Rondje Nederland

Gebruikersavatar

Topic author
Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 24
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Rondje Nederland

Bericht door Ad van der Meer »

Voordat de Nederlandse snelwegen bezaait zijn met snellaadpunten wil ik een keertje Nederland rond. Stom, want met mijn vorige auto had ik in één ruk door kunnen rijden en nu moet ik 5 keer tussenladen en dat duurt in totaal ook nog eens ca 5 uur en 15 minuten.
De route is Zevenbergen, Leiderdorp, Zurich, Zwolle, Duiven, Eindhoven en weer terug naar Zevenbergen. Ik gok dat ik in totaal ca. 11 uur en 47 minuten in totaal nodig ga hebben. Ik weet bijna zeker dat ik hier vanaf ga wijken, maar ik weet nog niet in welke richting en hoeveel. Heb ik mijn gemiddelde gebruik wel goed ingeschat? Laad ik een te grote zekerheidsmarge in de accu? Hoe lang moet ik wachten als er al iemand bij een snellader staat?
Alleen de rit van Leiderdorp naar Zurich is echt spannend. Volgens de routeplanner is het 135km en dat is precies wat ik volgens de boordcomputer met mijn rijstijl kan halen. Ik was voornemens de ecostand op de snelweg niet te gebruiken, maar wellicht dat ik op de Afsluitdijk daar toch vanaf moet zien om het te halen.
In eerste instantie wilde ik van Zurich naar Groningen, maar masochisme moet zijn grenzen hebben. Groningen heeft in het centrum geen 11kW laders en een drankje onder de Martinitoren had mij misschien nog anders kunnen stemmen.
In Zwolle is het precies lunchtijd, dus 11kW laden en een goede lunch lijkt mij een goede combinatie.
Van Zwolle naar Ikea Duiven... eehhhh, op koopzondag! Dat zou wel eens een probleem kunnen zijn...
Van Duiven naar Eindhoven voor een saaie 11kW laadbeurt, maar wel in de buurt van McDonalds om een gevaarlijk tijdstip. Van Eindhoven weer naar Zevenbergen en dus weer thuis.
Via @advandermeer is alles in korte vorm te volgen en daar waar wifi en de tijd het toelaat hier in langere vorm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 10
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Rondje Nederland

Bericht door MartijnEV »

Mooi plan! Wanneer vertrek je?
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 24
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Rondje Nederland

Bericht door Ad van der Meer »

Zondagochtend om een uur of 7.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MarcoZE
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 214
Lid geworden op: 05 jun 2013 14:14
Actief als: particulier
Locatie: Kesteren

Re: Rondje Nederland

Bericht door MarcoZE »

Leuk idee Ad,


Wellicht dat je het laadpunt in Duiven nog kunt aanpassen naar het Greenflux laadpunt in Molenhoek. Daar heb je een (gratis) 22 kW laadpaal. Zwolle - Molenhoek is ca 110 km. Mijd je mooi de koopzondag :D


Ben benieuwd naar je ervaringen. Wellicht doe ik het rondje nog wel eens na ;)
Marco van Dijke Renault ZOE Intens Blanc Nacré Mei 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 24
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Rondje Nederland

Bericht door Ad van der Meer »

Hallo Marco,

Bedankt voor de tip! Waar staat tie dan, want op de kaart van The New Motion zie hem niet.

Ok, gevonden op de kaart van Martijn. Wel een beetje uit de route, effe over nadenken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 10
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Rondje Nederland

Bericht door MartijnEV »

Ad, hij staat op mijn kaart wel

Linkje zie andere topic op dit forum over AC snelladem
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 5
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Rondje Nederland

Bericht door renault15.17 »

Leuk idee! Het idee om Molenhoek mee te pakken, maakt het wel een echt/beter rondje Nederland. Daarmee pak je namelijk net de provincie Limburg mee. (anders krijg je daar weer commentaar over :wink: )
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RogerS
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 101
Lid geworden op: 03 aug 2013 07:15
Actief als: particulier

Re: Rondje Nederland

Bericht door RogerS »

Haha, ik heb mij inderdaad moeten inhouden om daar geen opmerking over te maken. :lol:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 5
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Rondje Nederland

Bericht door renault15.17 »

:lol: :lol: :lol:
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Rondje Nederland

Bericht door PieterZoe »

Hartstikke leuk idee Ad. Zet je een online tracker aan? Dan kunnen we zien welke snelheden je maakt en hoe je oplaadtijden zijn

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 4

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 24
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Rondje Nederland

Bericht door Ad van der Meer »

Zevenbergen - Leiderdorp 84,5km
Leiderdorp - Zurich 135km
Zurich - Zwolle 101,5 km
Zwolle - Molenhoek 110km
Molenhoek - Zevenbergen 134km

Totaal 570km

Leiderdorp - Zurich is a sweat, bijna allemaal snelweg met mogelijk negatieve windinvloeden, misschien toch eco modus gebruiken een stukje
Molenhoek - Zevenbergen is minder spannend, want door wat 80km wegen er in te brengen scheelt dat waarschijnlijk genoeg om thuis te komen.

4:45 laden, 6:23 rijden, reistijd 11:08 maar da's incl een lange lunch in Zwolle

Overal 43kW snelladers zou 2:30 schelen, maar dan heb je alleen tijd om bij McDonalds te eten

Voor dat ik dit bericht post zie ik Pieter Zoe's bericht al over een GPS tracker. Dat ga ik doen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Rondje Nederland

Bericht door E-mission »

Ad, als je Glympse installeert op je smartphone geeft dat een link die je op het forum kan zetten voordat je begint waardoor we live mee kunnen kijken. Zie http://glympse.com .

Emile
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 10
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Rondje Nederland

Bericht door MartijnEV »

Hoi Ad, heb je al gezien dat het Google Maps kaartje van The New Motion aangeeft dat bij de drie Efacec laders (Akersloot, Lelystad en Zurich) niet geladen kan worden met een Renault Zoe? Ik heb mijn Google Maps kaartje nu ook aangepast: deze drie laders zijn nu met rood ipv blauw gemarkeerd.

Voor Zurich zal je dus een 11kW alternatief daar in de buurt moeten zien te vinden, en dubbele rusttijd inlassen...


Ik ben overigens zeer benieuwd waarom die Efacec AC 22kW laders niet compatibel zijn met de Zoe. Als iemand weet waarom dat zo is: heel graag een berichtje hier op het forum :-)
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 24
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Rondje Nederland

Bericht door Ad van der Meer »

Boem! Back to square one! De noordelijkste 3 "snelladers" zijn dus niet geschikt voor de Renault Zoe. Is de Zoe nu zo'n lastige klant of wat is hier aan de hand?

Nieuw plan:

Zevenbergen
Leiderdorp
Haarlem (Ikea)
Sneek
Zwolle
Molenhoek
Zevenbergen

"even" nieuwe laad en rijtijden berekenen.

Edit

577km 5:27u laden, 6:25u rijden

Ach, ik ben nog nooit in Sneek geweest. Heeft iemand nog een woordenboek Nederlands - Fries - Nederlands liggen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Rondje Nederland

Bericht door WillemS »

Snits is leuk, trouwens je zult merken dat de Friezen hele aardige en vriendelijke mensen zijn, kunnen veel "hollanders"in mn. de randstad nog wat van leren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 24
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Rondje Nederland

Bericht door Ad van der Meer »

Ok 1/2 uurtje voor ik mijn #rondjeNLinEV begin.

Waarom ook al weer?

Glympse stopt er mee na 4 uur. Dus bij aanvang van iedere etappe start ik hem opnieuw. Glympse post deze, hoop ik, op mijn twitteraccount @advandermeer.

Zo, laatste voorbereidingen und es geht los!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 10
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Rondje Nederland

Bericht door MartijnEV »

Veel succes en vooral heel veel plezier vandaag Ad!
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 24
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Rondje Nederland

Bericht door Ad van der Meer »

Zo, goed begin is het halve werk zegt het spreekwoord.

Ik zit nu in Laplace aan de chocolademelk en croissants. Onverwacht, want de snellader in Leiderdorp staat in storing en in het weekeinde werkt The New Motion alleen in het call centre! "Maandag om 07:00 gaan wij er aan werken. Moet ik de Wegenwacht voor u bellen meneer?"
Even op de lippen bijten en verder naar Ikea Haarlem. Ik had daar ook ineens heen kunnen gaan, maar 43kW laden in Leiderdorp scheelde gewoon 20 minuten... als tie het gedaan had.
Ok, in eco modus naar Haarlem. Ik had niet de indruk dat het een groot verschil maakte door in eco modus met 95 km/u te rijden i.p.v. 102km/u in de gewone modus. Ik had echter maar zo'n 5 tot 8 km over, dus ik kneep hem wel een beetje.

Helaas geeft de lader bij Ikea naar mij idee niet meer dan 16A (2:45u laden voor 87%), dus na even tijd verder naar Laplace in Haarlem.

Ik hoop over een minuut of 20 verder te kunnen naar Sneek, maar het word krap. Ik moet een paar km extra maken omdat ik nu in het centrum van Haarlem ben, dus ik ben benieuwd.

Het viel mij trouwens op dat ik veel meer energie nodig had dan normaal. Natuurlijk rij ik nu alleen snelweg, maar ik kreeg hem niet onder de 18kw/100km bij 102km/u en daar zaten zelfs een paar stukjes 80km/u bij (A20 bij Rotterdam en A4).

Anderhalf uur achterstand op schema en meer snelheid maken om in te halen zit er niet in... mmm. Maar eens kijken hoe ver het met het laden staat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 24
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Rondje Nederland

Bericht door Ad van der Meer »

Ik krijg net een belletje van The New Motion dat de lader in Leiderdorp niet voor de Zoe geschikt is. Dit is waarschijnlijk pas in September het geval.

Leuke anekdote: "Staat u nog in Leiderdorp?" Weer even op lip bijten.

Leuke suggestie van TNM: "Anders kunt u voortaan ook bij een publiek laadpaal in 1,5 uur volladen". Gelukkig hebben ze daar genoeg kennis van zaken... sigh

Zoe is vol! Op naar Snits!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Rondje Nederland

Bericht door PieterZoe »

Houd vol Ad! Ben heel benieuwd naar de volgende laadpaalervaring! Grappig hoe de praktijk toch vaak anders is dan de theorie. Jouw tour is een fantastische praktijktest

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 4

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 5
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Rondje Nederland

Bericht door renault15.17 »

Oei, al lang niks meer van Ad vernomen? :think:
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 24
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Rondje Nederland

Bericht door Ad van der Meer »

Tja, ik ben gelukkig geen wetenschapper geworden, want ondanks mijn beste voornemens om alles tijdens deze reis nauwkeurig te documenteren is daar dus niets van gekomen. Desondanks denk ik toch wel een paar waardevolle observaties gemaakt te hebben die voor Zoe rijders, maar ook Renault en laadpaalleveranciers van waarde kunnen zijn.
07:00 Vertrek vanuit Zevenbergen. De voorspelde actieradius zakt als een gek en ik heb al range anxiety voor ik bij de snelweg ben. Ik hoef gelukkig maar 83,5 km naar Leiderdorp en kan ik met 43kW laden. Ik heb dit eerste gedeelte moeite om onder de 18kWh/100km te komen. Temperatuur? (14 graden)
Aangekomen in Leiderdorp even kijken waar de lader staat en verdomd er hangt een erg dikke kabel met een Mennekes stekker aan vast. Stekker in de auto, pas langs de laadpaal… pas langs de laadpaal, pas langs de laadpaal.. Geen reactie. Op de laadpaal staat de transactie van een DC lading van 4kWh en het verzoek de stekker terug te hangen. Stekker hangt idd niet juist in de paal. DC op de juiste manier in de laadpaal geplaatst en nog een keer proberen. Helaas geen enkele reactie op de laadpas.
Gelukkig staat het nummer van The New Motion op de laadpaal, dus hulp is slechts een telefoontje weg. Vrij snel krijg ik een vriendelijke jonge dame aan de telefoon die het verschrikkelijk vind dat ik daar staat en bied al meteen aan de Wegenwacht te bellen om mij naar de dichtstbijzijnde laadpaal te transporteren. Ik vertel haar dat ik nog genoeg lading heb om bij een laadpaal te komen en vraag haar of het niet mogelijk is om de paal op afstand te resetten of zo. Helaas! Een monteur gaat maandag om 07:00 kijken wat er aan de hand is. Ik bedank haar voor de moeite en weet dat ik Ikea Haarlem met hangen en wurgen moet kunnen halen.
Onderweg blijkt ook wel dat het krap word. Ik heb zo’n 5-6 km speling op de snelweg, maar ik weet inmiddels wel dat zodra ik de snelweg af ga het verbruik dramatisch minder word. Idd heb ik zelfs 8 km over als ik bij Ikea het parkeerterrein op rijd. Inpluggen geen probleem dit keer en ook het swipen van de laadpas zorgt voor de gewenste reactie. Ik stap weer in de auto en wacht tot de auto de laadtijd tot volle accu aangeeft. SHOCK: 2:45u! Dit is dan toch geen 32A laadpunt (geen conclusies trekken en even afwachten)
Ik krijg hier een telefoontje van The New Motion met de vraag of ik nog in Leiderdorp sta. “Nou, wat denk je zelf?” De snellader is nog niet geschikt voor AC laden en dit word in September verholpen, “maar anders kunt u aan een openbaar laadpunt in 1,5 uur volladen”. Sorry meissie, maar ook dat gaat niet lukken.
Via Martijn krijg ik het adres van LaPlace in Haarlem en met wat extra km’s van de Ikea lader rij ik daar heen. Het laadproces is hier niet zo spannend pluggen, swipen en in een uur vol. Binnen met gratis wifi een berichtje naar dit forum gestuurd. Bakkie warme chocolade melk en een paar croissants naar binnen gewerkt en de laatste paar procent in de auto afgewacht.
Ok, met volle accu naar Sneek. De TomTom stuurt je naar Amsterdam om dan via de A7 naar de afsluitdijk te rijden. Dat is 138km en veel snelweg. Ik besluit om via Alkmaar te rijden en dan binnendoor richting Den Oever te rijden. Dit is 129km en bovendien een stuk over 80km wegen waar het verbruik een stuk minder is. TomTom rekent dat dit 4 minuten langzamer is, maar ook dat ik 120km/u over de snelweg rij i.p.v. 102km/u. Ik denk dat het tijd technisch dus helemaal niet uitmaakt. Het blijkt een goede zet. Tot Den Oever ziet het er allemaal goed uit en heb ik km’s over, maar als ik met de wind schuin op de kop over de Afsluitdijk rij zie ik die buffer als sneeuw voor de zon verdwijnen. Ik knijp hem een beetje, maar uit eindelijk heb ik 8 km’s over als ik in Sneek bij het laadpunt sta.
Het laadpunt staat bij een mini winkelcentrumpje en heeft 1, en gelukkig vrij, Elaad laadpunt van ICU. Inpluggen swipen en hij begint met laden. Weer even de auto in om te kijken hoe het gaat en ik krijg bijna een hartverzakking als ik 4:30u op het beeldscherm zie. Ik zit een beetje te neer geslagen in de auto te verzinnen naar welk laadpunt ik dan maar zal rijden. Ik zie daarbij echter de procenten sneller oplopen dan ik bij 4:30 laadtijd zou mogen verwachten. Ik time met de stopwatch van de smartphone het verlopen van de procenten en ik bereken dat het laden, “maar” 2:15u zal gaan duren. Ik vermoed dat het laden van een bijna lege accu langzaam begint en op basis van deze snelheid de totale laadtijd berekent word. Het zou mij dus ook niet verbazen dat de lader bij Ikea Haarlem gewoon 32A is, maar dat ik niet geduldig genoeg geweest ben en te snel ben weggereden.
Naar Zwolle is het maar 86,7km, dus na een boerenomelet en bezichtiging van het mooie stadje Sneek ben ik met 94% weggereden. Het werd toch wel een beetje warm in de auto, dus ik heb af en toe de A/C aan gezet om de boel te koelen. Naar mate de rit vorderde kreeg ik de indruk dat het meer verbruik zich ernstig binnen perken houd. Ik ben in Zwolle aangekomen met nog 24% over, dus tijd genoeg om de stad eens van wat dichter te bekijken. Ook hier weer een mooie binnenstad met oud centrum. EV’s zijn gezond voor de mens: Ik heb deze dag meer gelopen, dan de twee weken er voor.
Eenmaal volgeladen op weg naar Molenhoek. Ik heb de A/C de hele weg aangehouden op 23 graden en na 110km met 33km over aangekomen! De lader bij van der Valk, Molenhoek staat recht tegenover het restaurant, maar direct voor het hotel. Uurtje later met volle buik en accu weer mijn weg vervolgt.
Voor de rit naar huis had ik “long way home” gekozen over Eindhoven. Door vanuit Molenhoek binnendoor te rijden dacht ik genoeg te sparen om de 134km te kunnen halen. Aangezien ik niet bekend ben met het gebied had ik tussenpunten gemaakt in de TomTom, want anders stuurt hij je via de snelweg. Dit werkte niet helemaal goed. Ik kwam te vroeg op de A50 terecht en dan bovendien ook nog eens in een file omdat iemand een bestelbusje over de vangrail half op de andere weghelft had geparkeerd.
Bij Eindhoven begon het te regenen en ik had al eens eerder gehoord dat regen niet goed is voor de actieradius omdat dit de rolweerstand zou verhogen. Een stukje ingehouden omdat ik mij zorgen maakte, maar dat kwam vooral om dat de TomTom mij met alle geweld over de A2 en A59 wilde laten rijden ipv de A58. Toen ik dat in de gaten had ging de cc weer op 102. Uiteindelijk weer thuis na 134km en 15km over.
Bevindingen
- Als de acculading onder een bepaald niveau komt, begint het laden langzamer
- Wind blijkt een grotere factor op de actieradius dan de A/C
- 11kW laadpunten laden effectief maar met 7,7-7,8kW
- Het afsnijden van stukken over 80km/u wegen i.p.v. snelwegen loont zich
- Snelladers aan snelweg zijn belangrijk, snelweg – Ikea – snelweg is 8km verlies
- ZE services niet snel genoeg en aan storingen onderhevig

Verder hersenspinsels en suggesties volgen later.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Rondje Nederland

Bericht door PieterZoe »

Ad, je bent dan welliswaar geen wetenschapper (naar eigen zeggen) maar wel een geweldige verteller. Erg leuk om je verhaal te lezen! en heel leerzaam. Wind - en daarmee snelheid - is inderdaad de belangrijkste energiegebruiker. Daarover had E-mission al een interessante analyse beschreven in het Energiegebruik-topic. Maar ik merk het ook dagelijks in de praktijk: snelheid terugbrengen van 100 naar 90km/hr geeft je een boel extra kilometers. Echter de medeweggebruikers zijn niet altijd even blij met deze keuze... Dank voor je verslag!
Pieter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 10
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Rondje Nederland

Bericht door MartijnEV »

Ad, zeer bedankt voor je boeiende verslag! Gisteren op terugreis vanuit Zweden heb ik jouw rit door NL met interesse gevolgd, en vanmorgen nog een keer in detail kunnen lezen hoe je het hebt ervaren. Leerzaam én: EV-Pionieren is, ondanks de diverse onverwachte uitdagingen, leuk! :-)
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 5
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Rondje Nederland

Bericht door renault15.17 »

Leuk om te lezen Ad. Ik mis alleen nog de samenvatting van de gereden kilometers, de rijtijd en de laadtijd. Of bedoelde je dat je dat allemaal niet hebt bijgehouden? Hoe laat was je uiteindelijk weer thuis dan?
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 24
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Rondje Nederland

Bericht door Ad van der Meer »

Ik kan mijn laadtijden nog niet inzien, maar zodra ik die heb kan ik laadtijd, rijtijd, gemiddelde snelheid berekenen.

Ik was om 22:15 thuis! :shock: :Sleep:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Rondje Nederland

Bericht door E-mission »

De lader in Leiderdorp deed het perfect bij mij, maar je zet hem niet aan door er enkel een pas langs te halen. Je moet in de display in het menu eerst selecteren wat je moet doen, duurt even voor je doorhebt welke functie knoppen (aangegeven met streepjes) je moet hebben. Was je dit proces doorlopen?

Verder kan je in instellingen / navigatie aangeven of je de keuze uit route opties wil hebben (standaard is snelste). Als je dit zet op altijd vragen krijg je keuze uit snelst, kortst of eco (snel zonder snelweg). Heb je dit gebruikt? Overigens vergeet mijn rlink altijd de instellingen, zo ook om geen benzine stations meer te laten zien in de POI's. Verder spannend verhaal, mooi dat het gelukt is :).
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 24
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Rondje Nederland

Bericht door Ad van der Meer »

Mmm, waarschijnlijk niet goed opgelet. Dat had mij veel tijd kunnen schelen. Ben nu in staat om er heen te rijden en het te proberen... Grrrr.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 24
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Rondje Nederland

Bericht door Ad van der Meer »

Met temperatuur zo'n 15° lager dan in augustus, denk ik er aan om morgenochtend weer een #rondjeNLinEV te beginnen.

Ik wil dezelfde route rijden, maar andere laders gebruiken. Ik denk aan:

- Zevenbergen
- La Place Zoeterwoude
- Renault Alkmaar (ik heb gebeld en de laders zouden beschikbaar zijn)
- Sneek (onbevestigd 22kW lader bij fiscalist voor de deur. Spannend!
- Fastned Heerde
- Fastned Lokkant
- Zevenbergen

Als ik morgen op tijd mijn bed uit kan komen, dan ga ik 07:00 weer op pad.

@advandermeer te volgen en ook via Glympse

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 5
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Rondje Nederland

Bericht door renault15.17 »

Leuk Ad! Wellicht dat ik morgenmiddag even naar Fastned Haps kom. Ik ben nog niet bij Fastned geweest, wil dat toch ook eens uitproberen.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 24
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Rondje Nederland

Bericht door Ad van der Meer »

Zo, vandaag is mijn Zoe 1 jaar oud geworden en het lijkt weer tijd voor een rondje Nederland. Het lukt nog niet helemaal op snelladers, maar ik denk dat het een stuk sneller kan dan een jaar geleden. Sterker nog ipv 570 km in 15 uur ga ik voor 666 km (gelukkig ben ik niet bijgelovig) in 12 uur (als niets fout gaat knock on wood) incl een bezoekje aan de provincie Groningen.

Voor de route zie deze kaart: https://goo.gl/maps/9XUH1

Ik heb geen bevestiging dat Heerhugowaard werkt en ik zie ook nog geen testresultaat van een Zoe in Groningen, but what the heck. No risk, no fun!

Tenzij ik morgen om 07:00 tot mijn zinnen kom rij ik weer weg en hoop dus om 19:00 weer terug te zijn.

Het spektakel is weer te volgen via @advandermeer en een glympse code die ik morgen via twitter deel. Als ik genoeg tijd heb tijdens het laden dan probeer ik hier ook wat ervaringen te delen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 10
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Rondje Nederland

Bericht door MartijnEV »

Gaaf! Veel succes en plezier morgen.

Heb je een back-up locatie voor Heerhugowaard? Ik heb nog steeds geen bevestiging gekregen dat de AC43kW daar inmiddels beschikbaar zou zijn. Er is wel een aparte Mennekes zuil maar als die slechts 11kW blijkt te zijn, dan sta je daar wel even.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 24
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Rondje Nederland

Bericht door Ad van der Meer »

Als back up is er de 22 kW lader bij de Renault Alkmaar, zou kl*te zijn, maar iemand moet dat ding een keer proberen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Rondje Nederland

Bericht door zoe2goe »

@Ad: Zoon is gisteren bij de VW dealer geweest in Groningen en daar snelgeladen, 43kW. Werkte overdag wel, later (hij wilde nog even bijnippen) niet.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Rondje Nederland

Bericht door PieterZoe »

Wow! Mooie route. Ben benieuwd naar de foto's.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in