lek oliekanaal K7M ...

Alles wat met de motor van de Megane maken heeft.
Forumregels
Let op: Kijk ook even bij de forum afdeling Scenic als u een Megane-Scenic rijder bent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
variant
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 aug 2012 19:03
Actief als: particulier

lek oliekanaal K7M ...

Bericht door variant »

Model/uitvoering : megane 1
Bouwjaar : 1998
Brandstof :lpg

[/geen idee


Een tijdje terug heb ik een motortje van de sloop in m,n megane 1.6 e gezet omdat na diverse koppakkingen en kopvlakken er nog steeds olie bij het water kwam.
Na wat speurwerk op diverse forums en wat belwerk richting sloperijen bleek dat dit een bekend probleem was bij de k7m motor.
Nieuwsgierig als ik ben heb ik het oliekanaal goed bekeken en kon ik geen scheurtjes ontdekken ...
Verder geen aandacht meer aan besteed tot vandaag ....
Het onderblok stond al bij het oud ijzer , en toen ik het nog eens goed bekeek zag ik scheurtjes ..
Deze scheurtjes lopen vanaf het tapgat naar het koelkanaal , het is het tapgat tegenover het oliekanaal ,dus aan de '' achterkant '' van het onderblok ..
Zou dit de oorzaak kunnen zijn , het lijkt mij een beetje onwaarschijnlijk omdat de zaak normalerwijze afgedicht zou zijn door de geplaatste kopbout en de koppakking ..
Helaas heb ik de kopbouten allemaal door mekaar gegooid dus goed '' sporenonderzoek '' is niet meer mogelijk .
Jammer genoeg moet de kop ook weer van m,n sloopmotortje , olielekkage naar buiten tussen onderblok /cilinderkop :x :x
gelukkig onder garantie een koppakking gekregen van het demontagebedrijf .. :thumb:

gr Gert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: lek oliekanaal K7M ...

Bericht door mechanic »

Deze motoren komen bij ons bijna niet meer voor in de werkplaats dus heel veel ervaring met dit type motor heb ik niet. Buiten werk tijd thuis klust iedereen natuurlijk wel eens..
Wat mij bekend is dat de ruimte tussen de kanalen erg klein is. Had bijvoorbeeld laatst een k7m met een defect uitlaat spruitstuk waar de klant zelf 1 bout had afgebroken in de kop en had geprobeerd deze uit te boren. Hij had net 0.1mm te ver geboord en zat meteen in het koelkanaal van de cilinderkop.
Ik kan me voorstellen door de constante temperatuur wisselingen en de kleine afstand tussen de kanalen dat het materiaal gaat scheuren. Dat is dan echter meer een constructie fout omdat de ruimtes zo klein zijn.
Een scheurtje in een motorblok is meestal funest..
Mijn ervaring met de k7m is eigenlijk altijd goed, uiteraard kleppen stellen, een keer een koppakking.. Maar ben op moment zelf aan het kijken naar een megane met k7m motor.

Als ik van de sloop een andere motor zou halen, had ik hier meteen een andere koppakking en toebehoren en een koppeling vernieuwd voor ik die in de auto ging bouwen. Je weet immers nooit wat je koopt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
variant
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 aug 2012 19:03
Actief als: particulier

Re: lek oliekanaal K7M ...

Bericht door variant »

@ mechanic ,


Jammer dat je geen echte bevestiging van mijn bevindingen kunt geven ...
Scheurtjes zijn inderdaad nooit goed maar ik vroeg me af of deze scheurtjes de oorzaak zouden kunnen zijn ,,vandaar de vraag ..
Maar goed alle begrip daarvoor ...

Het sloopblokje was net voorzien van een verse distibutieset[ nieuwe pomp en looprol] en de koppeling die erop zat was beter dan op het oude blok , dus dat heb ik mooi laten zitten ....
Tja ik ga er niet vanuit dat zo,n blokje gelijk gaat lekken , maar ja je kan es een keer pech hebben , t is ook geen enorme klus maar t moet wel even weer gebeuren ... :(

gr Gert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
variant
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 aug 2012 19:03
Actief als: particulier

Re: lek oliekanaal K7M ...

Bericht door variant »

Potverdorie !!! Het zit me niet mee....

Heb nu ook een olie lekkage bij m,n andere megane 1.6 ..
En ja hoor op dezelfde plek, dus tussen kop en onderblok precies achter de uitlaat ..

Zou het helpen als ik de zaak even wat los en weer opnieuw op moment ga zetten ??


Gert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in