Gisteren ben ik begonnen met de installatie van de stoelverwarming in de stoelen van de Zoe. De oplossing met matjes op de stoelen was geen optie voor mij persoonlijk vanwege de looks. Maar omdat ik toch graag op warm zetels zit ben ik de uitdaging aangegaan.
Ik heb inspiratie opgedaan op het Going Electric forum waar een handjevol Duitse Zoe rijders deze ombouw al hebben gedaan. Uiteindelijk is het mij erg meegevallen en ben erg blij met het resultaat.
Voor degene die dit ook willen doen zal ik de stappen even toelichten met behulp van een aantal foto’s.
Benodigdheden:
Grote ratel met T40 Torx inbus
Kleine ratel met dop 10
Soldeerbout, krimpkous
Tang en schroevendraaier
Tie-wrap
2 bussen spuitlijn (ACTION)
1 vleesmes met kartels (Keukenlade)
1 keramisch keukenmes (ACTION)
Speedboor 20mm
En natuurlijk een setje matjes van bijvoorbeeld EBAY
Totale kosten zo’n 50 euro en een vrije dag.
Het loshalen van de stoelen is simpel. Vergeet de stekker van de airbags niet aan de onderkant.
De gordel laat zich eenvoudig verwijderen door het clipje weg te drukken. Met 4 torx T40 bouten zit het frame aan de bodemplaat.
Als je de auto “start” met verwijderde stoelen krijg je uiteraard een storingsmelding “CONTROLEER AIRBAG” Echter is deze weer weg als je alles weer netjes hebt gemonteerd.
Ik ben begonnen met de bijrijders stoel en we hebben de auto gewoon nog gebruikt voor een boodschap.
De stoelbekleding verwijderen lijkt spannend maar gaat erg makkelijk. 2 ritsen en wat clipjes meer is het niet. Voor de bijrijders stoel moet je ook nog de druksensor kabel loshalen.
Zodra je de rugleuning open hebt geritst zie je aan de zijkant de airbag zitten. Verwijder het stekkertje door het gele palletje naar beneden te halen en het stekkertje los te trekken. De airbag zit aan het frame met een stuk draadeind en 2 moeren (dop 10 + kleine ratel ) Vervolgens kun je de airbag uit zijn zak halen. Deze zit namelijk gestikt in de bekleding en blijft gewoon zitten tijdens het bewerken. De feitelijke airbag leg je even aan de kant.
De airbag eruit:
De bekleding van de rugleuning is 1 geheel met de hoofdsteun. Deze kun je eenvoudig loshalen door op de knop aan de zijkant te drukken zoals dat gebruikelijk is bij een hoofdsteun. Dan kun je eenvoudig de gehele bekleding omhooghalen.
Rugbekleding eraf:
Het kale frame met de met de Anti duik airbag die gewoon blijft zitten
Vervolgens heb ik de matjes afgetekend op de rugleuning en ben ik gaan snijden met het vlees mes met kartel ( victorinox ). Je maakt een flap waarin het matje past. Als het matje past verlijm je de boel met de spuitlijn. Ik heb 1 bus per stoel verbruikt. Daarna heb ik de flap teruggevouwen en tijdelijk gefixeerd met tap.
Het matje zit erin. De bekleding even in huis gelegd om te drogen.
Voor de zitting heb ik het scherpe keramische mes van de Action gebruikt. Dit materiaal is veel steviger en is lastiger te bewerken. Probeer zo dicht mogelijk onder de bekleding te komen zonder met het mes er door heen te gaan. De zittingen geleiden ook minder goed warmte dus als je een te dikke laag over houdt dan voel je er te weinig van.
Bij de zitting heb ik het matje ongeveer 3 centimeter ingekort om niet in de problemen te komen met de sleuven voor de beugels van de Isofix .
Ook hier weer lijmen en even fixeren. Vervolgens kun je de stoel weer opbouwen.
Dit gaat bijzonder eenvoudig en is binnen 10 minuten gepiept. Vergeet niet de airbag te monteren en aan te sluiten!
1 down! 1 to go !
Vervolgens heb ik de bedrading geïnstalleerd, dat is handiger als de stoelen er nog niet inzitten.
Ook ik heb ervoor gekozen om de 10 A van de sigaretten aansteker te gebruiken. Per stoel is de opname maximaal 4.2 ampère dus veel blijft er niet over als je beide maximaal aanzet. Echter gebruik ik de 12v aansluiting niet. Gebruik je deze wel veel en voor hogere belasting dan is het beter een aparte geschakelde plus elders op te zoeken.
Het openen van de midden console is niet moeilijk maar kost soms wat kracht. Ik stond redelijk warm in de garage maar bij lage temperaturen zou het harde plastic van de ZOE kunnen knappen.
Via de afwerk plaat van de keycard en USB SD card reader haal je stekker los. De OBD-poort zit er gewoon in geklikt. Vervolgens kun je de hele plaat verwijderen en over de pookknop wurmen.
De knopjes op deze plek is het meest logische gezien de ruimte die eronder zit.
Ik heb de draden gesoldeerd en voorzien van krimpkous. Vervolgens de schakelaars gemonteerd en aangesloten.
En nu weer opbouwen !!
Nu genieten van een warme kont! Laat de winter maar komen!