Schokkerig vertrek Automaat.

Gebruikersavatar

Ralph Ruiters
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 aug 2018 12:45
Actief als: particulier

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Bericht door Ralph Ruiters »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

De EDC bak heeft een kleine gebruiksaanwijziging. Ik heb er mee leren omgaan. Ik laat de auto bij wegrijden heel even kruipen voor ik gas geef. Dan is de schok bij abrupt gas geven weg.
Daarnaast staat en valt veel met de softwareversie van de bak. In november heb ik een nieuwe software versie in mijn EDC 6-bak (diesel) gekregen. In Januari was ik in Zwitserland en kreeg daar een Talisman benzine automaat mee. Die sprong pas vooruit bij wegrijden, schrok me een hoedje.
Talisman Grandtour Initiale Paris - 1.6 dci 160 pk - EDC - zwart metallic - full option (panorama dak, fabriekstrekhaak, winter pack) - zomerset Alizarine velgen - winterset Initiale velgen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



berenburg
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 643
Lid geworden op: 25 jan 2013 11:55
Actief als: particulier

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Bericht door berenburg »

Mijn ervaring is hetzelfde,de diesel heeft voldoende koppel om na het oppakken van de kopeling
Door te gaan.
Inmiddels rij ik al een 3/4 jaar met de moer in eco stand
De software van de benzine moet het aangrijpen van de koppeling begeleiden maar dat lukt nog steeds niet
Iets hoger stationair zou dat kunnen verhelpen
Dan kruipt de auto bij licht gasgeven

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Dolfke3D
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 mar 2019 02:58
Actief als: particulier
Locatie: Antwerpen

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Bericht door Dolfke3D »

Gelukkig heb ik eerst over heel dit forum de meeste euvels van de talisman bestudeerd vooraleer ik de wagen kon inrijden.
Moet wel zeggen, je moet er op uw gemak mee vertrekken, hem laten kruipen in de D stand tot ie grip heeft.
Aan de rode lichten zet ik hem altijd eerst in N.
Tegen dat het groen word duw ik hem in D met enkele seconden de rem zachtjes ingedrukt.
Springt het op groen dan laat ik de rem los en een halve seconde later kruipt hij vooruit, dan duw ik gewoon op de gas en lekker vertrekken zonder schokken.
Op deze manier rijden heeft me nog geen zorgen gebaard en ik ben toch nog vlotjes weg.
Renault Talisman Grandtour 1.332cc S-EDITION TCe 160 EDC GPF Komeetblauw ... vanaf 12 april 2019

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



jimmy-ilse
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 nov 2017 21:32
Actief als: particulier
Locatie: België

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Bericht door jimmy-ilse »

Dus met andere woorden ,als ik Dolfje zijn berichtje lees zijn ze bij Renault nog niet geleerd.
Eerst laten aangrijpen en dan pas gas geven.
Zou het bij Mercedes ook zo zijn?
Voorheen Renault Talisman Grandtour intense 1.6 tce
Nu Toyota Rav4 2020 hybrid Premium plus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Mils
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 274
Lid geworden op: 18 jan 2017 01:00
Actief als: particulier
Locatie: België

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Bericht door Mils »

Dolfke3D schreef:Gelukkig heb ik eerst over heel dit forum de meeste euvels van de talisman bestudeerd vooraleer ik de wagen kon inrijden.
Moet wel zeggen, je moet er op uw gemak mee vertrekken, hem laten kruipen in de D stand tot ie grip heeft.
Aan de rode lichten zet ik hem altijd eerst in N.
Tegen dat het groen word duw ik hem in D met enkele seconden de rem zachtjes ingedrukt.
Springt het op groen dan laat ik de rem los en een halve seconde later kruipt hij vooruit, dan duw ik gewoon op de gas en lekker vertrekken zonder schokken.
Op deze manier rijden heeft me nog geen zorgen gebaard en ik ben toch nog vlotjes weg.
Allemaal juist maar er zijn heel vaak situaties waar het sneller moet gaan; invoegen bij het oprijden, ronde punten...dan krijg ik een flinke schok, zo erg dat de banden even doorslippen. Je leert er idd. Voor een stuk mee leven maar het blijft toch mijn grootste ergernis aan deze wagen. :cry2:
Talisman sedan Tce 200 Initiale Paris FO Nacré wit

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Dolfke3D
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 mar 2019 02:58
Actief als: particulier
Locatie: Antwerpen

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Bericht door Dolfke3D »

Aan een rond punt had de eerste keer ook schrik in comfort mode... maar ik duwde gewoon effe door op de gas en weg was ie...
Als de wagen volledig in stilstand staat is die eerste versnelling gewoon te kort om te vertrekken, als je teveel gas geeft gaan de banden slippen.
Misschien een optie om bij volledige stilstand effe de knuppel naar link trekken en dan vanaf tweede of derde vertrekken met veel gas moet dat vlot gaan zonder te schokken... heb ik a getest gisteren in Zeeland aan het rond punt van Middelburg richting Media Markt.
Even in hand gooien en dan blijft die in tweede staan... hup en terug weg als een speer zonder te slippen.

Tja, een automaat moet toch al het werk normaal doen zou ik denken... tssss Renault en nog vele anderen.. tis altijd wel iets..
Heb nog nooit in een perfecte wagen gereden.

Maar ik vind het een heel fijne luxewagen en ik rijd er graag mee.
Renault Talisman Grandtour 1.332cc S-EDITION TCe 160 EDC GPF Komeetblauw ... vanaf 12 april 2019

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

adinsx
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 533
Lid geworden op: 27 dec 2010 10:46
Actief als: particulier
Locatie: Liemers/Achterhoek

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Bericht door adinsx »

Ik vertrek ook wel eens vanuit de 2 moet ik zeggen. En ik zet handmatig de handrem er op, dat scheelt de rem vasthouden. Daarna stamp je op het gaspedaal en daar gaan we weer ;).

Maar eens, het is en blijft wennen. De nieuwe software (zomer 2018) heeft overigens wel iets geholpen, maar wel vooral bij het terugschakelen.
Inmiddels 35.000 km op de teller, en nog geen gekke geluiden uit de bak, zoals we dat bij de Talisman wel meer kennen. Belangrijk wel, ik rij nagenoeg nooit file. Daar kan elke dubelkoppelingsbak (EDC, PDK, DSG, etc.) niet goed tegen.
Van hothatch Mégane II RS230 F1-R26 naar burgerbak Mégane III Estate GTline. Terug naar sportiviteit met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hans C
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 525
Lid geworden op: 21 apr 2013 22:16
Actief als: particulier
Locatie: La Cote Belge, of te Rusland aan de kust

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Bericht door Hans C »

jimmy-ilse schreef:Dus met andere woorden ,als ik Dolfje zijn berichtje lees zijn ze bij Renault nog niet geleerd.
Eerst laten aangrijpen en dan pas gas geven.
Zou het bij Mercedes ook zo zijn?
Bij Mercedes? JA en bij AUDI, JLR, enz en zo verder. Je moet de techniek toch ff de tijd geven om te koppelen voordat je gas geeft.
Gtn van ant zeetje, Hans

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



berenburg
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 643
Lid geworden op: 25 jan 2013 11:55
Actief als: particulier

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Bericht door berenburg »

Ik heb even normale stand geprobeert, maar bij ecomode schakelt de bak vlugger op waardoor de diesel zijn maximale koppel benut.
Invoegen en rotondes zijn in die stand geen probleem

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DeVisdude
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 2
Berichten: 105
Lid geworden op: 15 apr 2018 23:12
Actief als: particulier

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Bericht door DeVisdude »

Ik rijd altijd in de neutral stand, omdat ik de sportstand te opvliegerig vind.
Mijn truc voor soepel wegrijden is vrij simpel: even een kort toefje gas geven (hij grijpt dan aan zonderen de schok) en daarna kan je het gas gewoon intrappen.
Renault Talisman Estate TCe 150 EDC Intens | Gris Cassiopee | 19" Alizarine met Eibach spoorverbreders | Donkerbruin leder | Intens Business Pack | Pack Winter Intens

