Stilgevallen Laguna II

Alle overige technische Laguna vragen

Topic author
jefcharger
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 20
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jan 2021 17:09
Actief als: particulier

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door jefcharger »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Zou ik even moeten informeren, de man die me helpt heeft heel veel gereedschap en bouwt vaker versnellingsbakken of motorblokken over of vervangt distributie riemen. Hij heeft ook de uitleesapparatuur. Als hij de compressie kan meten is dat dan een indicatie of de motor schade heeft of niet? En wanneer zou de compressie het beste gemeten kunnen worden? Zoals de auto er nu bij staat? De man die me helpt werkt meestal niet met Renault, maar met Chrysler. Zie hem waarschijnlijk zaterdag weer. Dus ik kan even vooruit nu.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 12
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door mechanic »

Compressie geeft de druk aan in de verschillende cilinders. Bij een defect aan de riem is er op zeker een verlies waarbeembaar, en is klepschade onvermijdelijk.
Dat compressietest vereist enkel demontage van de bougies, als je dat eerst doet kun je altijd indien nodig verder gaan.

Elk geval tijdens het meten het gaspedaal volledig induwen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jefcharger
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 20
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jan 2021 17:09
Actief als: particulier

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door jefcharger »

Goeie tips, nou, dan gaan we zaterdag maar eens aan de slag. Als er compressie verlies is, kan ik.dan met het vervangen van de distributie en het overzetten vd kop van de sloop auto het probleem verholpen hebben? En kan ik de kop zo overzetten ( met een nieuwe pakking waarschijnlijk?) of moet er nog meer gedaan worden?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jefcharger
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 20
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jan 2021 17:09
Actief als: particulier

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door jefcharger »

Nou, vandaag alles gedemonteerd, bleek idd de distributie gebroken. Compressie is gemeten, die lijkt goed te zijn volgens die man die me helpt, hij heeft veel aan Clio 's en dacia gesleuteld, dus kent veel principes van Renault. Vraag is alleen hoe nu de distributie ' op tijd ' zetten. We kunnen nergens indicators vinden. Ook niet op de nokkenas poelies, evenals op de andere tandwielen. Waterpomp ook maar gelijk vervangen lijkt me? Wat kunje er overigens moeilijk bij zeg voordat alles los is. Hierdoor heb ik ook nog niet exact kunnen zien hoe en waar de waterpomp precies vast zit. Weet 1 van jullie hoe je alles precies op tijd kunt zetten en hoe je dat kunt zien?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 12
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door mechanic »

Met een gebroken riem kan de compressie nóóit goed zijn, de kleppen worden immers niet (op tijd) geopend/gesloten.

De 1.6 16v k4m motor is zoals vrijwel elke renault een interference motor. https://www.google.nl/search?sxsrf=ALeK ... gws-wiz-hp

Als de man niet weet hoe deze motor op tijd te zetten, vermoed ik dat de ervaring daaromtrent niet geweldig is.
De krukas draait tegen de blokkeerpin, en het krukastandwiel moet vrij draaien over de krukas! Komt bij dit type erg nauw. In de bijlage een beschrijving.

Durf er echter bijna een hand voor in het vuur te steken dat er klep schade is. De motor is tijdens rijden van tijd gegaan, zuigers hebben geheid de kleppen geraakt!
Uitsluiting, eerst riem op tijd en dan de compressie meten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jefcharger
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 20
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jan 2021 17:09
Actief als: particulier

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door jefcharger »

@ mechanic: dank voor je snelle reactie 👍
Ik moet zeggen dat ik er zelf niet genoeg verstand van heb hoor. Ik begreep van hem dat ie niet kan zien hoe hij alles optijd moet zetten. Het krukas tandwiel draait vrij rond idd. Maar die blokkeerpin weet ik niet goed wat je bedoelt? Ik ga even je bijlage goed lezen eerst. De man gaf aan dat ie nergens indicaties zag staan of markeringen om alle tandwielen optijd te zetten. Normaal zitten er merktekens op ergens en nu niet. Zo bedoelde hij het.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 12
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door mechanic »

Bij de 1.6 16v van Renault staan op de tandwielen inderdaad geen markeringen, er is 'speciaal' timing gereedschap nodig om deze motor op tijd te krijgen. Is evt ook zelf te maken, maar zonder gaat het geheid fout.

Als deze motor de welbekende nokkenas versteller heeft, vervang die dan ook! Bekijk ook goed de krukaspoulie, afhankelijk welke variant er op zit ook vervangen. Multiriemset zoiezo!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jefcharger
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 20
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jan 2021 17:09
Actief als: particulier

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door jefcharger »

@ mechanic: dankje 👍
Waar kun je zo zo'n speciale timing set halen en wat moet ik me daarbij voorstellen eigenlijk? En hoe kom ik erachteraan deze motor een nokkenas versteller heeft? Waar zit dat en hoe ziet het er uit? En de krukas poelie heeft dus verschillende varianten, hoe kom ik erachter welke en waar moet ik op letten? Hij draait vrij rond en ik begreep dat er geen 'splines' aanwezig zijn of zoiets. En wat zit er allemaal in een multiriem setje bijvoorbeeld? Moet ik.daarnaast ook.nof andere onderdelen aanschaffen of is dat setje voldoende? Hartstikke bedankt tot nu toe voor al je hulp en informatie hoor, super 👍

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 12
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door mechanic »

Ik denk dat er cilinderkop schade is, dus dat betekend een grote klus. Heb er nog geen meegemaakt welke tijdens het rijden is gestopt zonder schade, zal ik het zo stellen.

Een andere kop zal ook nagezien moeten worden, nieuwe koppakking en een boel andere. In/uitlaat, thermostaat,keerringen. Eigenlijk alles wat je loshaalt aan pakkingen vervangen.
Olie+filter, koelvloeistof.

Zit er een zwarte krukaspoulie op, deze het best vervangen. De bruine zijn minder gevoelig voor slijtage.
Nokkenasversteller zit op de inlaat nokkenas, de voorste zeg maar. Even google-en, zie je meteen.
Multiriemset is een set bestaande uit een riem, een looprol en een spanrol.

Denk dat je het beste de cilinderkop kunt demonteren, en vanaf dan zien wat je nog meet nodig hebt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 2011
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door nikk »

Dus toch snaar geknapt. Dan wellicht inderdaad de kop van de andere Laguna motor pakken. Aardige klus wordt het sowieso maar als de auto verder netjes is zoals je aangeeft, het wel waad zou ik zeggen.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jefcharger
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 20
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jan 2021 17:09
Actief als: particulier

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door jefcharger »

Nou, het volgende dilemma dient zich aan, of ik de kop ga overzetten van de sloopauto, of het hele blok... Wat is wijsheid? Als ik het hele blok overzet, zet ik daar natuurlijk meteen ook een nieuwe distributie op. Ik denk ook dat het de goedkoopste en snelste mogelijkheid is. Uiteraard nieuwe vloeistoffen etcetera. Kan dat zomaar ivm de elektronica? Denk aan startonderbreker, cpu en allerlei aanverwante dingen. Moet er ook wat ingeleerd worden of hoeft dat allemaal niet? Ik kom immers niet aan de elektronica, behalve het opnieuw insteken van stekkers van de motor. Heeft verder toch geen invloed op sleutelkaart, lezer, en andere software... Of vergis ik me?

Toegevoegd in 1 minuut 42 secondes:
Wat komt er kijken bij het overzetten vd kop? Moet die gevlakt worden? En wat moet er nog meer overgezet? Daarnaast zit ik dan nog steeds met de distributie die ' van tijd af ' is en dat ook een moeilijk iets is om voor elkaar te krijgen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 12
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door mechanic »

Zet je de kop over, dan moet je 2 motoren open halen en er 1 terug in elkaar zetten. In principe dubbel werk, doe je het op de juiste manier heb je een motor die weer lang mee kan. Met een 'gebruikte motor' weet je het maar nooit zeker.
Aan de andere kant, de motor moet ook in zijn geheel.uit de sloop auto komen en uit degene welke je wil herstellen.

Heb je een brug tot je beschikking, laat je de motor incl. transmissie er als 1 geheel uit zakken. De nieuwe gaat dan ook als 1 geheel weer terug.
Ga je voor die optie, steek er dan meteen een nieuwe koppelings set in.

Al met al zijn behoorlijke klussen, waarvan je jezelf kunt afvragen of het zich gezien de geringe waarde van de auto het zich niet loont een goed rijdende te kopen en je al dit werk kunt besparen.

Toegevoegd in 1 uur 51 minuten 37 secondes:
Dat de distributie van tijd is, is met montage andere kop geen punt verder. Je draait na demontage van de kop de krukas zo dat cilinder 1 ( transmissie kant) bovenaan staat. Het zogehete bovenste dode punt. Als de krukasblokkeerstift erin zit, draait de krukas vervolgens tegen die pin, en staat deze correct.
Kop erop, nokkenassen erin, en met de blokkeerlineaal blokkeer je deze zodat de timing weer klopt.

Zet je de complete motor over, hoef je niets in te leren. Je zet de ecu niet over namelijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jefcharger
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 20
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jan 2021 17:09
Actief als: particulier

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door jefcharger »

@mechanic: en alle anderen natuurlijk, 😊:
Update: nou, ff stil geweest wegens drukke privé omstandigheden. Maar nog steeds allemaal hartstikke bedankt voor jullie feedback. Heb inmiddels het complete blok met behulp van die monteur eruitgehaald en het blok van de 'sloopauto' erin gelegd. Alles aangesloten en de motor loopt. Hij startte direct. 1 probleem echter: bij het starten gaat de motor direct heel hoog in zijn toeren. Ongeveer 4500. Nu hoor ik heel verschillende verhalen waar dit aan kan liggen, maar de meesten komen op het gasklephuis uit. Omdat ik dit gedemonteerd had om schoon te maken omdat dit het euvel zou kunnen zijn. Hierbij is het hele gasklephuis eruit geweest. Heb tevens van de originele motor ook het gasklephuis gereinigd. Dit allebei gedaan terwijl de motor nog lopend in de sloopauto zat. Met beide gasklephuizen werkte de motor en liep normaal, ik vond hem iets te hoog stationair, maar dat terzijde. Ik heb verschillende auto bedrijven gebeld, een Renault dealer en een dacia dealer om te vragen wat dit zou kunnen veroorzaken dat hij zo hoog in toeren gaat met starten en daar blijft ook. Volgens hen behoeft het gasklephuis geen inleren of inlezen, maar ik hoor en lees hierover verschillende dingen, en ook of de sensor ervan is losgeweest schijnt er mee te maken te kunnen hebben. Iemand een idee om me verder te helpen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 12
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door mechanic »

Gewoonlijk is inleren van de gasklep niet nodig inderdaad. Echter in sommige gevallen wel, en is dan ook zeker mogelijk via de obd aansluiting en juiste apparatuur.

Mooi dat de klus geklaard is verder!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jefcharger
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 20
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jan 2021 17:09
Actief als: particulier

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door jefcharger »

@mechanic: dankje 👍 Naar welk hoofdstuk/ onderdeel in de apparatuur moet ik gaan om dat in te kunnen stellen? Las ergens iets over waardes instellen op 0,60 of zoiets. Maar waarvan dan? Naar welk deel van de software moet je heen om iets te kunnen instellen?

Toegevoegd in 1 minuut 59 secondes:
Verder inderdaad blij dat de klus bijna geklaard is, kan niet wachten om weer te kunnen rijden, want het is echt een hele fijne auto !

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 12
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door mechanic »

Zover ik me herinner kun je met de clip aangaande de gasklep niets instellen. Enkel de waardes 'resetten'.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jefcharger
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 20
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jan 2021 17:09
Actief als: particulier

Re: Stilgevallen Laguna II

Bericht door jefcharger »

De Clip?

Toegevoegd in 29 secondes:
En hoe heet het gedeelte wat je kunt resetten?

Toegevoegd in 22 secondes:
In de software bedoel ik

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht