Hoe kan het toch dat....

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Smartrix-Zoe
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 sep 2013 09:50
Actief als: particulier
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Hoe kan het toch dat....

Bericht door Smartrix-Zoe »

Hoe kan het toch dat een R-link systeem met nieuwe TCU weken goed zijn werk doet en dat de ellende weer begint met geen geluid over de boxen. Vervolgens doet de achteruitrijcamera het af en toe niet. Soms blijft het geluid van de radio aan terwijl R-link uit staat. Is de TCU niet meer altijd verbonden wanneer die dat wel moet zijn.....
Er zijn geen updates gedraaid en toch gaat een goed werkend systeem kuren vertonen die al vaker naar voren zijn gekomen maar ook weer verdwijnen. Het is net alsof hij af en toe een beetje ziek is.

Is het mogelijk om het systeem een harde reset te geven? Ik bedoel niet de fabrieksinstellingen terugzetten maar echt opnieuw opstarten.

Graag jullie expertise!
Naast de Zoe als 2e auto een Model X

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Hoe kan het toch dat....

Bericht door GertjanVB »

Soms heb ik het idee dat de TomTom in de weg zit. De stemaanwijzingen heb ik dan uit staan, maar toch bemerk je vertragingen in het systeem en dat lijkt samen te vallen met momenten waarop die stem normaliter iets gezegd zou hebben. Al eerder is op het forum gezegd dat de CPU wellicht wat aan de magere kant is en op sommige momenten al die taken niet goed en snel genoeg kan verwerken.
Niet dat je er wat aan hebt....
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Hoe kan het toch dat....

Bericht door Ad van der Meer »

Geen expertise, maar wel vergelijkbare ervaringen met de RLink. Ik heb het idee dat het minder word met iedere update, maar hij is zeker nog niet probleem vrij. Ik denk dat het hardware en/of software (integratie van het EV gedeelte aan de bestaande RLink) problemen kunnen zijn. Het is iig teleurstellend dat ze dit na een jaar nog niet onder kontrole hebben.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Hoe kan het toch dat....

Bericht door HarmOtten »

De TCU (TeleCommunicatie Unit) is een module die alleen voor de communicatie zorgt. Dus ik denk niet dat die verantwoordelijk is voor de problemen die hier genoemd worden, dat ligt aan het R-Link systeem zelf. Ik herken die problemen ook, en kan er nog wel een paar varianten aan toevoegen:
- Volume instelling wordt pas een paar straten later uitgevoerd (Schrik me soms wezenloos als daardoor het volume opeens keihard staat :shock: )
- Soms lijkt het alsof de knop voor het wisselen van geluidsbron (Media) aan het stuur blijft hangen. De R-Link blijft dan wisselen tussen Radio, Telefoon, USB. Maar na uit en aan zetten van de R-Link is het weer over :think:.
- Het R-Link systeem start zichzelf opnieuw op tijdens het rijden
- De waarschuwingspiepjes voor een snelheidscontrole komen soms te laat. (Dit is meestal een teken dat het systeem zich spoedig zal gaan herstarten.)
enz.
Kortom, de stabiliteit van de software in de R-Link is (nog) niet goed. Ook niet met de laatste versie die momenteel uit is (Versie 11.313.1467818-3036).
Ik denk dat daar nog wel verbetering in gaat komen, maar het duurt inderdaad erg lang, en is nu een minpunt van de auto.
Als compensatie voor alle ongemakken zou bijvoorbeeld de extra oplaadkabel, die in een gewoon stopkontakt past, heel mooi zijn :).
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Hoe kan het toch dat....

Bericht door fivari »

Is het mogelijk om het systeem een harde reset te geven? Ik bedoel niet de fabrieksinstellingen terugzetten maar echt opnieuw opstarten.
Een mogelijkheid is om de zekering van het RLinkcircuit er even uit te nemen. Het zekeringskastje zit links van het stuur en de zekering die je moet hebben is te zien op de volgende foto:
Afbeelding
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe kan het toch dat....

Bericht door avdvee »

Hmmmm, al weer een tijdje geen last van gehad maar inderdaad de zekering uithalen werkte bij mij goed!
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Hoe kan het toch dat....

Bericht door WillemS »

Dat is in feite dus zoiets als een reset!
Kennelijk blijven er restjes software oid achter na verloop van tijd.
Ik ken het systeem niet, maar dien je de R-link niet netjes af te sluiten voor je de wagen verlaat zodat het systeem(geheugen) weer schoon is?
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe kan het toch dat....

Bericht door avdvee »

R-link afsluiten? Hoe bedoel je dat?

Naar mijn idee is de zekering eruithalen de enige echte wijze om dit (omgekatte Android)systeem te resetten.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Hoe kan het toch dat....

Bericht door WillemS »


Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Hoe kan het toch dat....

Bericht door E-mission »

Iedereen hier heeft denk ik de R-link store software wel. Maar nuttige updates zijn er tot nu toe niet echt geweest nog. Er was een grote niet al te lang geleden, maar de oude bugs zitten er nog steeds in. Stabiliteit lijkt wel iets beter.

Ik heb laatst gewoon via het menu in R-link een "herstel / reset naar fabriekswaarden" gedaan. Dat hielp ook met wat dingen, ik denk dat dat hetzelfde doet als met de zekering. Daarna wel weer wat dingetjes opnieuw moeten instellen (Zoe auto symbooltje, voorkeur voor route type (zelf kiezen) lijkt hij nu eindelijk wel te onthouden), maar nog steeds vergeet de R-link dat ik helemaal geen tankstations wil zien telkens als ik de auto weer aanzet.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe kan het toch dat....

Bericht door avdvee »

Ja daar heb je een punt; R-link zou echt iets kunnen toevoegen ware het niet dat het vooralsnog dichtgetimmerd is (Apple is nog liberaal vergeleken met Renault lijkt het).

Apple is druk bezig met een 'in-car' systeem zo ook Google. Renault zou een voorsprong(etje) kunnen nemen door het systeem open te gooien (en vooral die belachelijke beveiligingen eruit te gooien grrrrrr). Zo niet gemiste kans.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in