Clio 1.6 16v 2003

Alle overige technische vragen over de Clio.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
1979RcliophaseII
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jul 2012 21:56
Actief als: particulier

Clio 1.6 16v 2003

Bericht door 1979RcliophaseII »

Hallo allemaal.

Laat ik me even voorstellen. Ik ben Harm Jan en ben opzoek naar een Clio 1.6 16v 2003.
Op het moment rijd ik een geheel ander merk, ook Frans, en wil voor het eerst een renault kopen.
De Clio uit 2003 spreekt me zeer aan. Helaas weet ik niet echt specifieke Clio kwaaltjes, behalve de bobines.
Wat vragen:
Wanneer moet een distributieriem vervangen worden bij de 1.6?
Hoe weet ik wanneer een bobine niet goed werkt?
Waar moet ik nog meer op letten bij de aankoop, behalve uitlaat, banden, remmen etc.?

Alvast bedankt voor de tips!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16032
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Clio 1.6 16v 2003

Bericht door mechanic »

Welkom hier op het forum. Je maakt een verstandige keus om een clio uit 2003 te willen aanschaffen. De 1.6 16v motor is zeer betrouwbaar en vrijwel probleemloos. In de clio maakt deze er een hele felle auto van!
De distributieriem moet om de 5jaar OF 120.000km vervangen worden. Neem dan ook de multiriemset en de waterpomp mee. Ook de dempende dynamopoulie even goed checken. Werkt de bobine niet goed, loopt de auto op 3 cilinders. Dat merk je wel. Kosten ongeveer 35euro per stuk imitatie en zijn eenvoudig zelf te vervangen.
Let goed op de buitenkant, schades etc. De auto moet goed 'sporen', stuur rechts staan, en geen rare geluiden maken uit de motor/bak etc.
Ook de airco moet goed koud worden, alhoewel deze eigenlijk nooit problemen geven.
Specifieke kwaaltjes: stabilisatorstang eindjes die afbreken, slechte remschijven, uitlaat ophangrubber einddemper gescheurd,pendelsteun motor gescheurd.
Aandactspuntjes met onderhoud zijn wiellagers achter, remcilinders achter ( trommelremmen ), en de linker binnenste aandrijfas hoes. Die zweten meestal langs de keerring op de as, maar wordt het erger gaat je bak door het olie verlies defect.
Schrik niet van de hoeveelheid puntjes, de clio is zeer betrouwbaar en heb je een goede onderhoudsbasis is het een goede en fijne auto.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
1979RcliophaseII
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jul 2012 21:56
Actief als: particulier

Re: Clio 1.6 16v 2003

Bericht door 1979RcliophaseII »

Bedankt voor het advies.

Afgelopen weekend eentje gereden. Had een mooie km stand en was mooi zwart metallic met de 5 spaaks lm velgen. 8)
Echter waren er 2 grote dingen die mij niet aanspraken en waar ik het niet met de verkoper over eens kon worden.

Er was niet bekent wanneer de distributie riem voor het laatst vervangen was en de schokbreker links achter was niet in orde. Hij zij dat het om de band ging die te hard was opgepompt. Maar als de auto stil stond en ik liet de auto achter inveren, veerde links achter nog 2 keer extra na, terwijl rechts gewoon veerde!
Die auto heb ik dus niet gekocht.....

Een Clio met net meer als een ton, is dat nog goed te doen? Het liefste zou ik eentje uit 2003 komen met 80/90 k op de klok.
Heeft iemand verder nog tips en aanwijzingen? De automatische airco, is dat een goed systeem? Of is ene met handmatige airco een beter optie?

Groeten Harm Jan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16032
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Clio 1.6 16v 2003

Bericht door mechanic »

Een schokdemper kost misschien 100euro en een distributieriem wissel totaal 500e. Als de verkoper slim was had die wat van de prijs afgedaan? Of de prijs moet conform geweest zijn.
De digitale airco is vrijwel probleemloos en is een fijner systeem dan de handmatig bediende airco. 100.000km is niks voor een clio, en de meeste aangeboden exemplaren hebben meer gedraaid. Alles draait om het onderhoud wat de vorige eigenaren hebben uitgevoerd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
1979RcliophaseII
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jul 2012 21:56
Actief als: particulier

Re: Clio 1.6 16v 2003

Bericht door 1979RcliophaseII »

Ja, schokbrekers kosten inderdaad niet zo veel. De distributie vervangen kost meer. De auto was zeer scherp geprijsd. Maar het ging me ook een beetje om de attitude van de verkoper. Als hij zich wat schappelijker had opgesteld, was er waarschijnlijk niets aan de hand.
Maar goed. Nu zie ik een mooie uit 2005 met net een ton op de klok en gewone AC. Mooi karretje.

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=217723883

1 plus punt. Er is keuze TE over :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16032
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Clio 1.6 16v 2003

Bericht door mechanic »

Meer hoeft het absoluut niet te kosten om de distributieriem incl. waterpomp te laten vervangen, genoeg bedrijven die dat voor 500e doen hoor :)
Maar een vervelende verkoper daar koop je niet graag iets van.
Bij de digitale airco's heb je vaak een vervelende brom thv de binnenspiegel. Die is afkomstig van de micro turbibine die de binnenlucht laat circuleren. Schoonmaken of vervangen is de oplossing.
Er is inderdaad volop keuze, maar laat jezelf niet overtuigen door een goedkope met achterstallig onderhoud te kopen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Negotiator
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 145
Lid geworden op: 14 jan 2011 10:37
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad

Re: Clio 1.6 16v 2003

Bericht door Negotiator »

Als je van luxe houdt zou ik voor een Initiale gaan.
Full option met half of full lederen stoelen.
Dan is ten alle tijden je wensen lijstje vervuld :wink:
2004 Scenic II 1.5 DCI
2006 Clio III 1.6 16v Initiale

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht