Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Captur-2016 schreef: ↑23 jun 2021 19:42
Goedenavond,
Zelf ben ik nu een 3 uur bezig geweest om überhaupt via het kastje naar de muur te proberen iets te downloaden. TomTom werkt volgens mij prima, maar het updaten is een regelrechte ramp, en lijkt mij meer iets voor professionals. Zelf in het verleden reeds slechte ervaringen met updates van TomTom, werkte op geen enkele manier, geen retour dan de kosten.
Afijn, mijn garage in de buurt van Utrecht wil het niet doen. Ik vind het eigenlijk een beetje vreemd, want het blijkt hier wel dat ik niet de enige ben. Renault dient een Captur na een 5 jaar toch nog van onderhoud te kunnen voorzien, en dat is inclusief navigatie. Kortom, ik zoek een professional of liever ergens een dealer waar dit wel kan. Ik heb niet zo'n zin weer via allerlei omwegen iets van TomTom aan te schaffen, wat totaal niet werkt.
Zelf ben ik een ZZP-er, en kan mijn tijd eigenlijk wel beter gebruiken...
Alvast bedankt, en excuus als deze vraag reeds eerder gesteld is.
Met vriendelijke groet, Fred
Goedenavond,
Bijna vergeten, excuus voor het laat melden. Er was ergens blijkbaar een Babylonische spraakverwarring, waar dan ook. De servicebalie had, toen ik aldaar voor een onderhoudsbeurt was, meteen een antwoord op het probleem: een nieuwe SD-kaart met update. Mijn auto stond reeds buiten, maar er was niemand nodig om de SD-kaart te vervangen, kinderspel. Van het merk ‘TomTom’ krijg ik een beetje een wee gevoel in mijn maag, maar mijn Renault dealer heb ik ook weer, net als altijd, bij navraag over de behandeling etc. een 10 gegeven.
@wickydude, ben blij dat u dat heeft gezien. Wie weet hoelang hij er al weer is. Renault kan dat niet kenbaar maken aan ons, zeggen ze.
We gaan weer eens kijken of het lukt en of de straat, die al 3 jaar in de navigatie stond en opeens niet meer gevonden werd, er weer in staat
Datum update staat aangegeven bij de kaart info: 2/1/22 (1 feb, 2 weken terug was het nog 1070).
Tomtom zelf is inmiddels bij 10.82 voor de losse kastjes
10.75 is volgens Tomtom van augustus 2021.
maar toch een positief puntje: ze hebben wel eens verder achterop gelopen.
SInds kort nieuwe laptop.
Ook maar even ingelogd en de R-Link Toolbox geïnstalleerd.
De SD-kaart uit de auto gehaald en in laptop gedaan.
Begon direct met download en daarna wegschrijven naar de kaart. Binnen half uur gepiept.
Omdat ik niet weet of er ook nog een software-update bij zit, zal ik de SD-kaart morgenvroeg wel in de auto doen.
Mocht er een update zijn, dan kan deze tijdens het rijden uitgevoerd worden.
Zo niet, dan zal de nieuwe kaart wel zichtbaar zijn.
Resultaat zal ik laten weten.
Renault Clio Estate Energy dCi 90 Dynamique eco2 (met R-Link en achteruitrijcamera)
Applicatie: 11.346.3206684-8060 GPS: 2.18.911.318008
Kaart: Europe v11.05
En vanmorgen de SD-kaart in de auto en na paar minuten een software update uitgevoerdin de auto en de kaart met V1075 was weer beschikbaar.
Renault Clio Estate Energy dCi 90 Dynamique eco2 (met R-Link en achteruitrijcamera)
Applicatie: 11.346.3206684-8060 GPS: 2.18.911.318008
Kaart: Europe v11.05
Bij mij ook alles goed gelukt. Het gaat na 7 jaar ineens goed lijkt wel. Zelfs ‘n bepaalde straat die in versie 1070 ineens was verdwenen staat er ook weer in
Een kleine duit in het zakje, waarmee ik hoop bij te dragen aan snellere troubleshooting bij het niet lukken van kaartupdates.
Ook ik had hier problemen mee. Met aanschaf van 12mnd MUS kreeg ik op 1-feb-2022 toegang tot v1075 (Benelux), maar wat ik ook probeerde met de SD-kaart voor de R-Link van mijn Zoë ZE 4.0 (2018), de auto bleef v1015 tonen.
Uiteindelijk vond ik via de de R-Link Store op het tabblad Mijn Services > MIJN UPDATES > MIJN APPS BEHEREN, dat er meerdere SD-kaarten vermeld werden. Via de knop BEHEREN bij elke SD-kaart bemerkte ik dat de Benelux-kaart op een andere SD-kaart (ander ID) genoemd werd dan de SD-kaart ID die de R-Link Toolbox aangeeft. Deze laatste bevat ook de stem- en POI- bestanden. Na uitvinken op de "andere" SD-kaart, SYNCHRONISEREN en updaten in de auto, kreeg ik uiteindelijk de Benelux kaart wel op de "goede" SD-kaart ID (na eerst ook de R-Link Toolbox opnieuw te hebben geïnstalleerd, inclusief handmatig verwijderen van de cache directory in mijn Windows profiel). Daarna werd de juiste kaart geladen en was bijvoorbeeld ineens de Rotterdamsebaan (in Den Haag) beschikbaar. Check!
Bij de dealer hadden ze overigens maar één oplossing/advies: wanneer u een kaartupdate wilt, dan kunt u een nieuwe SD-kaart kopen voor €60. Via internet geeft alleen maar problemen, meneer.
Misschien heb ik geluk gehad, maar hiervoor heb ik 7 jaar een garminat gehad, nieuwe kaarten en bv flitscervices werdt gedaan door TomTom.
Dat is altijd zonder problemen geweest.
De nieuwe kaarten stonden elk kwartaal voor je klaar.
Was daar wel tevreden over.
Ik heb nu bij R-link het idee dat ze voor winstmaximalisatie zijn gegaan.
Al moet ik er wel bij vertellen als je iemand aan de lijn heb van R-link Nederland dat ze je zo veel mogelijk en snel proberen te helpen.
Even een vraagje.Heb een SD kaartje en er staat kaart van Benelux en kaart van Europa op.Nu zijn deze twee wel verouderd.Ik was van plan voor een nieuwe kaart van West Europa te kopen via R-Link shop.Nu denk ik niet dat er nog zoveel plaats is voor deze kaart erbij te zetten.Kan ik het kaartje eerst Formatteren of werkt het zo niet.Heb wel gezien dat ge de kaarten kunt uitvinken,maar wilt natuurlijk nog niet zeggen dat ze eraf zijn.Allee,denk ik toch.Iemand dat er misschien ervaring mee heeft.Gaat het niet dan zal ik toch een nieuw kaartje moeten kopen in de garage.Het enige nadeel is dat het wel duurder in aankoop is dan langs de shop voor te downloaden.
[mention]drefacteur[/mention] Indien te weinig ruimte, dan inderdaad eerst een oude kaart verwijderen. Dit doe je door op de R-Link Store website bij Beheer het vinkje uit te schakelen voor de kaart die je wilt verwijderen. Dan Synchroniseren en daarna SD-kaartje in je auto insteken. Na aanpassing in je auto weer in je computer en dan de nieuwe kaart erop zetten. Dit zal automatisch gebeuren in de R-Link Toolbox software, zodra je in de R-Link Store hebt aangeschaft. Eventueel tussendoor de cache wissen in de R-Link Toolbox software. Daarna zal in je auto bij het insteken (pas insteken nadat je auto is gestart), de installatie starten. Waarschijnlijk een keer een restart van je R-Link in je auto en dan doet de kaart het (of zal te kiezen zijn bij twee kaarten geïnstalleerd).
Formatteren moet je vooral NIET doen. Dan is het SD-kaartje daarna onbruikbaar voor R-Link.
@ErikZoe. Alles gedaan wat u hebt voorgesteld.Op de R-Link store staat dat hij is geinstalleerd. (kaart van West Europa)en ook op het kaartje gedownload.Dan naar de auto en start gewoon op zonder iets te installeren.Ga naar de te kiezen kaarten en hij staat er niet bij.Wel nog altijd de Benelux(heb ik er niet afgedaan,das normaal dan)Maar de andere kaart van Europa nog wel.En deze is uitgevinkt.Misschien heb ik iets over het hoofd gezien,zou niet weten wat???????
In de cache op de computer waar de R-Link Toolbox op staat, staat een XML-file. Deze kun je met een Notepad openen (is platte tekst). Staat hier dan de juiste versie bij voor de kaart die je nodig hebt?
Wat bij mij ook al eens werkte was vervolgens juist het vinkje uit te zetten bij die kaart in Beheer in de R-Link Store, daarna synchroniseren en de SD-kaart in de auto steken zodra de R-Link in de auto is opgestart (en er dus "geen kaart" is). Vervolgens gaat nieuwe kaart laden bij insteken. Daarna bij Systeem in R-Link van je auto checken welke versie geladen is.
Overigens had ik een update van een kaart die al op de SD-kaart stond (Benelux v1015 => v1075). Jij heb een SD-kaart met Benelux en Europa (geheel), maar nu een losse West-Europa (v1075) gekocht?
Het is helaas geen exacte wetenschap, met de R-Link. Maar volharding en blijven proberen heeft bij mij uiteindelijk succes opgeleverd.
Bedankt voor de uitleg.Maar heb al gebeld naar de garage en een afspraak gemaakt voor maandag om 13 uur.Had ook al van alles geprobeerd,maar niets hielp.Ja,ik heb twee verouderde kaarten erop staan,Benelux en europa.Heb de kaart West Europa aangekocht en ze staat er normaal op.Want zodra ik het kaartje in computer aansloot, en de R-Link Toolbox open deed begon hij direct de kaart te downloaden.Dan in de R-Link store gaan zien bij te de beheren kaarten,staat hij erbij.We zullen even afwachten wat ze een maandag te zeggen hebben.Nu kreeg ik dit nog toen ik nog eens ging proberen in de auto.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Omdat ik al een tijd geen update meer gehad cq gekocht heb, toch maar eens de moeite gedaan om naar de dealer te gaan. Ik begreep dat de handigste manier is om een nieuw kaartje te kopen. Voor mij betekent dit 10.45 er uit 10.75 of een nog latere versie erin. “Mijnheer, er zijn problemen met het nieuwe kaartje icm de kaartlezer. Het duurt nog wel even voor een nieuw(er) kaartje beschikbaar is”. Het blijft triest gesteld, nog altijd, met RLink.
Tsja…. Inmiddels is mijn 3jrs kaartabbo verlopen. Afgelopen jaar precies 1 tussentijdse update gehad in februari.
Live services (verkeersinfo van Tomtom) verloopt volgende week. Maar nergens een optie in de store om live services te verlengen….
[mention]Wickydude[/mention]
Wanneer ik inlog in de R-Link Store, dan zie ik onder Apps & Services -> Essentials -> TomTom Live and Connectivity.
Dan kun je toch voor één (€ 49,90) of drie (€ 119,00) jaar deze aanschaffen ?
groen_duiven
Renault Clio Estate Energy dCi 90 Dynamique eco2 (met R-Link en achteruitrijcamera)
Applicatie: 11.346.3206684-8060 GPS: 2.18.911.318008
Kaart: Europe v11.05
FHenk schreef: ↑26 jul 2022 14:25
“Mijnheer, er zijn problemen met het nieuwe kaartje icm de kaartlezer. Het duurt nog wel even voor een nieuw(er) kaartje beschikbaar is”. Het blijft triest gesteld, nog altijd, met RLink.
Dit was toch het geval met de oude SD-kaart die te klein was. Daarom is er toch die 16GB SD-kaart voor in de plaats gekomen ?
groen_duiven
Renault Clio Estate Energy dCi 90 Dynamique eco2 (met R-Link en achteruitrijcamera)
Applicatie: 11.346.3206684-8060 GPS: 2.18.911.318008
Kaart: Europe v11.05
hallo,
Ik heb begon dit jaar een nieuwe Tomtom kaart gekocht. De kaart vermeldt:Europe Carminat tomtom live map version 10.65. Dit zou m.i. nog een vrij nieuwe kaart moeten zijn, maar op de snelweg is de kaart geregeld helemaal de kluts kwijt, terwijl de wegen er al meerdere jaren liggen. Op de instellingen op het beeldscherm lees ik: Kaart Western Europe V930.5604. Dit lijkt volgens de site van Tom tom een versie uit 2014 te zijn. Heb ik nu toch een verouderde kaart of doe ik ergens iets niet goed? Wie kan mij helpen? b.v.d. Pieter (Nieuwegein)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Waarschijnlijk staan er twee kaarten op de sd card.
Je kunt dit eens proberen.
ErikZoe schreef: ↑10 feb 2022 10:50
Een kleine duit in het zakje, waarmee ik hoop bij te dragen aan snellere troubleshooting bij het niet lukken van kaartupdates.
Ook ik had hier problemen mee. Met aanschaf van 12mnd MUS kreeg ik op 1-feb-2022 toegang tot v1075 (Benelux), maar wat ik ook probeerde met de SD-kaart voor de R-Link van mijn Zoë ZE 4.0 (2018), de auto bleef v1015 tonen.
Uiteindelijk vond ik via de de R-Link Store op het tabblad Mijn Services > MIJN UPDATES > MIJN APPS BEHEREN, dat er meerdere SD-kaarten vermeld werden. Via de knop BEHEREN bij elke SD-kaart bemerkte ik dat de Benelux-kaart op een andere SD-kaart (ander ID) genoemd werd dan de SD-kaart ID die de R-Link Toolbox aangeeft. Deze laatste bevat ook de stem- en POI- bestanden. Na uitvinken op de "andere" SD-kaart, SYNCHRONISEREN en updaten in de auto, kreeg ik uiteindelijk de Benelux kaart wel op de "goede" SD-kaart ID (na eerst ook de R-Link Toolbox opnieuw te hebben geïnstalleerd, inclusief handmatig verwijderen van de cache directory in mijn Windows profiel). Daarna werd de juiste kaart geladen en was bijvoorbeeld ineens de Rotterdamsebaan (in Den Haag) beschikbaar. Check!
Bij de dealer hadden ze overigens maar één oplossing/advies: wanneer u een kaartupdate wilt, dan kunt u een nieuwe SD-kaart kopen voor €60. Via internet geeft alleen maar problemen, meneer.
[mention]Wickydude[/mention] : Jouw suggestie betreft een sd kaart mbt R-Link.
[mention]melvinjoris[/mention] heeft het echter over een TomTom Carminat.
Wat ik me nog kan herinneren uit van mijn Megane met TomTom Carminat kun je "ergens"in de instellingen je kaart wijzigen. Je zou daar kunnen kijken of er op de SD nog een andere kaart staat.
Je kan deze SD-kaart (de Carminat-versie) gewoon benaderen via de verkenner van computer indiwn je de SD-kaart kan aansluiten op de computer. Aan de hand van de bestanden is snel genoeg te zien of het versie 930 danwel 1065 is.
Waar heb je die kaart gekocht ? Mogelijk ben je genept...
groen_duiven
Renault Clio Estate Energy dCi 90 Dynamique eco2 (met R-Link en achteruitrijcamera)
Applicatie: 11.346.3206684-8060 GPS: 2.18.911.318008
Kaart: Europe v11.05
Er zaten inderdaad 2 kaarten op de kaart. Per abuis kennelijk recentelijk een oude kaart er op gezet. Inmiddels deze oude kaart verwijderd. Werkt nu weer goed. Iedereen bedankt voor de adviezen en tips!
Ik ben inmiddels al dagen bezig en vele berichten later van TomTom nog geen steek verder gekomen. Ben jij er ooit uitgekomen?
Ik heb een update gekocht (via R-link) maar krijg hem met geen mogelijkheid actief. Ook ik ben zzp-er en ben het behoorlijk zat dat dit zoveel moeite moet kosten.
Renault Clio Estate Energy dCi 90 Dynamique eco2 (met R-Link en achteruitrijcamera)
Applicatie: 11.346.3206684-8060 GPS: 2.18.911.318008
Kaart: Europe v11.05
Dit bericht heb ik gekregen op 16 december 2022 van Renault Helpdesk:
De R-LINK SD-kaart versie V1085 EU wordt op dit moment in kleine getalen geleverd aan de dealers, in verband met de beperkte voorraad in het centraal magazijn. Deze informatie is gister (dus 15/12/2022), gedeeld met ons.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Beste forum
Vandaag online een nieuwe kaart aangekocht voor mijn Scenic IV. Zoals het hoort een USB stick van 32GB geformatteerd op Fat32, en minstens 2 minuten in mijn wagen gestoken. Daarna de nieuwste R-Link 2 toolbox gedownload en geïnstalleerd...
Ik ben benieuwd of je TomTom live abonnement kan gebruiken zonder dat de data verbinding van de r link werkt? Anders wordt het wel een duur grapje ben ik bang.
Ik heb een Renault Captur gekocht uit 2018 met TomTom navigatie versie v990v8348.
Wat moet ik doen om hier de meest recente kaart op te krijgen?
Moet ik hiervoor een abonnement afsluiten bij Tomtom?
Heeft iemand een instructie voor het updaten van...
Ik heb via RLink mijn TomTom Live verlengd, maar heb na nu na een week nog steeds geen actuele verkeersinformatie zichtbaar in RLink. Mijn dealer verwijst me naar TomTom, maar daar kom ik ook niet verder, behalve een oneindige chatbox. Ik ben een...
Hallo,
Betreft Renault Megane Coupe Cabrio 2012.
Twee knopjes (Repeat en Light) op het centrale bedieningspaneel van TomTom (met joystick ) reageren niet.
Als ik ze probeer in te drukken gebeurt er niets, ze lijken muurvast te zitten.
Iemand enig...