het net zoals in mijn 2018 IV GT, qua snelheid e.d.

Nieuwe software zou sowieso niet verkeerd zijn, al heb ik het idee dat de laatste 3.3.* versies best vlot werken. Vooral overzichtelijkheid kan wel wat beter.
Van hothatch Mégane II RS230 F1-R26 naar burgerbak Mégane III Estate GTline. Terug naar sportiviteit met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



bvstrien
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 86
Lid geworden op: 19 jun 2016 10:57
Actief als: particulier

Re: R link 2 - diverse gebruikszaken

Bericht door bvstrien »

Ik vind het systeem er geweldig uit zien, maar zo ongelooflijk gruwelijk traag en frusterend...erg jammer helaas. Als het gewoon snel zou werken is het helemaal top, maar als het kiezen van een volgend nummer via het scrollwiel op mijn telefoon al bijna 5 seconden duurt...dat haat er serieus ergens iets niet goed...en dan heb ik het niet eens over alle andere trage functies.

Hopelijk hebben ze dan opgelost in de nieuwe versie die men verwacht.
2018 Grand Scenic Bose EDC 1.5Dci [Kleur: Blauw/Zwart 2-tone]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

adinsx
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 533
Lid geworden op: 27 dec 2010 10:46
Actief als: particulier
Locatie: Liemers/Achterhoek

Re: R link 2 - diverse gebruikszaken

Bericht door adinsx »

bvstrien schreef:Ik vind het systeem er geweldig uit zien, maar zo ongelooflijk gruwelijk traag en frusterend...erg jammer helaas. Als het gewoon snel zou werken is het helemaal top, maar als het kiezen van een volgend nummer via het scrollwiel op mijn telefoon al bijna 5 seconden duurt...dat haat er serieus ergens iets niet goed...en dan heb ik het niet eens over alle andere trage functies.

Hopelijk hebben ze dan opgelost in de nieuwe versie die men verwacht.

Maak eens een filmpje, want zo traag is mijn Rlink2 zéker niet. Als ik door de menu's klik krijg ik gewoon vlot het voglende scherm. Het is vooral de animatie die het ogenschijnlijk wat trager maakt. Nummer DAB+ wisselen gaat snel en volgens mij ook een ander nummer van USB afspelen.
Vanaf telefoon niet geprobeerd, staat geen muziek op.
Van hothatch Mégane II RS230 F1-R26 naar burgerbak Mégane III Estate GTline. Terug naar sportiviteit met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



bvstrien
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 86
Lid geworden op: 19 jun 2016 10:57
Actief als: particulier

Re: R link 2 - diverse gebruikszaken

Bericht door bvstrien »

adinsx schreef:
bvstrien schreef:Ik vind het systeem er geweldig uit zien, maar zo ongelooflijk gruwelijk traag en frusterend...erg jammer helaas. Als het gewoon snel zou werken is het helemaal top, maar als het kiezen van een volgend nummer via het scrollwiel op mijn telefoon al bijna 5 seconden duurt...dat haat er serieus ergens iets niet goed...en dan heb ik het niet eens over alle andere trage functies.

Hopelijk hebben ze dan opgelost in de nieuwe versie die men verwacht.

Maak eens een filmpje, want zo traag is mijn Rlink2 zéker niet. Als ik door de menu's klik krijg ik gewoon vlot het voglende scherm. Het is vooral de animatie die het ogenschijnlijk wat trager maakt. Nummer DAB+ wisselen gaat snel en volgens mij ook een ander nummer van USB afspelen.
Vanaf telefoon niet geprobeerd, staat geen muziek op.
Zal eens kijken of dat lukt. Het is gewoon jammer dat zo’n gaaf systeem te traag is en niet intuitief ontworpen is. Wat ik bijvoorbeeld ook niet begrijp is de grote OK knop op het stuur. Daar kan ik helemaal niks mee (of mis ik iets??) ik zou daar bijvoorbeeld een algemene ‘ga terug naar home’ knop van genaakt hebben. Men stimuleert het handsfree rijden, maar om naar het startscherm van de rlink te gaan, moet ik tijdens het rijden op het scherm gaan priegelen om de terugknop in te drukken. Dat hadden ze volgens mij beter kunnen integreren in het stuur om de veiligheid te verhogen, toch?
2018 Grand Scenic Bose EDC 1.5Dci [Kleur: Blauw/Zwart 2-tone]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MarcelP
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 104
Lid geworden op: 11 apr 2017 14:26
Actief als: particulier

Re: R link 2 - diverse gebruikszaken

Bericht door MarcelP »

Vanmorgen start ik de auto en een keurige foutmelding in beeld: Euronews English is gestopt. :fp:

Is het uitzetten van de auto en het na enige tijd opnieuw starten voldoende om de R Link 2 te herstarten en het programma opnieuw te laten laden? Of moet je hier echt een reset voor doen? Niet dat ik het programma ooit gebruik, ik heb het eens geïnstalleerd om te testen of de Toolbox überhaupt nog wel werkte.
Talisman Estate 110 EDC Intense - Beige Dune - 8.7" Bose - Pack Winter Intense - Easy Life Pack - Pack Cruising :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Bruijst
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 apr 2013 13:17
Actief als: particulier

Re: R link 2 - diverse gebruikszaken

Bericht door Bruijst »

Vraag..

Betreft Rlink 2, laatste versie (systeemupdate uitgevoerd 02-2019) en TomTom live actief.
Geluid navigatiestem staat uit. In menu zijn alle geluidswaarschuwingen bij flitsers etc aangezet.

Echter, bij naderen van flitser...geen signaalgeluid (piep o.i.d). Maar ook niet als de stem aan staat..
1. Kunnen stem en signaal afzonderlijk aan/uit worden gezet?
2. Hoe krijg je dat signaal uberhaupt (weer) aan?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Bruijst
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 apr 2013 13:17
Actief als: particulier

Re: R link 2 - diverse gebruikszaken

Bericht door Bruijst »

Niemand?

Auto is reeds bij 4 (!!) Renault garages geweest. Renault NL snapt er ook niks van. In andere Scenic met zelfde versie exact hetzelfde probleem. Ik weet toch zeker dat het vóór die systeemupdate gewoon gewerkt heeft.. of ben ik gek geworden? :oops:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



bvstrien
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 86
Lid geworden op: 19 jun 2016 10:57
Actief als: particulier

Re: R link 2 - diverse gebruikszaken

Bericht door bvstrien »

Volgens mij krijg ik ook geen melding als de stem uit staat. Alleen als de stem aan staat hoor ik de flitspalen, altijd zo geweest (1 jaar) en inderdaad heel vervelend. Die signalen wil ik wel horen, die stem niet...
2018 Grand Scenic Bose EDC 1.5Dci [Kleur: Blauw/Zwart 2-tone]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

konrad
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 apr 2011 14:03
Actief als: particulier

Re: R link 2 - diverse gebruikszaken

Bericht door konrad »

Als er in de RLink2 iets niet werkt zoals je verwacht of zoals dat zou moeten, dan ben je snel geneigd de schuld daarvoor bij het multimediasysteem te leggen. Dat deed ik ook toen ik met mijn Samsung smartphone zomaar ineens niet meer kon bellen of gebeld worden: men hoorde mij wel maar ik hoorde de ander niet. De dealer (Arend Renault Oss) is naar de oorzaak aan het speuren geweest, maar vond geen afwijkingen in de RLink2. Uiteindelijk bleek het euvel aan mijn telefoon te liggen: na volledig afsluiten en opnieuw aanmelden met de SIM-code verwerkt de RLink2 alle telefoongesprekken weer. Zo zie je maar dat het niet altijd aan Franse elektronica ligt!
Renault Dauphine R1094, Scenic II 2.0 aut, Grand Scenic III 1.4, Grand Scenic III 2.0 cvt, KADJAR TCE 130 EDC BOSE, easy life pack, pack lumière en trekhaak, gris titanium kpn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Gerbstar
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2018 13:03
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: R link 2 - diverse gebruikszaken

Bericht door Gerbstar »

konrad schreef:Zo zie je maar dat het niet altijd aan Franse elektronica ligt!
Samsung en Renault komen dan ook uit dezelfde fabriek, dus dat lijkt wel te kloppen...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



puccini
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 okt 2010 17:43
Actief als: particulier

Re: R link 2 - diverse gebruikszaken

Bericht door puccini »

Gerbstar schreef:
konrad schreef:Zo zie je maar dat het niet altijd aan Franse elektronica ligt!
Samsung en Renault komen dan ook uit dezelfde fabriek, dus dat lijkt wel te kloppen...
WAT . . . ???
Nieuwe Captur II 2020 TCe 130 GPF Intens
EasyLink software: 283C34892R kaarten 2021-06

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Gerbstar
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2018 13:03
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: R link 2 - diverse gebruikszaken

Bericht door Gerbstar »

puccini schreef:
Gerbstar schreef:Samsung en Renault komen dan ook uit dezelfde fabriek, dus dat lijkt wel te kloppen...
WAT . . . ???
https://nl.wikipedia.org/wiki/Renault_Samsung_Motors

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

konrad
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 apr 2011 14:03
Actief als: particulier

Re: R link 2 - diverse gebruikszaken

Bericht door konrad »

Dat is juist. Samsung en Renault hebben al heel lang een samenwerkingsovereenkomst, waaruit voor Europa alleen de Renault Koleos is voortgekomen. De Kadjar en R-Link2 hebben geen Zuid-Koreaanse roots, wel Japanse roots (zustermodel Nissan Qashqai).
Renault Dauphine R1094, Scenic II 2.0 aut, Grand Scenic III 1.4, Grand Scenic III 2.0 cvt, KADJAR TCE 130 EDC BOSE, easy life pack, pack lumière en trekhaak, gris titanium kpn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DeVisdude
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 105
Lid geworden op: 15 apr 2018 23:12
Actief als: particulier

Re: R link 2 - diverse gebruikszaken

Bericht door DeVisdude »

Elke keer als ik mijn auto start is het een verrassing op welke source de audio is ingesteld. De ene keer Bluetooth, dan SD kaart of DR...
Je zou verwachten dat RLink die setting zou moeten onthouden...
Heeft iemand enig idee of daar een andere logica achter zit?
Renault Talisman Estate TCe 150 EDC Intens | Gris Cassiopee | 19" Alizarine met Eibach spoorverbreders | Donkerbruin leder | Intens Business Pack | Pack Winter Intens

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



mrchivas
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 133
Lid geworden op: 07 jun 2017 08:05
Actief als: particulier

Re: R link 2 - diverse gebruikszaken

Bericht door mrchivas »

Beste Renault rijders, kun je de videomode ook in split screen draaien? Dus bijv. navigatie en video op een scherm. Ik heb het wel geprobeerd maar de mode gaat dan naar audio. Misschien is het een van jullie wel gelukt dmv extra instellingen in de engineer mode te configureren.

Alvast bedankt.

Groet,
Dennis

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht