Aanleg (particulier) laadpunt

Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 33
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door avdvee »

Wie kan er mij verder helpen bij het bepalen van een (liefst snel leverbare) kant-en-klaar door een professioneel bedrijf installeerbare oplossing voor het opladen van mijn Zoe?

Dat wil zeggen ik had ingezet op een publieke aansluiting bij mij in de straat maar de Gemeente ligt nogal dwars in deze.

Omdat ik nu al 6 weken wacht op een beslissing en ik graag mijn Zoe wil ophalen pieker ik over een (nood)oplossing en wil ik een 'eigen' laadpunt aan laten leggen.

Nou begrijp ik dat ik de volgende opties heb:
- aanvragen bij Nuon; dat is mijn huidige stroomleverancier maar naar mijn smaak niet echt behulpzaak in deze. Ben eigenlijk klaar met deze club
- aanvragen bij Essent; geen ervaring mee
- laten plaatsen door J&K EV Solutions? Zag ik elders in een topic.

Wat is raadzaam als het gaat om amperage in relatie tot efficiency en laadtijden? Wat is handig qua stroomkosten?

En belangrijk moet het ZE ready gecertificeerd zijn zoals op de koopovereenkomst aangegeven wordt???

Wie wil mij meenemen in dit avontuur?
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 33
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door avdvee »

Alhoewel nog steeds open voor suggesties heb ik de volgende update:

- Vandaag benaderd door een aanbieder genaamd 'thePlugincompany'. Werd netjes van antwoord voorzien en ze kunnen al over 2 weken aanlegen. Helaas hebben ze alleen een 'plastic' WCD en geen RVS. Ook kennen ze geen kabelhaspel om de (vaste) kabel op te rollen na gebruik. Wel hebben ze een 3,7 én 11kW versie. Die vereist dan wel 3-fases.
- Liander opgebeld en vastgesteld dat mijn huis/ aansluiting al een dergelijke 3-fase aansluiting heeft.

Kortom wellicht kan ik toch net voor 20-10 rijden ;-)
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door renault15.17 »

Ik heb mijn oplaadpunt ook via "theplugincompany" (en Strukton, want die installeren dan) laten aanbrengen. Bij mij moest het ook allemaal heel snel en dat hebben ze prima volbracht.

Wel even op prijzen ed. letten. Ze hebben nauwelijks particuliere klanten, dus sturen offertes ex. BTW en zo. Ik heb ze daar toen wel op gewezen.

Afbeelding
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Krispy
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jul 2013 20:20
Actief als: particulier

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door Krispy »

Ik heb via plugincompany een keba laten bezorgen.
Deze is door mijn huisinstallateur geïnstalleerd.
Het apparaat kun je dmv een dipswitch instellen hoeveel ampere er geladen wordt.
Ik laad nu met 3x20A, moet je huisinstallatie wel kunnen.
Tevens heb ik er als optie een sleutelschakelaar op laten zetten.
In de meterkast een geeikte kwh meter.
Bevalt zeer goed. Nooit storingen gehad.
Mijn broertje heeft er een met een vaste kabel. Ook handig. Hij heeft hem in zijn garage hangen. Ik buiten aan de muur.
Mooi klein kastje.

mocht je nog vragen hebben, hoor ik het graag.

groet,

Krispy

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 33
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door avdvee »

Dag Krispy,

Kun jij aangeven welk apparaat jij precies hebt aangeschaft via http://www.theplugincompany.com/nl/rech ... iculieren/ ?

Afbeelding
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 33
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door avdvee »

Verder ben ik benieuwd naar:
Ik laad nu met 3x20A, moet je huisinstallatie wel kunnen.
Ja dat is volgens de netbeheerder Liander mogelijk.
Tevens heb ik er als optie een sleutelschakelaar op laten zetten.
Hoe precies?
In de meterkast een geijkte kwh meter.
Dat is interessant; welk merk/ type?
Mijn broertje heeft er een met een vaste kabel. Ook handig. Hij heeft hem in zijn garage hangen. Ik buiten aan de muur.
Mooi klein kastje.
Die van mij moet ook buiten aangesloten kunnen worden; vaste kabel MET rolhaspel lijkt me het meest ideaal. Maar dat levert deze club niet.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 33
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door avdvee »

De andere aanbieder http://www.jk-automatisering.nl/jkevsolutions.html komt met het volgende:

Afbeelding
Technische gegevens:
- Laadstroom instelbaar: 6, 9, 12 en 15A d.m.v. draaiknop
- Kabelhaspel max. 4 meter uittrekbaar met Type 2 stekker
- Voeding zijde voorzien van 0,3 meter aansluitkabel met CEE stekker
- Geïntegreerde aardlekschakelaar 30 mA en 16A zekering automaat
- Mode 3 PWM communicatie module
- Verlichte aan/uitschakelaar
- Afmetingen bxhxd: 200x200x120mm
- Aansluitspanning 1-fase 230V
- Geïntegreerde teller stroomverbruik (optie)
Die rolhaspel lijkt me ideaal echter gelet op het amperage (en 1 fase) duurt opladen natuurlijk een eeuwigheid ......

Kortom de ideale oplossing heb ik nog niet gevonden.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 33
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door avdvee »

@renault15.17,
Ik heb mijn oplaadpunt ook via "theplugincompany" (en Strukton, want die installeren dan) laten aanbrengen. Bij mij moest het ook allemaal heel snel en dat hebben ze prima volbracht.
Ik zie jouw (relatief grote) kast niet op de website http://www.theplugincompany.com/nl/rech ... iculieren/

Mis ik wat?
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 33
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door avdvee »

Overigens las ik dit op internet:

Afbeelding
• Een laadvermogen van 3,7 kW (230V-AC) is 1-fase wisselspanning en gelijk aan het vermogen wat standaard wordt toegepast in woningen en zeer geschikt voor thuisladen.
• De laadvermogens 11 kW en 22 kW (beide 400V-AC) zijn 3-fasen wisselspanning en wordt toegepast in grote woningen en kantoren en bedrijven.
• Een laadvermogen 50 kW (600V-DC) is gelijkspanning en wordt toegepast bij de Nederlandse Spoorwegen en voor het laden van accu’s.
Kortom voor mij zou 11kW en misschien zelfs 22kW interessant zijn. Kijk ik niet zozeer naar de tijden als we de verhouding dan is een 22kW oplader ca 5 x zo snel als een 3,7kW.

Kan iemand me helpen aan de mogelijke nadelen? Waarom zou ik geen 22kW willen???
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 33
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door avdvee »

Verschrikkelijk mooi kastje lijkt me:

Afbeelding

http://www.vanleeuwenoplaad.nl/wp-conte ... -Mini1.jpg
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 33
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door avdvee »

Iemand ervaring met deze?

http://www.ev-box.com/producten/44?view=subproduct

Afbeelding

3-fase, 16A (11kW)

De 22kW versie lijkt meer amps nodig te hebben dan nu ik nu heb ;-(
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RogerS
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 3
Berichten: 101
Lid geworden op: 03 aug 2013 07:15
Actief als: particulier

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door RogerS »

Wij hebben thuis een 3* 25A ampere aansluiting. Dat is tegenwoordig bij een nieuwbouw huis de standaard aansluiting.
Deze aansluitingen kun je normaal relatief eenvoudig door de netbeheerder laten verzwaren (zeg naar 3* 35A ampere aansluiting). Helaas mag je dat niet zelf doen. :cry2:

Er is echter een groot nadeel. Je moet er rekening mee houden dat je voor een zwaardere aansluiting ook een hogere periodieke aansluitvergoeding en transportvergoeding moet betalen! Zie een voorbeeld van Stedin maar de prijzen van andere netwerkbeheerders zijn nagenoeg gelijk (waar is de concurentie... :discuss: )
http://www.stedin.net/SiteCollectionDoc ... rbruik.pdf
Prijsverschil voor deze twee onderdelen bedraagt op jaarbasis 668 euro meerprijs voor 3* 35A!

Wil je dus laden met 22 kWh dan moet je minimaal een 3* 35A aansluiting hebben. Hoe je er ook rekening mee dat je daarnaast dan geen grote stroomverbruikers tegelijkertijd mag aan hebben staan?

Zelf vond ik ik laden met 11 kWh (dat is 3* 16A) te krap voor een 3* 25A aansluiting. Ik heb uiteindelijk voor 1* 16A gekozen en de verdeling van grotere stroomverbruikers over de verschillende fases in huis aangepast. De fase waarop de thuislader nu is aangesloten zitten geen grotere andere verbruikers op..
Nog een overweging was dat voor ons verbruiksprofiel wij kunnen volstaan met alleen maar 's nachts laden. Dus om 11 uur 's avonds begint de auto met laden en dan is ie uiterlijk 's morgens om 7 uur vol. Hiervoor volstaat laden met 1* 16A.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 33
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door avdvee »

Dag Rogers,

Daar heb je inderdaad een punt; 3x25Amp heb ik ook (standaard) echter bij mijn netbeheerder Liander zijn de kosten ook niet misselijk. Zoals je in de bijlage kunt zien verschilt het met 3x35Amp:
- 600 euro per jaar capaciteitstarief
- 12 euro per jaar vastrecht aansluiting
- 0 euro per jaar vastrecht transport
- 600 euro per jaar Capaciteitsvergoeding transport

Das dus PER jaar dik 1200 euro (voor belastingen) aan verschil tussen standaard en 'zwaarder' 3-fase .... Hmmmmmmm wat een gelazer.

http://www.liander.nl/sc/Images/Tarieve ... 252944.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 33
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door avdvee »

Daarmee overigens is het voor mij duidelijk dat een 'eigen' laadpaal minder interessant is dan een publieke aansluiting. Ik bedoel je hebt dan wel een 'gegarandeerde' plek maar het kost je ook ruimte (in mijn geval heb ik ook nog een kostbare primaire auto). Daarnaast ben je dan over de looptijd van de auto ca. 6000 euro bruto extra kwijt aan meerkosten wil je net zoals ik 2 a 3uur laden (22kW of hoger) in plaats van 7 - 9 uur laden. Dat hoef je niet te betalen bij een publieke aansluiting.

Ziehier overigens de afwijzing van de Gemeente Amsterdam:
Amsterdam Elektrisch Beste Arnold. Naar aanleiding van ons contact vanochtend en de discussie hierboven, zetten we graag op een rij op basis van welke overwegingen uw situatie is beoordeeld, zoals ook vanochtend besproken over de telefoon.

- Amsterdam stimuleert elektrisch rijden. Dat doen we met subsidies voor aanschaf van voertuigen en oplaadpunten, en natuurlijk door plaatsing van oplaadpunten in de openbare ruimte.
- We plaatsen oplaadpunten op straat, omdat heel veel Amsterdammers niet beschikken over parkeergelegenheid op eigen grond.
- Beschikken ze daar wel over, dan is aanleg van een openbaar punt in de buurt geen directe noodzaak, maar stellen we nog altijd wel een subsidie ter beschikking voor de aanleg van een punt op eigen terrein. Omdat we vinden dat zoveel mogelijk Amsterdammers elektrisch moeten gaan rijden.
- Afgaande op de informatie die we over uw situatie hebben, beschikt u over voldoende ruimte om een of meer voertuigen op eigen grond te parkeren.
- Een oplaadpunt op straat is dus geen directe noodzaak, wel kijken we graag met u naar mogelijkheid van subsidie voor oplaadpunt op eigen grond.
- Dat vinden we redelijk, ook omdat op korte termijn op loopafstand van uw pand ook nog een openbaar oplaadpunt geplaatst wordt waar u gebruik van kunt maken.

Als u vindt dat we u daar niet voldoende tegemoet komen, dan is dat zo. U geeft ook aan hierover met de wethouder van gedachte te willen wisselen, en daarom sturen we alle informatie naar hem door.
Voor de duidelijkheid; ik heb een oprit(je) voor mijn huis waar ik mijn primaire (kostbare bedrijfs)auto parkeer. De auto die ik inruil voor de Zoe parkeer ik altijd op straat. Daarnaast komt de gemeente opeens met een aansluiting op de proppen 500 meter verderop. Klinkt als niet ver weg maar daarmee neemt het gebruiksgemak ten opzichte van nu, ongeveer 4 meter verderop parkeren niet echt toe.