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Mils
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 274
Lid geworden op: 18 jan 2017 01:00
Actief als: particulier
Locatie: België

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Bericht door Mils »

Ok, dat is systeem van vertrekken is bekend Laar wanneer het eens wat vlugger moet gaan dan lukt het niet zonder serieuze schok...
Talisman sedan Tce 200 Initiale Paris FO Nacré wit

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Dolfke3D
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 mar 2019 02:58
Actief als: particulier
Locatie: Antwerpen

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Bericht door Dolfke3D »

Vooral bij vochtig weer.. Te snel gassen in die 1ste heel korte versnelling en je bent al aan het slippen met je grote banden.. Ik heb geluk met dit.. Fonkelnieuwe wagen met alle software uptodate
Renault Talisman Grandtour 1.332cc S-EDITION TCe 160 EDC GPF Komeetblauw ... vanaf 12 april 2019

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

brownie
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 130
Lid geworden op: 13 aug 2017 16:56
Actief als: particulier

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Bericht door brownie »

Lees dit ook even, screenshot van een andere forum post over Talisman KinderziektesAfbeelding

Renault Talisman Estate Initiale Paris TCe 200 EDC
Verstuurd vanaf mijn Oneplus 6T met Tapatalk
Renault Talisman Estate TCe 200 EDC Initiale Paris Full Options White met 19" Intens wielen :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

adinsx
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 533
Lid geworden op: 27 dec 2010 10:46
Actief als: particulier
Locatie: Liemers/Achterhoek

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Bericht door adinsx »

Dat is zelf ook goed te testen door een tijdje handmatig de handrem eraf te zetten voor je de rem loslaat.
Van hothatch Mégane II RS230 F1-R26 naar burgerbak Mégane III Estate GTline. Terug naar sportiviteit met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



berenburg
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 643
Lid geworden op: 25 jan 2013 11:55
Actief als: particulier

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Bericht door berenburg »

Een mailtje naar je dealer met de vraag of dit bij jouw ook het geval kan zijn refererend naar bovenstaande berichten lost volgens mij ook het probleem op.
En hoeft de dealer geen koppeling platen te vervangen die iedere keer zwaar belast worden doordat ze door de handrem gestopt worden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



jimmy-ilse
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 nov 2017 21:32
Actief als: particulier
Locatie: België

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Bericht door jimmy-ilse »

De oplossing voor de automaat is bij mij gevonden en ook bij andere reeds.
Na de zoveelste keer binnen in de garage hebben ze een aanpassing gedaan die wonderbaarlijk ongelooflijk te noemen is.
Ik denk voor veel leden heel interessant. Jullie mogen mij ook altijd mailen voor gedetailleerdere uitleg.
Zal het kort houden hier:
Het begint goed. Het is op te lossen als alles goed meegaat binnen de 15 minuten.
Vraag aan je garage om eens te kijken. In de software van je wagen bij versnellingsbak. Alles wordt vanuit Renault in een standaard software pakket geplaatst in je auto.
Toen ze bij mij keken na de zoveelste update zagen ze achter versnellingsbak allemaal streepjes staan. Niet gekend dus. Men heeft dan manueel in het programma gescrolt en hem handmatig op automaat geplaatst. Ineens vraagt de wagen of het een enkele of dubbele koppeling is. Dubbele koppeling aanklikken. Dan kan je de leuke pop-up krijgen dat het een manuele is . Wat eigenlijk ook klopt maar met servomotoren erop. Gewoon goedkeuren en opslaan . Nog eens controleren en inderdaad , versnellingsbak staat dan gekend als automaat en niet meer als "streepjes"
Auto starten en buiten rijden. Normaal voel je al een klein beetje verandering. Een paar keer stoppen, vertrekken. Stoppen, achteruit. Bij mij 10 keer gedaan.
Niet meer te herkennen. Je kan zelfs smijten van de naar r. Aanzetten doet hij . R blijft wel een beetje aggressievei maar vooruit is fenomenaal.
Ik had jammer nog de pech dat mijn stuurcomputer van radio, airco , sensoren stuk is gegaan. Ook probleemloos vervangen. Heb nu versie 7.
Het enigste dat ik wel heb buiten vroeger is het meer wegvallen van DR. Maar slaat automatisch over op FM.
Maar buiten dat super. Na 2,5 jaar volharding eindelijk topgaragost gevonden en een topkerel aan de lijn bij de klantendienst.
Voorheen Renault Talisman Grandtour intense 1.6 tce
Nu Toyota Rav4 2020 hybrid Premium plus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Bericht door A110 »

Dat is goed nieuws.
Als dit zo is dan is het toch een "stomme" software fout ipv een mechanische fout.
Maar dat zal dan bij een andere Talisman ook nagekeken moeten worden.

Het kan nog gebeuren dat het nog beter gaat worden. De automaat gaat zich uiteraard helemaal aanpassen aan de rijstijl dit heeft altijd nog wel even tijd nodig.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



jimmy-ilse
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 nov 2017 21:32
Actief als: particulier
Locatie: België

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Bericht door jimmy-ilse »

Ik heb al weet van 2 verschillende met hetzelfde resultaat. Waren er alle twee wel van begin 2017.
Betreft ook de 1.6
Voorheen Renault Talisman Grandtour intense 1.6 tce
Nu Toyota Rav4 2020 hybrid Premium plus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Dolfke3D
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 mar 2019 02:58
Actief als: particulier
Locatie: Antwerpen

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Bericht door Dolfke3D »

Ben blij voor je dat het meeste terug werkt zoals het hoort.. Het is belangrijk dat bij het in gebruik stellen van een nieuwe wagen de juiste man alles installeert. Ik heb model 2019 en ben zeer tevreden totnutoe.. 6000 km gereden en word ook al zuiniger.. Mijn 47 liter nafttankje gaat al soms over de 600km mee bij vlot rijden in normal mode.. Eco rijden is shit en ik haal er geen 600km mee.
Renault Talisman Grandtour 1.332cc S-EDITION TCe 160 EDC GPF Komeetblauw ... vanaf 12 april 2019

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Domi1963
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jan 2014 20:04
Actief als: particulier

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Bericht door Domi1963 »

jimmy-ilse schreef:De oplossing voor de automaat is bij mij gevonden en ook bij andere reeds.
Na de zoveelste keer binnen in de garage hebben ze een aanpassing gedaan die wonderbaarlijk ongelooflijk te noemen is.
Ik denk voor veel leden heel interessant. Jullie mogen mij ook altijd mailen voor gedetailleerdere uitleg.
Zal het kort houden hier:
Het begint goed. Het is op te lossen als alles goed meegaat binnen de 15 minuten.
Vraag aan je garage om eens te kijken. In de software van je wagen bij versnellingsbak. Alles wordt vanuit Renault in een standaard software pakket geplaatst in je auto.
Toen ze bij mij keken na de zoveelste update zagen ze achter versnellingsbak allemaal streepjes staan. Niet gekend dus. Men heeft dan manueel in het programma gescrolt en hem handmatig op automaat geplaatst. Ineens vraagt de wagen of het een enkele of dubbele koppeling is. Dubbele koppeling aanklikken. Dan kan je de leuke pop-up krijgen dat het een manuele is . Wat eigenlijk ook klopt maar met servomotoren erop. Gewoon goedkeuren en opslaan . Nog eens controleren en inderdaad , versnellingsbak staat dan gekend als automaat en niet meer als "streepjes"
Auto starten en buiten rijden. Normaal voel je al een klein beetje verandering. Een paar keer stoppen, vertrekken. Stoppen, achteruit. Bij mij 10 keer gedaan.
Niet meer te herkennen. Je kan zelfs smijten van de naar r. Aanzetten doet hij . R blijft wel een beetje aggressievei maar vooruit is fenomenaal.
Ik had jammer nog de pech dat mijn stuurcomputer van radio, airco , sensoren stuk is gegaan. Ook probleemloos vervangen. Heb nu versie 7.
Het enigste dat ik wel heb buiten vroeger is het meer wegvallen van DR. Maar slaat automatisch over op FM.
Maar buiten dat super. Na 2,5 jaar volharding eindelijk topgaragost gevonden en een topkerel aan de lijn bij de klantendienst.
Jimmy, dit is bij mij al nagekeken ook. En stond op automaat. Mijn eerste bak was ook enorm schokkerig en vooral in R,maar ook in D. Dit is reeds mijn 2de bak en is destijds bij de bakwissel volledig geherprogrammeerd, maar geloof het of niet, bij mij was de stuurmodule/rekeneenheid welke het loslaten van de handrem en de hilhold control beheert naar de vaantjes. Mijne schokt nu totaal niet meer en dit in D maar zeker niet meer in R. Dat wat jij aanhaalt is een gekende bug in de bak software, en zou nochtans bij iedere dealer gekend staan...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Renault Talisman Grandtour Initial Paris 1.6 TCe 200 EDC, gris platine.
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Domi1963
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jan 2014 20:04
Actief als: particulier

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Bericht door Domi1963 »

rvdgaag schreef:De "automaat" van de 160 PK diesel is een Getrag 6 traps gerobotiseerde handbak. Deze 6DCT450 bak heeft een droge koppeling !



Inmiddels is Getrag overgenomen door Magna, deze bak wordt bij Volvo, Mercedes, Mitsubishi, Renault, Ford etc gebruikt.
@rvdgaag: alle Getrag bakken zowel 6 traps als 7 traps, welke tot 300 NM of meer aankunnen hebben een natte dubbele koppeling. En dit voor de 7DCT300 en ook de 6DCT450. Kijk maar even op de site van Getrag. En Magna heeft Getrag idd over genomen.Afbeelding
Bij de benzine versies met een 7DCT300 is er steeds een natte dubbele koppeling aanwezig in oliebad.
Slechts de 6DCT250 heeft een droge koppeling.
Lees dit artikel maar eens:

http://www.fiches-auto.fr/articles-auto ... enault.php


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Renault Talisman Grandtour Initial Paris 1.6 TCe 200 EDC, gris platine.
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



jimmy-ilse
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 nov 2017 21:32
Actief als: particulier
Locatie: België

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Bericht door jimmy-ilse »

Bij mij hebben ze de remmodule electronisch uitgeschakeld zonder resultaat.
Het bleef met een sprong vertrekken.

Het is wel toevallig dat sinds vandaag ik al weet heb van 4 talismannen waar men manueel de gegevens hebben aangepast. En dit bij 3 verschillende dealers. En de twee anderen waren blij dat ze klant eindelijk iets konden aanbieden . Wel allemaal zelfde periode qua bouwjaar en dealers wisten er ook niets van.
Bij mij is ook het gaspedaal gecalibreerd. Maar bij de andere niet en tot nu toe iedereen verrast.
Hopelijk blijft het zo.
Voorheen Renault Talisman Grandtour intense 1.6 tce
Nu Toyota Rav4 2020 hybrid Premium plus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Domi1963
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jan 2014 20:04
Actief als: particulier

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Bericht door Domi1963 »

jimmy-ilse schreef:Bij mij hebben ze de remmodule electronisch uitgeschakeld zonder resultaat.
Het bleef met een sprong vertrekken.

Het is wel toevallig dat sinds vandaag ik al weet heb van 4 talismannen waar men manueel de gegevens hebben aangepast. En dit bij 3 verschillende dealers. En de twee anderen waren blij dat ze klant eindelijk iets konden aanbieden . Wel allemaal zelfde periode qua bouwjaar en dealers wisten er ook niets van.
Bij mij is ook het gaspedaal gecalibreerd. Maar bij de andere niet en tot nu toe iedereen verrast.
Hopelijk blijft het zo.
Je mag er dan de mijne ook bij tellen, want mijn eerste bak heb ik het niet gezien, maar bij mijn huidige bak staat het type versnellingsbak op automaat, en mss daarom dat hij ook niet schokt. Bij mij voelde je echt een weerstand, net of er iets de wagen tegen hield. En in mijn geval was dat de handrem welke te laat los kwam en ook de hillhold control bleef soms hangen. Normaal blijft de hillhold 2 sec. hangen en moet dan loslaten. Dit gebeurde niet altijd bij mij. Dus hebben ze daarvan de rekenunit vervangen. En is nu mijn bak ook schokvrij. Dus het gaat hier over éénzelfde fenomeen, maar 2 verschillende oorzaken. FF dit nog: mijn huidige bak, dus de 2de is geherprogrammeerd door een specialist van Renault BeLux zelf. Dus was deze mss reeds bekend met het probleem welke jullie ervaren en heeft hij de software aangepast. Ook deze zelfde specialist heeft destijds mijn motor geherprogrammeerd met een door hem bijgewerkte basis software. Daarom dat bij mij de dealer dit niet heeft gedaan, want ik begrijp dat in Nederland praktisch alles door de dealers wordt gedaan?? In België niet overal. Het hangt af van wat Renault beslist. Zoals bvb de update van de R-Link 2 naar versie 7.24.166 heeft de dealer zelf gedaan.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



daniel.vandermaesen
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 jun 2017 10:15
Actief als: particulier

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Bericht door daniel.vandermaesen »

Ik had dit vroeger ook, maar sinds ik met 19” velgen geruild heb voor 17” heeft mijn auto een veel rustiger vertrek.
Ik denk dat de talisman niet geschikt is voor die grote wielen, ook bij volledig afzetten, springt de wagen niet meer.
Over het slijten van de banden kan ik nog niks zeggen, maar ik hoop hier ook op een pak meer kilometers!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



berenburg
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 643
Lid geworden op: 25 jan 2013 11:55
Actief als: particulier

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Bericht door berenburg »

Omtrek blijft hetzelfde want bij 17 inch is de band hoger

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Domi1963
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jan 2014 20:04
Actief als: particulier

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Bericht door Domi1963 »

De mijne schokt of wipt ook niet meer met 19 inch velgen en goede Michelin banden nu. Wat een verschil met de conti’s. En ook na het vervangen van de rekenmodule voor handrem en Hill hold control. Hij kruipt vooruit als achteruit en bij een toefje gas vertrekt hij heel zacht. Bij spontaan intrappen van het gaspedaal vertrekt hij heel snel, maar niet ruw met een schok. Mijn bak doet het ook zeer voortreffelijk nu. Schakelen als boter. Hij rijd als een zonnetje nu. Juist de airco software moet eens nagekeken worden. Met de voorbije hitte kwam er bij de midden roosters, aan de passagiers kant ijskoude lucht uit maar aan mijne kant, de chauffeurs kant lauwe lucht en bijna geen debiet, terwijl bij snelheid 5 er aan de bijrijders kant wel voldoende debiet is. Dit probleem doet zich voor sinds de update naar 7.24.166 software van de R-Link 2. De dealer zegt dat hij er de software apart voor de climatisatie/verwarming opnieuw gaat inladen. Ik heb volgende week een afspraak. En als dit opgelost raakt dan rijd ik na 2 jaar eindelijk met een feilloze Talisman. Verbruik valt ook mee 7,7 l voor 100 km, jammer van de kleine tank. Een Espace V 200 dCi zou beter doen met een tank van 58 l. Mijn Talisman brengt mij nog 21.518 € op en nu het solden of sale prijzen zijn bij Renault, gaan vrouwlief en ik mss eens kijken voor een Espace V. Ik doe sinds kort ook aan vrijwilligers werk voor de sportclub voor G-sporters waar mijn jongste dochter en haar vriend aan sport doen. G-sporters zijn mensen met een fysieke of mentale beperking. En de club komt dikwijls vervoer te kort als ze deelnemen aan wedstrijden...


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Domi1963
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jan 2014 20:04
Actief als: particulier

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Bericht door Domi1963 »

rvdgaag schreef:De "automaat" van de 160 PK diesel is een Getrag 6 traps gerobotiseerde handbak. Deze 6DCT450 bak heeft een droge koppeling !



Inmiddels is Getrag overgenomen door Magna, deze bak wordt bij Volvo, Mercedes, Mitsubishi, Renault, Ford etc gebruikt.
Sorry ik lees dit nu pas. rvdgaag, dit klopt niet. Er is maar een automaat met enkele droge koppeling en dat is de 6DCT250. Al wat daarboven zit, dus hoger dan 250 NM hebben een bak met dubbele koppelingen in een oliebad, dus een natte koppeling. En dit zijn de 6DCT450 en de 7DCT300. Kijk even naar het volgend artikel, het staat er klaar en duidelijk in vermeld. Je moet wel Frans verstaan of Google translator gebruiken.

http://www.fiches-auto.fr/articles-auto ... enault.php


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Domi1963
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jan 2014 20:04
Actief als: particulier

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Bericht door Domi1963 »

jimmy-ilse schreef:Bij mij hebben ze de remmodule electronisch uitgeschakeld zonder resultaat.
Het bleef met een sprong vertrekken.

Het is wel toevallig dat sinds vandaag ik al weet heb van 4 talismannen waar men manueel de gegevens hebben aangepast. En dit bij 3 verschillende dealers. En de twee anderen waren blij dat ze klant eindelijk iets konden aanbieden . Wel allemaal zelfde periode qua bouwjaar en dealers wisten er ook niets van.
Bij mij is ook het gaspedaal gecalibreerd. Maar bij de andere niet en tot nu toe iedereen verrast.
Hopelijk blijft het zo.
Beste jimmy-ilse,
Op vraag van mijn dealer wil ik U de volgende vraag stellen: kun jij te weten komen waar en in welk software-onderdeel van de Clip hij deze software aanpassing kan doen, aub? Want hij heeft nog klanten met een schokkerige 7 bak, waar de handremmodule intact blijkt. We hebben samen via de Clip de bak software op mijn wagen eens uitgeplozen, maar zijn niets tegen gekomen van waar er 2 streepjes zouden staan en waar je manueel automaat moet invullen. Graag Uw hulp ditmaal. En ik herhaal nogmaals: mijn wagen schokt of schiet niet meer vooruit of achteruit. Maar bij mij was wel degelijk die rekeneenheid van de handrem/hill hold control kapot want deze gaf verschillende storings meldingen. Mijn huidige bak heeft geen schokkerig wild vertrek normaal. Mijn eerste originele wel en is daarom vervangen als ook voor het bekende geluid en schokkerig op en terug schakelen. Mijn nieuwe bak kruipt zowel vooruit als achteruit en vertrekt normaal bij het intrappen van het gaspedaal, zowel gewoon als abrupt...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Toverbal
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2020 11:22
Actief als: particulier

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Bericht door Toverbal »

He mensen,

Inmiddels rijd ik bijna 3 jaar in een Talisman Estate met TCe200 motor. Deze bleek bij aflevering geen 200pk te leveren (ergens op het forum is hier ook discussie over), dat probleem is gelukkig opgelost, maar sinds het begin heb ik ook al last van het 'whiplash effect' zoals mijn vrouw het noemt. De auto is echt al tig keer bij de dealer geweest, koppeling vervangen, bak vervangen, software reset, motor software opnieuw ingeleerd (waardoor deze weer minder vermogen levert), alles geprobeerd, maar het probleem blijft. De dealer heeft meerdere keren het probleem expliciet erkend en uiteindelijk hebben ze eind vorig jaar gezegd: meneer, het is een producteigenschap.

Ik heb het daarna bij de leasemaatschappij neergelegd, omdat ik vind dat een auto van ruim 46k dit niet als producteigenschap behoort te hebben. Deze week werd ik gebeld met het volgende verhaal: meneer, zou u even langs willen komen? Dan kunt u even in de auto van mijn collega rijden. Hij heeft een Megane en deze heeft hetzelfde probleem, dus dan kunt u het ook in deze auto ervaren.

Ik was echt flabbergasted van deze uitspraak en heb gezegd dat ik vind dat een auto die zo duur is, niet zo'n producteigenschap hoort te hebben. Dat was hij met mij eens, maar stelde toen nogmaals voor om langs te komen om het te ervaren in de Megane van zijn collega.

En dan nu mijn vraag: als ik het hier lees, lijkt het probleem wel te verhelpen, maar hoe ga ik dat de dealer wijsmaken? Ik word echt gek van deze 'producteigenschap', want de fietsers bij het stoplicht kijken regelmatig boos wanneer ik met slippende wielen wegrijd en daarna bijna niet meer vooruitkom omdat ik het gaspedaal nauwelijks aanraak.

En als laatste: ik ben blij dat ik het even van me heb afgeschreven :)

Bedankt voor het lezen en ik hoop dat jullie nog iets van tips hebben!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



jimmy-ilse
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 nov 2017 21:32
Actief als: particulier
Locatie: België

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Bericht door jimmy-ilse »

Dat is dus ook een van de redenen dat de mijne buiten is gevlogen. Goedkope uitleg van Renault en rekken tot de garantie voorbij is. Raar dat ze 1.6 ook niet lang in productie hebben gehouden.
En dan alle kwalen die erbij kwamen. het blijft een fantastisch mooie auto om naar te kijken. En daar stop ik.

Wel deze week hilarisch moment beleefd. Ik kwam binnen in oude garage aangezien schoonouders een Dacia wilden kopen. Ze zagen mijn jap staan en kreeg prompt de opmerking dat ik daar zeker geen problemen mee ging hebben. Amai, ze zijn zeker van hun eigen merk , denk ik dan zo. :-)
Voorheen Renault Talisman Grandtour intense 1.6 tce
Nu Toyota Rav4 2020 hybrid Premium plus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DeVisdude
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 2
Berichten: 105
Lid geworden op: 15 apr 2018 23:12
Actief als: particulier

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Bericht door DeVisdude »

Mijn automaat was de laatste maanden niet meer soepel. Het schakelen ging geregeld met voelbare horten en stoten.
Vorig weekend reed ik rustig op 80 en 50 weggetjes en nadat ik de hoek omging met 30KM/u ging de auto sterk trillen bij gas geven. Ik had ook weinig vermogen en rook snel een verbrande geur.
Auto direct stil gezet en even onder de motorkap gekeken. Natuurlijk niets te zien... Vrij kort daarna maar weer de auto gestart en kon zonder problemen doorrijden.. Apart...
Door deze 2 feiten heb ik toch maar besloten om naar de garage te gaan, waar de Talisman gisteren is geweest.
De klacht van het niet soepel schakelen werd herkend en ze hebben de bak en verstuivers ge-herprogrammeerd (als ik het goed heb onthouden)

Inderdaad, hij rijdt weer soepel.

Maar wat me meteen opviel is dat de auto nu ook ineens soepel van zijn plek komt! Iets wat ik allang voor lief had genomen is nu spontaan opgelost.
Het voelt alsof ze een softwarematig trucje hebben gedaan. Mijn vermoeden: De eerste centimeters geeft de auto weinig gas (ongeacht stand van het gaspedaal), zodat de automaat soepeler aan kan grijpen.

ps... de chiptuning is gelukkig onaangetast
Renault Talisman Estate TCe 150 EDC Intens | Gris Cassiopee | 19" Alizarine met Eibach spoorverbreders | Donkerbruin leder | Intens Business Pack | Pack Winter Intens

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Mils
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 274
Lid geworden op: 18 jan 2017 01:00
Actief als: particulier
Locatie: België

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Bericht door Mils »

Hier is de auto ook terug binnen geweest voor het schokkerig vertrekken. Nieuwe computer op versnellingsbak en ook herprogrammering en grootste problemen opgelost. Zelfde symptomen nu bij vertrek als bij jou, enige vertraging in reactie versnellingsbak. Toch hele verbetering ;-)
Talisman sedan Tce 200 Initiale Paris FO Nacré wit

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Domi1963
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jan 2014 20:04
Actief als: particulier

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Bericht door Domi1963 »

Ik heb het enkel nog bij koude motor het vertrek schokje. Eens de wagen op temperatuur is er zowel vooruit als achteruit rijdend geen schokje meer. Na 3 jaar is mijn Talisman eindelijk storingsvrij.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Mils
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 274
Lid geworden op: 18 jan 2017 01:00
Actief als: particulier
Locatie: België

Re: Schokkerig vertrek Automaat.

Bericht door Mils »

Hier snokt hij nog wel eens in sportstand.
Talisman sedan Tce 200 Initiale Paris FO Nacré wit

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht