gps-systemen

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
filips
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 nov 2012 08:30
Actief als: particulier

gps-systemen

Bericht door filips »

Beste forumleden

Ik rij al 4 jaar met een Scenic. Omdat er geen gps was ingebouwd heb ik zelf een draagbaar toestel gekocht. Aanvankelijk een Garmin want later werd het een Tom Tom en wel omdat ik met Garmin problemen had met signaalontvangst. Het duurde ettelijke minuten eer ik signaal ontving, het viel soms ook wel weg tijdens het gebruik. Van pure frustratie heb ik het toestel vervangen door een Tom Tom. Helaas ervaar ik compleet hetzelfde.
Mijn gps-verkoper had mij bij de aankoop van een ander toestel de vraag gesteld of ik met een Renault reed.
Door de a-thermische voorruit is de ontvangst nl. niet goed zei hij. Dat werd deze morgen bevestigd door de merkdealer.

Zijn er onder u mensen met dezelfde ervaring en bestaat er een eventuele oplossing voor dit probleem?
Alle positieve reacties van harte welkom en bedankt op voorhand om te helpen meedenken...

mvg
filips

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Keirtje
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 mar 2012 13:03
Actief als: particulier

Re: gps-systemen

Bericht door Keirtje »

Hoi, dit klopt. Bij alle Scenics die ik na 2000 heb gehad trad dit probleem op. Enkel de rand rond de achteruitkijk spiegel is er goede ontvangst. Mijn eerste GPS was dan ook een PDA met een externe antenne via een lange draad.
je kunt proberen de TomTom links naast je stuur te monteren, ontvangst is dan via het zijraam.
De beste oplossing is om een externe antenne te gebruiken:
http://www.bol.com/nl/p/tom-tom-externe ... 004020087/

Keirtje

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
filips
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 nov 2012 08:30
Actief als: particulier

Re: gps-systemen

Bericht door filips »

Beste Keirtje
Hartelijk dank voor je vlugge reactie.
We zijn blij dat er toch een oplossing is voor ons probleem want zo'n GPS is niet bepaald goedkoop en als die dan niet functioneert zoals het zou moeten zijn...
Enfin, we gaan dus op zoek naar een externe antenne voor op het dak.
Hopelijk is het probleem hiermee opgelost.
Nogmaals van harte bedankt en vriendelijke groeten.
Filips

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
filips
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 nov 2012 08:30
Actief als: particulier

Re: gps-systemen

Bericht door filips »

beste Keirtje

Na een drukke week ben ik er vandaag in geslaagd bij een gps-verkoper langs te gaan. Die wist mij te vertellen dat mijn probleem een gekend probleem is bij Franse wagens. Maar...op mijn toestel (een recente Tom-Tom) kan geen antennne geplaatst worden. Er zou wel een 'opening' zijn in de voorruit waardoor er wel straling binnen komt, nl. in de buurt van de achteruitkijkspiegel. Omdat wij ons toestel nooit vastmaken maar altijd in handen geven van de 'convoyeur' is dit zeker geen oplossing voor ons. Ik ga eens contact opnemen met Renault zelf en zien wat ze ons daar als oplossing kunnen bieden.
Wordt vervolgd. Ik hou je op de hoogte.
mvg
filips

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: gps-systemen

Bericht door BramvT »

Beste Filips, als je met deze vraag langs zou komen op het Tomtom-forum met 49.000 leden (waar ik 5 jaar lid van ben maar ook nog Moderator), hadden wij je daar snel advies kunnen geven. :wink:

http://www.jouwtomtom.nl/forum/index.php?

Ikzelf heb nu, na 8 jaar 14 verschillende Tomtoms te hebben uitgeprobeert (ben zelfs officieel tester geweest voor TT van de eerste XL One HDT) al 2 jaar lang de Go 750 Live, die nog werkt op het aloude TTHome en niet op het nieuwe My TT...waar nogal eens problemen mee zijn.

Ik rijd namelijk al 1,5 jaar met mijn Kangoo (ook met zonwerende ramen) met de ProGin SGB-190 Re-Rediating antenne....met een wel zo dun draadje, dat je die via een raam of deurrubber gewoon naar binnen toe kunt brengen...sinds die tijd is de ontvangst als op de foto's hieronder, zelfs midden in grote steden met hoge bebouwing altijd perfecte ontvangst en dus geen TT meer die bezig is de weg te zoeken op de kaart :thumb:

Zonder antenne is de ontvangst van mijn Go750 : http://www.jouwtomtom.nl/forum/index.ph ... ch_id=5425

MET Re-Rediating antenne : http://www.jouwtomtom.nl/forum/index.ph ... ch_id=5426
Zoals te zien is op deze foto, zitten 8 van de 10 satellieten op of boven de ''minimaal-streep'' (waarbij je een GPS Fix krijgt)....zonder die antenne mag je blij zijn als het er 4 zijn.

Deze antenne zorgt er natuurlijk OOK voor dat Smartphones met GPS veel beter hun werk kunnen doen in de auto, de ProGin kun je hier kopen voor rond de 58 euro (en is door diverse TT gebruikers als zeer goed aangemerkt) : http://www.snelwebshop.nl/gps-heruitzen ... =Vergelijk
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
filips
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 nov 2012 08:30
Actief als: particulier

Re: gps-systemen

Bericht door filips »

Bedankt voor je reactie.
Mijn gps-verkoper zei me dat ik een recent toestel heb waarvoor geen antenne bestaat. Wel heeft hij me geholpen door te zeggen (na gegoogeld te hebben) dat er naast de achteruitkijkspiegel een ruimte is waardoor de stralingen van de satelliet wel kunnen binnenkomen. Deze namiddag hebben we dat uitgetest: we krijgen inderdaad vlugger signaal maar het blijft een onpraktische locatie: ofwel houd je het toestel daar met de handen ofwel kleef je het vast met de zuignap maar dan kan je het niet of nauwelijks nog lezen, en met de zon inhet gezicht (lage winterzon) kan je je klep niet eens neerdoen of de gps is gewoon niet meer zichtbaar...
maw: bij een volgende auto een ingebouwde gps of nooit meer een Franse wagen!
Hartelijk dank voor je zeer waardevolle bijdrage maar ons helpt het helaas niet vooruit.

mvg

filips

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Peebee1
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 nov 2012 12:59
Actief als: particulier
Locatie: Genderen

Re: gps-systemen

Bericht door Peebee1 »

maw: bij een volgende auto een ingebouwde gps of nooit meer een Franse wagen!
Da's wel erg kort door de bocht.... :shock:
Captur 1.0 Zen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
filips
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 nov 2012 08:30
Actief als: particulier

Re: gps-systemen

Bericht door filips »

Beste Peebee

Vind je dat kort door de bocht? Het is ons tweede gps-systeem en dan kom je er plots achter dat de a-thermische voorruit de oorzaak is van ons probleem?
Onze ervaring heeft ons een stuk wijzer gemaakt, al betaalden we daar een prijs voor (nl. 2 gps-systemen).

filips

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Robtser76
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 jan 2013 21:13
Actief als: particulier
Locatie: Hoensbroek

Re: gps-systemen

Bericht door Robtser76 »

Even een vraagje over die radiating antenna. Er staat op die site

"Let op! Volgens het Agentschap Telecom is dit een vergunningplichtig apparaat. Het is dus mogelijk dat u hem in de toekomst aan moet melden bij het Agentschap."

Is dat al van toepassing of hoe gaat dat in de toekomst werken? :think:
2006 Grand Scenic 1.5 dCi Expression Comfort Tech Road
Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Peebee1
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 nov 2012 12:59
Actief als: particulier
Locatie: Genderen

Re: gps-systemen

Bericht door Peebee1 »

@filips,
er schijnen antennes te zijn die je aan je GPS kunt maken,
mits je GPS die mogelijkheid heeft en dat heeft een Tomtom volgens mij wel,
en dan is je GPS probleem waarschijnlijk wel verholpen,
en het ligt heus niet alleen aan de Franse auto's lijkt me....
Captur 1.0 Zen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: gps-systemen

Bericht door DHL »

Tja nooit een Franse wagen meer omdat je gps niet goed werkt... ben hier eigenlijk stilletjes aan het lachen.

Het hele verhaal is onnodig mocht je je gps systeem gebruiken zoals het hoort. En niet in de handen van je convoyeur. Mag er niet aan denken moest ik steeds een gps in de handen van een passagier duwen. Om nog maar te zwijgen over het gemak waarmee je de aanduidingen op je gps scherm kan volgen.

Hang die gps in de daarvoor voorziene en bijgeleverde steun. Net onder je spiegel. Je kan dan heel goed bij je gps om adres en zo in te tikken, zit niet in je gezichtsveld als je aan het rijden bent en is toch op een zeer makkelijk afleesbare plaats. En je zal ontvangst hebben door die vierkante uitsparing. Nog nooit had ik problemen op deze manier. Heb Scenic2 gehad, Vel Satis, nu Espace... allen met athermische ruit. En ja, in verleden ook Garmin, TomTom en een flitspaalmelder gebruikt.
Nog 1 opmerking, satellieten hangen boven je. Dus ontvangst komt van bovenaf. Hierdoor kan je je gps onder dat vierkant hangen en hoeft het niet perse erop te hangen...

Als je echt wil volhouden om je gps aan je convoyeur te geven kan je ook je voorruit laten vervangen door een gewone ruit. Maar dat zou ik persoonlijk gek vinden :lol: :lol:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
filips
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 nov 2012 08:30
Actief als: particulier

Re: gps-systemen

Bericht door filips »

Beste DHL

Bedankt voor al je goede raadgevingen...maar die convoyeur is niemand minder dan mijn eigen vrouw die verdomd goed weg kan met kaartlezen enz...Dus zij bedient ook de gps. Dat toestel ophangen zoals jij voorstelt is misschien wel dé oplossing maar dan wordt het bedienen ook niet meer zo handig als je eenmaal aan het rijden bent...
Mede door het autosalon overwegen wij dus wel een andere auto en zal het probleem op voorhand met de autohandelaar besproken zijn. Zeg maar: het 'spel' moet marcheren en dat is de conditio sine qua non.
BTW: vreemd dat niemand van wie ik consulteerde jouw oplossing suggereerde....maar goed. Het is nu zo ver en binnenkort is ons probleem wellicht van de baan.
Als je ooit leest van 'gps te koop' weet je hoe laat het is. :-)
groetjes
f

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

plorie
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 173
Lid geworden op: 04 jul 2012 14:48
Actief als: particulier
Locatie: Papendrecht

Re: gps-systemen

Bericht door plorie »

Je mag goed gaan zoeken, er zijn wel meer merken met dergelijke voorruiten. Heeft niets met Frankrijk te maken.
Sterker nog, ik zie hier een taak voor verkopers aangezien zo'n situatie niet zelden voorkomt.
Koop een tomtom of iets anders met mogelijkheid voor een externe antenne en koop die erbij. Op ebay of marktplaats voor €20-30 te vinden. Die bouw je ergens achterin weg en je probleem is verholpen.

En dan voortaan geen hele rij automerken afschrijven omdat je zo'n luxe voorruit hebt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: gps-systemen

Bericht door DHL »

Ja, ik vind dit ook beetje vreemd. Je ziet nochthans regelmatig Renault-rijders met een gps he.
Probleem is inderdaad dat vele mensen denken dat je de hele gps net in dat vierkant moet gaan hangen. Als de antenne naar de lucht kan wijzen door dit vierkant is het voldoende en heb je perfekte ontvangst.
Op gebied van bedienen... in feite zou men steeds moeten stoppen vooraleer de gps te bedienen. Zeker die na-verkoopgps met kleine touchknoppen. Anderzijds vond ik het steeds een makkelijk bereikbare plaats om adres in te voeren. En vooral, het hinderde niet bij het rijden...

Naar welke wagens kijk je op het salon als ik vragen mag? Soms kan je erg goedkoop een ingebouwd systeem bijbestellen(ik denk bvb aan Dacia Lodgy waar je voor 250 een groot scherm navigatie hebt met bluetooth). Zo'n systeem heeft echt wel voordelen op een verplaatsbare gps. Je hebt steeds Traffic inormation, wanneer de gps handelingen uitspreekt, dimt het geluid van je radio, zit op goed bereikbare plaats en neemt totaal geen zicht meer af.
In de Espace heb ik een vast systeem,... niets dan lof erover. Ook naar diefstal toe is zo'n los systeem een risico. Ik hoorde dat ze soms een ruit uitslagen omdat ze vermoeden dat er een gps in de wagen ligt en dit wanneer ze een ringetje op je voorruit zien (je weet wel, als je de houder loshaalt van je raam blijft er steeds een kringetje achter...)

Iig hou ons op de hoogte he :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Peebee1
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 nov 2012 12:59
Actief als: particulier
Locatie: Genderen

Re: gps-systemen

Bericht door Peebee1 »

Heb mijn navigatie met een steuntje aan 'n luchtrooster hangen,
geen noemenswaardige verbindingsproblemen met de satellieten,
snap wel dat het erg vervelend is als je navi niet werkt zoals het zou moeten.....
Toch maar een extra antenne aanschaffen zou ik zeggen,
(yep kost wéér gled)
is goedkoper als een andere auto MET navi :thumb:
Captur 1.0 Zen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

plorie
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 173
Lid geworden op: 04 jul 2012 14:48
Actief als: particulier
Locatie: Papendrecht

Re: gps-systemen

Bericht door plorie »

Overigens is een externe antenne niet altijd een dakantenne! De vaste systemen van bv. VDO (aftermarket) hebben ontvangers die je ergens in je interieur, bij/onder een ruit wegbouwt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Robtser76
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 jan 2013 21:13
Actief als: particulier
Locatie: Hoensbroek

Re: gps-systemen

Bericht door Robtser76 »

Inmiddels ook met mijn Tomtom al enige KM's gereden in mij GS en tot nu toe geen problemen ondervonden. De navigatie hangt zelfs ergens helemaal links en bijna in het midden van de ruit. Wellicht krijgt het zo ook signalen via de zijruit binnen, maar het resultaat is precies als in mijn vorige Franse auto waar de navigatie zelfs aan mijn ventilatie roosters hebben gehangen van het midden console.

Maar goed, mijn tussen vraag is nog niet beantwoord. Iemand een idee hoe dat zit met die 'zend vergunning'? :)
2006 Grand Scenic 1.5 dCi Expression Comfort Tech Road
Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
filips
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 nov 2012 08:30
Actief als: particulier

Re: gps-systemen

Bericht door filips »

allemaal bedankt voor de overwegingen en ideeën en ervaringen.
Zoals ik reeds eerder zei heb ik een gps zonder antennne-aansluiting!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

plorie
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 173
Lid geworden op: 04 jul 2012 14:48
Actief als: particulier
Locatie: Papendrecht

Re: gps-systemen

Bericht door plorie »

Dat lazen we, maar een andere tomtom weegt niet op tegen de afschrijving bij inruil.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in