Overigens ben ik heerlijk aan het posten op https://www.facebook.com/AmsterdamElektrisch?fref=ts
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RogerS
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 3
Berichten: 101
Lid geworden op: 03 aug 2013 07:15
Actief als: particulier

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door RogerS »

Gelukkig was het gebrek aan ruimte niet ons probleem. De ZOE staat op dezelfde plaats op de oprit dan de vorige auto. Met een beetje netjes naast elkaar parkeren passen daar nog twee auto naast...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 33
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door avdvee »

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RogerS
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 3
Berichten: 101
Lid geworden op: 03 aug 2013 07:15
Actief als: particulier

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door RogerS »

Top link! Wordt alles goed uitgelegd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 15584

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door Verwijderd 15584 »

Hallo,

Zelf als thuislaadkast de mini van ICU gekozen (3,7 kWh).
Werkt als een trein.
Aanleg in de meterkast en aansluiting laadkast door installateur laten doen.
Rest zelf voorbereid, dus de e-man was na 30 minuten weer weg.
Handig is de kWh meter in de ICU.
Hier toch een redelijk hoog laadverlies gemeten.

De Zoe gisteren in ontvangst genomen en nu lekker friemelen met de R-link en verbruikstesten doen.
Ook de lokale laadpaal getest (heb een Essent laadpas), no problemo.
image.jpg
image.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 33
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door avdvee »

Hi Toniolio, waarom een 3,7kW oplader? Jouw huis ziet er modern uit dus voorzien van 3 fase.

Met een 'gewone' hybride snap ik het wel want dan heb je niets aan zwaarder maar voor een ZOE (Of Tesla S) is dat anders. Zeker gelet op de beperkte actieradius van de Zoe, ik denk op basis van uitspraken anderen worstcase in de winter/ stadsverkeer/ alle elektra aan max. 80 kilometer, dan is het wellicht handig tussentijds even snel op te kunnen laden.

Met bijvoorbeeld 11kW kun je de 22kW accu in een uurtje wel een flinke trap geven...........
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 33
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door avdvee »

Voor een uitgebreide uitleg over 3 fase zie http://www.groen7.nl/alles-over-laadtij ... us-deel-2/

Afbeelding
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door E-mission »

Stadsverkeer betekent juist een stuk meer range, een nieuw huis betekent toch niet standaard drie fases en snel opladen heb ik enkel nodig bij een lange tocht, niet als ik weer thuis ben. Voor lokale ritjes heb je nooit veel range nodig. Ik heb zelf overigens nog een 11 kW paal op 5 minuujtes lopen liggen, maar ook zonder die zie ik nog steeds geen noodzaak voor de extra kosten voor aanleg plus duurder abonnement voor krachtstroom. Ik hoop ernstig dat de 44 kW's van Fastned snel gaan komen, dat lijkt me ideaal.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 15584

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door Verwijderd 15584 »

Beste avdvee,

Een paar honderd meter rijden en ik zit aan zo'n snellaadpaal en ben zo vol.
Voor thuis is dit voor mij voldoende. Gooi hem 's avonds aan de lader en 's morgens weer vol.
De Zoe is voor ons een deel van het concept "andere" mobiliteit.
We fietsen veel en gaan grote afstanden vaak met de trein.

Maar even tussen ons, dat autootje rijdt als een trein. :dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door E-mission »

En is ook nog eens een stuk goedkoper dan de trein, zelfs met een koringskaart 8) .
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 15584

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door Verwijderd 15584 »

Klopt absoluut, maar de accuhuur is voor max 12500 km / jr.
Ik reis dagelijks 160 km naar mijn werk en terug.
Privé maximaal 7500 km/ jaar en treinen is gewoon leuk. :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door E-mission »

Ik neem ook de trein naar mijn werk, maar de accu huur is NIET voor maximaal 12.500 km. Je betaalt een tarief voor een verwacht kilometrage (79 euro ex verzekering indien 36 maanden) maar betaalt 5 cent per km bij meer gereden kilometers. Dat is dus nog goedkoper per km dan het bedrag wat je binnen die 12500 km rijdt en kan nog goedkoper als je voortijdig besluit om naar een hoger lease bedrag te gaan per maand (als je aan ziet komen dat je meer gaat rijden), iets wat je maandelijks kan veranderen (ook dus naar een lager bedrag!), waarna de totale afrekening jaarlijks is. Hoe meer je rijdt, zelfs als je niet dus zou gaan voor een hoger lease bedrag, hoe relatief (per km) goedkoper je uit bent. Als je het bedrag wel aanpast tijdig ben je nog goedkoper uit.

Hoe dan ook, je bespaart flink t.o.v. de trein (wat ik ook leuk vindt zolang ik niet in de spits reis). En er is dus geen maximum, je bent per km alleen maar goedkoper uit bij meer rijden. Schoner ook trouwens, als je althans zelf kiest voor groene providers, omdat de NS nog steeds niet volledig groene stroom gebruikt. Maar goed, ze rijden toch zullen we maar zeggen.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 33
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door avdvee »

Hi Emission,
Stadsverkeer betekent juist een stuk meer range,
Is dat echt zo? Is de ZOE dan zo anders ten opzichte van 'gewone' auto's? Je zou zeggen dat juist optrekken/ remmen meer energie kost (zelfs met terugwinnen) dan constant zeg 95 rijden?
een nieuw huis betekent toch niet standaard drie fases
Dat betekent dat je dus niet de netbeheerder extra hoeft te betalen voor uitbreiding. Het zit al in je huis. Dat bedoelde ik.
en snel opladen heb ik enkel nodig bij een lange tocht, niet als ik weer thuis ben.
OK, dat kan. Ik vermoed dat wij de auto gebruiken voor kleine ritten ('s morgens kind naar school/ 's middags kind van school/ boodschap tussendoor) en wil je dan niet voor verrassingen staan, zeg als je even weg wil je dan met een half lege accu staat. Dat voorkom je naar mijn gevoel met een snelle(re) lader.
Voor lokale ritjes heb je nooit veel range nodig.
Wat is veel range? Zeg op een koude winterdag heb ik zo een ritje gemaakt van zeg 40 kilometer. Wil ik dan het risico lopen 's middags niet naar een klant zeg 40 kilometer verderop te kunnen?
Ik heb zelf overigens nog een 11 kW paal op 5 minuujtes lopen liggen, maar ook zonder die zie ik nog steeds geen noodzaak voor de extra kosten voor aanleg plus duurder abonnement voor krachtstroom. Ik hoop ernstig dat de 44 kW's van Fastned snel gaan komen, dat lijkt me ideaal.
Als ik het goed gelezen heb betaal ik dus niet meer aan abonnement voor krachtstroom tenzij ik over de hele linie niet genoeg heb aan 3x25Amp.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 33
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door avdvee »

Een paar honderd meter rijden en ik zit aan zo'n snellaadpaal en ben zo vol.
Voor thuis is dit voor mij voldoende. Gooi hem 's avonds aan de lader en 's morgens weer vol.
De Zoe is voor ons een deel van het concept "andere" mobiliteit.
We fietsen veel en gaan grote afstanden vaak met de trein.
OK, hier in de buurt heb je geen palen en ook geen snellader. Fietsen doe ik minder (alhoewel ook een VANMOOF electrified besteld LOL) en voor de grote afstanden heb ik een diesel met 1000 km actieradius ;-)

Kortom de onze zal echt als stadsauto gebruikt worden.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door E-mission »

Is dat echt zo? Is de ZOE dan zo anders ten opzichte van 'gewone' auto's? Je zou zeggen dat juist optrekken/ remmen meer energie kost (zelfs met terugwinnen) dan constant zeg 95 rijden?
Elektrische auto's zijn compleet anders in "gedrag" dan auto's met verbrandingsmotor. Enerzijds vanwege het verschil in rendement, anderzijds vanwege het gebrek aan versnellingen vanwege het lineaire koppel. Een "gewone" auto haalt een rendement van tussen de 20 (benzine) en 30 (diesel) procent. Alleen dat gedeelte wordt dus daadwerkelijk gebruikt voor aandrijving van de wielen, de rest wordt gebruikt voor (nutteloze) warmte, trillingen en geluid. Het verbruik is dus relatief constant, zelfs bij zachtjes rijden wordt er standaard al een groot gedeelte (80% of meer) weggegooid aan vooral warmte etc. Bij een elektrische auto zoals de Zoe is het rendement ongeveer 90%, dus bijna alle energie die in de accu zit wordt gebruikt voor aandrijving. Dat betekent dat hij geen last heeft van energie weggooien aan warmte, geluid en trillingen en enkel last heeft van rolweerstand en luchtweerstand. En die luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid. Dus bij 2 keer zo snel heb je 4 keer zoveel weerstand. Het effect van harder rijden is dus significant, maar het effect van langzamer rijden ook. In vergelijking met een verbrandingsmotor wordt je dus veel meer beloond voor langzamer rijden, maar ook veel harder gestraft voor sneller rijden. Overigens wordt het rendement van een elektromotor tegen zijn maximale toerental aan ook slechter (richting 60%), dus ga je extra penalties krijgen op echt hogere snelheid. Tel daarbij op dat een elektromotor het maximale koppel al vanaf (zo goed als) nul RPM heeft en een verbrandingsmotor een minimum aantal toeren moet draaien om een beetje rendement te krijgen (gecombineerd met een versnellingsbak), en je ziet dat het natuurkundig zeer simpel in elkaar zit voor elektrisch rijden. Hoe langzamer, hoe beter. Extreem beter. Hieronder een grafiekje met wat verbruiks data die ik een keer op een dag zonder wind op een vlakke weg heb genoteerd, puur om de verhouding te zien met snelheid. Let wel dat de eerste kolom voor wat betreft range bij 30 km/u niet correct is. Deze gaat tot 1100 km range, maar moet eigenlijk 2200 km zijn. Alleen kon je dan de andere balken niet meer onderscheiden. Dit is natuurlijk verder compleet theoretisch, maar je kan wel het effect van snelheid goed zien:

Afbeelding

Een conventionele auto zal dus in de hoogste versnelling met een toerental hoog genoeg voor een redelijke verbranding en laag genoeg om niet teveel luchtweerstand te krijgen het beste draaien, meestal rond de 90 km/u. Een elektrische auto haalt daarentegen de beste range bij kruipsnelheid (theoretisch dus 2200 km bij 30 km/u!), maar haalt maar 50 km bij constant 140 km/u rijden.

Vanzelfsprekend inderdaad heeft optrekken wel effect op de range. Rustig versnellen scheelt ook enorm, bij vertragen zal je echter wel wat van die versnellings energie terugkrijgen (met waarschijnlijk 10% weerstand verlies ofzo). De grootste straf zit hem toch echt in die enorme luchtweerstand op snelheid. Zolang jij in stadsverkeer rustig optrekt en goed anticipeert waardoor je ook maximaal kan regeneren als het weer langzamer gaat, zal je een enorme range zien. Een Spaanse journalist heeft laatst in zijn stad een constant lokale route gereden met een gemiddelde snelheid van 51 km/u en heeft daarbij een range van 263 km kunnen behalen.
Dat betekent dat je dus niet de netbeheerder extra hoeft te betalen voor uitbreiding. Het zit al in je huis. Dat bedoelde ik.
Ik heb nog nooit van een normaal huis gehoord waar al standaard krachtstroom in zit, is dat iets nieuws? En wat is het nut dan? Je betaalt toch een hoger tarief als je een dergelijke aansluiting hebt? Ik ben daar niet echt in thuis, hoor. Maar goed, toch geen noodzaak voor mij.
Wat is veel range? Zeg op een koude winterdag heb ik zo een ritje gemaakt van zeg 40 kilometer. Wil ik dan het risico lopen 's middags niet naar een klant zeg 40 kilometer verderop te kunnen?
Het is prima om conservatief van 80 km uit te gaan, maar met lokale ritjes zelfs in de winter moet je toch zeker wel 120 km kunnen redden, zolang er geen snelweg tussen zit. Ik hoop dus nog 80 km over te hebben na die 40 km lokaal binnendoor. Maar zelfs bij een winterse binnendoor range van 100 km heb je na een break van 2 uurtjes thuis al weer 25 teruggeladen van die 40 km. DIe klant (die ik niet heb, dat scheelt) redt ik dan wel weer en anders hoef ik maar 5 a 10 minuutjes even te facebooken bij een 11 kW paaltje om zeker te weten dat ik het redt. Niet echt langer dan tanken dus. Maar goed, range behoefte binnen bepaald tijdsbestek is natuurlijk geheel persoonlijk.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 33
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door avdvee »

Dank je wel voor de uitgebreide uitleg; het opent mijn ogen in deze. Maakt duidelijk dat het echt een auto is voor niet-snelwegen. Dat was al duidelijk gelet op de actieradius maar je maakt het prima zichtbaar.
Ik heb nog nooit van een normaal huis gehoord waar al standaard krachtstroom in zit, is dat iets nieuws?
Naar ik heb begrepen is dit gebruikelijk in nieuwbouw de laatste 15 jaar (ofzo). In mijn huis en alle huizen in de wijk (midden jaren negentig gebouwd) is het standaard.
? Je betaalt toch een hoger tarief als je een dergelijke aansluiting hebt?
Neen, het is een 'instapstaffel' tot 3x25Amp. Wil je meer (nodig voor 11kW of 22kW afhankelijk van je andere apparaten) dan moet je wel heel flink bijleggen. Zoals hierboven ergens aangegeven is het verschil tussen 3x25A en 3x35A bij Liander al tussen de 50 en 100 euro per maand (!).
En wat is het nut dan?
Je kunt meer elektriciteit gebruiken. Realiseer me dat ik een patser ben maar in mijn geval is het echt wel nodig.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 15584

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door Verwijderd 15584 »

Heeft iemand al meer nieuws / informatie over Fastned :?
Op hun site gebeurd niet veel op het gebied van ontwikkeling informatie.
Ook heb ik nog geen vraag beantwoord gekregen over de stekkertypes die ze gaan installeren.

Zou een enorme boost kunnen betekenen om meer e te gaan rijden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door Ad van der Meer »

29 November moet blijkbaar het eerste station open gaan!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 15584

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door Verwijderd 15584 »

Willen ze echter de 9 voor b.v. 2013 gaan realiseren dan moeten ze echt nog aan de bak.
En gelijk doorpakken voor 2014 :dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door Ad van der Meer »

Maakt duidelijk dat het echt een auto is voor niet-snelwegen. Dat was al duidelijk gelet op de actieradius maar je maakt het prima zichtbaar.
Ik heb gisteren 180 km gereden en dat koste mij 10 minuten laden (lees inpluggen en heen en weer naar bestemming lopen en weer uitpluggen).

Eerst 75 km snelweg, toen bij Leiden er af naar Katwijk. Toen ik de snelweg afging had ik 58 km over. Dit bleef zo tot ik bijna Leiden aan de andere kant uit was. Uiteindelijk 90 km gereden met 51 km over. Op 5 minuten lopen van mijn bestemming bij een laadpaal geparkeerd en toen ik weer naar huis ging was de accu weer vol.

De Zoe laat zich uitstekend op de snelweg rijden, vooral als je op bestemming kunt laden. Binnenkort moet ik naar Amsterdam en vv (240 km) en ik heb er alle vertrouwen in.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 33
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door avdvee »

heb gisteren 180 km gereden en dat koste mij 10 minuten laden


Euh even beredeneren; accu = 22kW = 100% = 150 kilometer. Als jij 75 kilometer hebt gereden / 58 km over had je dus nog zeg een 50% van je accu over. Is dus ongeveer 11kW. Als jij in 10 minuten die accu volledig hebt opgeladen dan moet je dus een 44kW snellader tot je beschikking gehad hebben ?????
De Zoe laat zich uitstekend op de snelweg rijden
Ja en neen dus. Als jij de beschikking hebt over snelladers (11kW en hoger) dan kun je het uitzingen. Als dat niet het geval is ben je uuuuren aan het laden.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door Ad van der Meer »

Ik bedoelde 30 seconden inpluggen, 5 minuten lopen omdat het laadpunt niet voor de deur van de bestemming stond en vv, dus 10 minuten van mijn leven die ik niet terug krijg (Ik heb ze er voor over maar da's een andere zaak)

Mij gaat het er om dat het mij niets interesseert wat mijn auto doet terwijl ik er niet mee rij. Ik was 2,5 uur in Katwijk en gedurende die tijd heb ik mijn ding kunnen doen terwijl mijn auto zonder mijn aanwezigheid of betrokkenheid stond te laden. 180 km rijden was, voor mij persoonlijk, dus geen probleem.

Het word pas een probleem als je meer dan 130/150 km moet rijden om je bestemming te bereiken. Stel je voor ik wil naar den Helder. Incl. tussenstop in Leiderdorp 190 km en dus te ver om op 1 acculading te halen. Een tussenstop na 85 km is dus nodig. in 24 minuten kan ik daar volladen, maar omdat ik geen volle lading nodig heb om daarna Den Helder te bereiken is waarschijnlijk minder dan 20 minuten voldoende. (Voordeel is ook dat de laatste 45 km 50 en 80 km/u wegen zijn).

Als deze 40 minuten (je moet tenslotte ook nog een keer terug) van je leven te kostbaar zijn op 4 uur reistijd, dan is de Zoe inderdaad alleen geschikt voor rondjes rond de kerk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in